Triathlon-program


KlausBloch
 Share

Recommended Posts

Hej MO.

Jeg står og mangler et træningsprogram, så jeg kan komme igang med triathlon, da det er en udfordring jeg har fået fra familiens side af. Jeg har altid dyrket meget motion, men vil samtidig gerne dyrke mere, og forbedre min kondition.

Så hvis der er nogen som har et decideret træningsprogram til triathlon for begyndere, eller bare vil komme med en række gode råd, blandt andet om udstyr og hvordan det mentale hænger sammen etc. vil jeg meget gerne høre fra jer. Jeg vil gerne have en masse informationer om alt hvad et triathlon indebærer, så jeg kan være bedst muligt udrustet fra træningens startdato.

Håber at høre fra nogen derude :)

Link to comment
Share on other sites

Hej MO.

Jeg står og mangler et træningsprogram, så jeg kan komme igang med triathlon, da det er en udfordring jeg har fået fra familiens side af. Jeg har altid dyrket meget motion, men vil samtidig gerne dyrke mere, og forbedre min kondition.

Så hvis der er nogen som har et decideret træningsprogram til triathlon for begyndere, eller bare vil komme med en række gode råd, blandt andet om udstyr og hvordan det mentale hænger sammen etc. vil jeg meget gerne høre fra jer. Jeg vil gerne have en masse informationer om alt hvad et triathlon indebærer, så jeg kan være bedst muligt udrustet fra træningens startdato.

Håber at høre fra nogen derude :)

Hvad lyder din udfordring mere specifikt på? Er det bare en triathlon eller snakker vi halv eller fuld ironman?

For at efter hvad dit mål er, er træning, udstyr og mentalitet meget forskelligt

Link to comment
Share on other sites

Triathlon er en videnskab. Det er stort set umuligt at lave et godt begynderprogram som alle kan bruge.

Hvis du melder dig ind i en tri-klub og følger deres træning, kan du få en idé om hvordan der trænes.

En god tommelfingerregel er: Træn altid mest i den disciplin du er dårligst til.

Link to comment
Share on other sites

Nu er du meget lidt konkret om distance og ambitioner, så derfor bliver svaret derefter.......

Et simpelt træningsprogram:

Cykl 3-4 gange om ugen

Svøm 2-3 gange om ugen

Løb 3-4 gange om ugen heraf gerne 2 som X-løb (altså lige efter cykling)

Træn ikke for hårdt, du skal være klart til hver træningspas. Tag en fridag en gang om ugen, eller nøjes i hvert fald med en meget rolig tur på cyklen eller i svømmehallen. Distancerne og tiden afhænger af dine ambitioner.

Udstyr

Svømning

- Badebukser, ikke shorts til træning

- Vådragt til udendørs svømning

- Svømmebriller

- Badehætte i skrappe farver til stævne

Cykling

Du skal tage stilling til om du skal have en enkeltstartscykel eller en landevejscykel. Der er en del tråde omkring valg mellem alm. racer eller tricykel, du kan finde nogen på http://multisports-forum.dk

Uanset hvad du vælger skal du bruge en masse ekstraudstyr. Kig i denne tråd: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51114

- Hvis du vælger en almindelig racercykel skal du have en aerobar

- Evt. en aerohjelm

Løb

- Løbesko

- Multitights med en meget lille pude. Dem kan du bruge til X-pas. Mange vælge også at løbe i dem selvom de ikke skal cykle, puden er meget lille, det er nærmere bare et ekstra stykke stof.

- Nummerbælte (elastik)

- Tri-top til konkurrencebrug, tører hurtigt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share