Optimal mindstevægt


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Hvis man ser på de fleste sportfolk som "er noget", så er de ret skrællede for fedt og de præsterer jo alligevel.

Men er det altid sådan er det optimale er at være på en ret lav fedtprocent?

Kunne man forestille sig at der enten er noget i generne der gør at kroppen for nogen ikke fungerer optimalt uden lidt spæk, eller måske bare at hvis den har været småpolstret i mange år, så brokker den sig hvis man ændrer på det?

Lige nu er der ikke en skid træning der fungerer og sidste (og eneste gang) jeg havde det sådan, var da jeg også havde fedtprocenten dernede hvor jeg er nu. Men i forhold til så mange andre er jeg jo ikke tynd.

Jeg kunne jo bare prøve at tage 3-4kg på igen og se om det hjælper men hvis det på forhånd er udelukket, vil jeg ærgre mig gul og grøn over at helvedet med at få smidt de sidste kg har været forgæves og så at skulle begynde forfra igen.

Link to comment
Share on other sites

Det største problem er at jeg ikke cykler hurtigere nu end da jeg fik don joy´en af benet (de første overforsigtige ture undtaget).

Pulsen hamrer i vejret hver gang jeg prøver at forcere noget (hvis ikke benene strejker inden) og den er en evighed om at falde igen. De sidste 3-4 ugers træning har intet ændret - jeg står fuldstændigt stille.

Kosten - tjohh.

De sidste 14 dage har jeg ligget på 2800kcal i snit. De sidste 9 dage har jeg været på affedning - de første 5 lå jeg på 3100kcal og formoder at jeg også lå i det leje inden.

Protein% 24

Kulhydrat% 51

Fedt% 22

Fiber% 3 (med forbehold for selv-indtastede varer uden fiberangivelse)

Alkohol 0%

Jeg får mine 600g frugt/grønt - ca. halvt af hvert. Lidt ujævnt på dagene men i snit over tid passer det meget godt.

Forsøger at samle kulhydrater før og efter træning.

Efter træning altid hurtige carbs + proteinshake + "proteinmad" igen inden for en time.

Cykling over en time er med energidrik - ellers er træning på postevand. Inden styrketræning drikker jeg som regel en lille proteinshake.

Spiser en multivitaminpille dagligt.

Ved godt at de sidste dage på diæt ikke fremmer formen og vægttræner også for meget lige nu, men har været i kalorieunderskud før uden så "drastiske" konsekvenser. Desuden skete der heller ikke noget positivt for formen før jeg begyndte.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Rigtig interessant tråd!

Kan huske at have hørt flere eks proffer i cykelsporten sige at deres optimale vægt ikke var den laveste de havde haft. Deres præstation blev ringere når de kom under en given vægt. Hvorvidt det er fedtprocenten, der er afgørende er dog en helt anden sag.

Det er dog rimelig klart at der kræves et lavere energiindtag for at holde en fedtprocent på 6-8 stykker (hvad der vist er normen blandt de magrere mandlige udøvere af udholdenhedssport, svømmere og langrend drenge ekskluderet), end det man tillade sig at spise med en fedtprocent på 10-15 stykker (som er det normale for veltrænede mænd generelt). Tror måske snarere at det er det lavere indtag af kcal generelt der hæmmer udholdenhedspræstationen. Ikke alle rammes i samme omfang af denne effekt og endegyldige forklaringer derpå kender jeg ikke.

Din kost virker en smule proteinrig i forhold til udholdenhedstræning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det med proteinerne kan jeg forsvare med at jeg ved siden af, kører en del styrketræning - faktisk har det p.t. 1-steprio da jeg lidt har opgivet cyklingen for ikke at gå mentalt kold.

Nu er min fedtprocent ikke i nærheden af at være under 10 - det kan jeg i hvert fald ikke forestille mig. Heller ikke selvom jeg næsten altid går og småsulter for at holde det indbyggede vægtbælte fra døren - genetikken gør at fedtet absolut vil sidde på dunken :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det med proteinerne kan jeg forsvare med at jeg ved siden af, kører en del styrketræning - faktisk har det p.t. 1-steprio da jeg lidt har opgivet cyklingen for ikke at gå mentalt kold.

Nu er min fedtprocent ikke i nærheden af at være under 10 - det kan jeg i hvert fald ikke forestille mig. Heller ikke selvom jeg næsten altid går og småsulter for at holde det indbyggede vægtbælte fra døren - genetikken gør at fedtet absolut vil sidde på dunken :unhappy:

Vil tro at det er det at rende rundt og småsulte, der hæmmer dig mere, end det er din vægt.

Find evt en måde at spise på der tillader dig at holde en lavere vægt uden at være sulten.

24E% protein er unødvendigt højt, medmindre dit energi indtag er meget lavt. Det skader dig næppe, men det forhindrer dig i at spise nok kulhydrater og fedt, der er vigtigere for din udholdenhed. Er du i øvrigt som folk flest, har du sikkert allerede opbygget det meste af den muskelmasse som du kan, hvilket heller ikke giver dig nogen særlig grund til at spise meget protein, da musklerne i bedste fald vokser langsomt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share