Udstrækning før løb/fodbold


Maretti
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har diskuteret lidt med min idræts lære, om vigtigheden af at udtrække før fx løb eller fodbold.

Det kommer efter at jeg har læst en artikel som mener at vise at udstræk før løb ikke gør nogen effekt. (http://amtsavisen.dk/fri/udstraekning-foer-loeb-har-ingen-effekt)

Min idræts lære, mente at i sportsgrene hvor du havde eksplosive ryk, er det nødvendigt at strække ud før, men ikke nødvendigvis ved fx langdistance løb.

Ville gerne vide jeres mening om det, samt hvad det er udstrækningen helt præsis gør? (ud over at øge bevægeligheden, hvilket kan hjælpe til at forebygge skader)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det jeg har lært på mine trænerkurser er, at man skal varme op før du begynder på noget. Det er der flere gode grunde til, men du skal ikke strække ud, og det skal du ikke, da du ved udstrækning forlænger musklerne og derved øger du leddenes bevægelighed i forhold til deres ellers normale tilstand, og så kommer du under sportsudøvelsen til at bevæge leddene ud over, hvor de normalt opererer, og det skulle ikke være så godt.

Derimod skulle det vistnok være på sin plads at strække ud bagefter, selv om nogle påstår, at effekten heraf ikke er værd at skrive hjem om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share