chin ups vs pull ups


mohamed-noob
 Share

Recommended Posts

Bedst til hvad? Til at opbygge muskelmasse? Og hvordan definerer du forskellen mellem chin ups vs pull ups? Det er der nemlig ikke enighed om?

Chins=proneret og pullups=defineret greb.

De er begge lige gode, men rammer lidt forskelligt. Prøv dig frem og finde ud af hvad der virker for dig.

Link to comment
Share on other sites

Det var da utrolig, vi skal igennem det her så tit :laugh:

Der er stadig ingen "officiel" forskel på chin-ups og pull-ups. I praksis er det den præcis samme øvelse. Den eneste definationsforskel der er referere til hvad man løfter.

Chin-up: Åbenlys nok hagen over stangen.

Pull-up: Hiv dig selv op.

Jeg kan ikke lige se nogen forskel på disse øvelser?

Forklaringen på hvorfor folk altid kludre rundt i det, er muligvis følgende:

A chin up is named by bringing the chin up through space, specifically in relation to its position with the bar or other hand grips. This can be either touching the bar (more easily done by extending the neck, though that could be considered cheating) or by bringing the chin over the bar.

This is usually achieved most easily with vertical forearms that are close to the body. For most, bringing the chin this high is most easily achieved with a supinated (underhanded, palms-toward) grip. Due to this, the phrase "chin up" has become associated with pulling with this type of grip. Some have delegated the term pull-up to refer to the pronated (overhanded, palms-away) grip. In spite of this, many refer to pull-ups with a pronated grip also as chin-ups, and the supine grip is still regularly called a pull-up

Link to comment
Share on other sites

Men kunne forestille mig at vi fisker efter forskellen og effektiviteten af disse to definitioner:

Chin ups: overhåndsgreb (hænderne væk fra dig selv på stangen), her er der mere fokus på ryggen end i pull ups

Pull ups: underhåndsgreb (hænderne mod dig selv på stangen), her er der mere fokus på biceps end i chin ups

Min konklusion har altid været at det er en god ide at blande de to øvelser, tage dem begge med i træningen, da de begge to er super lækre og effektive øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Men kunne forestille mig at vi fisker efter forskellen og effektiviteten af disse to definitioner:

Chin ups: overhåndsgreb (hænderne væk fra dig selv på stangen), her er der mere fokus på ryggen end i pull ups

Pull ups: underhåndsgreb (hænderne mod dig selv på stangen), her er der mere fokus på biceps end i chin ups

Min konklusion har altid været at det er en god ide at blande de to øvelser, tage dem begge med i træningen, da de begge to er super lækre og effektive øvelser :)

Nope. Omvendt.

Chins er hænderne mod dig selv.

Bare fordi man kan finde steder på nettet hvor der står at det er det samme betyder det ikke at det er sådan. Det er alment accepteret at chins er med håndfladerne mod dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Nope. Omvendt.

Chins er hænderne mod dig selv.

Bare fordi man kan finde steder på nettet hvor der står at det er det samme betyder det ikke at det er sådan. Det er alment accepteret at chins er med håndfladerne mod dig selv.

Fordi det står på nettet, det ikke er det samme, betyder vel heller ikke det er sådan? Hvis det var "almen kendt", ville der jo ikke være grund til forvirring. Rygsvømmer beviser ret tydeligt hvor nemt folk kludre rundt i det.

Vi kan nemt diskutere forskellen på under og overhåndsgreb, men jeg er ret træt af folk hårdnakket påstår grebsforkskellen på chin-up og pull-up, da det netop er roden til forvirringen. Ret beset er der ingen forskel overhovedet. Hvis man vil fjerne forvirringen, er det ikke specielt svært at krive OH/UH eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det står på nettet, det ikke er det samme, betyder vel heller ikke det er sådan? Hvis det var "almen kendt", ville der jo ikke være grund til forvirring. Rygsvømmer beviser ret tydeligt hvor nemt folk kludre rundt i det.

Vi kan nemt diskutere forskellen på under og overhåndsgreb, men jeg er ret træt af folk hårdnakket påstår grebsforkskellen på chin-up og pull-up, da det netop er roden til forvirringen. Ret beset er der ingen forskel overhovedet. Hvis man vil fjerne forvirringen, er det ikke specielt svært at krive OH/UH eller lign.

Hej, søg på wikipedia, guiness rekordbog osv.

Chins = UH

Pull ups = OH

Denne gang gider jeg ikke selv finde links til folk, har gjort det 5000 gange...

Link to comment
Share on other sites

Hej, søg på wikipedia, guiness rekordbog osv.

Chins = UH

Pull ups = OH

Denne gang gider jeg ikke selv finde links til folk, har gjort det 5000 gange...

Mads, dummede du dig ikke nok sidste gang du referede til wikipedia?

Det quote jeg lige indsatte er fra wikipedia.......

Check nu dine referencer inden du poster.

PS: Jeg ved udemærket godt dansk wikipedia påstår den nævnte forskel. Men er den så mere rigtig end den engelke, som siger der ikke er en forskel?

Link to comment
Share on other sites

Nope. Omvendt.

Chins er hænderne mod dig selv.

Bare fordi man kan finde steder på nettet hvor der står at det er det samme betyder det ikke at det er sådan. Det er alment accepteret at chins er med håndfladerne mod dig selv.

Så skal du nok selv lige bytte om på proneret og supineret ;)

Link to comment
Share on other sites

Mads, dummede du dig ikke nok sidste gang du referede til wikipedia?

Det quote jeg lige indsatte er fra wikipedia.......

Check nu dine referencer inden du poster.

PS: Jeg ved udemærket godt dansk wikipedia påstår den nævnte forskel. Men er den så mere rigtig end den engelke, som siger der ikke er en forskel?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=21007&view=findpost&p=1484614

http://www.recordholders.org/en/list/chinups.html

Jeg kan så se at der er blevet ændret på wikien siden da.

Link to comment
Share on other sites

Måske blev de klogere på wiki?

At de har en præcis defination på en rekordliste er rimelig logisk/nødvendig. At de så har valgt at kalde chin-up pg pull-up for henholdsvis OH og UH greb, mener jeg er ret uheldigt. Endnu et eksempel er exrx.net, som er en af de mest brugte øvelsesbiblioteker worldwide, definere ikke nogen forskel overhovedet, andet end beskrivelse som førnævnt omkring hage og hævning.

Ligegyldigt hvordan vi vender og drejer den, og finder beviser for det ene og det andet, ændre det ikke det faktum, at der stadig til dato eksistere total forvirring omkring chin-up/pull-up. I min bog er det ikke at kan blive enige om en konkret defination, det samme som der ikke eksistere en konkret defination. Derfor mener jeg øvelserne principelt er præcis den samme, indtil man generelt kan blive "enige" om det ene eller det andet.

Hvis man vil fjerne forvirringen kan man i Danmark vælge at kalde det kropshævninger, og hvis man endelig skal være international kalde det chinpull-up. Forvirring slut.....

Link to comment
Share on other sites

Supineret=overhånd og proneret=underhånd, præcis som jeg næsten skrev i mit færreste indlæg, dog plus/minus ordbogsfejl.

fail. pronation = "medial rotation", supination = "lateral rotation".

og i så fald er jeg enig, chinups = supineret, underhånd og pullups = proneret, overhånd

My link

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

hvilken metode er bedst?..

til at opbygge muskelmasse?

Det afhænger af, hvor du så gerne vil have det til at ramme mest.

Hvis vi nu lader være med at fluekneppe over, at vi er enige i, at alle er uenige om, hvad forskellen på chin-ups og pull-ups er :crazy: kan vi vel ens om, at den ene vender håndfladerne mod kroppen (supineret greb) og den anden vender håndfladerne fra kroppen (proneret greb).

Når det er sagt, kan vi snakke om, hvor de rammer mest - dette er som jeg har forstået det.

Supineret greb rammer lidt mere og mere isoleret i biceps brachii.

Proneret greb rammer lidt mere i brachioradialis, brachialis og den posteriore del af deltoideus.

..

Men når alt kommer til alt, afhænger det nok ikke af, om man supinerer eller pronerer underarmen, men om hvor mange gentagelser man kan tage af den pågældende øvelse - så hvis du vil være en stor motherf***er skal du nok tage en vægtskive mellem fødderne, så du ikke kan tage mere end en 9-12 reps - uanset om du laver chin-ups eller pull-ups, og uanset hvad der er hvad. :smile:

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Er der en grund til at varianten med neutral håndstilling sjældent nævnes - en stor del af kropshævningsstativerne har da greb til dette?

Det er den position som er mest naturlig for hænderne at være i og føles meget mere "umiddelbar" end de andre varianter, men det er måske bare en snydefølelse fordi man kan fyre flere reps af :innocent:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er der en grund til at varianten med neutral håndstilling sjældent nævnes - en stor del af kropshævningsstativerne har da greb til dette?

Det er den position som er mest naturlig for hænderne at være i og føles meget mere "umiddelbar" end de andre varianter, men det er måske bare en snydefølelse fordi man kan fyre flere reps af :innocent:

Enig, også en kanon øvelse!

Grunden til at man kan kløve flere reps af er nok, at man her bruger biceps ala hammer curls istedet for alm. curls. Man kan jo også tage mere i hammer curls håndvægte end ved alm. Tror det er grunden til forskellen i reps :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share