Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Med hensyn til krisehåndtering, så mener jeg, at det er vigtigt at træne i sine strategier, så man er tryg ved dem og kommer til at tror på, at de er vejen ud af de problemer man sidder i under løbene.

Det er klart at jo oftere man står i situationen, jo bedre rustet bliver man til at håndtere den.

Men ulempen ved at teste det af i træning er at det tærer hårdt på kroppen. Det rækker jo ikke "bare" at løbe 30km eller cykle 200km, hvis det du træner imod er af dobbelt så lang varighed :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at jo oftere man står i situationen, jo bedre rustet bliver man til at håndtere den.

Men ulempen ved at teste det af i træning er at det tærer hårdt på kroppen. Det rækker jo ikke "bare" at løbe 30km eller cykle 200km, hvis det du træner imod er af dobbelt så lang varighed :wink:

Jeg har nogle gange træningen hvor jeg løber på tomme depoter eller hvor jeg har lavet andre former for udtrætning. Men klart er det ikke noget man skal øve for meget. Jeg har dog igennem det meste af mit liv udfordret mig selv, og har derved lært mig at håndtere kriser. I ultraløb er det mentale nok også mit talent, jeg er jo ingen god løber rent fysisk eller teknisk.

Link to comment
Share on other sites

Stort tillykke! Det er virkelig flot løbet. 4thumbup.gif

Håber jeg kan gøre dig selskab næste år, og gerne i fivefingers som årets vinder. cool.gif

Tak skal du have Morten. Det er i hvert tilfælde et velplanlagt og afviklet arrangement, som jeg kun kan anbefale til andre. og jo ruten er hård, men i sidste ende er det jo også det som giver kvalitetsoplevelsen. Inden løbet havde jeg aldrig prøvet at løbe længere end 40 km, så det var faktisk også fedt at løbe et marathon sådan helt uden beregning ggg

Link to comment
Share on other sites

Så blev det træningsdag igen. I nat er det første gang jeg har sovet på en måde som har givet hvile til kroppen, og det var dejligt. De kommende 10 dage regner jeg med at løbe ved en lav intensitet og skrue en lille smule op for mængden, sådan jeg kan få en langturs weekend inden mit 6 timers løb i Grenå 19. nov.

Det her er en lidt svær fase for mig at være i, fordi jeg skal være så fornuftsstyret omkring træningen - det er jo et af mine indre mål at blive god til det her med løb, og derfor er det vel at betragte som en forudsætning, at jeg lærer at balancere træningsmængde og intensitet på en sådan måde at jeg er i en tilnærmet maksimal udvikling og ikke tilter over og bliver skadet.

Jeg tror ofte, at det som sker for mennesker der er drevet til træning og fysisk sport, at deres drive ligger gemt i kælderen helt nede hvor selvværdet er lidt flosset og måske ikke har set bevidsthedens lys. Det er vigtigt, mener jeg, at have en eller flere mennesker omkring sig der kan spejle og spørge til, hvor tanker og beslutninger omkring træning kommer fra. Helt klart har jeg erfaret, at jeg i sin tid blev en bedre atlet af at ha været i terapi og lærte mig selv at kende også indefra. Så jeg ved om mig selv, at jeg er et legebarn, der har svært ved at sætte grænser for min krops lyst til bevægelse, således er det vigtigt for mig at være disciplineret, analyserende og altid dobbelt tjekke mine egne beslutninger om træning. Det er det jeg har gjorde idag på dagens løbetur. Det var en ok god evaluering og kritisk revision jeg fik gjort mig.

Dagens træning:

Løb: 6,5 km i meeeeeeget lavt tempo, men rigtig dejlig tur i fin lav sol.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Så blev det til en dejlig tur i flot flot solskin. Mine ben er overraskende gode, hvilket langt fra er det samme som gode ben, men jeg er føler mig langt mere frisk end jeg havde regnet med her 6 dage efter den lange tur. Jeg regner nu med at holde fast i min plan om at holde lidt lav profil de kommende 7 døgn og så begynde at trappe op rent mængdemæssigt.

Jeg har lidt ondt i venstre knæ efter turen rundt om Mariagerfjord, hvor jeg et par gange måtte undgå at styrte eller miste balancen på passagerne igennem blød skovsti. Det går nu nok det hele, nu tager jeg sigte efter d. 19. nov og der efter kan jeg altid tage 2 uger uden løb inden jeg begynder grundtræning til foråret 2012.

Dagens træning, iøvrigt sammen med gravhunden: Alma, var følgende:

Løb i 1 time 15 min med forskellige intervaller og intensitet - en rigtig dejlig tur.

:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev til en hel masse øvelser af styrkemæssig karakter. Mit knæ er i hurtig og klar fremgang, så fra imorgen er jeg klar til at sætte km ind på kontoen.

Jeg er nu nummer 2 i køen til at få et startnummer til 6-timersløbet i Grenå 19. nov, så mon ikke jeg kommer med, det regner jeg med, at jeg gør. Det er jo en dejlig flad rute og så kan alt jo ske - bilder jeg mig ind :laugh: :laugh:

Men glæder mig til 15 km imorgen og på onsdag debut i Skjern Løbeklub, så bliver et løberliv vel ikke større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da godt nok syg og slatten i denne tid, men fik mig samlet sammen til en træning idag, hvilket i sig selv er en succes i min jagt på grundtræningskilometre. At dagen idag, så endte med at blive en kvalitetstræning er jo bare fantastisk. Dagens træning blev til en gang intervaltræning med 15 stk 1 km intervaller og gang imellem intervalerne med ca 1 min pause.

Det enkelte interval sluttede i 90 - 95 % af pulsreserven. Gennemsnitsintensiteten blev på 82,5%, så en overraskende fin træning for mig.

1 km x 15 + 1min.

Mit knæ holdt sig nogen lunde i ro under træningen som ellers godt kan mærkes i bentøjet.

Og nu i bad og så på hoved i seng og håbe lidt på bedring imorgen. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Min ben er iøvrigt helt utrolig gode for tiden, jeg mærker slet intet til den gamle skade i venstre læg og ankel - det sætter jeg umådelig stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Min ben er iøvrigt helt utrolig gode for tiden, jeg mærker slet intet til den gamle skade i venstre læg og ankel - det sætter jeg umådelig stor pris på.

Den eneste gode skade er en skade, der er gået væk :laugh:

Keep up the good work. Dagens træning er da et godt eksempel, at de vellykkede dage nogle gange kommer, når man mindst venter det.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste gode skade er en skade, der er gået væk :laugh:

Keep up the good work. Dagens træning er da et godt eksempel, at de vellykkede dage nogle gange kommer, når man mindst venter det.

Helt enig mht skader Henrik.

Og så med et skrantende helbred..... Du må da være vanvittig :crazy:

Hvor får du det fra? :tongue:

Tak Jannie - jeg vil jo gerne kunne give den lidt gas til

-timersløbet om en måned, så jeg kan slutte mit første løber-år af med en god oplevelse.

Inspirerende Lars!

Og sikke en god lang nats søvn du får dig - Du har allerede sovet 3 timer! :superman:

Tak Motta gid det var så vel mht nattesøvn lige nu gør kroppen av, men imorgen så snupper jeg endnu en lille tur og sådan bliver det ved indtil løbet den nittende.

Link to comment
Share on other sites

Uha uha mine ben var lidt stive til morgen, men ellers føltes og føles kroppen ret ok, bort set fra træls mave og ondt i ledene.

Da jeg jo anlægger den træningsfilosofi, at jeg altid skal forsøge at få det maksimale ud af en træningsdag samt at mit træningsliv går ud på at samle km, så blev dagen idag brugt til at løbe lidt tempoløb. Jeg skulle have en relativ kort dag, vidste jeg, men vil også gerne pushe lidt til min syregrænse her frem mod 6 timersløbet. Så et godt kompromis kunne jo være at løbe lidt tempoløb. Mit tempo er jo yderst behersket, da jeg jo "altid" prioriterer km mængde frem for intensitet, men begynder også at mærke, at jeg har kræfter og ikke mindst ben til at kunne arbejde lidt med intensiteten. Så idag blev det til 10 km tempoløb, hvilket vil sige, at jeg ligger oppe med 25% i forhold til det pace jeg har som mål for min tur rundt om Mors til sep. 2012.

Så på dagens træning lå jeg på 12,5 km/t på hele turen og det gik ganske snildt.

Dagen idag blev også brugt til at eksperimentere med lidt kortere skridt samt landing lidt længere fremme på foden end, jeg plejer, hvilket dog er en minimal ændring. Der er noget som tyder på, at jeg kan optimere min løbestil lidt, sådan, at jeg får næsten 1 km pr. time for samme intensitet, se det er jo slet ikke noget ringe bytte, hvis jeg kan få det til at spille. Så vinteren vil helt sikkert blive brugt til at optimere økonomien i min løbestil.

En anden ting er, at jeg er ved at være i så god form nu, at jeg efterhånden kan bruge motionsmarathonløb som langturstræning, det er også ret fedt at nå dertil. Det er ofte meget ensomt at træne de mange timer alene, og jeg mener virkelig alene på de vestjyske landeveje.

Imorgen vil jeg vågne op og føle mig rask i min krop, lyder det ikke som en god ide :smile:

Uha jeg glæder mig til 6 timersløb i Grenå, hvor jeg jo iøvrigt i sin tid blev født. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Så gik der endnu en dag i den lille km-samlers liv :bigsmile: :bigsmile:

Dagen begyndte med lidt ømme ben efter mit lille tempoløb igår, men efter få minutter var den sidste rest af ømhed væk og tilbage var der kun trætheden. Trætheden er min ven, jeg har levet sammen med trætheden i en del år efter hånden, og jeg holder af at have den i mit liv, fordi den bestyrker mig i, at jeg ikke bruger mit liv til at gå og fise den af. Det er da iøvrigt ret vildt, hvad den seneste langtur har gjort ved kroppen og ikke mindst psyken. Det er jo et op ad bakke projekt, jeg har gang, bare det at tabe lidt vægt koster stor indsats, så fra tid til anden har jeg jo gået og haft den tvivl på mig selv i projektet, som det jo er naturligt at have, når man erfaringsmæssigt er helt blank ud i den sport og det mål, som jeg går efter. Men jeg tror på, at jeg kan nå det næste mål jeg har sat op, nemlig at løbe godt på 6 timersløbet i Grenå.

Dagen idag stod på lidt teknik og pacetræning. Det blev til 10x 1km med 1 minuts pause imellem intervalerne. Det er rigtig godt, når jeg træner løbeteknik at bryde op og ud lige så snart, jeg mærker at kadence, teknik, og tempo spiller. Idag løb jeg mine km med samme tid på de 6 intervaller og og plus minus 4 sekunder på de øvrige 4 stk. Så det begynder da at ligne løb, det jeg foretager mig der ude på det tusmørkedækkede mærsk i Bork.

Dagens træning:

10x 1km+1 minut. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Dagen begyndte med lidt ømme ben efter mit lille tempoløb igår, men efter få minutter var den sidste rest af ømhed væk og tilbage var der kun trætheden. Trætheden er min ven, jeg har levet sammen med trætheden i en del år efter hånden, og jeg holder af at have den i mit liv, fordi den bestyrker mig i, at jeg ikke bruger mit liv til at gå og fise den af. Det er da iøvrigt ret vildt, hvad den seneste langtur har gjort ved kroppen og ikke mindst psyken. Det er jo et op ad bakke projekt, jeg har gang, bare det at tabe lidt vægt koster stor indsats, så fra tid til anden har jeg jo gået og haft den tvivl på mig selv i projektet, som det jo er naturligt at have, når man erfaringsmæssigt er helt blank ud i den sport og det mål, som jeg går efter. Men jeg tror på, at jeg kan nå det næste mål jeg har sat op, nemlig at løbe godt på 6 timersløbet i Grenå.

Lars, du når altså hele tiden nye højder i min opfattelse af dig og din mentale styrke!

Det er uomtvisteligt et op ad bakke projekt du stiler imod, men er der nogen der magter sådan en udfordring er det da netop dig!

Det er i øvrigt en interessant at læse om dine betragtninger om begrebet træthed. Sådan har jeg aldrig tænkt på den, men du har da bare så meget ret!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Hej

Inspirerende læsning om dit sub mål med Mariager Fjord rundt. Det lyder rigtigt spændende med dit mål der hedder Spartathlon. jeg overvejer selv Sparthathlon engang ude i fremtiden - har dog en del mål der er højere prioriteret.

Sjovt, men jeg løb selv Mariager Fjord rundt. Jeg kom ind 1 minut efter dig kan jeg se på resultatlisten. Jeg gik dog helt kold de sidste km og kastede noget op - måske du lagde mærke til en bleg fyr i sort jakke hvor der bagpå stod DENMARK/ANDERSEN - løbe og brække sig - :4thumbup:

Jeg har selv lige oprettet en log hvor jeg vil skrive om mine mål og min træning - måske ses vi derude et eller andet sted til et ultraløb eller et marathon

/Mads

Link to comment
Share on other sites

Lars, du når altså hele tiden nye højder i min opfattelse af dig og din mentale styrke!

Det er uomtvisteligt et op ad bakke projekt du stiler imod, men er der nogen der magter sådan en udfordring er det da netop dig!

Det er i øvrigt en interessant at læse om dine betragtninger om begrebet træthed. Sådan har jeg aldrig tænkt på den, men du har da bare så meget ret!

Tak skal du have Jannie, det er det dejlige ved et medie som dette, at vi kan blive gensidigt inspireret af hinanden. Til sommer kan vi skyde nogle billeder med din nye cykel på Ibækstrandvej, hvis du har lyst.

Hej

Inspirerende læsning om dit sub mål med Mariager Fjord rundt. Det lyder rigtigt spændende med dit mål der hedder Spartathlon. jeg overvejer selv Sparthathlon engang ude i fremtiden - har dog en del mål der er højere prioriteret.

Sjovt, men jeg løb selv Mariager Fjord rundt. Jeg kom ind 1 minut efter dig kan jeg se på resultatlisten. Jeg gik dog helt kold de sidste km og kastede noget op - måske du lagde mærke til en bleg fyr i sort jakke hvor der bagpå stod DENMARK/ANDERSEN - løbe og brække sig - :4thumbup:

Jeg har selv lige oprettet en log hvor jeg vil skrive om mine mål og min træning - måske ses vi derude et eller andet sted til et ultraløb eller et marathon

/Mads

Hej Mads jo tror faktisk godt jeg husker dig . Jeg håber du får glæde af at logge din træning her, jeg selv sætter i hvert tilfælde pris på at have et sted at lade tankerne flyde samt blive inspireret af andres træning.

Dagen idag har været en dag med en god times idræt sammen med de søde mennesker i afgiftningen. Det blev til en hel del boldspil og forfodsløb - jeg har altid strømpesokker, når jeg træner i hallen, så mine fødder får lidt anderledes brug end ellers.

Til aften kunne jeg så lige sætte 5 km mere ind på denne måneds løbekonto. Jeg er blevet svært begejstret med det der at samle km. Det giver en yes-følelse hver gang jeg hører mit gps-ur bippe endnu en km i hus. Og der var godt nok mørkt der ude på landevejen sådan en torsdag aften klokken 19.30.

Det var vigtigt for mig at holde lav profil idag mht intensitet og mørket gjorde, at jeg kunne give slip på enhver forestilling om at regulere min intensitet efter uret. Da jeg kom hjem var det derfor lidt spændende at få kastet lidt lys over data for turen. Jeg havde en intention om løbe på mit 10 km/t-pace som jo gerne skulle kunne holde og bringe mig 160 km rundt om Mors til september, og det lykkedes, jeg havde et fint løb med helt stabile tider pr. km.

Mht løbestil, så havde jeg idag et moderat fokus på den sag. Jeg kunne mærke på mine fødder, at de gerne ville over i en lidt anden teknik eller stil, men kadencen forsøgte jeg at holde.

Imorgen kommer den nok til at stå på en tur op ad kysten med Vesterhavet på venstre hånd og Ringkøbing Fjord på højre hånd. :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: Nu er det jo ikke til at vide, hvordan det er fat med benene imorgen, men omkring 15- 20 km kunne nok være et godt lille mål at have for dagen. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have Jannie, det er det dejlige ved et medie som dette, at vi kan blive gensidigt inspireret af hinanden. Til sommer kan vi skyde nogle billeder med din nye cykel på Ibækstrandvej, hvis du har lyst.

Det kan du tro jeg har!

Kunne vi ikke lokke dig til at poste nogle flere billeder i din log? Jeg har en fornemmelse af, at du render rundt og skyder nogle rigtig flotte billeder ude fra vestkysten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan du tro jeg har!

Kunne vi ikke lokke dig til at poste nogle flere billeder i din log? Jeg har en fornemmelse af, at du render rundt og skyder nogle rigtig flotte billeder ude fra vestkysten :wink:

Det er lidt svært med billeder her ind til, fordi site ikke tillader, at man uploader ret store billedfiler.

Link to comment
Share on other sites

På dagens træning med AsThor på hjul og nogle temmeligt ømme og bankede fødder. Til gengæld var der masser af lun vind fra vest, og underlaget er rigtig dejlig blødt efter den megen regn.

Jeg havde egentlig tænkt mig en lille langtur på 15 - 20 km, men mine ben var fra morgnen af en hel del bedre end jeg havde forestillet mig, så jeg lavede en lille ændring i mine hensigter for dagens træning. Det at dagens træning er bygget op af hensigter frem for et på forhånd fastlagt program, det er med til at give mere overskud og mod på at træne. At hver km er en sejr frem bare en skive af en stor træningsblok. Lige nu funker det bare helt forrygende for mig, det med at samle km og have en hensigt for, hvad jeg vil træne, og hvor hårdt jeg vil træne.

Da jeg gik ud ad indkørslen, så havde jeg i mine tanker, at jeg vist nok godt kunne klare lidt kvalitetstræning, så jeg bestemte mig for at tage en opvarmningskilometer og der efter skrue op for intensiteten i 5 intervaller. Når det er vigtigt for mig med kvalitetstræning lige nu, så er det jo fordi jeg i de 10 mdr jeg har løbet hovedsagligt har været koncentreret omkring det at vænne kroppen til løb samt opbygge en stofskiftekondition. Så min krop har ikke været udsat for så meget kvalitet, og jeg mener derfor, at jeg lige nu op til 6 timersløbet kan presse en lille smule mere power ud af maskinen.

Så på dagens træning fik jeg løbet 5 km med en relativ høj intensitet 85 - 95 % og med helt korte pause imellem, bare lige pause nok til at pulsen faldt til lige under 85%.

Efter de 5 km med kvalitet, så sluttede jeg af med 10 km i langturstempo og med en intensitet på 70 - 75%, hvor jeg havde en høj grad af opmærksomhed på teknik og hastighed. Jeg begynder også at lykkes ganske godt med at holde det pace jeg planlægger efter til 6 timersløbet.

Til slut havde jeg lige 2 km nedvarmning, hvor jeg lige fik AsThor i snor og vi fik jogget hjem igen efter endnu en dejlig træningsdag på Borkmærsk. :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Dagens træning:

Opvarmning: 1 km

Interval: 85-95% - 5 km.

Langturstempo: 70 - 75% - 10 km

Nedvarmning: 2 km.

Ialt: 18 km

:superman: :superman: :superman: :superman: :superman: :superman: :superman: :superman: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag har været præget af trætte ben og meget ømme fødder - av av.

Dagens træning skulle bare være et kort restitutionsløb, så det blev til 7 km med en intensitet på 75% af pulsreserven.

Igen idag gik det rigtig fint med løbestil, kadence og tempo :superman::cool:

Imorgen er det meningen, at jeg skal ud på en lille langtur, så lige nu er det lidt min mening at gå efter 20 - 25 km.

Bort set fra ømme fødder, så har det været en fantastisk træningsuge indtil nu, men nu må vi se, hvor mange km jeg får samlet imorgen. :4disguise::4disguise::4disguise::4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg lidt ud i det gode vejr og fik ugen sluttet af rent træningsmæssigt. Her i vest har det været det fineste solskin, og jeg fik luftet de ømme fødder og dermed rundede jeg en god træningsuge af med 22 km.

På dagens træning tog jeg de første 11 km i ca 70% af pulsreserven. Jeg holdt et fint og jævnt tempo på de 11 km uden nogen former for problemer, ud over fødder der er temmelig ømme og sjovt nok mest ømme på overdelen af foden.

Efter 11 km i langturstempo sluttede jeg af med 11 km i intervaller på 1 km pr stk og 1 min pause imellem sættene, intensitet lå på 80 - 82,5%

Det har været en rigtig god uge med træning. Jeg tror, at jeg indleder næste uge med at løbe med lav intensitet samt en ikke så stor mængde.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Dagens træning: 22 km ialt.

Link to comment
Share on other sites

Idag har været den første af 3 bløde dage med løb, hvilket vil sig 5 - 6 km i meget lav intensitet.

Hvis træningen er blød i nogle dage, så har jeg til gengæld i fær med at lave mine egne powergels. Normalt bruger jeg highfive isogel og i Dk. koster de 15,- pr. stk. så jeg mener, at det skulle være muligt at gøre det billigere selv.

Dagen har også budt på lidt træning af benenes stabiliseringsmuskler.

Imorgen skal jeg løbe ude et eller andet sted ved Horsens, det bliver jo noget helt andet.

Dagens træning:

5,7 km med lav intensitet. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share