militær træningsprogram. kritik ønskes


dude-man
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt mig at gennemføre dette træningsprogram http://www.specialtactics.com/kbmodsasprog.pdf før jeg skal begynde på HBU. Hvad er jeres mening om programmet ?

Programmet virker omfattende og generelt. Det har fordele og ulemper. Tror som sådan det vil give fine resultater for de fleste.

Passer programmet til dine mål?

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Programmet virker omfattende og generelt. Det har fordele og ulemper. Tror som sådan det vil give fine resultater for de fleste.

Passer programmet til dine mål?

Mvh Andreas

tak for svar.

Mit mål er at blive nr. 1 i delingen (dog, nr. 2 er acceptabelt :cool: ) og derfor vil jeg undgå at dårlig fysisk form står i vejen for det.

Jeg ved ikke om der er nogen svømning på værnepligten, dog tror jeg at den supplerer træningen godt. Jeg har læst lidt om, hvad man gør på værnepligten. March, løb og strækkere er nok det, som der er mest af.

Hvilke ulemper tror du der er ?

Link to comment
Share on other sites

tak for svar.

Mit mål er at blive nr. 1 i delingen (dog, nr. 2 er acceptabelt :cool: ) og derfor vil jeg undgå at dårlig fysisk form står i vejen for det.

Jeg ved ikke om der er nogen svømning på værnepligten, dog tror jeg at den supplerer træningen godt. Jeg har læst lidt om, hvad man gør på værnepligten. March, løb og strækkere er nok det, som der er mest af.

Hvilke ulemper tror du der er ?

Umedbart virker det mærkeligt at du skal tage sit-ups ud i ét.

Du burde måske i stedet tage dem i sæt, som i push up.

Link to comment
Share on other sites

medmindre du der vant til at løbe så tror jeg ikke din krop kan holde til det program der.

Et simpelt program som burde få dig i god form ville være:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Løb

Onsdag: svømning+styrke

Torsdag: løb

Fredag: styrke

Lørdag: Fri

Søndag:Fri

styrke kan med fordel være cirkeltræningsprogram da du i værnepligten ikke bliver stillet for nogle voldsomme krav i forhold til styrke, plus at du får større fordel i at være muskeludholdende fremfor at have en høj max styrke.

Så det kunne f.eks. være 15x15sek træningspas. Altså 15sek arbejde og 15sek pause x3-5. Øvelserne kunne så være:

Strækkere

Pullups

englehop

mavebøjninger

rygbøjninger

Udover styrke så træn også coretræning.

eller find på dit eget... efter hånden som du bliver bedre så skære du ned på pausen, eller op for længden.

Løb. Alt efter hvor meget du løber normalt så start stille op. fx. med 3km, og så forøg med MAX 10% pr uge, og hver 4 uge går du 20% ned i mængde.

Fx. du løber i uge 1 2x3km=6km, ugen efter skal du så løbe 6,6km og det runder man så op til 7km her i starten indtil det giver nogle lidt pænere tal.

Vil du have mere træning, så læg et roligt løb, gang eller svømning ind lørdag. Men ta det nu stille og roligt. Ellers får du skader. For at blive nummer 1 i HBU'en kræver det at man løber godt, og er nogenlunde stærk. Men det der gør at man vinder er helt klart den indstilling man har til tingene. Det kan godt være at man kan løbe 3600m på en cooper og klare alle styrke kravene til 5, men har man ikke den rette indstilling til tingene så vinder man ikke.

Det var bare det jeg ville sige. Held og lykke med det hele, og husk nu at hellere tage 2uger med reduceret træning fremfor 2mdr. med ingen træning pga. en skade ;)

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg er en pige, kan jeg godt komme med gode råd om træningsprogrammer ;)

Hvis man selv vil ind i Forsvaret om et par år må man jo være forberedt ;D

Jeg anbefaler selv Forvarets træningsprogram for nybegyndere og optræning for folk i Forsvaret.

Programmet er baseret på 3 måneders styrketræning, efterfølgende af vekslende løb og gang i træningspas.

Mere information kan du få på følgende link: http://forsvaretsuddannelser.dk/Traeningsprogram/Pages/default.aspx

Håber det er brugbart! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

medmindre du der vant til at løbe så tror jeg ikke din krop kan holde til det program der.

Et simpelt program som burde få dig i god form ville være:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Løb

Onsdag: svømning+styrke

Torsdag: løb

Fredag: styrke

Lørdag: Fri

Søndag:Fri

styrke kan med fordel være cirkeltræningsprogram da du i værnepligten ikke bliver stillet for nogle voldsomme krav i forhold til styrke, plus at du får større fordel i at være muskeludholdende fremfor at have en høj max styrke.

Så det kunne f.eks. være 15x15sek træningspas. Altså 15sek arbejde og 15sek pause x3-5. Øvelserne kunne så være:

Strækkere

Pullups

englehop

mavebøjninger

rygbøjninger

Udover styrke så træn også coretræning.

eller find på dit eget... efter hånden som du bliver bedre så skære du ned på pausen, eller op for længden.

Løb. Alt efter hvor meget du løber normalt så start stille op. fx. med 3km, og så forøg med MAX 10% pr uge, og hver 4 uge går du 20% ned i mængde.

Fx. du løber i uge 1 2x3km=6km, ugen efter skal du så løbe 6,6km og det runder man så op til 7km her i starten indtil det giver nogle lidt pænere tal.

Vil du have mere træning, så læg et roligt løb, gang eller svømning ind lørdag. Men ta det nu stille og roligt. Ellers får du skader. For at blive nummer 1 i HBU'en kræver det at man løber godt, og er nogenlunde stærk. Men det der gør at man vinder er helt klart den indstilling man har til tingene. Det kan godt være at man kan løbe 3600m på en cooper og klare alle styrke kravene til 5, men har man ikke den rette indstilling til tingene så vinder man ikke.

Det var bare det jeg ville sige. Held og lykke med det hele, og husk nu at hellere tage 2uger med reduceret træning fremfor 2mdr. med ingen træning pga. en skade ;)

tak for det gode svar. Der er mange guldkorn som jeg kan bruge i min træning til HBU´en.

Ville det dog ikke være fornuftigt at inkludere marchtræning ? Jeg har lavet lidt research på nettet, og flere siger at det er fornuftigt at tage nogle marcher før man begynder. Jeg ved ikke, (derfor skriver jeg her på MOL)

jeg vil også være i god nok form til HRU, om det viser sig at militæret er noget for mig. Det er fordi at jeg har hørt at kravene til HBU og HRU er langt fra hinanden, og derfor vil jeg ikke ende i en situation hvor jeg klarer kravene til HBU, gennemfører, og så søger til HRU for siden at kikse optagelsesprøven.

Er det muligt at træne sig op så at man kan klare kravene til HRU, uden at miste formen i HBU´en ?

Edited by dude-man
Link to comment
Share on other sites

Kravene til HRU er så vidt jeg husker 3km løb på 15min, 25 mavebøjninger, 25rygbøjninger og 15 armstrækninger. Så det er vidst lige til at overkomme ;)

March træning er ikke nødvendigt for at kunne gennemføre HBU og/eller HRU. Det er megt lidt i går med rygsæk osv. Så det kan du sagtens træne op sideløbende med HRU uddannelsen.

Så det primære for begyndelse på HBU/HRU er i mine øjne:

1: styrke (Fordi det tager længere tid at blive stærk end at komme i god form, og med fokus på coretræning og de store basis øvelser)

2: Løbe gerne orientering (orientering er guld værd som soldat, også selvom det ikke er elite man søger. Fordi det foregår i terræn og er alternativt og for soldater generelt mere motiverende end almindelig lige ud af landevejen)

3: march/svømning. (start i godt fodtøj uden rygsæk og gå 30-60min. Så er du godt forberedt på HBU'en.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej dude-man

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, så tag et kig her og se om dette program ikke var noget for dig: http://www.thomasrathsack.dk/bliv-jaeger/ikke-traenede.html

Der er god progression i programmet, og med indlagte hviledage. Du starter der hvor du mener du ligger programmet og fortsætter så støt derud af.

Det vigtige er: Løb, Styrke, Orientering, March og Svømning. Så skal du nok klare dig.

Men som hede skriver, så tag det med ro i dine bestræbelser, lad være med at gå ud og træn 10x per uge med det samme. Lad for alt i verden være med at overtræne, og træn specifikt op mod de krav der er nævnt tidligere i denne tråd ovenfor. Træningen skal matche ambitionsniveauet.

Vh westh

Edited by westh
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share