kan ikke mærke at jeg træner bryst..


crisis
 Share

Recommended Posts

Når jeg prøver at træne bryst kan jeg ikke helt mærke at jeg træner bryst.. Jeg prøvede f.eks. idag flat bench cable fly, men jeg følte mere at jeg trænede triceps og biceps, end jeg trænede bryst.. Kunne det være fordi jeg gøre det forkert.. Andre øvelser som er bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøver at træne bryst kan jeg ikke helt mærke at jeg træner bryst.. Jeg prøvede f.eks. idag flat bench cable fly, men jeg følte mere at jeg trænede triceps og biceps, end jeg trænede bryst.. Kunne det være fordi jeg gøre det forkert.. Andre øvelser som er bedre ?

Spørg i dit center hvordan øvelserne udføres korrekt hvis du er ny i showet :)

1) Hvis du ved fladtliggende kable træk (fokus på brystet) kan mærke det i biceps er det fordi du laver øvelsen forkert. Du skal ikke bruge biceps til at trække vægten til dig, men derimod have fokus på at holde armene forholdsvis rette og så trække op over din krop vha brystmuskulaturen.

Men som sagt, det er svært at sige hvad du gør forkert. Spørg i receptionen så du kan få hjælp til korrekt udførelse.

Se evt den her for vejledning: http://www.fitness-and-bodybuilding-workouts.com/cable-fly.html

Mvh

Link to comment
Share on other sites

jeg har faktisk lidt at det samme probelem.. under selve mine øvelser kan jeg godt mærke at jeg fokusere på bryst men så efter min træning kan jeg ikke mærke at jeg har været af sted... og følger ikke at jeg bliver stærkere på nogen måde

BB - Incline Bench Press 4 sæt

cabel - Standing Fly 4 sæt

machine - Pec Deck Fly 4 sæt

cabel - Lying Fly 3 sæt

nogen forslag til hvad jeg skal gøre anderledes? andre øvelser flere sæt?

køre ca 6-10 reps i hver sæt.

Mvh Ravn

Link to comment
Share on other sites

jeg har faktisk lidt at det samme probelem.. under selve mine øvelser kan jeg godt mærke at jeg fokusere på bryst men så efter min træning kan jeg ikke mærke at jeg har været af sted... og følger ikke at jeg bliver stærkere på nogen måde

BB - Incline Bench Press 4 sæt

cabel - Standing Fly 4 sæt

machine - Pec Deck Fly 4 sæt

cabel - Lying Fly 3 sæt

nogen forslag til hvad jeg skal gøre anderledes? andre øvelser flere sæt?

køre ca 6-10 reps i hver sæt.

Mvh Ravn

Hvor længe har du trænet, når du træner kører du til eller lige før failure og hvad spiser du?

Link to comment
Share on other sites

jeg har samlet trænet i 2 år men jeg har været skadet i ca 6 måneder så i denne periode køre jeg på 10 uger..

spiser måske ikke det helt rigtige er ikke så god til det med kosten.

ja i mine sæt køre jeg helt til grænsen hver gang.

det underlige er bare at min styrke vokser helt fint i alle andre muskelgrupper end lige præcis bryst.

Link to comment
Share on other sites

ved ikke om der er nogen som har nogen foslag til hvad jeg skal ændre.

Måske du skulle nøjes med én øvelse for bryst, f.eks. bænkpress. Giv dig max til den og se om det gør noget ved din styrke. Min tanke er at du måske træner dine patter for hårdt og at årsagen til at styrken ikke ændrer sig er at du ikke har restitutionstid nok til patværket.

Jeg har selv stået stille på bænkpresset i månedsvis og er først her for nyligt begyndt at forbedre mig igen, så jeg kender godt følelsen af irritation over at der bare ikke sker noget. For mit eget vedkommende aner jeg ikke præcis hvad der gjorde forskellen. Der var nok mange faktorer indblandet, f.eks. kost, mental indstilling og søvn.

Link to comment
Share on other sites

mange tak for svaret.. skal da lige tjekket. tankte paa om det ville give samme resultat ved Incline Bench Press?

Ærligt talt tænker jeg at det er en smagssag. Personligt foretrækker jeg flat bench.

Desuden så er det i grove træk en myte, at man kan træne specifikke dele af brystet, så om du kører decline, incline eller flat, så tror jeg mest at valget det er et spørgsmål om smag og at hverken du eller kroppen "keder sig".

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

okii mange tak. det skal prøves. vil du saa sige at jeg maakse bare skal tabe 7-8 sæt?

Jeg startede fra nul for ca. 1 år siden og begyndte først at tage træningen rigtig seriøst de sidste 7 måneder. Jeg kører med en masse opvarmningssæt, submax (under 75% 1RM), men som regel 2-3 arbejdssæt omkring 5RM. Det har givet mig en del allerede både i styrke og størrelse. Du er velkommen til at smutte forbi min log, hvis du kan tåle at der også er lidt voksen mand der tuder. Der kan du se hvordan jeg har trænet og udviklet min styrke hen over de sidste 3-4 måneder.

Men husk at der er mange måder at træne på og min behøver bestemt ikke at være den rigtige for dig (endsige for mig selv :wink: Det arbejder jeg stadig på...).

Har hørt lidt blandede forklaringer på hvor mange sæt man skal køre med, men det virker ikke urealistisk at hvis du kører flere tunge helkropsøvelser hver gang, så skal du holde dig under 20-25 reelle arbejdssæt og være opmærksom på overlap i brug af muskelgrupper. Du kan risikere at trætte dig selv så meget at din vækst bliver sat tilbage.

Link to comment
Share on other sites

jeg plejer ca at ramme de 25 - 30 sæt under min træning sa er ikke langt fra..

jeg plejer mormalt at smide hele lortet pa i forste sæt og sa kore pa. sadan jeg heletiden ligger pa de 6-10 reps.

vokser helt fint i størrelse men ikke i styrke.. er det sa flere reps jeg skal tage?

fx biceps gik jeg fra 32 til 54 i max pa ca 3 uger. kan jeg bare ikke med bryst, hvilket jeg synes er underligt at der kan være sa stor forskel pa muskler i samme krop

Link to comment
Share on other sites

jeg plejer ca at ramme de 25 - 30 sæt under min træning sa er ikke langt fra..

jeg plejer mormalt at smide hele lortet pa i forste sæt og sa kore pa. sadan jeg heletiden ligger pa de 6-10 reps.

vokser helt fint i størrelse men ikke i styrke.. er det sa flere reps jeg skal tage?

fx biceps gik jeg fra 32 til 54 i max pa ca 3 uger. kan jeg bare ikke med bryst, hvilket jeg synes er underligt at der kan være sa stor forskel pa muskler i samme krop

Hvad mener du med max fra 32 til 54? Er det kilo, centimeter, hvilken øvelse osv?

Jo tættere du træner på 1RM jo mere råstyrke træner du. Det er kun hvis du kører 10-12+ reps at du bevæger dig over i udholdenhed, som ikke giver så meget på størrelsen, som lavere antal reps. Hvis du læser nogle af de rigtigt stærke menneskers logs her på MOL, så vil du se at der er flere der kører med arbejdssæt med kun 1-3 reps. Nogle siger også at der er forskel på ben/ryg og arme/bryst i forhold til hvor mange reps der giver den bedste styrkeudvikling. Arme/bryst bør efter denne anbefaling ligge omkring 6-8 reps og ben/ryg ligge omkring 10-12.

Men når vi bevæger os derud, hvor kloge ord skal applikeres til andre end mig selv, så er jeg ret sikker på at der er andre MOLboere, der er vanvittigt meget klogere end jeg på alle detaljerne.

Men se på om du ikke kan lave færre pat-sæt og give dem tid til at restituere sig, så kan det være at der sker noget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share