Sovs til fisk


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker fisk. Langt det meste fisk er super og kun tørre udgaver springer jeg over.

Men jeg har altid problemer med sovsen.....fiskesovs. Fisken smager dejligt, men dejlig sovs giver den lige det sidste som gør det himmelsk. Men jeg mangler inspiration.

Så er der nogen som har virkeligt gode ideer til sovs til fisk?

Det skal selvfølgelig smage godt (naturligvis). Men hvis det derudover også er rimeligt sundt/ikke-fedende, så er det lige i øjet.

Jeg er sådan til det meste. Selvom en fisk er en delikat sag, så kan jeg sagtens forestille mig passende sovse som kan være både hot, søde, sur-søde, cremede, kryderede mm.

Link to comment
Share on other sites

det er jo spørgsmål om smag eller behag men til hvid fisk som torsk, kuller og hvilling ville jeg måske lave en tomatsovs dvs. steg et halvt fint hakket løg i lidt olie tilsæt en dåse flåede tomat og noget tomatpuré koges ned til det er lidt tykt og tilsæt så lidt kryderurter efter valg såsom basilkum, timian og oregeno.

Du kan evt. give den en sovs et skud hvidvin før du tilsætter tomaterne så får den lidt syre (perfekt til fed fisk som laks)

Der kan også tilsættes lidt chili hvis du ønsker en stærk sovs.

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan god lide at drøne et brev Hollandaise pulver i en bøtte kvark eller fedt fattig creme fraiche, eventuelt med en tsk dijonsennep. Spises kold. I kombinationen med nogen halve cherrytomater som glaceres i noget balsamico på panden, til balsamicoen er reducerer til sirup, er det meget velsmagende!

Link to comment
Share on other sites

En god tartarsauce.

Min ynglingsvariant:

1 del creme fraiche

1 del god mayo (“ægte”)

1 syltet agurk

1 halvt lille halvt rødløg

1 spiseske kapers (de små billige)

Blend “grøntsagerne” i en minihakker, ikke for fint. Bland det i resten. Smag til med salt, peber og citron.

Link to comment
Share on other sites

Lige præcist til fisk synes jeg at dressinger gør sig glimrende, og er tilmed langt sundere. Noget Fromage Frais med dild/citron/salt hvis den skal være HELT simpel. Ellers kan du selv blande efter behag. Paprika/citron gør sig dog også glimrende sammen med frais produkter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share