Diabetes 2, vægttab og træning


jankn
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har netop fået konstateret diabetes 2, og jeg vil derfor høre om der er nogen der kender et kombineret vægttabs- og træningsprogram som jeg kan bruge for, at komme ned i vægt og få øget min muskelmasse samt få en bedre kondition.

Jeg er 179 cm høj, og vejer 148 kg med let forhøjet blodtryk.

Har indtil videre været fysisk inaktiv.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Jan

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Med en BMI på 45+ og type 2 diabetes er det meget vigtigt at du kommer i gang med en mere aktiv livsstil. Du behøver ikke nødvendigvis en kostplan. Jeg synes du skal starte med at prøve dig frem med forskellige former for kredsløbstræning for at finde ud af hvad du bedst kan lide.

Med din kropsvægt skal du passe på dine led og derfor kan det være en god idé at prøve dig frem med svømning, cykling, roning. Det er alle træningsformer der ikke er så hårde ved kroppen som for eksempel løb (eller gang).

Med hensyn til din kost synes jeg du skal kombinere din nye aktive livsstil med at spise mindre fastfood og samtidig skære alle flydende kalorier fra. Disse tiltag burde være nok til at du ser fremgang.

Det vigtigste er ikke at lægge en stor slagplan, det vigtige er at du kommer igang. Hellere nu end i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har selv tabt omkring 38 kg i løbet af de sidste 2 år. Det har jeg gjort selv uden den store hjælp fra nogen. Jeg fik lagt en kalorieplan da jeg begyndte, og den brugte jeg det første stykke tid. Nu bruger jeg noget der hedder mobilefitness.dk. Det fungerer for mig, det behøver ikke fungere for dig.

Jeg synes det vigtigste i et vægttab er at sætte sig små mål, 0,5-1 kg om ugen, da du er meget kraftigt overvægtig, kan du sikkert tabe dig mere i starten. Men sæt dig mange små mål, så du får mange små sejre, det er meget bedre end at sætte sig et stort mål, som man så ikke når, og får et nederlag. Jeg har haft i hvertfald 38 sejre.

Du vil undervejs opleve, at du får spist noget forkert, fastfood kage slik chips, eller hvad ved jeg, og vægten er gået den forkerte vej. Det er ikke verdens ende, og det er bare vigtigt du kommer op på hesten igen. Det er ikke altid lige let at holde igen til diverse festlige lejligheder og højtider. Så starter man bare igen bagefter. Jeg vil tro jeg har tabt 60 kg i det hele, hvis man regner de kilo jeg har taget på med.

Mht. motion, så er det bare om at komme igang. Find dig et godt motionscenter, der kommer folk i alle størrelser og former. Som andre har skrevet, skal du primært lave ikke vægtbærende motionstræning. Og det kan være roning, cykling og spinning. Jeg mener dog også du kan bruge en crosstrainer ("Gåmaskine med håndtag"). Spørg i dit center. Og du skal ikke tænke på hvad andre tænker, du er kommet i gang det er det eneste der betyder noget, og vi skal alle starte et sted.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan . har stået i ca samme situation som dig (minus type 2).

Startede ud med ca 150 kg og 185 cm - nu 20 mdr senere 185 cm og 85 kg..

har lavet om på kost og - har motioneret - startede ud med Gang - hver anden dag 5-10 km.

og først løb efter ca 9 måneder-. Ellers er ens knæ/led i fare for overbelaastning ved vores vægt :)

har løbet de sidste ca 12 måneder.

Kost - "let" kost - proteiner , kylling/kalkun/ salat frem for kulhydrater - men det er der mange meninger om.

lå på 0,5 - 1 kg i vægttab i ugen i perioder.

Nu er jeg ved at være i mål med vægten - mangler lidt omfordeling...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share