Korsbåndsskade


simone020289
 Share

Recommended Posts

Hej.. :)

Jeg skriver herinde fordi jeg gerne vil høre, om der er nogle der kan hjælpe / har erfaringer med hvilken knæskinne/knæbandage jeg skal vælge når jeg om 2 uger igen skal igang med at spille håndbold. Jeg fik et nyt forreste korsbånd i november 2010 og genoptræningen er gået fint. Mit problem med at vende tilbage til sport er, at når jeg løber hurtigt, så overstrækker jeg let knæet og det vil jeg gerne have en knæskinne/knæbandage til at afhjælpe mig lidt med. Derudover vil jeg selvfølgelig også gerne have noget støtte til det nye korsbånd og derfor spørger jeg nu jer om der er nogle der spiller håndbold med knæ bandager eller lign. som har nogle forslag til hvilke bandager der er gode og hvilke der måske ikke er så gode.

Jeg har kigget meget på nettet og været ved en fys, men de kunne ikke bestille en knæskinne hjem, så derfor søger jeg nu jer om hjælp

.

Jeg håber I kan hjælpe mig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Simone,

jeg har tidligere dyrket sport med en Donjoy Armour Skinne - men det var dog indtil jeg ventede på at blive opereret. Hvis du er opereret og endnu ikke er klar til at dyrke sport uden en skinne så bør du vente til du er fuldt genoptrænet og musklerne kan støtte knæet i overstrækket. En skinne er fin men samtidig giver den dig en form for falsk tryghed og ydermere vil dine muskler omkring knæet vænne sig til at være inaktive i stedet for at støtte knæet. Nok ikke lige det du gerne ville høre :blush: . Men ydermere så syntes jeg ikke at skinnen var rar at spille med selvom det er en af de bedste på markedet. Vil til en hver tid glæde mig over at jeg nu kan lade den ligge i skabet :smile: .

Mvh

Hej.. :)

Jeg skriver herinde fordi jeg gerne vil høre, om der er nogle der kan hjælpe / har erfaringer med hvilken knæskinne/knæbandage jeg skal vælge når jeg om 2 uger igen skal igang med at spille håndbold. Jeg fik et nyt forreste korsbånd i november 2010 og genoptræningen er gået fint. Mit problem med at vende tilbage til sport er, at når jeg løber hurtigt, så overstrækker jeg let knæet og det vil jeg gerne have en knæskinne/knæbandage til at afhjælpe mig lidt med. Derudover vil jeg selvfølgelig også gerne have noget støtte til det nye korsbånd og derfor spørger jeg nu jer om der er nogle der spiller håndbold med knæ bandager eller lign. som har nogle forslag til hvilke bandager der er gode og hvilke der måske ikke er så gode.

Jeg har kigget meget på nettet og været ved en fys, men de kunne ikke bestille en knæskinne hjem, så derfor søger jeg nu jer om hjælp

.

Jeg håber I kan hjælpe mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Simone,

jeg har tidligere dyrket sport med en Donjoy Armour Skinne - men det var dog indtil jeg ventede på at blive opereret. Hvis du er opereret og endnu ikke er klar til at dyrke sport uden en skinne så bør du vente til du er fuldt genoptrænet og musklerne kan støtte knæet i overstrækket. En skinne er fin men samtidig giver den dig en form for falsk tryghed og ydermere vil dine muskler omkring knæet vænne sig til at være inaktive i stedet for at støtte knæet. Nok ikke lige det du gerne ville høre :blush: . Men ydermere så syntes jeg ikke at skinnen var rar at spille med selvom det er en af de bedste på markedet. Vil til en hver tid glæde mig over at jeg nu kan lade den ligge i skabet :smile: .

Mvh

Tak for svaret :). Jeg er snart færdig med genoptræningen eller man bliver jo aldrig helt færdig med at genoptræne efter sådan en skade, men imorgen er det 9 mdr. siden jeg blev opereret. Jeg har igennem hele genoptræningen passet min træning og været meget opsat på at få knæet til at fungere så optimalt, som det nu kan igen, så jeg kan komme i gang med at dyrke noget sport. Mine muskler i hele benet er ved at være fuldt genoptrænet og på niveau med det andet ben, men jeg overstrækker stadig i det "dårlige" når jeg løber hurtigt, og jeg har nok vænnet mig til tanken, om at det ikke bliver så meget bedre og derfor ville jeg gerne have en skinne/bandage der kunne hjælpe mod overstrækket.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :). Jeg er snart færdig med genoptræningen eller man bliver jo aldrig helt færdig med at genoptræne efter sådan en skade, men imorgen er det 9 mdr. siden jeg blev opereret. Jeg har igennem hele genoptræningen passet min træning og været meget opsat på at få knæet til at fungere så optimalt, som det nu kan igen, så jeg kan komme i gang med at dyrke noget sport. Mine muskler i hele benet er ved at være fuldt genoptrænet og på niveau med det andet ben, men jeg overstrækker stadig i det "dårlige" når jeg løber hurtigt, og jeg har nok vænnet mig til tanken, om at det ikke bliver så meget bedre og derfor ville jeg gerne have en skinne/bandage der kunne hjælpe mod overstrækket.

Du er først færdig med din genoptræningen, når du holder op med at overstrække knæet. Så det jo sådan set ligemeget hvordan det overordnede plan ellers ser ud. Du må forholde til dig selv og dine individuelle behov og ikke en evt. generel køreplan.

Realiteterne er jo så nok, at du netop ikke har opnået et niveau der matcher dit ’raske’ ben.

Tilbagevenden til sport skal ikke forceres. Det kan jeg personligt skrive under på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil som Merethe81 også anbefale Donjoy, som jeg har brugt en del... Jeg tror dog at begynde med at træne vil være en dårlig idé.. som Merethe81 siger, giver donjoy en slags falsk tryghed, som for mig gav bagslag da jeg begyndte at træne.. første gang jeg blev skadet fik jeg den på med det samme,og allerede 2 uger efter skaden, kunne jeg uden nogen form genoptræning, gå uden krykker, dog med donjoy på. Efter et stykke tid, syntes jeg at donjoyen blev en belastning, hvilket gjorde at jeg troede at jeg kunne gå uden skinnen..Det skulle jeg så aldrig have prøvet , jeg fald forover pga. mangel på balance samt styrke, og rev derved flere ledbånd over som gjorde min gamle skade endnu værre end den var..

Grunden til at jeg fortæller alt dette er fordi jeg synes måske at du presser dig selv lidt for meget.. Du nævner at du stadig har nogle problemer med dit knæ, og begynde at træne med donjoy, er måske en smule overdrevet, især når du siger løb.. Jeg fik dengang af min fys nogle vægtposer på 2 - 3 kg som jeg skulle løfte med mine ben, hvilket var umuligt for mig dengang. Jeg overstrækker også stadig mit knæ, men har nu fået lidt mere kontrol over det, og kan nærmest ikke mærke det mere når jeg løber..

Jeg ville råde dig til at køre noget styrketræning på det skadet knæ, og bare fortsætte med det. Når du så kommer til et niveau hvor du kan se at det skadet knæ er ligeså stærk som dit normale, ville jeg starte på at løbe, men stadig fortsætte med styrke så den ikke kommer igen. Jeg er selv lige for 2 måneder siden blevet ''smidt ud'' af fys, og er først nu begyndt på at løbe. Jeg startede dog min genoptræning, 3 uger efter min skade, men kører dog stadig styrke, så jeg ikke får samme skade igen.. er kinda træt af at hele tiden blive skadet.

Håber min erfaringer kunne hjælpe dig lidt med din beslutning..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share