Shoulder press


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Vil lige høre om der er nogen der kan komme med lidt input. Jeg har læst at stående skulder pres skulle være bedre for ryggen end siddende. Bl.a. pga. at benene tager en del af stabiliseringen osv.

Da jeg tidligere har haft problemer med ryggen, men altid kørt siddende skulder pres (dog uden problemer) ville jeg forsøge at lave stående. Da jeg ikke løfter så meget (16-20 kg DB) tænker jeg det kunne være bedre at forbederede kroppen i tilfælde af øgning i vægt. Jeg forsøgte derfor igår at køre stående, dog med 14 kg, for at teste det. Jeg synes dog at jeg tydeligt kunne mærke det i øverste og midterste del af ryggen. Ikke smerter, men det føltes ikke rart.

Derfor er jeg i tvivl.

Hvad vil bedst når vi kun snakker DB a la 16-22 kg. Vil der overhovedet være en forskel på siddende vs. stående?

Link to comment
Share on other sites

Stående træner selvfølgelig flere stabilitetsmuskler end siddende. Så ren sundhedsmæssig for mave/ryg regionen, vil jeg altid påstå stående er bedre end siddende, forudsat kropsholdningen er korrekt.

Siddende skulderpres skal nok ses mere som en isolationsøvelse, hvor stående er en basisøvelse. Military press er måske noget du kan eksperimentere med istedet for DB. Hvorfor du har ondt i ryggen af stående, tør jeg ikke lige give et konkret bud på, da det kan skyldes mange forskellige årsager. Men det vigtigste er selvfølgelig at du har en korrekt kropsholdning, altså med et lettere svaj i ryggen og et fornuftigt opspænd.

Link to comment
Share on other sites

Stående træner selvfølgelig flere stabilitetsmuskler end siddende. Så ren sundhedsmæssig for mave/ryg regionen, vil jeg altid påstå stående er bedre end siddende, forudsat kropsholdningen er korrekt.

Siddende skulderpres skal nok ses mere som en isolationsøvelse, hvor stående er en basisøvelse. Military press er måske noget du kan eksperimentere med istedet for DB. Hvorfor du har ondt i ryggen af stående, tør jeg ikke lige give et konkret bud på, da det kan skyldes mange forskellige årsager. Men det vigtigste er selvfølgelig at du har en korrekt kropsholdning, altså med et lettere svaj i ryggen og et fornuftigt opspænd.

Så jeg vil sagtens kunne erstatte DB skulderpres med Military. For har altid kørt begge. Mine skulderøvelser er nemlig:

DB skulderpres

Military (i maskine)

DB front raise alternating

DB lateral raise

DB seated rear lateral raise

Link to comment
Share on other sites

Så jeg vil sagtens kunne erstatte DB skulderpres med Military. For har altid kørt begge. Mine skulderøvelser er nemlig:

DB skulderpres

Military (i maskine)

DB front raise alternating

DB lateral raise

DB seated rear lateral raise

Variation er jo altid godt. Så hvis du altid har kørt begge er der intet i vejen med det, men jeg vil dog personligt altid lave military stående med frivægt, og ikke i maskine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share