Sommerfit, bare lidt..;)


Delfin30
 Share

Recommended Posts

Det er sommer og det skulle være nu det er tid til at nyde strand og vand, elsker det, men i løbet af den laaange vinter er der kommet 10 kilo ekstrá på en ellers nogenlunde tilfredsstillende krop. Jeg er kvinde, 30 år og er 1.64 cm høj og vejer pt 67 kg. Jeg savner at føle mig lidt lettere, lidt mere energisk og sommerglad, og at sund mad bliver en naturlig del af livet. Jeg ved nogenlunde hvad jeg skal spise, men alligevel går det galt, får spist for lidt, for meget, forkert og på uhensigtsmæssige tidspunkter. Jeg har regnet ud at mit basalstofskifte pt er ca 1350 kcal. Jeg tænker at det ideelle vil være ca 5 måltider om dagen og 1 times motion. Kan jeg tabe nok i vægt ved at gå 1 time dagligt, er det nok..Håber der er en der har gode fif og input, evt en decideret kostplan, da jeg er lidt lost i hvordan jeg skal fordele det....har det ok med ikke at spise så meget brød, ris, pasta og kartofler, og har det rigtig godt med alverdens grøntsager, men har tilgengæld også stor trang til alt det søde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig... virkelig ønsker at tabe dig, så gør først og fremmest noget ved din kost.

Din plan om at gå i en time om dagen er OK. Men hvis du skal have nogen effekt af det, skal du sørge for at pulsen kommer i vejret. Du skal have pulsen så højt op, at du ikke kan gå og småsnakke imens. Når du er kommet i gang, så find nogle bakker eller trapper, som kan give noget ekstra belastning.

Det er desuden en god ide at supplere med styrketræning der, udover de sundhedsmæssige kvaliteter, også visuelt kan fjerne en del kilo.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar:)

Ja tænker også at det som det første er kosten der skal tjek på. Har oplevet at jeg i perioder hvor jeg ikke spiser sødt, også taber lig lidt, og får mere energi, og naturligt er mere aktiv. Det er bare svært at droppe det, men det tænker jeg at jeg er nødt til i en periode. De dage hvor jeg får gået og cyklet en del, synes jeg at jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen, bliver en slags hyper-aktiv, og må også ofte stå op for at tage noget at spise, en banan, yoghurt m musli el andet, og får somregel kun sovet 4 timer hvorved det påvirker overskuddet en del dagen efter. Især påvirker det gejsten og energien i kroppen og det føles som at blive "straffet" for at gøre noget godt...Det er nok der hvor det med kosten også bliver et problem, for måske får jeg de dage ikke spist nok, eller også skal jeg vænne mig til sulten. Er der nogen der har prøvet det og eller evt nogle gode råd? Ja ønsker virkelig meget at komme i form, passe mit tøj og være mere aktiv generelt, for så har jeg det bedst:)

Link to comment
Share on other sites

Så længe du får dækket dit behov, er det mere eller mindre ligegyldigt hvor mange gange du spiser/drikker på en dag.

At du føler at mangle energi, kan være et tegn på dårlig kondition, og den slags kan nemt blive værre når du bliver ældre.

Jeg vil fraråde dig at lægge en kostplan, brug i stedet tiden på at motionere, det vil normalt også give mere energi i hverdagen. Træthed kommer sjældent som resultat af dårlig kost, med mindre du spiser for lidt, har sukkersyge, eller har et eller andet du mangler i kosten.

Hvad angår mad og slik, så sagt på en ordenlig måde. Det er sundere at spise det mere i slik, som du ellers ville have spist i mad. Det er ikke sundt at spise begge dele!

Chips og chokolade er ikke usundt. Men visse typer slik er stort set kun sukker, og det er der altså ikke meget næring at hente ved.

Slik er ikke direkte usundt, der hvor det bliver usundt, er når du også spiser dit sædvanlige måltid mad.

Kalorier er det sidste jeg vil bekymre mig om hvad angår slik! Men tænk alligevel over hvad for noget slik du spiser, der er visse slik typer, karameller eksempelvis, som virkeligt er ødelæggende for tænderne.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

At gå en tur er selfølgelig bedre end at side og hænge i sofaen, men som kåre S skriver, så skal pulsen op, start evt. med at løbe 7-10min. i et godt tempo 3 gange om ugen, og ja sæt dig lidt ind i kosten, læs nogen af de artikler der er her på siden og brug evt. den nedstående side til at sammensætte din kost så den indholder den rigtige mængde Carbs, Fedt, protein, kostfibre, kcal, og så videre...

http://kalorietabel.dk/

Den her side kunne måske også være interessant for dig,

http://iform.dk/

Vh. Loth

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

Så længe du får dækket dit behov, er det mere eller mindre ligegyldigt hvor mange gange du spiser/drikker på en dag.

At du føler at mangle energi, kan være et tegn på dårlig kondition, og den slags kan nemt blive værre når du bliver ældre.

Jeg vil fraråde dig at lægge en kostplan, brug i stedet tiden på at motionere, det vil normalt også give mere energi i hverdagen. Træthed kommer sjældent som resultat af dårlig kost, med mindre du spiser for lidt, har sukkersyge, eller har et eller andet du mangler i kosten.

Hvad angår mad og slik, så sagt på en ordenlig måde. Det er sundere at spise det mere i slik, som du ellers ville have spist i mad. Det er ikke sundt at spise begge dele!

Chips og chokolade er ikke usundt. Men visse typer slik er stort set kun sukker, og det er der altså ikke meget næring at hente ved.

Slik er ikke direkte usundt, der hvor det bliver usundt, er når du også spiser dit sædvanlige måltid mad.

Kalorier er det sidste jeg vil bekymre mig om hvad angår slik! Men tænk alligevel over hvad for noget slik du spiser, der er visse slik typer, karameller eksempelvis, som virkeligt er ødelæggende for tænderne.

Dit indlæg giver nærmest ikke mening. Jeg kan ikke rigtig finde noget der rent faktisk er korrekt i det.

1. Det er absolut ikke ligegyldig hvor mange måltider du indtager på en dag. Det er ret vigtig at holde blodsukkeret stabilt, så man ikke får en pludeselig "sukkertrang", og dette gøres ved at spise ofte, men små måltider.

2. Manglende energi kan meget nemt være et tegn på dårlig kost. Helt sikkert også et tegn på manglende motion, men er også ofte relateret til dårlig kostplanlægning/sammensætning.

3. Hvad du siger om slik fatter jeg ikke en meter af. Det er sundt nok at spise slik, så længe man ikke spiser andet? Det er jo det rene sludder. Slik er decideret usundt, da det er rent tomme kalorier, der er skam ikke så meget at diskutere der...

4. Selvfølgelig er kalorier vigtig hvis man endelig vil spise slik, da det ligesom er derfor man tager på, hvis man indtager for mange kalorier.

Det er desværre en ren ommer BlueBoden!

Link to comment
Share on other sites

Blev også lidt forvirret, for målet er ikke at erstatte mad med slik, men at finde en balanceret kost så behovet for slik forhåbentlig bliver mindre, eller ihvertfald nemmere at håndtere. Derudover at få mere energi og følelsen af at være mere klar i hovedet og føle mig lettere. Tunghedsfølelsen gørat det pt meget demotiverende med løbeture, så derfor var min plan at gå lange ture, med pulsen op indtil der er røget nogle kilo af. Jeg er bare i tvivl om hvormange kcal jeg cirka skal have, uden at føle voldsom sult...?? og eventuelt hvordan andre har grebet det an i starten af en vægttabsperiode/sunde vaner? jeg er ikke interesseret i nupo el sultekure, men det skal jo også være noget der giver resultater...:) har nogen erfaring med en god personlig træner i kbh til en rimelig pris, el gode steder at få pulsen op uden det er i et træningscenter?

Link to comment
Share on other sites

fiber og proteinholdigt er godt fordi kroppen bruger mere energi og tid på at nedbryde dem, i forhold til carbs og fedt.

sundt fedt er en bedre energi kilde end Carbs, da den inholder vigtige mineraler og aminosyre som kroppen skal bruge til at opretholde imunforsvaret, reparere og genopbygge væv/fibre osv.

Sørg for at få din carbs igennem frugt og grønt.

Spis varieret, med Kcal underskud på en 300-500, så du ikke mister for meget muskelmasse, sørg for at ingen af dine måltider overstiger 500 kcal, og så husk lige at motion og sund kost rent faktisk giver krop og sjæl et energi bust... :wink:

og nå ja, unskyldninger til ikke at motionere kan man altid finde, men så hop i dit træningstøj imens at du finder en god en, og tag så din beslutning når du er dresset op til en gang kondi... :superman:

Link to comment
Share on other sites

fiber og proteinholdigt er godt fordi kroppen bruger mere energi og tid på at nedbryde dem, i forhold til carbs og fedt.

sundt fedt er en bedre energi kilde end Carbs, da den inholder vigtige mineraler og aminosyre som kroppen skal bruge til at opretholde imunforsvaret, reparere og genopbygge væv/fibre osv.

Hvis jeg lige må rette dig lidt loth, for det er vist ikke helt korrekt overstående: Fiber ér sådan som under betegnelsen "carbs", og du kan ikke spise fiber frem for kulhydrater. Kulhydrater er ikke bare kulhydrater, men findes i flere forskellige former. Under et vægttab bør man sigte efter at få så komplekse kulhydrater (da molekylesammensætning er mere kompleks, og tager derfor længere tid at nedbryde) som muligt, og fiberholdig mad er derfor en rigtig god ting. Stivelse er også godt som f.eks. kartofler er rige på.

"Sundt fedt" er som sådan heller ikke en bedre energikilde i kulhydrater. Det er 2 forskellige energikilder, som begge har deres fordele. Når man snakker sundt fedt, menes der som regel essentielle fedtsyre, som altså er fedtsyre kroppen ikke selv kan danne. Fedt indeholder hverken mineraler eller amonisyre (proteiner), men bidrager til nogle vigtige processer, som du også nævner. Essentielle fedtsyre er også rigtig vigtig for at optage de fedtopløselige vitamer.

Fedt kræver faktisk en del energi at omsætte, og mætter rigtig meget og i lang tid. Jeg vil faktisk påstå at fedt har en bedre mæthedsfaktor end både protein og kulhydrat isoleret set. Problemet er blot at fedt indeholder 9kcal pr. gram, hvorimod kulhydrater og protein kun indeholde 4kcal. Mange sværger dog stadig til at en fedtrig kost, kan være et rigtig godt valg selv under et vægttabsforløb. Mange har stor succes med en energifordeling der hedder 30/40/30 (30% protein, 40% kulhydrat og 30% fedt).

Delfin30: Hvordan du vælger at have din energifordeling er naturligvis helt op til dig selv. Det vigtigste er egentlig at du er glad for din kost, og ikke gør kosten til en større kamp hver dag. Personligt vil jeg foreslå dig at holde fokus på en proteinrig kost (kylling, magert svine/oksekød, fisk og lign.) og få nok essentielle fedtsyre fra f.eks. planteolier, nødder, advokado og lign. (prøv at google "flerumættet fedtsyre" eller "enkeltumættet fedtsyre). Så længe du ikke bevidst fravælger alt der indeholder kulhydrater, skal du nok få dækket dit behov. Rigtig mange fødevare indeholder kulhydrater, og kroppen skal ikke bruge så meget, som mange går og tror. Så længe du begrænser indtaget af brød, ris, pasta, slik og sodavand selvfølgelig, skal du nok få dækket det daglige behov. Rugbrød, kartofler og andre grøntsager + frugter indeholder en god mængde kulhydrater. Hvis du stadig er mere sulten efter et måltid, er det en god idé at spise flere grøntsager, da mæthedsfaktoren er ret stor og lave på energi.

Et ligevægtsindtag på 1350kcal lyder bestemt ikke af meget, men hvis du er meget stillesiddende og meget inaktiv i løbet af dagen, kan det egentlig godt være korrekt. En idé kunne være at indtage dit beregnede ligevægtsindtag hver dag, og så ellers skrue op for aktiviteten. Hvis du er moderat aktiv minimum en time om dagen, og ellers bevæger dig så meget som muligt igennem dagen, skulle du nemt kunne runde 2000kcal i forbrug hver dag, hvilket giver et dagligt underskud på 650 kcal. Det ville også være en rigtig god idé, hvis du kan komme afsted til noget mere intens kredsløbstræning som f.eks. spinning, step, løb eller svømning 2-3 gange om ugen. Hvad du vælger er sådan set underordnet, bare så længe du kan holde lysten til at tage afsted hver gang.

Ellers held og lykke med det!

Husk også et se vægttabet som en længerevarende process. Et sundt vægttab kræver desværre tid og tålmodighed, hvilket rigtig mange mangler. Det er derfor mange folk elsker nupo/pulver kure, mirakelkure, piller og andet skidt, hvilket næsten altid ender katastrofalt. Sådanne kure er umulige at holde, fordi det kun er i en periode. Når kuren er ovre, går man direkte tilbage til de gamle madvaner. Find derimod en livsstil du er glad for, og du kan holde nærmest resten af dit liv. Det er en meget sundere og fornuftig måde at tabe sig på.....

Link to comment
Share on other sites

@ VenaN,

Jeg mener ikke at det kun er de essentielle fedtsyre der går under sundt fedt.

jeg er ikke den vilde expert, så kan muligvis have misforstået noget, men jeg vil da mene at nødder, mandler og frø er fødevare med sundt fedt og de inholder protein, vitaminer og mineraler.

Fed fisk og forskellige olier som eks. oliven, raps og hørfrøolie inholder vitaminer og mineraler.

ja jeg er helt enig i at fedt giver en god mæthedsfornemmelse og er mere energikrævende at nedbryde end sukker, det er bla. også derfor, sammen med overstående, at jeg mener at det er en bedre energikilde.

jeg er også enig i at det også er nødvendigt med carbs, og at de komplekse kulhydrater er at fortrække, og dem finder du bla. i fruktose som kroppen omdanner til Glykogen, og stivelse som du finder i kartofler, men også ris og pasta.

Men vil mene at alt er vigtigt for kroppen, det gælder om at sammensætte sin kost på en måde at man ikke udelukker det ene frem for noget andet.

Mange der går på slank opfatter eks. sukker og fedt som no go, men det er jo en lodret misforståelse.

bottumline er at jeg er overordnet set er ret enig i det du skriver, der er bare lige den med det sunde fedt :smile:

Vh. Loth

Link to comment
Share on other sites

@ VenaN,

Jeg mener ikke at det kun er de essentielle fedtsyre der går under sundt fedt.

jeg er ikke den vilde expert, så kan muligvis have misforstået noget, men jeg vil da mene at nødder, mandler og frø er fødevare med sundt fedt og de inholder protein, vitaminer og mineraler.

Fed fisk og forskellige olier som eks. oliven, raps og hørfrøolie inholder vitaminer og mineraler.

ja jeg er helt enig i at fedt giver en god mæthedsfornemmelse og er mere energikrævende at nedbryde end sukker, det er bla. også derfor, sammen med overstående, at jeg mener at det er en bedre energikilde.

jeg er også enig i at det også er nødvendigt med carbs, og at de komplekse kulhydrater er at fortrække, og dem finder du bla. i fruktose som kroppen omdanner til Glykogen, og stivelse som du finder i kartofler, men også ris og pasta.

Men vil mene at alt er vigtigt for kroppen, det gælder om at sammensætte sin kost på en måde at man ikke udelukker det ene frem for noget andet.

Mange der går på slank opfatter eks. sukker og fedt som no go, men det er jo en lodret misforståelse.

bottumline er at jeg er overordnet set er ret enig i det du skriver, der er bare lige den med det sunde fedt :smile:

Vh. Loth

Fedt isoleret set indeholder ikke vitaminer og mineraler. Fødevare du indtager kan også indeholde vitaminer, men det sidder ikke i fedtet så at sige. Når man snakker om sundt fedt menes der helt generelt "essentielle fedtsyre" eller "enkelt/flerumættetfedtsyre" eller "omega 3-6-9 fedtsyre" hvilket i bånd og grund er det samme. Det er forholdsvis vigtigt at forstå, du ikke bare kan indtage "sundt" fedt, og så regne med du får diverse vitaminer og mineraler med, for det gør du ikke som udgangspunkt, men fødevare der indeholder fedt, kan jo også sagtens indeholde diverse vitaminer.

Fruktose er bestemt ikke et kompleks kulhydrat men faktisk lige det modsatte. Fruktose går under betegnelsen "monosakkarider" og er i kategori med glukose, som er det mest simple kulhydrat overhovedet.

Det er rigtig nok ris og pasta indeholder stivelse, men kartofler er til hver en tid at foretrække frem for ris og pasta, da der er en del mere næring i kartoflerne.

Link to comment
Share on other sites

Fedt isoleret set indeholder ikke vitaminer og mineraler. Fødevare du indtager kan også indeholde vitaminer, men det sidder ikke i fedtet så at sige. Når man snakker om sundt fedt menes der helt generelt "essentielle fedtsyre" eller "enkelt/flerumættetfedtsyre" eller "omega 3-6-9 fedtsyre" hvilket i bånd og grund er det samme. Det er forholdsvis vigtigt at forstå, du ikke bare kan indtage "sundt" fedt, og så regne med du får diverse vitaminer og mineraler med, for det gør du ikke som udgangspunkt, men fødevare der indeholder fedt, kan jo også sagtens indeholde diverse vitaminer.

Fruktose er bestemt ikke et kompleks kulhydrat men faktisk lige det modsatte. Fruktose går under betegnelsen "monosakkarider" og er i kategori med glukose, som er det mest simple kulhydrat overhovedet.

Det er rigtig nok ris og pasta indeholder stivelse, men kartofler er til hver en tid at foretrække frem for ris og pasta, da der er en del mere næring i kartoflerne.

Omkring den fedt, kan jeg godt se hvad du mener, jeg har bare ikke gået så detaljeret til værks, men mere set det på et mere overordnet kostniveau.

omkring fruktose, mener jeg hlt bestemt bare at have læst noget omkring at det som udgangspunkt høre under monosakkaider, men blev nedbrudt som et polysakkaid, kan desværre ikke finde artiklen jeg har læst, og må indrømme at min viden ikke er så kompleks at jeg kan uddybe det :unhappy:

men til gengæld har du lige givet mig noget teori jeg skal bruge de næste par dage på at terpe :4disguise:

Og ja, ingen tvivl om at kartofler er at fortrække, frem for ris og især pasta.

Vh. Loth

Edited by loth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share