Køb af Racer 6-9k


m_ad_sen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen, jeg går pt. og overvejer at købe min første racer cykel.

Jeg har et budget på 6-9.000kr. og her har jeg pt. fundet 4 cykler som jeg syntes virker som gode tilbud / køb.

Trek 1.5 http://www.ribecykellager.dk/product.asp?product=693 (6.000 kr.)

Trek 2.1 http://www.ribecykellager.dk/product.asp?product=697 (8.500 kr.)

STR Breeze (avært at finde meget læsning angående denne, vist ny i DK?)http://www.designcykler.dk/str-breeze/ (9.000kr.

Principia RSL LTD - 2010 http://www.designcykler.dk/principia-rsl-ltd-2010/

Jeg er nybegynder og har læst lidt på diverse forums og så vidt jeg har forstået skal en starts racer som absolut minimum være udstyret med Shimano Tiagra hvis den skal kunne holde nogenlunde og skifter ordenligt.

Jeg syntes dog at prisforskellen fra Tigra og op til den bedre gear gruppe Shimano 105 er forholdsvis stor og er i tvivl om man som nybegynder vil kunne få nok ud af det til at det er 2-3.000 kr. mere værd,især når jeg som begynder ikke ville komme til at cykle de helt store ture, regner med maks 50-70km om ugen (3-4 ture) og jeg har derfor svært ved at bestemme mig for hvad der præcist skal ledes efter, men har dog fundet de fire ovenstående.

Jeg syntes STR Breeze virker som et vildt godt køb sammenlignet med andre cykler jeg har set i 8-10.000 kr. klassen, idet den er udstyret med Shimano Ultegra 6700 som skulle være virkelig godt (har jeg kun set på cykler til +12-13k.) men er det for godt til at være sandt? Skyldes det måske dårlige stel eller lignende sammenlignet med andre 8-10.000 kroners cykler.

Umiddelbart vil valget, med min stærkt begrænsede viden, blive mellem Trek 1.5 og STR Breeze som jeg meget gerne vil høre mere om!, eller er der andre cykler jeg bestemt bør kigge på / se om jeg også kan tage en prøvetur på, ved besøg hos de forskellige cykel handlere.

Udover en cykel ville jeg også skulle investere i en hel del ting:

Pumpe, ekstra slanger, lappe grej (andet end til alm. pendler cykler?), en lille cykeltaske til grej, hjelm, tøj, sko, pedaler osv.

Hvor meget mener i at dette kan gøres for? Måske også cykel computer?

Til slut skal det siges at jeg for lidt over 2 uger siden fik en fiber i den ene balle, og dette gør at jeg ikke kan løbe, da jeg gerne vil komme mig over den, jeg er dog i tvivl, om jeg ville kunne cykle små ture 10-30km med sådan en skade uden at det vil gå udover den tid det tager at komme sig over fiberen?

Link to comment
Share on other sites

Alle har hvert deres niveau, ikke mindst på MOL. Der vil være nogen der vil mene at man ikke kan finde en ordentlig cykel til under 15000, uanset hvor lant man har tænkt sig at cykle, mens andre synes at du som nybegynder skal finde en billig brugt. Det er derfor ofte svært at få et godt råd netop som nybegynder herinde.

Når det er sagt, så er her MIN mening: En aluracer med 105 er absolut bunden af hvad man begynder med, hvis man har en ambition om at teste af om cykling er noget for en. Tiagra bør man altså ikke sætte på en racercykel. HVIS du har ambitioner om at det måske skal udvikle sig, så BØR du mindst anskaffe dig en kulfiberramme med 105. Dels er det mærkbart mere behageligt at køre på, dels har du så en platform, som du efterhånden kan bygge en virkelig habil cykel ud af. Og hvis du allerede er deroppe, så er der prismæssigt ikke langt til ultagra…

Det er ramme og gruppe. Glem heller ikke at de andre dele skal være af ordentlig kvali, ikke mindst hjulene.

Da jeg er forelsket i focus cykler, så er her et eksempel på en barebone racer:

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer/Focus/Focus+-+Variado+2.0+-+2011+-+Racercykel.html

Det bør ikke være “ringere”. Og køb et bedre hjulsæt om et år.

Link to comment
Share on other sites

Enig i ovenstående.

Da jeg skulle strække forsikringspengenene for nyligt, købte jeg en cykel med Tiagra.

Skiftegrebene er OK når man ligger og hyggetriller, men når man presser på, er de ret upraktiske.

Og så er det decideret til at få fnidder af at forskifteren skal have to skift før kæden rykker sig.

Link to comment
Share on other sites

Melisen har et par gode pointer. Køb en cykel som i kraft af godt stel mv. kan "tåle" at blive opgraderet hen ad vejen.

Om du køber carbon eller aluminium er af mindre betydning, efter min mening. Jeg ville til enhver tid vælge en aluminiumscykel, men smag og behag er forskellig.

Når du sammenligner cykler, så få oplyst vægten. Den afslører næsten altid om der er tale om gennemgående kvalitet. Høj vægt er som regel et udtryk for at enten hjul, stel eller alle dele generelt er af for dårlig/tung kvalitet. De cykler du finder til omkring 9000 kroner bør ikke veje meget mere end ni kilo.

Kig evt. også på Scott Speedster S20. Er på udsalg lige nu hos bikebuster.

Vedrørende STR Breeze: Hvis der er tale om at cyklen gennemgående (kranksæt, nav, skiftegreb, bremser, forskifter + bagskifter) er udstyret med Ultegra, så lyder det som et rigtig godt bud, for hjulene er heller ikke dårlige. Men det er under forudsætning af, at stellet ikke er noget skrammel med dårlige vinkler, dårlig finish og høj vægt.

Du bør kunne finde alt det andet udstyr til omkring 1500 kroner sammenlagt, hvis du går efter tilbuddene (som der er mange af lige nu) og du holder dig fra de fancy mærker og modeller. En del af det kan du sikkert få med i cyklens pris, hvis du forhandler lidt om tingene.

Edit: abc

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej alle, tak for de gode svar!

Umiddelbart er jeg ret vild med STR Breeze og fandt lidt mere info, "er udstyret med Shimano Ultegra 6700 skiftegreb i kulfiber, Ultegra 6700 forskifter bagskifter og bremser. Styr, sadelpind og frempind er fra Ritchey."

Dog er jeg i tvivl hvordan jeg kan vurdere om stellet er noget skrammel med dårlige vinkler og dårlig finish?

Hvordan ser jeg forresten om det er gode dæk der er på? Er det bare at læse reviews?

Har set på en del lækre 8.500-10.000 kr. cykler men føler bare de ikke virker helt så gode som STR, med ultegra men det kan godt være jeg bliver forblændet og alt det andet ikke er nær så godt som på fx Scott Speedster S20.

Hvad med min fiber i den ene balle som jeg fik for 2 uger siden,som gør at jeg ikke kan løbe, da jeg gerne vil komme mig over den, jeg er dog i tvivl, om jeg ville kunne cykle små ture 10-30km med sådan en skade uden at det vil gå udover den tid det tager at komme sig over fiberen?

Edited by m_ad_sen
Link to comment
Share on other sites

Hej alle, tak for de gode svar!

Umiddelbart er jeg ret vild med STR Breeze og fandt lidt mere info, "er udstyret med Shimano Ultegra 6700 skiftegreb i kulfiber, Ultegra 6700 forskifter bagskifter og bremser. Styr, sadelpind og frempind er fra Ritchey."

Dog er jeg i tvivl hvordan jeg kan vurdere om stellet er noget skrammel med dårlige vinkler og dårlig finish?

Hvordan ser jeg forresten om det er gode dæk der er på? Er det bare at læse reviews?

Har set på en del lækre 8.500-10.000 kr. cykler men føler bare de ikke virker helt så gode som STR, med ultegra men det kan godt være jeg bliver forblændet og alt det andet ikke er nær så godt som på fx Scott Speedster S20.

Vinklerne kan du vurdere ved at sammenligne med (gode) stel fra nogle af de kendte fabrikker. En del mærker opgiver stelvinklerne på deres hjemmesider. Det gør forhandlerne desværre sjældent.

Men det vigtigste er at du sætter dig op på nogle forskellige cykler og får nogle ordentlige prøveture. Når du har prøvet en håndfuld cykler vil du tydeligt kunne mærke forskel, især om cyklen passer til din krop. Men du vil også opleve at der kan være ret stor forskel på hvordan cykler opfører sig. Nogle cykler er mere "levende" end andre og nogle er hurtigere til at reagere, når du træder i pedalerne mv.

Finishen er ret nem at vurdere. Tjek om svejsninger og samlinger er pæne og uden skarpe kanter og vurder om lakeringer virker robust. Er lakken krakeleret i store flager hvor baghjul mv. er spændt fast, så er det et dårligt tegn.

Dæk: Søg på dækkets navn og model i google - så kommer der formentlig nogle reviews eller tråde fra forskellige cykelforums. Men ellers bør cykelhandleren også have styr på om de dæk der sidder på cyklen er noget værd.

Køb STR Breeze, hvis du efter en prøvetur føler dig godt tilrette. Det virker umiddelbart som en attraktiv pris, der kan begrundes med at mærket ønsker at komme ind på markedet. Jeg nævnte ikke Scott Speedster for at tale dig fra STR, men udelukkende for at give dig nogle alternativer til dem du allerede selv havde nævnt :smile:

Hvad med min fiber i den ene balle som jeg fik for 2 uger siden,som gør at jeg ikke kan løbe, da jeg gerne vil komme mig over den, jeg er dog i tvivl, om jeg ville kunne cykle små ture 10-30km med sådan en skade uden at det vil gå udover den tid det tager at komme sig over fiberen?

Kommer noget an på hvor den sidder og hvor alvorlig den er. Prøv dig frem på nogle kortere ture, som du selv foreslår og lad være med at udsætte muskulaturen for pludselige og hårde belastninger. Kør med lav belastning (mange omdrejninger) og undgå sprint og meget stejle bakker.

Link to comment
Share on other sites

Hvad gør i andre forresten når det regner en smule / er vådt udenfor, lader i raceren stå indenfor eller har i skærme?

Lige pt. kan jeg læse mig til at Trek 1.5 har nemt ved at få skærme, men det er fordi der er gjort ekstra plads hvilke det fleste andre racere ikke har. Jeg vil nemlig også gerne kunne bruge cyklen til at pendle en smule også i lidt dårligt vejr (og er klar på at vedligeholde hver uge).

Hvad er jeres erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Kør uden skærme? Hvis ja bliver du og andre du evt. kører forbi eller sammen med så ikke ramt meget?

Det er del af gamet at skylle skylle sand af bukserne når man kommer hjem :devil:

"Man" plejer at køre uden skærme om sommeren og med skærme om vinteren.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share