Vil gerne tabe mig!


JonasD
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng i en alder af 16 år, 17 om en måned. Jeg er ca. 180 høj og vejer 73 kg.

Jeg har lige været et år afsted på efterskole og har derfor indtaget lidt kilo på de forkerte måder. Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig med et træningsprogram (Har et fitness center til rådighed af en afstand på 7 km) med decideret øvelser. Har ingen forstand på træning overhovedet!! Så ved ikke hvad der er bedst styrke eller løbe træning, når det kommer til vægttab:( Ville sætte utrolig stor pris på hvis det er nogle der kan hjælpe mig! :/

Yderligere, hvis det er muligt, ville jeg høre om der er nogle der kan hjælpe mig med en kostplan.. har ikke et overblik som så'en over mit daglige indtag af madvare, men tror vidst roligt jeg kan sige det indeholder for mange usunde produkter: slik, chokolade, sodavand ryger tit ind som mellemmåltider. Jeg ved nogenlunde hvilke ting der er usundt for ens krop at indtage hvis man gerne vil tabe sig, men hvad jeg godt kunne tænke mig at vide, er om hvilke produkter jeg skulle indtage, hvis jeg gerne vil tabe mig, fx. som mellemmåltider, efter træning osv. :)

Mvh

JD

Link to comment
Share on other sites

1. Dit BMI er perfekt. Ved godt at det kun er en guideline, men stadig lidt nyttig

2. Træner selv 5 dage i ugen. man, ons og fredag Cardio(Cykling, roning og crosstrainer. undgår løb da mine knæ er lidt skrøbelige). Tirs og torsdag har jeg et fullbodyprogram jeg bruger. Synes jeg selv fungere bedst, men det er jo op til den enkelte. Her er 2 bare til en smule inspiration, så kan man jo sammensætte lidt hist og her.

Fullbody 1

Fullbody 2

Skal det hellere vær split-programmer, er her lidt info: Split Program

3. Ang. kost, så gå herind og tjek dit basalestofskifte her. Dette er en guideline, igen, og angiver nok ikke dit præcise tal, men noget i den rigtige retning. Ellers handler et vægttab om at spise rigtigt, og undgå de sjove fristelser. Er selv igang med et vagttab(Mit BMI er noget højere end dit), og går stadig i byen i weekenderne, og taber mig stadig. Dog ikke det store, som dengang hvor jeg helt holdt mig fra alt, men skal "leve" lidt igen.

Link to comment
Share on other sites

1. Dit BMI er perfekt. Ved godt at det kun er en guideline, men stadig lidt nyttig

2. Træner selv 5 dage i ugen. man, ons og fredag Cardio(Cykling, roning og crosstrainer. undgår løb da mine knæ er lidt skrøbelige). Tirs og torsdag har jeg et fullbodyprogram jeg bruger. Synes jeg selv fungere bedst, men det er jo op til den enkelte. Her er 2 bare til en smule inspiration, så kan man jo sammensætte lidt hist og her.

Fullbody 1

Fullbody 2

Skal det hellere vær split-programmer, er her lidt info: Split Program

3. Ang. kost, så gå herind og tjek dit basalestofskifte her. Dette er en guideline, igen, og angiver nok ikke dit præcise tal, men noget i den rigtige retning. Ellers handler et vægttab om at spise rigtigt, og undgå de sjove fristelser. Er selv igang med et vagttab(Mit BMI er noget højere end dit), og går stadig i byen i weekenderne, og taber mig stadig. Dog ikke det store, som dengang hvor jeg helt holdt mig fra alt, men skal "leve" lidt igen.

Hej igen :-)

Mange tak for dit svar! det har hjulpet mig rigtig meget! Men jeg har lige et enkelt spørgsmål:

De 2 fullbodyprogrammer du bruger, deler du dem ud på 2 dage således fx program 1 om tirsdag og program 2 om torsdagen? eller tager du begge programmer på begge dage? Hvis du ikke gør, ville det så være godt for mig at tage begge programmer på begge dage, hvis jeg gerne vil have mest muligt ud af det?:)

Yderligere ville jeg gerne vide, når du Cardio træner, er det så kun i motions centeret? For jeg bor lidt ude på landet, og det kunne evt. være ideelt for mig bare at hoppe på cyklen herhjemme og så finde en god rute? eller løbeskoende for dens sags skyld? og som det sidste spørgsmål, hvor langt ville du mene jeg skulle cykle/løbe for at få mest muligt ud af det?

på forhånd tak

Mvh

JonasD

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :-)

Mange tak for dit svar! det har hjulpet mig rigtig meget! Men jeg har lige et enkelt spørgsmål:

De 2 fullbodyprogrammer du bruger, deler du dem ud på 2 dage således fx program 1 om tirsdag og program 2 om torsdagen? eller tager du begge programmer på begge dage? Hvis du ikke gør, ville det så være godt for mig at tage begge programmer på begge dage, hvis jeg gerne vil have mest muligt ud af det?:)

Yderligere ville jeg gerne vide, når du Cardio træner, er det så kun i motions centeret? For jeg bor lidt ude på landet, og det kunne evt. være ideelt for mig bare at hoppe på cyklen herhjemme og så finde en god rute? eller løbeskoende for dens sags skyld? og som det sidste spørgsmål, hvor langt ville du mene jeg skulle cykle/løbe for at få mest muligt ud af det?

på forhånd tak

Mvh

JonasD

Først ang fullbody programmerne. Så har jeg selv sammensat et program hvor jeg kommer (så godt som) alt igennem. Bryst, biceps, triceps, skulders, ben, læg, mave nedre og øvre ryg(ved ikke lige om jeg har glemt en muskelgruppe, men jeg kommer alt igennem). Jeg har bare sammensat mit program lidt på 'gefühl'. Brugt øvelser jeg synes er sjove. Jeg køre det samme program tirsdag og torsdag. Har godt nok brugt programmet i 3 måneder nu, så begynder så småt at skifte lidt øvelser ud. f.eks bænkpres skifter jeg til nogle patøvelser med håndvægte.

Min cardio træning variere en smule. Er vejret skidt spinner jeg fast mandag og fredag(en time hver gang), er det derimod godt springer jeg op på min mountainbike og tæsker ud i skoven og brænder mig af. Det giver det samme, om jeg er i spinningslokalet eller om jeg er i skoven. Så bare op på jernhesten.

Vedr. løb, så er det ikke noget jeg gør mig i. Har spillet fodbold siden jeg var en lille dreng, og det har allerede sat sine spor i mine knæer, så løb springer jeg let og elegant over. Det er dog fantastisk med løb, men havde bare ikke selv den disciplin det kræver ikke at lægge for hårdt ud. Det mærker jeg så konsekvenserne af nu.

Så cykling på landevejene er glimrende, og bare få trillet dig nogle kilometer !

Glemte lige at svare på det med længden. Når jeg selv cykler, er det alt mellem 20 og 50 km. Kommer helt an på det terræn jeg kører i. Singletrail i skoven, kan være ret lumsk, så det ender ofte med et styrt, og så hjem og i bad...superman.gif

Løb skal man lidt mere varsom med, og ikke starte for hårdt ud. læs eventuelt den her guide, og den her.

Edited by Henrik L
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share