Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Jamen idag er sådan en slags fridag i mit liv - solen skinner, det er relativ vindstille og mine ben er hele og fine efter weekendens langtur.

Dagen idag bliver brugt til at brainstorme og smage lidt på ideer til en udstilling af plakater, der alle tager udgangspunkt i: Overgreb på børn. Jeg vil gerne lave nogle plakater der skaber debat og som æstetisk hænger sammen og som kan sælge i behersket oplag. Se se det er hovedsagligt det, der på dagens tur fik lov til at overskygge min salighed. Men det var nu en rigtig god lille tur.

Senere på dagen vil jeg tage til Fredericia på besøg og bruge dagen imorgen til at løbe lidt på nogle bakker, sådan lidt et kvalitetstræningspas med relativ høj puls.

Men imorgen er imorgen - idag var træningen følgende:

Distance: 5 km

Puls: ikke over 140 bpm

Og åh jo min vægter er nu klart under 89 kg faktisk meget tættere på 88 kg :superman: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa hvordan går det så, spørger jeg mig selv. Nu er jeg jo blevet en kende indbrændt over ikke at kunne komme i ordentlig form til Mariagerfjord Rundt pga. skader. Jeg vil løbe løbet, jeg har det sådan, at det er uhyre sjældent, at man lykkedes med et hundrede procent optimal forberedelse til et løb, så dette løb løber jeg med den form jeg nu en gang har.

Men så er det, at jeg opdager, at jeg i Grenå, min fødeby faktisk, kan komme til at løbe 6 timers løb. Følgende lille plan har nu taget bo i mit sære hoved - at jeg vil løbe Mariagerfjord Rundt 9. okt og tage det som en træning en langtur med lidt tilskuere og andre løbere for så at give den maks gas til 6 timers løbet i Grenå i November - se det er min plan og det er fandme god løberstil og en herlig form for humor, når det tossede ben har spændt lidt ben for mine drømme om en efterårsdag med fut i skoene.

Iøvrigt var dagens træning følgende:

10 km med forskellige tempo og løbestile.

Fredag og lørdag står den så på 15 km fredag og 30 km lørdag

:superman::superman::superman::superman::superman::superman::superman::superman::superman::superman::superman:

Link to comment
Share on other sites

Du er altså en hardcore fyr med 100% på det mentale. Please teach me some of that :blush:

Tak skal du have. Jeg dyrker meget at bryde grænser fysisk og mentalt. Der altid noget nyt at opleve, valg der skal træffes og handlinger der skal udføres - alt sammen bliver nemmere, hvis man griner imens. :smile: :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så er weekendens træning til ende, det blev en lidt sej omgang. Jeg har været og er stadig lidt nysgerrig i forhold til, hvordan min krop reagerer, når jeg presser den lidt over lang tid. Derfor har jeg her i weekenden udlevet et lille eksperiment, hvor jeg har drænet kroppen for energi og så lavet en ok mængde træning hen over et døgn.

Torsdag aften sluttede jeg med at spise og i løbet ad fredag tog jeg kun 100 gram blendet havergryn med vand. Jeg har drukket normalt og haft det fint under hele processen. Fredag klokken 24. tog jeg på 15 km løb, hvor jeg løb et meget behersket tempo. Det blev en ok lille tur og jeg indtog 2 stk highfive powergels samt 0,5 liter vand. Her efter har jeg sovet 7 timer og igen indtaget 100 gram havregryn med vand for der efter at tage ud på en 30 km tur. De første 15 km gik rigtigt fint og egentlige problemer begyndte først, da jeg løb lidt aggressivt nedad bakke. På nedløbet fik jeg kramper på ydersiden af højre skinneben og yder side af højre lår. Kramperne var stærkt hæmmende for min præstationsevne på de sidste 15 km løb. På lørdagens tur indtog jeg powergels for hver 5 km samt 0,30 l vand pr. 5 km.

Nu bilder jeg mig ikke ind, at det er sundt, det jeg tester i den her weekend, men jeg kan godt lide at tage højde for alt det jeg kan finde ud af under træning. I den kommende uge, vil jeg spise kontrolleret og optimalt, jeg vil indtage de mineraler jeg plejer at indtage som kosttilskud og så løbe nøjagtig samme mængde og rute som i denne weekend. Jeg håber det giver mig en fornemmelse af, hvordan jeg bedst er optimalt ernæret til at løbe langt. Ja sådan er jeg nysgerrig og sær og idag med ømme tær.

Fredag:

Distance 15 km.

Lørdag:

Distance 30 km.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Nåå så kom der endelig et lille ophold i det aldeles uforudsigelige vejr - forudsigeligt har det vel været, skybrudsagtig regn to gange i timen siden søndag aften. Idag har jeg tømt løberen i Esbjerg for powergels og et glas med salsticks er det også blevet til. Så nu glæder jeg mig til at det bliver søndag, hvor jeg tager på et langt løb igen - gerne omkring de 40 km, så jeg kan se, hvordan jeg løber når jeg er nogen lunde optimalt ernæret.

Og jeg har fundet et 50 km løb i Odder her i september, det overvejer jeg meget stærkt at melde mig, sådan jeg kan få endnu en god langtur med både rare mennesker omkring banen og depot for hver 5 km. Løbet i Odder afvikles på en rundstrækning, hvilket jeg finder tillokkende. Deltagegebyr til sådan et 50 km løb er 100,- det er jo temmelig billigt.

Ellers går det helt fantastisk for min krop som nu er begyndt at kaste noget af styrkeløftertidens overvægt fra sig lidt. Det eneste sted jeg mærke, at jeg er løber med hang til langture er i fødderne, som bare er lidt ømme at gå på, men på en ok fin måde. Dog føler jeg mig stadig bagud i forhold til at få km nok i benene her i tiden, men sådan må det jo bare være. Og selv om autisten i min split-personality, synes, at jeg har løbet for få km, så er det jo trods alt kun siden januar, at jeg har haft gang i løberiet, så på en måde er det jo gået godt, hvis man sige sådan om løb.

På det seneste har jeg gået og tænkt lidt over, at jeg tror, at jeg vil finde en løbeklub, sådan, at jeg til næste år, hvor jeg planlægger at skrue op for intensiteten, kunne få nogle at løbe fra hihihi :4disguise: Så er der nogle som læser med her i loggen der lige kender til en løbeklub omkring Sdr. Bork, så sig endelig til.

Men dagens rørelse blev omkring 6 km med en lidt over middel intensitet - jeg havde ikke ur med så ingen målinger, men distancerne i hele lokalområdet kan jeg efter hånden i hovedet. Det var en fin tur og jeg nød meget at løbe en kort og lidt mere intens tur. Og imorgen, så må jeg heller snuppe en lidt længere tur. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Så er der ved at være lidt bund i min arbejdsmæssige spand, og jeg kan igen være tæt på 100 % fokuseret på at øve mig i at løbe. Jeg har dog en lille udstilling i næste måned jeg lige skal ha gjort klar, og når værkerne er solgt behøves jeg vel ikke lave mere i år og kan holde juleferie - lyder det ikke som en sej plan?

Rent træningsmæssigt, så havde jeg igår et par timers aktivitet med forskellige løbearter og boldspil, så det gav lidt aktivering af de hurtige muskelfibre - faktisk blev jeg lidt hovsa-forskrækket, da jeg kunne mærke, hvor hurtigt jeg egentlig kan lægge fra land i en spurt, selv om lårene efter hånden er temmelig skinny.

Idag var aftens løb noget med at løbe i en times tid. Idag lavede jeg cykelløbsagtige ryk for hver ca. 3, km. Forceringerne var på 1 km og forceringen bestod vel i ca at hæve farten med ca 2 km pr time. jeg kan godt lide at lave lidt afbræk på løbeturene i form af temposkift.

I den tid jeg har måtte trappe træningsmængden drastigt ned pga skader, har jeg givet den en skalle med min vægtreducering, og jeg kan sandelig godt mærke, at jeg p det seneste har smidt nogle kg. Mine ben er hurtige og friske, så det vil jeg fokusere lidt på som positiver i den øjeblikkelige situation. Det er faktisk utrolig dejligt med friske ben :laugh:

Og vejret idag har da været helt fantastisk at løbe i så, det er en glad løbetosse, der lige om lidt vil tvætte det affedtede legeme og der efter fordybet sig i en ret af bønner og lidt karbonade. På søndag kommer jo en af de lange træninger, jeg har næsten bestemt mig for 2 timers løb og i forlængelse der af 2 timers marchtræning. Jeg har en ide om, at Spartathlon især i nattetimerne vil byde på forhold som nok mest sikkert lader sig forcere i gang.

Dagens træning:

1 times løb - ca. 12 km med forceringer, forøgelse af fart med ca. 2 km pr time, på hver 3. km.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg igennem weekendens planlagte motion. Det eneste jeg havde planlagt til 100% gennemførelse, var dagens løb på 40 km. Igår lørdag ville jeg så finde på alternativ træning og det blev så til en times forskellige hastighed og løbearter på løbebånd. Det skal siges, at jeg løb på bare fødder, hvilket jeg ikke ellers gør, men det gik nu meget godt, og jeg fik rendt 10 km. Til morgen var mine fødder lidt ømme, men på en ok måde.

Dagen idag stod så på langtur ca. 4o km havde jeg planlagt. Idag ville jeg så afprøve, om jeg ville kunne mærke en afgørende forskel ved at bruge: Saltstick.

På dagens tur havde jeg opgraderet min kropsvægt med 5 kg i rygsækken, plus 2 liter vand samt 600 gr. powergel.

Vejret var meget varmt og med en relativ høj fugtighed i luften.

Jeg har løbet hele ture off-road samt gået ned ad samtlige stejle bakker.

Jeg har indtaget følgende pr. 10 km:

150 gram powergel, o,6 l. vand, 2 stk salstick.

Jeg har spist og drukket for hver 5 km.

Al spisning og væske er indtaget under gang.

0 - 10 km:

- Her på første 10 km var rygsækken lidt tung at have med og jeg skulle lige vænne mig til at bære en så relativ høj vægt. Det var min oplevelse, at vægten på min rygsæk holdt op med at være i min bevidsthed efter

5 km.

- De første 10 km blev iøvrigt løbet til Sort Sol - altså musikgruppen.

- De første 10 km gik i enhver henseende helt uden dramatik og med stor nydelse på at være ude i solen.

10 - 20 km:

- Dette interval var helt uden tanker, ord eller dramatik. Jeg havde et godt drive og var god til at holde farten nede.

20 - 30 km:

- Her begyndte jeg at få små lokale spændinger i anklerne og lægmusklerne, men ikke mere end, at jeg nemt kunne slippe det igen, De kramper og spændinger jeg kæmpede med i sidste weekend, forventede jeg

lidt ville dukke op i det her interval, men nej - bene opførte sig rigtig fint.

- Aller sidst i det her interval begyndte jeg at kunne mærke, hvilken ende af kroppen fødderne sidder.

30 - 40 km:

- Det interval var lidt hårdt rent mentalt, da jeg begyndte at kunne ane, at jeg nærmede mig hjem blev jeg lidt blød i psyken og blev lidt utålmodig.

- I det her interval anede jeg heller ingen kramper som i sidste weekends langtur.

Søndagens langtur var lidt af en succes for mig. Mine ben føles relativt friske nu her 5 timer efter, at jeg er kommet hjem. Det med at indtage saltstick og i det hele taget bruge salt på pilleform i løbet ad ugen, ser ud til at ramme plet i forhold til, hvad min kemi har brug for i forhold til det at løbe.

Så det var en dejlig søndagstræning som iøvrigt sluttede med Peter Gabriel i ipoden. Nu kommer der en ugen med relativ korte løbeture inden jeg nok ligge klemmer to rigtigt lange ture mere af inden Mariagerfjord Rundt. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag stod så på langtur ca. 4o km havde jeg planlagt. Idag ville jeg så afprøve, om jeg ville kunne mærke en afgørende forskel ved at bruge: Saltstick.

På dagens tur havde jeg opgraderet min kropsvægt med 5 kg i rygsækken, plus 2 liter vand samt 600 gr. powergel.

Vejret var meget varmt og med en relativ høj fugtighed i luften.

Jeg har løbet hele ture off-road samt gået ned ad samtlige stejle bakker.

Jeg har indtaget følgende pr. 10 km:

150 gram powergel, o,6 l. vand, 2 stk salstick.

Jeg har spist og drukket for hver 5 km.

Imponerende!

Hvor lang tid tog sådan en tur?

Indtager du noget hver 5. km. hele turen? Som jeg har forstået det, burde det være unødvendigt den første times tid, hvis du ellers er hydreret og har carbloadet godt dagene før.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende!

Hvor lang tid tog sådan en tur?

Indtager du noget hver 5. km. hele turen? Som jeg har forstået det, burde det være unødvendigt den første times tid, hvis du ellers er hydreret og har carbloadet godt dagene før.

Sådan en tur tager i omegnen af fire timer.

Jeg øver mig i at løbe 245 km og derfor er jeg meget optaget af at træne min mave og krop til at optage og forædle kalorier og væske, når jeg træner. Alt jeg træner er en del af den leg, som i min verden kaldes: at løbe Spartathlon 2016 under 30 timer :4mewantfood: :4disguise:

Jeg drikker altid 3decil. vand inden jeg løber afsted og ofte spiser jeg også inden træning, det er kun på intervaltræningen jeg gør det anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg øver mig i at løbe 245 km og derfor er jeg meget optaget af at træne min mave og krop til at optage og forædle kalorier og væske, når jeg træner. Alt jeg træner er en del af den leg, som i min verden kaldes: at løbe Spartathlon 2016 under 30 timer :4mewantfood: :4disguise:

Det giver god mening.

Men hvorfor træne så hårdt for at snuble 1 km. fra målstregen? Det virker lidt fjollet...tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

Det giver god mening.

Men hvorfor træne så hårdt for at snuble 1 km. fra målstregen? Det virker lidt fjollet...tongue.gif

Tjaaa Morten, jeg har igennem snart mange år set mange mennesker træne ud fra forskellige grundlag, mange af de mennesker, jeg har haft fornøjelse af at træne med, har kunnet alle mulige sjove træningsteorier samt bruge lang tid på at flytte kommaer i træningsprogrammer uden nogen sinde at lykkes med deres projekter. Teorier om ernæring til marathonløb kan jeg ikke bruge til noget, fordi det jeg træner til er 6 marathonløb i en køre, og det kræver helt andre forberedelser. Nå jo det jeg ville frem til er, at jeg nu ikke har for vane at snuble nær mål, og det kommer jeg heller ikke til mht. dette løbeprojekt. :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Egentlig er jeg af den overbevisning, at det med at undersøge sig selv og lave forsøg, er den eneste måde at optimere på - hvis det giver mening Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok stærkt løbet! Tæt på et marathon på sådan et "almindeligt" søndags-træningspas..... Det er der ikke mange der gør dig efter. Respekt for det :4thumbup:

Tak skal du have Jannie - jeg kan da nu godt mærke søndagens løb lidt i benene, men jeg har nemt til smil og så bliver rigtigt mange ting nemmere - heri blandt det at løbe 40 km om søndagen. Jeg synes iøvrigt, at du selv har en fin gejst til at træne. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev til 6 km i pivstorm ude på Mærsket. As-thor den Skarpe var med på hele turen, og han klarede modvinden ikke så lidt nemmere end jeg selv gjorde. Det er en lidt let uge den her, har jeg bestemt mig for. Idag kører jeg til Fredericia og bliver der i nat, så jeg kan løbe lidt på bakker imorgen inden jeg vender snuden hjemad igen.

Men bentøjet opfører sig rigtig fint efter weekendens løb, det er jeg lidt glad for, det er altid spændende, når man har været skadet og begynder at skrue op for træningsmængden igen.

Dagens træning var 6 km uden målinger overhovedet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa Morten, jeg har igennem snart mange år set mange mennesker træne ud fra forskellige grundlag, mange af de mennesker, jeg har haft fornøjelse af at træne med, har kunnet alle mulige sjove træningsteorier samt bruge lang tid på at flytte kommaer i træningsprogrammer uden nogen sinde at lykkes med deres projekter. Teorier om ernæring til marathonløb kan jeg ikke bruge til noget, fordi det jeg træner til er 6 marathonløb i en køre, og det kræver helt andre forberedelser. Nå jo det jeg ville frem til er, at jeg nu ikke har for vane at snuble nær mål, og det kommer jeg heller ikke til mht. dette løbeprojekt. :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Egentlig er jeg af den overbevisning, at det med at undersøge sig selv og lave forsøg, er den eneste måde at optimere på - hvis det giver mening Morten

Det var nu også bare en næsvis kommentar til at du havde skrevet 245 km og ikke 246... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her ovre i vest ikke bare blæser det, det har pivstormet de seneste tre døgn. Men altid rart at være beredt og kunne gennemføre løb selv under mindre naturkatastrofer :laugh: :laugh: :laugh: Dagens træning var en god træning, jeg er dog stadig lidt træt i benene, men det er jo også sådan det er at løbe og træne. Så jeg må vel være på vej op på kanten eller stregen igen rent træningsmæssigt.

Dagens træning blev til:

Distance: 10,5 km

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag blev til lidt kvalitetstræning på Mærsket og med sort sol i ryggen - en stæreflok på ca 250 meter i diameter fulgte mig på vejen, hvilket er lidt af et særsyn her først i september. Men dejligt med naturoplevelser, det er jeg vild med.

Idag blev det til lidt opvarmning og her efter til 9 intervaller på 500 meter pr stk. Det er første gang, at jeg rigtigt begynder at skrue op for kvaliteten i træningen her efter, at jeg er blevet skadefri. Mine ben føltes idag helt friske efter to weekender med langdistance træning. Hvis ikke det var fordi, at jeg er så gammel og svagelig, så ville jeg nok skrue en tand mere op for kvalitetstræning, men jeg frygter lidt at få en ny skade, det er pisse svært at forblive super motiveret, når man er skadet. Så jeg holder lidt lav profil og træner kun lidt kvalitet. Det er min mening, at jeg vil træne løbespecifik styrketræning i vinter kombineret med nogle gerne over 50 km langture. Men tilbage til nutiden. Dagens træning blev til:

500 meter x 9 a 2 min - pause 1 min. Opvarmning og nedvarmning var på hver 2 km.

På 6 intervaller ud af 9 snittede jeg pulsen til 179 s/pr/min

På 1 minuts pause faldt min puls ca til 129 s/pr/min.

Det var en god træning i et dejligt løberliv - idag fulgtes jeg iøvrigt med As-Thor :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

For ca 4 mdr. siden tog jeg imod en ung pige som skulle afgiftes for sit misbrug, hun var lille og temmelig slidt og forhutlet. Idag sprugte samme pige om jeg ville med ud og løbe. Det var regnvejr og kraftig blæst, men; ja tak sagde jeg.

Vi løb 6,5 km i regn og rusk og med samtale og godt humør hele vejen. 9,7 km i timen løb vi i gennemsnit, og jeg synes bare det er så fedt at være vidne til den forandring mennesker kan gennemgå på relativ kort tid, blot fordi de bliver afgiftet og der er mennesker som vil tage dem alvorligt og se dem som andet end misbrugere. Så jeg som altid invitere med ud til løb, bliver så glad, når andre også finder en ny glæde og passion i motion. Så for mig har det været en træningsdag i regn, men alligevel i selskab med solen.

Vi løb 6,5 km i regn og blæst helt ovre i vest og vi løb som vi fandt det bedst med glæden i ryggen og helt uden fortidens trykken. :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share