Coopers test og muskelmasse/BMI


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har trænet en del konditionstræning og styrketræning igennem mit liv. De seneste år dog med fokus på styrketræning og en smule crossfit. Jeg har opnået en ret stor muskelmasse og vejer 81 kg selvom jeg kun er 1.79 høj og har en fedtprocent på en 7-8 stykker.

Jeg er stærk og max bænkpresser 132.5 kg og ser også meget muskuløs ud. Samtidig er jeg dog i den nok bedste form jeg har været rent konditionelt da jeg er begyndt at løbe og crossfitte rigtig meget på det seneste. Jeg har lige slået personlig rekord i at løbe rundt om søerne i København (6.5km på 24.45 sek.). Men tiltrods for det så virker det som jeg ikke rigtig kan komme op på sidste sommers coopers test niveau hvor jeg løb 3225m på en rigtig løbebane. Jeg har prøvet et par gange, men det virker som 3150m er en slags mur for mig. Jeg tænker at det kan have sin forklaring i, at selvom jeg måske har en bedre kondition/iltoptag nu, så er det ungefær 4-5kg ekstra muskelmasse jeg drøner rundt med nu for stor en hæmsko.

Mit spørgsmål drejer sig altså om hvorvidt det er muligt at løbe en coopers test på over 3300m hvis man vejer over 80kg? Eller om der kan siges at være konkrete eller estimerede grænseværdier i relation til vægt når det kommer til coopers test.

Hvordan forholder det sig konkret med iltoptagelsen osv. hvis ens muskelmasse er relativt stor. Jeg ligner bestemt ikke en langdistanceløber og jeg går ud fra det er stor hæmsko at være tungere både fordi man skal bære den ekstra vægt rundt og fordi samtlige kroppens muskelfibre tærer på cirkulationen af ilt?

Edited by rimlig_arnold
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det mere svært at nå op på en given distance/hastighed i feks en cooper jo tungere du er, kræver jo noget mere energi at flytte en tungere krop rundt end en lettere. Men det kræver bare du er i bedre form/kondition, for selvfølgelig er det ikke umuligt at løbe over 3200når man vejer over 80 kg.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det mere svært at nå op på en given distance/hastighed i feks en cooper jo tungere du er, kræver jo noget mere energi at flytte en tungere krop rundt end en lettere. Men det kræver bare du er i bedre form/kondition, for selvfølgelig er det ikke umuligt at løbe over 3200når man vejer over 80 kg.

Tak for dit svar.

Men det er vel ikke en 'selvfølge' i den forstand. Jeg mener der må jo i en eller anden grad findes nogle begrænsninger i forhold til muskelmasse. Selvom Ronnie Coleman skulle have samme evne som Wilson Kipketer i forhold til iltoptagelse så ville han nødvendigvis løbe kortere fordi hans muskler er langt større. Der må findes en eller anden kurve hvormed præstation i en coopers test falder modsat proportionelt med ens (eksplosive) muskelmasse.

På trods af ovenstående er jeg naturligvis klar over at 3200m nok ikke er loftet for hverken mig eller andre som vejer 81kg.

Link to comment
Share on other sites

Tre ture pr uge som følger:

Tirsdag: 8-10 x 400-500 m med 1 min's pause

Torsdag: 4-5 x 800-1000 m med 2 min's pause

Lørdag: 4-5 km med en hastighed lidt *langsommere end din planlagte cooperhastighed.

Dertil opvarmning og afjog.

*rettet, min fejl.

Edited by Rassi
Link to comment
Share on other sites

Tre ture pr uge som følger:

Tirsdag: 8-10 x 400-500 m med 1 min's pause

Torsdag: 4-5 x 800-1000 m med 2 min's pause

Lørdag: 4-5 km med en hastighed lidt hurtigere end din planlagte cooperhastighed.

Dertil opvarmning og afjog.

Lyder som en virkelig god idé.

Dog forstår jeg ikke helt hvordan jeg skulle kunne løbe 4-5km med en hurtigere hastighed en jeg ville løbe en coopers? Det er jo længere...du ved?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dit BMI er på 25,3

Jeg har en BMI på 25,5 (189 cm høj og 91 kg) jeg lavede en Cooper test for nogle uger siden og nåede op på 3260 meter, så det kan altså sagtens lade sig gøre at komme derop ad.

Løber selv 4 gange om ugen, inkl 1 dag med intervaller og har løbetrænet i knap 12 måneder i alt.

Så det er bare i gang med løbetræningen, så skal resultaterne nok komme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share