Hvordan kunne det gå så skidt?


Dimsy
 Share

Recommended Posts

Hvordan kunne det gå så skidt... ja fra 16 år, 70 kg og 177 cm --> til nu 25 år 127 kg, 178 cm.

Jeg har gemmen det sidste 1½ år prøvet at ændre min livsstil til det gode, jeg tabte mig også 15 kg det første år, super nice og super flot ! Så stolt af mig selv, det var bare ved at lægge kost om og dyrke mere motion.

Her i 2011 ville jeg så stoppe med at ryge og i løbet af ca 5 måneder havde jeg taget 20 kg på.... Jeg har stadig spist det samme, samme størrelse portioner mad, motioneret det samme, cykle de 10 km til arbejde hver dag og går ca 10-12 km på arbejde hver dag, går med hunden 2-3 gange om dagen, svømmer når jeg har penge til svømmehallen og cykler ud og handle osv..

Jeg vil så gerne ned i vægt igen, bare under 100 kg, jeg har snakket med min læge ang en kur eller en operation, men jeg får bare afvide at jeg skal dyrke noget mere motion og tage mig sammen...

Syntes ikke det er fair, syntes jeg har gjort alt det jeg kunne, uden at skulle leve et liv i sød mad cøilbat...

Nogle der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

Link to comment
Share on other sites

Desværre ikke noget andet end det som lægen sagde. Det er jo ret almindeligt at man tager på år man stopper med at ryge, hvis man ikke justerer kosten ned eller motionen op. Men jeg vil gerne medgive at 20 kg er en del hvis du ikke har småsnacket når du har plejet at ryge.

Du kommer nok alligevel ikke udenom at skrue mere på de skruer du allerede har drejet på :sneaky2:

Mon ikke du kan finde en mellemvej mellem nu og mad-cølibat?

Unfair? Måske, men sådan er livet nogle gange.

(nærmere kommer vi nok ikke uden mere specifik oversigt over kost og motion)

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med rygestoppet, selv om det ikke lyder sjovt at tage så mange kilo på...

Når det er sagt, så tror jeg ikke på at du har taget 20 kilo på uden at have spist mere. Enten spiser du alligevel større portioner end før eller også går du og spiser nogle små mellemmåltider, som du glemmer at tælle med. Normalt er det ikke mere end fem-otte kilo, der kan henføres direkte til rygestop. Resten af vægtforøgelsen ved rygestop drejer sig som regel om trøstespisning i de situationer, hvor man tidligere ville ryge en cigaret.

Prøv at skrive ned, HVER gang du spiser noget og prøv så at regne efter, hvor mange kalorier det bliver til i løbet af en dag. Hold regnskab i en uge eller 14 dage, så du har et ordentligt grundlag.

Jeg vil så gerne ned i vægt igen, bare under 100 kg, jeg har snakket med min læge ang en kur eller en operation, men jeg får bare afvide at jeg skal dyrke noget mere motion og tage mig sammen...

Operation er ikke nogen mirakelkur. Hvis du tænker på en reducering af mavesækken, så er sådan en operation forbundet med ret stor risiko for komplikationer og erfaringerne har vist, at en del mennesker alligevel ikke taber sig varigt eller langt mindre end operationens størrelse retfærdiggør.

Under alle omstændigheder så har du jo tidligere bevist at du godt kan tabe dig, så hvorfor ikke bruge det som motivation og klø på med det igen?

Syntes ikke det er fair, syntes jeg har gjort alt det jeg kunne, uden at skulle leve et liv i sød mad cøilbat...

Nogle der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

"Sød mad cølibat" ?

Hvad mener du med det? Det handler ikke om at du ikke kan spise god mad. Det handler om at du skal spise mindre og anderledes.

Livet er sgu ikke altid fair. I sidste ende bliver du bare nødt til at acceptere at du ikke kan regne med at lægen lige klarer din overvægt.

Edit: ABC

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej

Du er holdt op med at ryge, og det er så absolut det bedste du kan gøre for dit helbred. Tillykke med det.

At du har taget 20 kg på er ene og alene dit eget ansvar. Jeg ved godt at stoftskiftet falder når man holder op med at ryge, gjorde det selv for 4 år siden, og har siden tabt 37 kg. Så selvfølgelig kan du tabe dine 20 kg. Det er bare at tage dig sammen, hvis du ikke taber dig skyldes det at du spiser for meget eller rør dig for lidt.

Men jeg kan forstå at du synes jeg skal betale for en fedme operation til dig, det synes jeg ikke er fair!

Så tør øjnene, der er ingen der har sagt det er nemt at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Hykleriske gnavne mænd ! Det er da utroligt at I er så selvfede og egoistiske... Aldrig har jeg da oplevet noget ligene og jeg har ellers oplevet meget...

Det er åbenbart IKKE her man kan søge HJÆLP OG STØTTE ! Så må i da undskylde hvis jeg troede det... Nu skal jeg da lade jer være i jeres egen lille verden herinde og så kan i jo skræmme alle de nye væk...

FARVEL og jeg håber da virkelig at i skammer jer ! Her søger jeg råd og vejledning og det eneste jeg får af vide er at man jeg er tumpe der skal tage mig sammen......

Link to comment
Share on other sites

Hykleriske gnavne mænd ! Det er da utroligt at I er så selvfede og egoistiske... Aldrig har jeg da oplevet noget ligene og jeg har ellers oplevet meget...

Det er åbenbart IKKE her man kan søge HJÆLP OG STØTTE ! Så må i da undskylde hvis jeg troede det... Nu skal jeg da lade jer være i jeres egen lille verden herinde og så kan i jo skræmme alle de nye væk...

FARVEL og jeg håber da virkelig at i skammer jer ! Her søger jeg råd og vejledning og det eneste jeg får af vide er at man jeg er tumpe der skal tage mig sammen......

Hej Dimsy,

Dem skal du ikke tage dig af!

Noget som har hjulpet mig er tilmelding på et slankehold i fitnesscenter og så efterfølgende en personlig træner, som godt nok er dyrt, men sikke en hjælp det har været.

Jeg er gået 30 kg. ned på 2½ år. Så jeg har været i samme båd som dig..... Og jeg er stadig i gang!

Men først og fremmest så kræver det at du er indstillet på at ændre dine vaner og du skal være klar over at det ikke kun er mens du taber dig, men resten af dit liv, for ellers så er det ligegyldigt. Jeg har selv svinget meget op og ned igennem mange år og det bliver bare sværer og sværer for hver gang man vil tabe sig...

Men for mange kræver det hjælp udefra for at det skal lykkes, og dette er ingengang nogen garanti, for jeg har set mange igennem mine 2½ år, som aldrig er kommet videre end det første "nemme" 5 kgs vægttab, som så er kommet på igen, fordi de har givet op, når det bliver hårdt. Og det bliver hårdt!!

Held og lykke

Sanne.

Link to comment
Share on other sites

Hykleriske gnavne mænd ! Det er da utroligt at I er så selvfede og egoistiske... Aldrig har jeg da oplevet noget ligene og jeg har ellers oplevet meget...

Det er åbenbart IKKE her man kan søge HJÆLP OG STØTTE ! Så må i da undskylde hvis jeg troede det... Nu skal jeg da lade jer være i jeres egen lille verden herinde og så kan i jo skræmme alle de nye væk...

FARVEL og jeg håber da virkelig at i skammer jer ! Her søger jeg råd og vejledning og det eneste jeg får af vide er at man jeg er tumpe der skal tage mig sammen......

Selvfede og egoistiske? :laugh:

Jeg havde ikke lige opfattet at det var medlidenhed du var ude efter. I stedet fik du nogle ret kontante svar og nogle handlemuligheder, som kan hjælpe dig i stedet for at du sidder og sumper rundt i selvmedlidenhed over at du ikke kan få en fedmeoperation.

Link to comment
Share on other sites

Dimsy: Du spurgte og du fik svar. At du så ikke kan lide svaret er dit eget problem.

Når det så er sagt, så er det måske meget godt at vide, at tonen herinde kan være kontant. Hvis du kan se igennem det, så vil du finde ud af, at der er mange kloge folk herinde, som rent faktisk kan hjælpe dig (selvom det måske ikke er på den måde, du håbede på). :smile:

Hvis du bare vil trøstes og klappes på skulderen og "Nåååh, det er synd for dig", så skal du måske herover i stedet: I form :wink:

Link to comment
Share on other sites

madital.dk er et perfekt sted for vægttabere som mest er til at få støtte og opbakning, mere end at få gode råd. Og hvis de får dem, så er de pakket noget pænere ind end her (og ofte ikke særligt gode men myter fra damebladene). Men selve opbakningen fejler ikke noget, den er næsten altid meget hjertelig både i medgang og modgang.

Den hykleriske selvfede mand (som har en del erfaring derovrefra), er 99.6% sikker på at det er et websted der er perfekt for dig.

Men synes nu at det er lidt for let at blive tøzefornærmet og så bare stikke af :wink:

Om ikke andet, kan du jo altid bare se på det og så smutte igen. Desuden har de en gratis kalorietæller som er ganske udemærket, hvis du skulle få lyster i den retning.

Man kan sagtens få noget positivt ud af at være begge steder samtidigt.

:smile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

To simple, men effektive råd:

1) Lav en plan over dine måltider, og hold dig til den. Det er tusind gange nemmere at kontrollere sit indtag ved at beslutte, hvad man skal spise på forhånd, end at skrive det ned, når man har spist det.

Start med at gå ind og lav en cirka-beregning af din forbrænding på en dag (det kan du her på siden), og find så ud af, hvor lidt, du skal indtage, for at få dit ønskede vægttab. Generelt skal du have et kalorieunderskud på godt 1000 kcal om dagen (et kilo fedt er 7000 kcal), hvis du skal tabe 1 kilo om ugen. Med din nuværende vægt bør det dog ikke være et problem.

Når du ved, hvad du skal indtage af kalorier på en dag for at opnå dit vægttab, laver du en plan.

Du sætter X antal kalorier af til morgenmad, frokost, aftensmad og snacks. Og så går du i gang med at detailplanlægge, hvad du skal spise. På f.eks. kalorietabel.dk kan du finde kalorieindholdet for de madvarer, du ønsker at spise. Din mad skal sammensættes, så du får godt med protein, godt med grønt, noget frugt (i slankehenseende har jeg set 1 kilo om dagen anbefalet som samlet mængde grønt og frugt - frugten må maks. fylde 300 gram) og så ikke for mange kulhydrater (i form af brød, kartofler, pasta, sukker).

Morgenmad på 300 kcal, f.eks.:

300 gram skyr fra Netto (156 kcal), 1 æble i tern (cirka 60 kcal), 25 gram ruggryn (cirka 96 kcal). Her får du protein, kostfibre, lidt sød smag fra æblet og så masser af mæthed på grund af proteinen.

Frokost på 300 kcal:

150 kcal fra kød, f.eks. 80 gram laks, 120 gram dåsetun, 100 gram af Nettos fiskefrikadeller - det kan også være fjerkræ.

150 kcal fra grøntsager - bland løs af Broccoli (36 kcal pr. 100 gram), gulerødder (36 kcal pr. 100 gram), agurk og squash (16 kcal pr. 100 gram), tomater (26 kcal pr. 100 gram) og så videre.

Aftensmad på cirka 500 kcal:

Wok af 150 gram kylling og godt 500 gram grøntsager (kalorierne kan du selv udregne), f.eks. hvidkål, broccoli, gulerod, rød peber, med 20 gram sød chili sauce.

Og så 300 kcal til snacks, som kan fordeles efter lyst og behov, f.eks.: 2 æbler, 200 gram gulerod, 1 stk. fiberknækbrød med sukker og kaloriefri marmelade fra Isis.

Du kommer ikke udenom at bide i det sure æble og begynde at måle og veje din mad. Der er heller ingen vej udenom grøntsagerne. Og så tror jeg, du skal i 'sød mad cølibat' i en periode... det kan i hvert fald gavne, for sukker har tendens til at gøre os alle 'halv-afhængige', og en afvænningsperiode vil gøre det nemmere at afstå fra fristelserne og følge madplanen.

Jeg har selv en plan, hvor ovenstående eksempler er taget fra. Den er på 1400 kcal om dagen. Der er to morgenmadsalternativer, en masse muligheder for forskelligt kød til frokost, og så er der 7 forskellige aftensmuligheder. Jeg planlægger at følge planen et par måneder for at nedbringe min fedtprocent, og smide et par kilo. For dig skal der nok være flere alternativer, så du ikke går død i det. At udregne dem på forhånd gør det bare lettere at holde sig til sin målsætning, i hvert fald hvis man har tendens til at 'falde i'.

2) Du skal træne hårdere

Du bevæger dig meget, og det er rigtig godt, men jeg tror, du skal i gang med noget mere højintensiv motion. Når du er så overvægtig, er det en dårlig idé at begynde at løbe, da det kan skade din krop. Derfor skal du på kondicyklen eller crosstraineren - jeg kan anbefale spinning, hvor alle er lige (fordi alle sveder som svin, og fordi cykling ikke diskriminerer så meget ud fra vægt), og instruktørerne er skide gode til at motivere. Alternativt må du ud på din hverdagscykel og give den gas på cykelstierne.

Svømningen skal der også mere kul på - her kan du lave intervaller, så du sprinter en bane alt hvad du kan og så svømmer en bane roligt, mens du får pusten. Det kan du gentage X antal gange (jeg tør ikke sige, hvilken form du er i).

Du kan også finde en stejl bakke, som du powerwalker opad, hvorefter du lunter ned og powerwalker op igen - X antal gange.

Du kan også gøre dine cykelture til arbejde til din højintense motion. Så skal farten OP, så meget du kan... det forudsætter dog, at du har vaske - eller bademuligheder på jobbet. Man kan også køre 'skilte-sprinter', hvor man sprinter til et skilt, triller, og sprinter til et nyt skilt.

Sluttelig vil jeg anbefale dig en side som www.træningspartner.dk... her kan du finde en at dyrke motion sammen med i dit eget område. Det er super godt for motivationen at have en makker.

Alt i alt - få styr på dit indtag og gang i dit outlet, så bør du tabe sig, det er meget enkelt. Du kommer til at bide i sure æbler undervejs, og det vil sikkert være hårdt, både for det sociale (du kan ikke gå med ud og spise, så skal du i hvert fald bare ha' salat), og for dig selv, fordi du ikke kan spise det, du har lyst til. Men på sigt er det det værd, for du får en meget højere livskvalitet.

/Lefe

Link to comment
Share on other sites

He he det er nogle år siden, jeg sidst var rigtig aktiv på MOL, men endte så herinde igen.

Havde helt glemt den kontante tone herinde - især i vægttabs forum :laugh:

Men når det så nu er sagt, så er der jo ingen lette veje til vægttab - det er hårdt arbejde ligegyldigt om man vælger at fokusere udelukkende på kost, motion eller begge dele. Jeg vil dog gerne indrømme, at jeg selv har forsøgt alle mulige såkaldte nemme udveje for et vægttab og det eneste der er blevet lettere er min pengepung :blush:

Kibo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja, den der med at tage sig sammen har jeg også hørt til bevidstløshed. Det er møjirriterende og at tabe sig har intet med at tage sig sammen at gøre.

Jeg faldt tilfældigt over et produkt, der er en fantastisk hjælp gennem min lette kostomlægning. Produktet hedder Vitaral og kan findes på den danske hjemmeside med samme navn.

Vitaral har hjulpet mig rigtig meget, fordi det lige netop går ind og påvirker de ting, der kan være de store problemer i forbindelse med vægttab.

Jeg har kun godt at sige om produktet - holder min plan og lidt til samt føler at jeg har fået rigtig meget ekstra energi.

Mvh

Charlotte

Link to comment
Share on other sites

Ja, den der med at tage sig sammen har jeg også hørt til bevidstløshed. Det er møjirriterende og at tabe sig har intet med at tage sig sammen at gøre.

Jeg faldt tilfældigt over et produkt, der er en fantastisk hjælp gennem min lette kostomlægning. Produktet hedder Vitaral og kan findes på den danske hjemmeside med samme navn.

Vitaral har hjulpet mig rigtig meget, fordi det lige netop går ind og påvirker de ting, der kan være de store problemer i forbindelse med vægttab.

Jeg har kun godt at sige om produktet - holder min plan og lidt til samt føler at jeg har fået rigtig meget ekstra energi.

Mvh

Charlotte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share