Fodbold og konditionstræning


Rau
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en 18-årig fyr, der går i 3.g på gym. I idræt har vi lige fået målt vores kondital ved bib-test, hvor jeg fik den på 51,3. Fra den dag og otte uger frem, skal vi forbedre vores kondition.

Det vil jeg også meget gerne, da jeg spiller fodbold, men netop fordi jeg spiller fodbold, er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal "blande" det?

Jeg træner bold mandag og onsdag og spiller som regel to kampe "omkring" weekenden.

Jeg er ikke sikker på, hvor godt det vil være, hvis jeg træner bold mandag, tager en løbetur tirsdag, træner bold onsdag, løber om torsdagen, og spiller kampe i weekenden.

Har I nogle erfaringer? Jeg vil jo gerne forbedre min kondition, men ved ikke, hvor meget jeg EGENTLIGT forbedrer den ved bare at spille fodbold? Det kan vel ikke være nok?

Jeg vil nemlig helst ikke sætte min krop under for meget pres, hvis det alligevel ikke giver noget i den lange ende. Tænker på om superkompensationen kan blive "brudt"?

Mvh.

Rau

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er en 18-årig fyr, der går i 3.g på gym. I idræt har vi lige fået målt vores kondital ved bib-test, hvor jeg fik den på 51,3. Fra den dag og otte uger frem, skal vi forbedre vores kondition.

Det vil jeg også meget gerne, da jeg spiller fodbold, men netop fordi jeg spiller fodbold, er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal "blande" det?

Jeg træner bold mandag og onsdag og spiller som regel to kampe "omkring" weekenden.

Jeg er ikke sikker på, hvor godt det vil være, hvis jeg træner bold mandag, tager en løbetur tirsdag, træner bold onsdag, løber om torsdagen, og spiller kampe i weekenden.

Har I nogle erfaringer? Jeg vil jo gerne forbedre min kondition, men ved ikke, hvor meget jeg EGENTLIGT forbedrer den ved bare at spille fodbold? Det kan vel ikke være nok?

Jeg vil nemlig helst ikke sætte min krop under for meget pres, hvis det alligevel ikke giver noget i den lange ende. Tænker på om superkompensationen kan blive "brudt"?

Mvh.

Rau

Hvad er formålet med din fremgang i kondition?

Link to comment
Share on other sites

Nu søgte jeg lidt på Google og faldt over en artikel. Der stod:

"For at få størst muligt konditions- og udholdenhedsmæssigt udbytte af træningen er det vigtigt, at du belaster dit hjerte/kredsløb på forskellige måder i løbet af din træningsuge. For eksempel er længerevarende kontinuerlig træning bedst, hvis du gerne vil øge udholdenheden, mens tempo- og intervaltræning er bedst til at forbedre konditionen."

Der står nævnt to ting: udeholdenheden og konditionen (som trænes på to forskellige måder) - jeg troede netop at udeholdenheden var lig med bedre kondition? Hvad er det jeg lige har misforstået her?

Og i det afsnit står der da, at udeholdenheden forbedres ved kontinuerligt løb?

Edited by Rau
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke dybt inde i stoffet men der er hvad jeg ved af to ovenordnet faktorer:

1) Udenholdenhed - økonomi. Hvor effektiv du er. Jo mere effektiv jo færre antal kalorier, jo større en fedt forbrænding og ikke kulhydrat forbrænding laver du ved en bestemt given belastning. Dette er gunstigt da vi har væsentlig større fedt depoter en kulhydrat depoter samt da kulhydrat forbrænding kræver mere ilt end fedt forbrænding men er mindre effektiv (i den forstand at du kan arbejde mindre hårdt ved fedtforbrænding).

2) kondition - kondital eller VO2max. Et udtryk for hvor meget ilt du kan du maximalt kan optage. Kondital er udtryk for hvor meget ilt du maximalt kan optage i forhold til din kropsvægt.

Ret mig hvis jeg tager fejl :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share