Mangler luft når jeg løber


ThomasDK
 Share

Recommended Posts

Muskler optager ilt når de arbejder. Utrænede personers muskler er dårlige til at optage ilt, veltrænede personers musker er gode.

Derfor bliver utrænede personer lettere forpustet og mangler ilt. De skal så at sige trække vejret mere.

Jo bedre form du kommer i, jo mindre vil du opleve at mangle ilt.

Ryger du? Rygning medvirker kraftigt til følelsen af iltmangel.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr Tri

Nej jeg droppede cigaretterne for et par år siden, så jeg er vist luftet ud :bigsmile:

Det som undrer mig er, jeg var tidligere i god militær fysisk form, men efter 12 år på et stresset chefkontor og 15 kg væk fra optimal figuren, er jeg langsommeligt og stædigt begyndt at gnave al skidtet af.

Syntes det går godt, havde alle begynderfejlene sidste år især "tynde ben - stor krop - syndromet", hvor man bevidstløst løb benene i smadder på . Efter en kort belastningsperiode har jeg sidste sommer opbygget en løbeform. Fra fuldstændigt 0 begyndelsen af maj 2010 til en DHL på de 30 min i sensommeren, ikke vildt men godt på vej.

Syntes det går godt her i år, jeg kan sagtens gennemføre 7km på grusstier i kuperet skovområde der slet ikke er fladt nogensteder.

Hvis jeg lige holder lidt igen syrer jeg ikke på bakkerne, føler benene og kroppen kører godt.

Men jeg kan mærke at jeg mangler ilt. Som om at jeg løber i en iltfattig boble. Mangler en kæmpe mundfuld kold frisk luft, har ikke prøvet det før på den måde.

Lidt trist at ramme den her, kan godt lide at løbe lidt længere nu jeg er kommet over 5km og stille på vej mod 10km. Har tidligere været i god form, det kan være man mentalt er lidt der tilbage, og ikke kan forstå kroppen er passeret de 40 nu. I min bevidsthed bare 25 år + lidt til :nonono:

  • Er det iltoptagelsen der føles på den måde ?
  • Er der en måde jeg kan træne det lidt mere målrettet måske ?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er klart hvis du er 15kg fra optimal vægten, vil det føles en del hårde at løbe. Jo mere du vejer, jo mere skal du løbe med, og jo mere ilt kræver kroppen. Iltoptagelse er normalt beregnet i ml-pr-kg kropsvægt. Så hvis man f.eks. passere de 100kg, kan det være ret svært at opnå et højt kondital.

Efterhånden som du forhåbentlig taber dig, samtidig med du forbedre din iltoptagelse, skulle du gerne føle en forbedring.

Intervaltræning er den bedste form for træning til at forbedre iltoptagelsen. Der er flere gode artikler på forsiden omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene allesammen.

Ja jeg kan nu sagtens slæbe de her 12-15 kilo, hvis bare jeg havde den ekstra luft. Men hellere det end end en skade.

Set fra den positive side, så er det gode ved at starte op igen jo de markante fremskridt man % vis laver hele tiden.

Intervaltræning var nok det keyword jeg ledte efter, begynder at læse op på emnet.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens føles som om man løber i en "iltfattig boble" hvis du nærmer dig din maksimale iltoptagelse. Når du kommer i bedre form tror jeg det hjælper.

Prøv at arbejde med din vejrtrækning. Nogen folk har en tendens til at begynde at hyperventilere når de bliver presset.

Jeg har også hørt lignende beskivelse af iltmangel fra personer med astma...?

som venaN siger så er intervaltræning vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene allesammen.

Ja jeg kan nu sagtens slæbe de her 12-15 kilo, hvis bare jeg havde den ekstra luft. Men hellere det end end en skade.

Set fra den positive side, så er det gode ved at starte op igen jo de markante fremskridt man % vis laver hele tiden.

Intervaltræning var nok det keyword jeg ledte efter, begynder at læse op på emnet.

Mvh

Thomas

Smut evt. en tur forbi loebesiden.dk, der står en del omkring træning af de forskellige energisystemer.

Ligeledes har DIF sammenfattet dette omkring aerob præstation: http://sitecore.dif.rove.dk/asp/publikationer_pdf.asp?pdfid=650

Der ligger ligeledes end omkring de anaerobe energisystemer, som du også passende kunne læse. Kan ikke lige finde den nu.

Link to comment
Share on other sites

Intervaltræning er en super effektiv træningsform, specielt i forhold til iltoptagelse.

Hvis du har et pulsur kan du træne helt optimalt og målrettet i forhold til iltoptagelse.

Under intervallerne skal du op og ligge på mellem 80% og 90% af din pulsreserve, så træner du bedst din iltoptagelse.

Vær dog meget opmærksom på ikke at træne hård interval for ofte da det er en meget hård træningsform som kræver lang restitution og superkompensation bagefter.

Du kan derfor nemt komme til at overtræne eller ødelægge et ellers planlagt ugentligt træningsprogram grundet den længere pause imellem hvert træningspas.

Det anbefales at man højest træner hård intervaltræning én gang om ugen med mindst en efterfølgende hviledag + evt en dag med restititionsløb (løb med meget lav intensitet)

Håber det kan hjælpe dig lidt, men ellers hjælper det meget hvis du får smidt de overflødige kilo af kroppen:-)

Venlig hilsen

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tak for endnu mere god information.

De sidste 2 uger har jeg haft vægttab på 1 kg ugentligt. Forventer at det går i nærheden af ½ kg ugentligt snit fremover, 1 kg ugenligt er vist ikke helt normalt.

Tager nu en interval en gang, samt en 1x 7km (der hvor jeg mangler luft) og 1x 3km restitutionsløb om ugen. Er begyndt at styretræne igen.

Er meget opmærksom på at hvis jeg har belastnings ondt i skinnebenene bliver det kort, og så løber jeg længere en anden dag eller bytter løbet med styrketræning. Så det ender som regel med 3 -4 træningsdage på en uge.

Syntes det går godt nu, tak for tipsene om spændende læsning, håber at mærke effekten af intervallerne.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Breaking point.

Idag var en anderledes løbetur, havde en pragtfuld 7km på små grusstier ude i en bakket bøgeskov, og det hele kørte fuldt kontrolleret. Jeg har fået luften igen nu. Hermed menes at jeg har kontrolleret vejrtrækning i det tempo jeg (mine ben) gerne vil løbe i, samt at jeg nu er mere opmærksom på skinnebenene der godt kan svide lidt, og har nu istedet syre i benene. Den ændring havde jeg set frem til.

Løber lidt interval nu. Dvs en interval hvor jeg giver gas, en afslappende restitution luntetur 2 dage efter på 2-4km, samt en enkelt 7km. Det sker henover godt og vel en uge +.

4 kilo er brændt af de sidste 5 uger, og det går stabilt fremad, er blevet bidt af at løbe igen. Kan mærke letheden indfinder sig selv om der er langt igen, noget jeg kan huske fra tidligere.

Idag kom der et lille smil på flere gange uden rigtigt at vide hvorfor, jeg havde det bare godt.

Nu vil jeg som anbefalet købe pulsur og planlægge mere målrettet.

Tak for god inspiration og opmuntrende kommentarer - er ude af boblen nu.

Edited by ThomasDK
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share