kalorieunderskud?


Contessa
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

jeg er en pige på 25, der er 167 høj og vejer 59 kg. Jeg har bestemt mig for at tabe mig 4-5 kg.

Jeg har holdt vægten i et par år, så ved, at mit ligevægtindtag er omkring 1700-1800 kcal. Derfor har jeg nu sat det ned til 1200 kcal, for at tabe ½ kg om ugen.

Jeg er begyndt at træne en del - både styrke og konditionstræning. Jeg har de sidste dage forbrændt omkring 1000 kcal (ifølge mit pulsur).

Jeg er klar over, at underskudet ikke må være for stort, hvis det skal være et ordentlig vægttab, som jeg går efter.

Mit spørgsmål er: Når jeg spiser de kalorier, jeg skal, men forbrænder mere ved træning, betyder det så ikke noget? eller skal jeg så spise mere?

Jeg kan ikke helt gennemskue om det er anderledes, når man træner og forbrænder det meste, i forhold til, hvis jeg kun spiste 200 kcal i løbet af en dag. Jeg er træt i musklerne pga. træningen, men føler mig overhovedet ikke sulten og "kørt ned".

Håber, I kan hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Dit kalorieindtag skal også dække din træning. Jeg har dog svært ved at tro du har forbrændt 1000kcal på én dag. Hvis du mener over 2-3 dage, er det mere realistisk. Med din nuværende vægt vil 1000kcal svare til ca. 1,5-2 timers intens træning. Pulsuret er ikke helt til at regne med, men kan godt bruges som indikator, så længe du har tastet din vægt ind.

Hvis du træner meget, vil jeg mene det er en bedre idé at indtage dit ligevægtsindtag hver dag, og så tabe dig gennem træning (de ca. 500kcal om dagen). Dage hvor du ikke træner, kan du så skrue indtaget lettere ned. Du skal tænke på, du ikke ligefrem er nogen stor pige, og et for lavt indtag vil ret sikkert komme til at gå ud over din muskelmasse.

Pas også på du ikke bliver fanatisk. 5kg mere vil bringe dig ret tæt på grænsen til undervægtig....

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Jeg har trænet 1t45min de sidste to dage (altså 3½time), hvor min puls i snit ligger i sub-AT - ved indlagte intervaller har den været i AT of et par gange omkring min max puls. Men ja, det kan sagtens være, at jeg har forbrændt lidt mindre :)

Men jeg fik svar på mit spørgsmål. Jeg vil prøve at holde mit ligevægtsindtag - det giver også mest mening i mit hoved, men blev bare i tvivl, hvorvidt det hang sammen.

Jeg laver meget tung styrketræning (har jeg gjort i en længere periode), så håber meget at kunne beholde min muskelmasse sådan nogenlunde.

Edited by Contessa
Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Jeg har trænet 1t45min de sidste to dage (altså 3½time), hvor min puls i snit ligger i sub-AT - ved indlagte intervaller har den været i AT of et par gange omkring min max puls. Men ja, det kan sagtens være, at jeg har forbrændt lidt mindre :)

Men jeg fik svar på mit spørgsmål. Jeg vil prøve at holde mit ligevægtsindtag - det giver også mest mening i mit hoved, men blev bare i tvivl, hvorvidt det hang sammen.

Jeg laver meget tung styrketræning (har jeg gjort i en længere periode), så håber meget at kunne beholde min muskelmasse sådan nogenlunde.

Som du kan læse dig til i den artikel jeg linker til, så er det, som der allerede er blevet svaret, din generelle daglige kalorieunderskud som tæller. Det er ligegyldigt hvor dit kalorieunderskud kommer fra. Dog er det lettest at holde på muskelmassen hvis man bruger den, derfor er det da også klart det fedeste hvis du arbejder fedtet væk i stedet for at sulte det væk. Spis dit ligevægtsindtag og så gå efter at forbrænde resten ved motion. I artiklen finder du også en tabel over hvor meget i kalorieunderskud man dagligt kan være tillade sig at være alt efter fedtfri kropsmasse, vægt osv. uden at det musklerne som der bliver spist af. Så langt mine evner rækker tror jeg bare du skal spise dit ligevægtindtag og så forbrænde ungefær 500 kcal ekstra hver dag.

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...uttilsommer.php

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tak for dit svar.

Jeg har trænet 1t45min de sidste to dage (altså 3½time), hvor min puls i snit ligger i sub-AT - ved indlagte intervaller har den været i AT of et par gange omkring min max puls. Men ja, det kan sagtens være, at jeg har forbrændt lidt mindre :)

Men jeg fik svar på mit spørgsmål. Jeg vil prøve at holde mit ligevægtsindtag - det giver også mest mening i mit hoved, men blev bare i tvivl, hvorvidt det hang sammen.

Jeg laver meget tung styrketræning (har jeg gjort i en længere periode), så håber meget at kunne beholde min muskelmasse sådan nogenlunde.

Du skriver du har trænet omkring din maxpuls, medmindre du var lige ved at besvime så har det nok ikke været tilfældet. De færreste mennesker træner omkring deres maxpuls. Tror måske du skal justere din maxpuls på dit pulsur.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver du har trænet omkring din maxpuls, medmindre du var lige ved at besvime så har det nok ikke været tilfældet. De færreste mennesker træner omkring deres maxpuls. Tror måske du skal justere din maxpuls på dit pulsur.

Jeg tror det skal forstås sådan at hun et par gange i løbet af de nævnte træninger har været oppe omkring maxpuls. Hvor tæt på maxpuls dette så reelt er, og hvordan denne er målt fremgår ikke, så det er selvfølgelig en mulighed at maxpulsen stadig skal justeres, hvis den skal bruges til noget.

Er du med på hvad sub-AT og AT betyder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det skal forstås sådan at hun et par gange i løbet af de nævnte træninger har været oppe omkring maxpuls. Hvor tæt på maxpuls dette så reelt er, og hvordan denne er målt fremgår ikke, så det er selvfølgelig en mulighed at maxpulsen stadig skal justeres, hvis den skal bruges til noget.

Er du med på hvad sub-AT og AT betyder?

Det var nemlig lige sådan, at det skulle forstås. Og det er målt med mit pulsur (polar cs600x) og ja, det er til cykling, men det betyder vel ikke noget - så kan den bare ikke måle hastighed osv.

Jeg har fået taget en test, hvor jeg har målt maxpuls. Ved den test har jeg fået mine pulszoner indkredset, og jeg ved præcis, hvad min puls skal være til konkurrencer (altså AT).

Jeg har (inden alt for mange skader) dyrket sport på højt plan, så jeg kender en del til træning - og ved hvad sub-AT og AT betyder. Og en træning i et par timer i sub-AT er ikke noget problem. Med indlagte intervaller vil den komme op i AT og selvfølgelig også op omkring min max puls.

Jeg var blot i tvivl om mit kalorieindtag :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ved godt hvad Sub-AT og AT er, jeg forstod det sådan at Contessa havde været oppe på sin maxpuls 2 gange i løbet af de 2 dage hun trænede. Hvis det er tilfældet så tror jeg ikke den er korrekt indstillet. Det er meget hårdt at ramme sin maxpuls og kræver god restituering bagefter, så det lyder ikke helt realistisk at Contessa har ramt sin maxpuls 2 gange på 2 dage.

Jeg er selv spinning instruktør og kører pulsspinning med Suunto system og har nok sat min maxpuls op 10 gange på ca. 3 år fordi min AT (anarob tærskel) bliver ved at med rykke sig. Startede med en maxpuls på omkring 185 og har den nu til at være 209. Efterhånden som det er blevet for let at ramme de forskellige pulszone har jeg løbende justeret min maxpuls. Jeg ved fra mig selv at hvis jeg ligger meget høj i puls (200+) så kræver det god restituering bagefter og det er ikke noget jeg kan gøre flere dage i træk.

Contessa: Hvad er din maxpuls indstillet til? og har du nogensinde justeret den?

At du har fået den målt ved en maxpuls test er ikke nogen garanti for at den er indstillet nøjagtigt. Du kan have været træt den dag eller stresset pga. af arbejde m.m. Det kan også være at din teknik i selve testen ikke har været optimalt, f.eks. hvis du ikke var varmet nok op eller varmede op for længe, eller ikke gav dig fuldt ud på det rigtige tidspunkt.

Det er vigtigt at man justerer sin maxpuls efterhånden som AT eller syregrænsen rykker sig op, ellers bliver det alt for let at ramme pulszonerne. Ikke dermed sagt at man kan træne sin maxpuls højere, det kan man ikke. Men har man en lav AT så vil benene højst sandsynligt syre til længe før man rammer maxpulsen. Det var derfor min var sat til 185 i starten af min spinning karriere, jeg gik simpelthen død når jeg kom op omkring de 180 pulsslag. I dag svarer 180 til omkring 86-87 % af min maxpuls. At nå de sidste 10 % op mod sin maxpuls skal være meget hårdt, ellers er den simpelhen sat for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share