Er ved at miste kontrollen..


Triwil
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Er ny herinde!

Er en 27 kvinde som håber lidt på at få et par gode råd og lidt vejledning inden jeg giver helt op og smider mig på gulvet og tuder!!

Jeg tager to slags medicin (har taget dem ca 3 måneder) som begge har øget appetit og vægtøgning stående højest på bivirkningslisten ;( Jeg har i de sidste par måneder kæmpet en brav kamp for at modstå trangen til at æde og æde og æde.. Men her de sidste 3-4 uger har jeg bare ikke kunne modstå længere.. Jeg har spist alt for meget og forkert, og har taget 3-4 kilo på, godt og vel et kilo om ugen.. Og uh bukserne er blevet for små så har måtte købe nye ;(

Nu bliver jeg nødt til at finde en måde at stoppe udviklingen på, for med dette tempo bliver de nye bukser også meget hurtigt for små, og min selvtillid dykker drastisk i takt med at kiloerne kommer på.. Ikke fordi jeg vejer for meget, men fordi jeg føler at jeg er ved at miste kontrollen over mig selv.. igen.. og fordi at et kilo om ugen i bare et par måneder endnu = Argh og panik!! Og der er udsigter til at jeg skal tage medicinen på ubestemt tid / i årevis, så jeg er nødt til at få balance i tingene..

Det skal siges at jeg har haft godt af at få de ekstra kilo på, vejer nu 53 kg og er 170 høj, så jeg er jo stadig slank. Og har ikke planer om at tabe mig som sådan, men vil meget gerne forblive slank(og ikke mindst sund, pokkers is og chips..)!! Og puuh min viljestyrke er ved at være svækket!..

Har siddet og rodet lidt med at strukturere en plan, og vil høre om i har nogle gode forslag / input til den?

Målet med planen er at prøve at balancere min appetit så jeg hverken går amok i ædeflip eller sulter..

Vil som sagt ikke tabe mig kilo-mæssigt, mit mål er at blive tonet og blive stærkere/mere udholden og ikke at tage mere fedt på nu! Jeg vil gerne øge min muskelmasse og samtidig langsomt forbrænde de overskydende fedtdepoter på mavsen, rumpen og "muffintoppen"

Jeg har besluttet mig for at kyle vægten ind i skabet og smide en masse lort ovenpå så jeg ikke bare lige kan få fat i den.. Det skal ikke dreje sig om hvad jeg vejer. Har før haft en spiseforstyrrelse og skal ikke ned ad den vej igen. Er bange for at jeg kommer til at snyde og pine mig selv ved at gå ud fra et tal på en vægt som jeg egentlig ikke kan bruge til en skid i forhold til hvad hoftemålet og spejlet siger!

Har prøvet et par forskellige beregnere som siger at mit ligevægtsindtag er ca 1700 kcal på en typisk ikke-så-aktiv-dag. Så min plan er at spise 1700 kcal hver dag, og træne mig til et kalorieunderskud. - Eller hvor mange kcal skal jeg satse på at være i undeskud med? Skal ikke tabe mig mere end de pokkers "lovehandles" (som jeg ikke har meget kærlighed tilovers for) og lidt på mavsen og lårene.. Det vigtigste er balance så jeg kan styre min appetit og styrke min krop (og psyke)...

Anyways!.. Her er mit udkast, kom endeligt gerne med inputs : )

(..jeg er vegetar så prøver at satse på mange proteiner, det skulle også give mest mæthed og være godt når man træner)

Eksempel på en dag:

Morgenmad: Skyr med lidt fibermüsli

1 spsk Udo's Choice olie (for omega 3-6-9, spiser ikke fisk)

Formiddag: Grøntsagsstænger med lidt humus eller guacamole

Frokost: Quinoa/bønne/linsesalat m. div grøntsager

Eftermiddag: Knækbrød m. bønnepostej eller mager ost.

Aftensmad: Omelet med div. grøntsager og fx chilibeans

-Eller "Chili con bønner" og en god salat.

1 spsk Udo's Choice

Sen aften: jordbær, melon eller et stk mørk chokolade

Træning: 4-5 gange konditræning pr uge af 1/2 - 1 times varighed

Rebounder, romaskine og løb

Styrketræning 1/2 - 1 time 3 x ugentligt

(Træner pt 1/2-1 time 3-4 x ugentligt)

Mange tak! (Puh det blev da en lang smørre..)

Edited by Triwil
Link to comment
Share on other sites

Hej :smile:

Har prøvet et par forskellige beregnere som siger at mit ligevægtsindtag er ca 1700 kcal på en typisk ikke-så-aktiv-dag. Så min plan er at spise 1700 kcal hver dag, og træne mig til et kalorieunderskud. - Eller hvor mange kcal skal jeg satse på at være i undeskud med? Skal ikke tabe mig mere end de pokkers looovehandles og lidt på mavsen.. Det vigtigste er balance så jeg kan styre min appetit og styrke min krop (og psyke)...

De 1700 kalorier lyder fint, med den træningsaktivitet du lægger for dagen.

Et kilo kropsfedt indeholder ca. 7000 kcal, så hvis du er 500 kcal i underskud om dagen, vil du tabe et halvt kilo fedt om ugen. Det er umuligt at sige præcist, hvor stort et underskud du vil komme i med din træningsaktivitet. Prøv dig frem. Hvis det ikke holder med de 1700 kcal, så skær blot lidt ned. :smile:

Nu bliver jeg nødt til at finde en måde at stoppe udviklingen på, for med dette tempo bliver de nye bukser også meget hurtigt for små, og min selvtillid dykker drastisk i takt med at kiloerne kommer på.. Ikke fordi jeg vejer for meget, men fordi jeg føler at jeg er ved at miste kontrollen over mig selv.. igen.. og fordi at et kilo om ugen i bare et par måneder endnu = Argh og panik!! Og der er udsigter til at jeg skal tage medicinen på ubestemt tid / i årevis, så jeg er nødt til at få balance i tingene..

Det skal siges at jeg har haft godt af at få de ekstra kilo på, vejer nu 53 kg og er 170 høj, så jeg er jo stadig slank. Og har ikke planer om at tabe mig som sådan, men vil meget gerne forblive slank(og ikke mindst sund, pokkers is og chips..)!! Og puuh min viljestyrke er ved at være svækket!..

Det lyder mest som om, at det er din psyke du skal arbejde på. Du siger selv, at du gerne vil opbygge muskler - så hvis du kommer til at synde en uge, så vend det til noget positivt. Så har du blot brugt en uge på at opbygge muskler (som du skal være i kcal overskud for at opnå) og øge din forbrænding, i stedet for at opgive og synde endnu mere. Et kilo om ugen er dog for meget, da der vil komme alt for meget fedt med. Men jeg er også sikker på, at du kun er kommet i så stort et overskud, fordi du har opgivet mentalt og tænkt "fuck it!" :wink:

Fornuftigt at smide vægten væk, men i stedet for at gemme den, så gå hele vejen og tag en stor hammer, og så hamre du løs til der ikke er mere vægt tilbage! :devil: Du er tydeligvis alt for fokuseret på din vægt. Og i din situation og med dine mål, er den kun en forhindring for dig. Kropsmål som du selv nævner, er en MEGET bedre idé. :smile:

Anyways!.. Her er mit udkast, kom endeligt gerne med inputs : )

(..jeg er vegetar så prøver at satse på mange proteiner, det skulle også give mest mæthed og være godt når man træner)

Eksempel på en dag:

Morgenmad: Skyr med lidt fibermüsli

1 spsk Udo's Choice olie (for omega 3-6-9, spiser ikke fisk)

Formiddag: Grøntsagsstænger med lidt humus eller guacamole

Frokost: Quinoa/bønne/linsesalat m. div grøntsager

Eftermiddag: Knækbrød m. bønnepostej eller mager ost.

Aftensmad: Omelet med div. grøntsager og fx chilibeans

-Eller "Chili con bønner" og en god salat.

1 spsk Udo's Choice

Sen aften: jordbær, melon eller et stk mørk chokolade

Der kan ikke rigtig kommenteres på din mad, uden at der kommer nogle gram på, så man kan se din fordeling. Ved du hvor mange proteiner du ca. får på en dag?

Og hvordan kan det være, at du har valgt at være vegetar? Hvis jeg må spørge? Dit valg ligger blot så langt væk fra mig, jeg lever stort set af kød. :4mewantfood:

Træning: 4-5 gange konditræning pr uge af 1/2 - 1 times varighed

Rebounder, romaskine og løb

Styrketræning 1/2 - 1 time 3 x ugentligt

(Træner pt 1/2-1 time 3-4 x ugentligt)

Hvordan styrketræner du? Maskiner eller vægte? Presser du dig selv?

Hvis du vil opbygge muskelmasse, er det vigtigt at du ikke er "bange" for vægtene, som 90% af alle kvinder er. Jeg ser ofte kvinde få lavet et program, hvor der står hvor meget vægt de skal tage, og så kører de ellers med det hver gang, uden at stige et eneste kilo. Der SKAL være progression i din træning og hvis du træner for let, spilder du din tid!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar! :smile:

De 1700 kalorier lyder fint, med den træningsaktivitet du lægger for dagen.

Et kilo kropsfedt indeholder ca. 7000 kcal, så hvis du er 500 kcal i underskud om dagen, vil du tabe et halvt kilo fedt om ugen. Det er umuligt at sige præcist, hvor stort et underskud du vil komme i med din træningsaktivitet. Prøv dig frem. Hvis det ikke holder med de 1700 kcal, så skær blot lidt ned. :smile:

Det kan godt være det er en smule ambitiøst, men jeg vil i hvert fald satse på minimum 5 x 1/2 time kondi ugentligt, alt hvad jeg orker derover må så bare være bonus.. Og så vil jeg prøve at satse på 15-1600 kcal til en start..

Det lyder mest som om, at det er din psyke du skal arbejde på. Du siger selv, at du gerne vil opbygge muskler - så hvis du kommer til at synde en uge, så vend det til noget positivt. Så har du blot brugt en uge på at opbygge muskler (som du skal være i kcal overskud for at opnå) og øge din forbrænding, i stedet for at opgive og synde endnu mere. Et kilo om ugen er dog for meget, da der vil komme alt for meget fedt med. Men jeg er også sikker på, at du kun er kommet i så stort et overskud, fordi du har opgivet mentalt og tænkt "fuck it!" :wink:

Ja, jeg havde givet op.. men det er et super godt råd at vende det til en fordel mht muskelopbygning de dage hvor jeg "falder i".. Problemet er så bare at hvis jeg falder i og spiser for meget en dag er der ikke stor motivation til at træne.. men vil prøve at holde fast i "opbygningstanken" når det sker igen.

Fornuftigt at smide vægten væk, men i stedet for at gemme den, så gå hele vejen og tag en stor hammer, og så hamre du løs til der ikke er mere vægt tilbage! :devil: Du er tydeligvis alt for fokuseret på din vægt. Og i din situation og med dine mål, er den kun en forhindring for dig. Kropsmål som du selv nævner, er en MEGET bedre idé. :smile:

Hehe, hmm den ligger stadig i skabet.. Baby steps.. :blush:

Der kan ikke rigtig kommenteres på din mad, uden at der kommer nogle gram på, så man kan se din fordeling. Ved du hvor mange proteiner du ca. får på en dag?

Og hvordan kan det være, at du har valgt at være vegetar? Hvis jeg må spørge? Dit valg ligger blot så langt væk fra mig, jeg lever stort set af kød. :4mewantfood:

Har prøvet de sidste par dage at taste min kost ind i en beregner, og fx igår var energifordelingen sådan: kulhydrat 112 g, protein 74 g, fedt 48 g, og kostfibre 19 g.

Uh hehe, jeg er vegetar af forskellige årsager.. både etiske og personlige.. lad os bare sige at jeg ikke har savnet kød det mindste i de 3 3/4 år jeg har været vegetar :wink:

Hvordan styrketræner du? Maskiner eller vægte? Presser du dig selv?

Hvis du vil opbygge muskelmasse, er det vigtigt at du ikke er "bange" for vægtene, som 90% af alle kvinder er. Jeg ser ofte kvinde få lavet et program, hvor der står hvor meget vægt de skal tage, og så kører de ellers med det hver gang, uden at stige et eneste kilo. Der SKAL være progression i din træning og hvis du træner for let, spilder du din tid!

Har ikke styrketrænet i år overhovedet, så skal starte op nu from scratch.. Jeg kommer til at træne hjemme med løse håndvægte. Mine ben for en del træning ved cardio, så vil fokusere mest på overkroppen.

Tænker at bruge vægte hvor jeg lige akurat kan gennemføre fx 3x10 gentaglser, og når det bliver "for let" så tage nogl tungere vægte. Eller?

Når nu du skriver at jeg skal være i kcal overskud for at opbygge muskler, så er det måske bedre kun at lave cardio imens jeg er i kcal underskud for at smide de ekstra kilo fedt, og så derefter fokusere mere på styrketræningen. Men er det ikke muligt at opbygge muskler (ikke på noget vildt niveau) hvis man "bare" indtager sit ligevægtsindtag? ..skulle jo nødigt tage fedtet på igen når det er? :unhappy:

Edited by Triwil
Link to comment
Share on other sites

Hej Triwil

Jeg kunne skrive en masse og skulle faktisk til det, men så læste jeg at du var vegetar.

GANSKE få, hvis nogen overhoved kan leve sundt på en vegetar kost. Jeg ved godt at 1000vis af vegetarer vil sige det anderledes. Men jeg er af den helt klare overbevisning at vi, ISÆR os nord europærer har brug for kød i vores kost. Vi er bygget til at spise kød. Alle som siger anderledes har ikke læst nok om vores forfædre og deres kost historie. Vi er udviklet til at spise kød. punktum.

Derfor må jeg nok sige held og lykke til dig. Jeg kan personligt ikke komme med råd når du har valgt den vej som du har.

Og etisk set, så dræber du masser af liv som vegetar også!

Link to comment
Share on other sites

Hej Skanis,

Jeg ved godt at de bedste proteiner er animalske, derfor forsøger jeg at snige lidt æg og mælkeprodukter ind i min kost. Har tildigere været veganer i perioder af 2-3 måneder ad gangen, men er alm vegetar igen nu.. Men selv da jeg var veganer i 3 måneder og fik taget kontrol-blodprøve manglede jeg ingenting, heller ikke B12. Jeg ved at jeg skal kombinere korn, nødder mm med bønner og linser for at få den optimale vegetabilske protein. Derudover spiser jeg en del quinoa som inderholder "komplet protein".

Men jeg har efterhånden hørt mange steder at det er en skrøne at vegetarer ikke får nok protein..

Hvis vi ser bort fra det etiske (for det kan blive en meget lang diskution :wink: ) så er en af de største grunde til at jeg er vegetar helt simpelt at jeg synes kød er.. ja, ikke så lækkert.

Med andre ord ser jeg det ikke som en lækker bøf der ligger i køledisken.. Og det på trods af mine meget nordiske (islandske) gener :wink:

Edited by Triwil
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være det er en smule ambitiøst, men jeg vil i hvert fald satse på minimum 5 x 1/2 time kondi ugentligt, alt hvad jeg orker derover må så bare være bonus.. Og så vil jeg prøve at satse på 15-1600 kcal til en start..

Det vigtigste er at du sætter mål, som du selv mener du kan holde. Hvis du ikke når de mål du har sat, vil det blot fjerne din motivation. Start da bare med 3 x 1/2 time og så overask dig selv positivt, hvis du orker mere. :smile:

Vores motivation er altafgørende for at vi når vores mål. Du er langt fra den eneste der opgiver, når du viger væk fra de mål du har sat. Arbejd med dig selv, med hvordan du undgår at blive opgivende.

Se på alle de folk som prøver at tabe sig. De må ikke spise slik, de skal spise sundt, få massere af proteiner, det rigtige fedt, dyrke motion, spise frugt og grønt, spise mindre osv. Det er sgu de færreste, der kan hoppe ud i det, uden at give op på forhånd, eller give op unde processen. I stedet burde man tage det stille og roligt, og for opbygget nogle gode vaner. F.eks. starte med at undgå alt slik, kage osv, når det er lykkedes, så begynder man at spise noget mindre, derefter motion .. You get the point .. Så vil næsten alle kunne følge med, og nå det mål de har sat. Hvis man er utålmodigt anlagt, (hvilket mange er, fordi de beslutter sig at tabe 10 kilo, en måned inden at de skal på ferie) så er det i stedet noget realisme man skal have banket ind i hovedet først. :tongue: Det jeg vil frem til, er at du hellere skal arbejde langsomt (og sikkert) mod dine mål, end at gabe for højt, og risikere at du direkte arbejder imod dine mål.

Ja, jeg havde givet op.. men det er et super godt råd at vende det til en fordel mht muskelopbygning de dage hvor jeg "falder i".. Problemet er så bare at hvis jeg falder i og spiser for meget en dag er der ikke stor motivation til at træne.. men vil prøve at holde fast i "opbygningstanken" når det sker igen.

Det er fordi du skal vende hele din tankegang, omkring at du gør noget forkert, når du falder i. Hvis du har en crappy week, så giv dig selv lov til "synde" lidt. Hvis du blot husker vægttrænigen, så er det ikke noget dårligt du gør for din krop. Husk det! :wink:

Og godt du kan bruge noget af mit ævleri. :tongue:

Hehe, hmm den ligger stadig i skabet.. Baby steps..

Hehe :tongue: Så længe du holde nallerne væk fra den.

Har prøvet de sidste par dage at taste min kost ind i en beregner, og fx igår var energifordelingen sådan: kulhydrat 112 g, protein 74 g, fedt 48 g, og kostfibre 19 g.

Jeg går næsten ud fra, at du har lavet en tastefejl med kulhydraterne. :wink:

Ellers er det en imponerende fordeling af en vegetar + at du ikke får nok føde. :smile: Det ser rigtig fint ud med proteinerne. :smile:

Uh hehe, jeg er vegetar af forskellige årsager.. både etiske og personlige.. lad os bare sige at jeg ikke har savnet kød det mindste i de 3 3/4 år jeg har været vegetar

Fair nok, vi er alle så forskellige. :smile:

Har ikke styrketrænet i år overhovedet, så skal starte op nu from scratch.. Jeg kommer til at træne hjemme med løse håndvægte. Mine ben for en del træning ved cardio, så vil fokusere mest på overkroppen.

Tænker at bruge vægte hvor jeg lige akurat kan gennemføre fx 3x10 gentaglser, og når det bliver "for let" så tage nogl tungere vægte. Eller?

Det er fint at fokusere på overkroppen, men lad vær med at droppe træning af benene fuldstændig. Det lyder fint med de 3x10 og stige når de bliver for lette. Det eneste problem er, at du har 10 gange svære ved at gennemføre din træning, når den foregår der hjemme, end hvis du tog over i et center. Det kræver viljestyrke at gå i gang med vægtene, når fjernsynet er 20 meter væk, og du har meget nemmere ved at være hurtigere færdig, end du burde være. :wink: Jeg kender dig ikke, jeg ved blot at det er et dumt valg at træne hjemme for de fleste, men det behøver det jo ikke at være for dig.

Når nu du skriver at jeg skal være i kcal overskud for at opbygge muskler, så er det måske bedre kun at lave cardio imens jeg er i kcal underskud for at smide de ekstra kilo fedt, og så derefter fokusere mere på styrketræningen. Men er det ikke muligt at opbygge muskler (ikke på noget vildt niveau) hvis man "bare" indtager sit ligevægtsindtag? ..skulle jo nødigt tage fedtet på igen når det er?

Nej det er ikke bedre. Træningen er med til at du bibeholder din muskelmasse, og den kunne som sagt være god til at holde din motivation oppe, hvis du skulle falde i. Du kan sagtens opbygge muskelmasse ved ligevægtsindtag, ved kcal overskud at du blot på den sikre side, at du får det optimale ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Triwil

Jeg kunne skrive en masse og skulle faktisk til det, men så læste jeg at du var vegetar.

GANSKE få, hvis nogen overhoved kan leve sundt på en vegetar kost. Jeg ved godt at 1000vis af vegetarer vil sige det anderledes. Men jeg er af den helt klare overbevisning at vi, ISÆR os nord europærer har brug for kød i vores kost. Vi er bygget til at spise kød. Alle som siger anderledes har ikke læst nok om vores forfædre og deres kost historie. Vi er udviklet til at spise kød. punktum.

Derfor må jeg nok sige held og lykke til dig. Jeg kan personligt ikke komme med råd når du har valgt den vej som du har.

Og etisk set, så dræber du masser af liv som vegetar også!

:laugh:

Synes du overreagere en smule. :tongue:

Ja, aminosyreprofilen er bedre i kød, og du har dermed nemmere ved at få de essentielle aminosyrer. Men med varieret vegetarisk mad, kan man da sagtens få de aminosyrer, som kroppen har brug for. Det kræver selvfølgelig noget arbejde og forståelse, men det lyder da som om, at Triwil har sat sig ind i tingene. :wink:

Så fordi vi er bygget til at spise kød, er det den ENESTE måde vi kan leve fornuftigt på. :blink:

Så du vil ikke give råd til en, der har valgt en levevej som ikke passer dig? :blink: flot ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share