Værnepligt's forberedelse


Maretti
 Share

Recommended Posts

Da jeg skal ind til værnepligt en gang (og forhåbenligt skal lave karriere inde i hæren) om små 2 år, så ville nu gerne starte på en mere målrettet træning.

Jeg har tænkt over hvad man har brug for inde i hæren, og det er dette:

Udholdenhed

God Kondi

Derfor havde jeg tænkt mig at træne noget lign.

Fokus på løb med kort-medium distance

Set af 3x20 af diverse øvelser med fokus på at styrke min core.

I må meget gerne rette mig hvis der er noget som mangler i forhold til at være bedst forberedt (fysisk) til hæren.

Jeg har dog et par spørgsmål ang. styrke delen.

Da jeg har et ønske om at være eksplosiv og udholden (hvilket burde være muligt, hvis man evt ser på sprintere (cykel)), søger jeg nogle svar på hvordan det bedst opnås (gerne links med læsestof til hvorfor det er, det opnås på den måde).

Jeg har umedbart tænkt at jeg ville køre de 3x20, og så køre eksplosivt op. Jeg er dog meget i tvivl om det faktis har den effekt jeg ville have. Hvis det har, så ville jeg også gerne høre jeres mening på, om jeg burde køre hurtigt op og ned, eller holde igen ned af? (eller er det bare et spørgsmål om at kunne gøre øvelsen så hurtigt som muligt, med den rigtige form?)

Og i forhold til udholdenhed, så er jeg lidt i tvivl om hvad der ville være bedst: Fyre mere vægt på, eller flere sæt? (fx 5x20 med 20 kilo, i stedet for 3x30 med 30 kilo), hvis der er nogen som har et link med lækkert læsestof til hvordan det hænger sammen, samt et svar på det, så ville det være dejligt! (:

Edited by Maretti
Link to comment
Share on other sites

Da jeg har et ønske om at være eksplosiv og udholden

Dette er modsætninger, vælg en.

Hvis du gerne vil gøre karriere i forsvaret så prøv og søge efter noget crossfit, er vist det de gerne vil lade som om de laver, men i værnepligten syntes jeg sku det kom meget an på vilke sg'er man havde... nogle er jo stadig bare strækkere og løb. Desuden så læs de begynder tråde til styrketræning der er... kan ikke lige huske hvor de er her på siden men prøv at søg.

Edited by araqua
Link to comment
Share on other sites

Dette er modsætninger, vælg en.

Hvis du gerne vil gøre karriere i forsvaret så prøv og søge efter noget crossfit, er vist det de gerne vil lade som om de laver, men i værnepligten syntes jeg sku det kom meget an på vilke sg'er man havde... nogle er jo stadig bare strækkere og løb. Desuden så læs de begynder tråde til styrketræning der er... kan ikke lige huske hvor de er her på siden men prøv at søg.

Okay mange tak! Ville kigge på linkene senere.

Er klar over at de er modsætninger, men ud fra forskellige sports atleter, syntes jeg at de opnår at lave et mix imellem dem. Fx skal boxere være udholdene for at holde alle omgangene, men skal også kunne slå hurtigt (eksplosivt). Så ville er mere interesseret i at vide noget om træning, hvor man evt åbner noget der ville være et mix

(hvis jeg er helt væk med det, ang. atleterne, så må i meget gerne rette mig)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv trænet kredsløb og udholdenhed i godt et år, og jeg begyndte på min styrketræning for nu snart tre måneder siden. Man kan godt udvikle sig både eksplosivt og udholdenhedsmæssigt. Jeg har altid lært, det er to forskellige processer i kroppen, og sålænge man fraholder dem fra hinanden, skal man nok se gode resultater. Jeg tror ikke, man opnår lige så meget ved at træne begge dele, men nu er det er jo heller ikke et krav, at man skal kunne squatte to gange sin egen vægt eller kunne klare et ironmand.

Jeg begyndte at følge denne guides princip om at træne styrke og kredsløb fra hinanden og på forskellige dage (Jeg bruger dog ikke deres rutiner). Indtil videre har det virket fint. På engelsk tror jeg, at man kalder det for "concurrent training", men jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg må have lov at brokke mig lidt så synes jeg i forvirrer knægten.

Yep udholdenhed og eksplosivitet ligger langt fra hinanden, men det betyder bare at hvis du vil træne begge dele skal du sørge for ikke at træne det samtidigt?? Du får meget mere ud af at træne udholdenhed den ene dag (køre strækkere til du brækker dig) og den anden dag lave eksplosive strækkere. Sådan skal de også være med dine andre øvelser.

Mit spørgsmål herefter så: hvorfor?? Jeg kan se hvad du vil med udholdenheden, men hvorfor vil du være eksplosiv? Det skal du ikke bruge til noget i forsvaret?

Dog vil jeg anbefale dig at lave Crossfit som der bliver sagt ovenfor. Det er en udemærket træningsform som hvertfald vil gøre dig klar til værnepligten og klart vil gøre dig mere udholdende. Men sørg for at starte langsomt op og gå langsomt frem. Start evt. i et Crossfit Gym, de vil kunne hjælpe dig sikkert frem. Det er vigtigt at du tager skadeforebyggelse meget alvorligt!! En seriøs skade og du risikerer slet ikke at komme i forsvaret :)

Og ja løb knægt, løb for fanden! Vi elsker at løbe i forsvaret :) men prøv at undersøge intervaltræning?

araqua: vil du ikke kalde løb og strækker for en form for crossfit?? ;) dog en meget simpel en hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg må have lov at brokke mig lidt så synes jeg i forvirrer knægten.

Yep udholdenhed og eksplosivitet ligger langt fra hinanden, men det betyder bare at hvis du vil træne begge dele skal du sørge for ikke at træne det samtidigt?? Du får meget mere ud af at træne udholdenhed den ene dag (køre strækkere til du brækker dig) og den anden dag lave eksplosive strækkere. Sådan skal de også være med dine andre øvelser.

Mit spørgsmål herefter så: hvorfor?? Jeg kan se hvad du vil med udholdenheden, men hvorfor vil du være eksplosiv? Det skal du ikke bruge til noget i forsvaret?

Dog vil jeg anbefale dig at lave Crossfit som der bliver sagt ovenfor. Det er en udemærket træningsform som hvertfald vil gøre dig klar til værnepligten og klart vil gøre dig mere udholdende. Men sørg for at starte langsomt op og gå langsomt frem. Start evt. i et Crossfit Gym, de vil kunne hjælpe dig sikkert frem. Det er vigtigt at du tager skadeforebyggelse meget alvorligt!! En seriøs skade og du risikerer slet ikke at komme i forsvaret :)

Og ja løb knægt, løb for fanden! Vi elsker at løbe i forsvaret :) men prøv at undersøge intervaltræning?

araqua: vil du ikke kalde løb og strækker for en form for crossfit?? ;) dog en meget simpel en hehe.

Mange tak for alle svarende. Det der navy seals træningsprogram, har jeg godt nok ikke set før (har kun kigget på den anden hvor der er modul 1+2), ser godt ud :).

Har jo efterhånden trænet i 4 år, så den eksplosive del er bare for at dække et af par de de øvelser som jeg ønsker at kunne lave og dels fordi jeg altid har været eksplosiv, så det har bare virket naturligt for mig at gøre det (har også før trænet decideret eksplosivt med få gentagelser). Nu nævner du selv, at man kan gøre det ved at tage fx armstrækkere eksplosivt, hvilket også er et af mine spørgsmål som jeg skrev for oven, altså: Bliver man mere eksplosiv ved at gøre armstrækkere (langt fra 80-90%RM, eller hvad det nu er man plejer at sige for eksplosivt træning, og mange gentagelser), kontra at tage dem uden at gøre det eksplosivt?

Hvis jeg forstår crossfit rigtigt, så er det meget simpelt at styrketræning, med mange gentagelser og høj puls? (Som du selv siger det - meget simpel udgave :b)

Nu ligger jeg desvære inde med en knæ skade lige pt. (pga. overtræning, og da det har været min første "rigtige" skade, har jeg ikke været hurtig nok til at pleje den, desvære!) Så løbe delen venter lidt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig, ville jeg træne følgende:

Styrketræning, for at styrke kroppen og blive stærkere.

Løb, alt fra 3km - 20 km. Få en 3km tid på 12minutter og du er god med.

Intervalløb af forskellige distancer.

Bronzecirkel, det svinger lidt hvor meget de bliver brugt i FSV, men det er en god test af dig selv, som du kan tage en gang imellem for at få en god tid.

Ved at gøre de 3 ting er du dækket godt ind, hvis du ønsker at blive elitesoldat, så ville jeg begynde at se på noget O-løb og March.

Link to comment
Share on other sites

Ting som du med fordel kan træne er lunges, dødløft ( skal du dog passe på med da det kan give slemme skader hvis det gøres forkert), ellers planken, dips og kropshævninger.

Det er de ting som du bliver testet på, hvis jo så giver en fordel at være foran i dem. Du skal selvfølgelig også fokusere på andre øvelser som styrker din core og muskler. Begynd også at gå i støvler. Jeg er begyndt i HBU, og vi havde allerede første uge nogle som faldt fra pga deres ben i var van til støvler så de kunne ikke fortsætte pga slem betændelse i skinnebenet.

Men ellers vil jeg også holde fast i ibZors forslag. Hvis du ikke klare bronzecirklen super godt til at starte med, så start med at dele øvelserne op og lav nogle af dem eller lav færre sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke planer om en eliteuddannelse, da mit syn ikke er til det.

Men jeg ville helt klart kigge på det her O-Løb.

Bronze cirkel er noget som jeg har prøvet før, men at ikke for at teste mig. Hvad er gode tider/antal gange på x tid for bronze cirkel?

Link to comment
Share on other sites

Dette er modsætninger, vælg en.

Hvis du gerne vil gøre karriere i forsvaret så prøv og søge efter noget crossfit, er vist det de gerne vil lade som om de laver, men i værnepligten syntes jeg sku det kom meget an på vilke sg'er man havde... nogle er jo stadig bare strækkere og løb. Desuden så læs de begynder tråde til styrketræning der er... kan ikke lige huske hvor de er her på siden men prøv at søg.

Det er ikke korrekt,man kan sagtens være udholden og eksplosiv.

Lars

Edited by Mr. Power
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share