Træne til ironman på en mountain bike?


harald8800
 Share

Recommended Posts

Hej kære MOLboere

Mit spørgsmål er egentlig hurtigt stillet. Er det muligt at træne sig op til at gennemføre en ironman ved at køre mountain bike?

Jeg tænker mest på, at det vel er samme bevægelse benene skal lave, men gør belastningen og cyklens sammensætning osv., at man bliver nød til at køre triathlon- eller landevejscykel, hvis ens træning skal være nogenlunde frugtbar(med henblik på at gennemføre en ironman)?..

Jeg har p. t. en halvdyr triathloncykel som jeg har brugt til at køre en halv ironman, men synes ærlig talt, at det til tider kan være svært at motivere sig til at tage ud og træne på min triathloncykel og tror egentlig mountain bike vil være mere mig. Dog vil jeg utroligt gerne gennemføre en ironman og vil selvfølgelig gerne køre den på en tilfredsstillende tid også. Spørgsmålet er så, kan jeg sælge min tricykel, købe en fed mountain bike, træne til formen er ved at være der og så bare skifte til tricyklen igen halvanden-to måneder inden min ironman. Tænker alligevel, at man nok lige skal vænne sig til at ligge på cyklen og styre den osv igen?

Alle svar er mere end velkomne.

Venlig hilsen Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit mål med IM ? Der er nogle der gennemføre på en MB, men det ville jeg ikke råde dig til. Du kan sikkert sagtens træne og komme igennem, men det er da 100x federe at køre på en Tri-cykel. Om træningen er overførbar, ja da - men hvad er så kedeligt ved at køre tricykel? Kan du ikke komme ud med nogen og tage de lange ture?

Link to comment
Share on other sites

Hej LaMotta

Mange tak for dit svar.

Der er nok flere ting, der gør, at jeg ikke er helt skudt i min tricykel.

For det første så bor jeg et sted hvor jeg skal igennem en del by og dårlige cykelstier før den egentlige træning kan begynde. Det betyder at mine træningspas ofte bliver lidt lange selvom jeg måske bare skal træne en time. Derudover så kører jeg ikke i dårligt vejr på min tricykel fordi, at jeg ikke vil vælte og selvfølgelig også lidt fordi, at man så igen skal bruge ekstra tid på, at få cyklen rengjort. Det betyder også, at jeg ikke får trænet så meget som jeg nok ville på en mbk.

Derudover så kører jeg altid alene. Jeg ved godt, at det sikkert var sjovere at køre med andre (og samtidig lærer man jo nok en del om at køre sammen), men igen tager det ekstra tid og desuden synes jeg ikke det er sjovt, at køre med det hold, der er i triklubben, da det er nogle rigtig dygtige folk, som presser tempoet og jeg så alligevel ikke kan hænge på særligt længe.

Når det kommer til stykket, så synes jeg egentlig det er rigtig sjovt at køre på cyklen når jeg endelig kommer afsted og solen skinner. Tror mit dilemma er, at tiden og besværet med at komme afsted (tøj på, udstyr med, mix energidrik og drikkedunke, tjek lufttryk, tjek pulsur, afsted gennem 10km by med dårlige stier og mennesker og biler, træning i 1-1,5 time og så hjem igen og gøre alt rent og i bad)gør, at jeg ikke får trænet så meget som jeg gerne ville. Med en mbk så ville jeg jo bedre kunne starte min træning fra jeg forlader mit hjem, da man jo kan tage nogle lidt andre ruter på sådan en. En mbk stiller jo ikke de samme krav til kvaliteten af asfalt. Desuden har nogle af mine bedste venner lige købt mbks, hvilket selvfølgelig også gør, at man bliver ansporet til at springe på bølgen.

Dog har jeg stadig mit ønske om at gennemføre en ironman og nej, ville helt sikkert aldrig køre den på andet end en tricykel, navnlig pga., at jeg gerne vil have en ordentlig tid. I hvert fald under 11 timer.

Link to comment
Share on other sites

Til interval/bakketræning er mountainbiken genial, fordi der rundt omkring i naturen er nogle bakker og terræner, som ikke findes på vejene. Så til det formål vil jeg anbefale mountainbiken. Som afveksling eller når vejene er for farlige at køre på i vintermånederne, er den også perfekt.

Men jeg tror det vil være en stor fejl at sælge din tricykel og først gå i gang med at træne på en tricykel to-tre måneder før løbet. At sidde på en cykel i seks-syv-otte timer kræver tilvænning og træning - at sidde på en tricykel i så lang tid kræver endnu mere tilvænning og træning. Især når du ønsker en god tid.

EDIT: En mountainbike bliver også beskidt og kræver rengøring. Nogle gange i endnu højere grad end en tri/racercykel

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share