Variation


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Der er mange der siger at variation m.h.t muskelforøgelse er vigtigt. Men i forvejen ved vi, at vi alle er skabt til at respondere på hård tung styrketræning. Hvorfor er det så ikke godt nok? Man laver biceps curls stående i noget tid. Så opdager man, at man er blevet stærkere og så forøger man vægten. Og dette medfører så større muskler! (sådan groft sagt)

Hvorfor er variationen så vigtig når vi udelukkende snakker om muskelforøgelse? Er det ikke vigtigere at man forøger vægten for at vænne sig til tungere og tungere belastning?

Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg ville ikke ændre i mine programmer. Styrketræningen er jeg lige begyndt på, men udholdenhedsprogrammet har jeg vedligeholdt i snart et år uden progressionsproblemer, og man vil uanset hvilket program, man bruger, komme til at ramme nogle mure, som kan være svære at overkomme.

Men det kan vel være svært at lavet et optimalt fullbodyprogram, der rammer lige præcist alle muskelfibre lige meget, som måske kan være ønsket i HST, så måske er det hvis man føler, man ikke får udviklet en muskel, som man helt vil selv, at man ændrer i programmet jævnligt?

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Der er mange der siger at variation m.h.t muskelforøgelse er vigtigt. Men i forvejen ved vi, at vi alle er skabt til at respondere på hård tung styrketræning. Hvorfor er det så ikke godt nok? Man laver biceps curls stående i noget tid. Så opdager man, at man er blevet stærkere og så forøger man vægten. Og dette medfører så større muskler! (sådan groft sagt)

Hvorfor er variationen så vigtig når vi udelukkende snakker om muskelforøgelse? Er det ikke vigtigere at man forøger vægten for at vænne sig til tungere og tungere belastning?

Såfremt de øvelser du har valgt er "de bedste" og fordeling samt frekvens er rigtig, mener jeg du i meget lang tid, kun vil drage fordel i at holde dette konstant.

Volumen (pr session) kan blive nødvendig at øge i det lange løb, hvorfor det kan blive nødvendigt med lavere frekvens.

Men som du selv er inde på skal belastningen varieres. Og ikke blot varieres, men konstant "være foran" muskelkonditionen. Belastningen skal ikke blot øges, men det skal ske tilstrækkeligt ofte og den skal øges væsentligt. Uden planlægning, er det ikke noget, der kan opretholdes ret længe.

Kort sagt: Efterhånden som en muskel konditioneres til en given vægt, vil responsen aftage, for til sidst helt at ophøre. (Jeg har læst anslået, at en given vægt er effektiv i 2-3 uger, ved højere belastning.. Mindre ved lavere.)

For lidt yderligere læsning: Google: "Repeated bout effect"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share