Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Træning d 8.7

Yoga

Ashtanga Primary feat. John Scott på DVD - very nice og kan decideret mærke, hvordan det løsner op i hoften med regelmæssig praksis inkl især de siddende stillinger. Ofte ender hold både i Yo og FitDK med mere at have fokus på flows og stående stillinger. 

Løb

Hechmann grundtræning uge 3 dag 6

Nøglepas 2 x 6 min i AT - An1, henholdsvis 4.15 og 4.10 :hippy: Vidste ikke helt hvor jeg kunne lægge niveau men gik overraskende fint. Selvfølgelig dog også friske ben og en hel del astma medicin i kroppen. Opvarmning 15 min og afjog blev til 8

Så taknemmelig for at være i stand til at træne og være lidt i gang. What a difference af day makes. Håber, at det nu kunne fortsætte sådan ligeså stille. 

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 9.7

Yoga

Ashtanga primary feat. John Scott - you know the drill by now... 

Løb

Hechmann grundtræning uge 3 dag 7 light

Ialt 60 min

20 jog

20 Ae1

10 Ae2

10 jog

Oplægget 1 time og 40 og gik egentlig også ganske godt men ville ikke presse citronen nu hvor jeg har haft været så syg. Super dejligt at røre mig og være lidt på farten anyhow. 

I morgen job og så må vi se, hvad krop og sjæl kan kapere :hippy: Frygter lidt, at det bliver hårdt at være rigtigt i gang igen. Forskel på bare at tulre herhjemme og så at skulle præstere. 

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 14/8/2017 at 08:32 , Oksen fra Århus N skrev:

Hvor er du blevet af, smukke Bjergtrold?

1000 tak kære Okse og ja logbogs forum er nok noget af det som jeg har/har haft sværest ved at slippe i min nuværende IT / Virtual Reality detox. Synes absolut at fællesskabet her ofte har gjort godt og at det at logge om min træning har hjulpet mig.

Samlet set må jeg dog også erkende, at min filterløse hjerne slet ikke er gearet til alle stimuli via fb, Instagram og klikke lik for likes liv. 

Har derfor deaktiveret min fb konto, slettet Instagram og faktisk to gange bedt boardet her om at slette min log og profil. Må erkende, at jeg har været næsten chokeret over at opdage, hvor meget bedre, at jeg har kunnet koncentrere mig, være tilstede og faktisk har hygget mig med folk irl. Vi er alle forskellige men for mig er det det rigtige. Har kunnet læse bøger bla "Deep Survival" af Laurance Gonzales = meget inspirerende bog, der forener ekstremt friluftsliv med yoga filosofi / mindset. Mange siger, at det med de sociale medier bare er et spørgsmål om diciplin men jeg har i hvert fald ikke kunnet styre det. Det har været godt for mig at gøre "smart" phone til et simpelt vække ur, tale og SMS værktøj. Nogle apps er dog så smarte, at de får liv at blive. Vil i gang med meditation NU. 

Ellers er Nepal træningen opgraderet med udendørs personlig træning med yoga lærer der samtidigt er Parkour ekspert, så masser af bevægen mig som gorilla, hoppen rundt på træstammer og mentalt meget store udfordringer = god forberedelse og sjov leg. Ellers daglig yoga og Hechmann løb når det passer og krop ikke er smadret af skov pull ups og maveøvelser fra helvede.

Alt godt til alle på boardet :hippy: 

Muligt at jeg klikker forbi engang imellem men hvis administratorer finder ud af at slette mig, så er jeg jo væk.

Jeg er stadig på Messenger

 

Link to comment
Share on other sites

At leve uden Instagram og Facebook tror jeg egentlig også ville kunne være ret lækkert. Nu render jeg i stedet oftest rundt uden at have telefonen med. Så er de sociale medier som regel kun et forstyrrende element, når jeg alligevel tuller alene rundt i lejligheden. For mig er det et OK kompromis men sommetider kunne jeg alligevel godt tænke mig, at FB ikke eksisterede. Nogle tråde viser sider af folk og "folket" som jeg helst havde undværet. Instagram er sjov tidsfordriv. Ser lidt tog, katte, træningsvideoer (nu der ikke er meget inspiration på MOL mere) og ellers hvis noget ser sjovt ud - lægger en sjælden gang noget op men er helt ligeglad om andre synes om det eller ej.

God vind fremover i en like-løs tilværelse. Jeg håber at du på en eller vis alligevel får det til at passe ind at komme forbi MOL en gang i mellem. Det har været hyggeligt at følge med og dine inputs bliver savnet.

:hippy:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 20/8/2017 at 17:56 , CoqRouge skrev:

Lone, det dér går slet ikke! Du kan da ikke bare forsvinde, netop som jeg kommer tilbage - og tilmed skriver noget pænt om spinning (og dertil hørende sild....!)

:hippy: Well det her er jo et Game of Thrones værdigt MOL plot twist, som jeg slet ikke havde set komme kære Holger og hvis du lover at opdatere din log med flere spændende spinning beretning og IKKE først næste gang om to år!!! Ja så vil det måske alligevel være fristende for mig at skrible skrable her frem mod Nepal. Bliver nødt til at uppe min cardio lidt med noget svøm, eftersom at jeg absolut ikke formår at lade være med at opernære mig på Toms mørk chokolade med lakrids. I dag har jeg dog fået ikke mindre end 3 vaccinationer (plus en masse råd om astma og højdesyge mv) og så føltes det nu ok at være lidt i Nato stlling med det spændende afsnit 6 i 7. GoT sæson, hvor begrebet "fire & ice" kunne iagttages meget bogstaveligt.

Ellers begynder meget at være på plads med grej.

Denne video fik mig dog alligevel til at overveje ekstra varm dun fidus og fik købt nogle endnu vildere overtræksting til hænderne:

Dokumentar fra bjerget jeg håber at bestige 

Ingen træning i dag men lørdag gode Hechmann intervaller svarende til halvmarathon grundtræning uge 9, dag 6 = 3 x 3 min I AT-An1 som jeg lige nu har placeret svarende til 4 min/km, absolut hurtigere end tidligere. Kan virkelig noget Hechmann træningen. I går 85 svt dag 7 med 30 min's jog, 15 Ae1, 10 Ae2 og 10 jog inden 15 Ae1 og 5 Ae2 tilsidst. Løb dog udendørs i mudret skov i skybrud, så noget af det hurtige blev bremset lidt ned, mens det sidste lidt langsommere blev løbet tættere på Ae2. Lod mig udelukkende styre af puls og det fungerede egentlig fint men bliver meget mere hakket end de fine indendørs pulskurver fra fx lørdag

599b1ad79a815_Skrmbillede2017-08-2119_38_57.png.237fe5cd4c9f6a6bfbaf3f9d03e74675.png

Nå i morgen forhåbentligt flere intervaller :hippy:

Link to comment
Share on other sites

På 21/8/2017 at 19:40 , Bjergtrold skrev:

Ja så vil det måske alligevel være fristende for mig at skrible skrable her frem mod Nepal. Bliver nødt til at uppe min cardio lidt med noget svøm, eftersom at jeg absolut ikke formår at lade være med at opernære mig på Toms mørk chokolade med lakrids.

Ellers begynder meget at være på plads med grej.

Denne video fik mig dog alligevel til at overveje ekstra varm dun fidus og fik købt nogle endnu vildere overtræksting til hænderne:

Dokumentar fra bjerget jeg håber at bestige

JAAAh, du må endelig blive ved med at logge om dine forberedelser  og om selve din tur op i højderne!!

MMMh chokolade m. lakrids - giver både energi og godt humør ;-) Jeg kom til at købe nogle lignende plader fra marabou med fra Sverige...der er ikke så mange tilbage... ;-)

Kram og "bliv" her på MOL!

Link to comment
Share on other sites

På 22/8/2017 at 23:11 , Tinapigen skrev:

JAAAh, du må endelig blive ved med at logge om dine forberedelser  og om selve din tur op i højderne!!

MMMh chokolade m. lakrids - giver både energi og godt humør ;-) Jeg kom til at købe nogle lignende plader fra marabou med fra Sverige...der er ikke så mange tilbage... ;-)

Kram og "bliv" her på MOL!

1000 tak søde Tina og knus herfra  :hippy: + at det selvfølgelig er vigtigt for mig at skrive, at det jo er Jer alle, der gør det svært at forlade stedet her. Coq´s indlæg var ligesom bare "hanen" på vægtskålen. I mellemtiden er jeg nu også vendt tilbage til facebook :rødme: smiley. Bjerg coach havde lagt træningsvideoer op på hans site og flere begyndte til yoga at spørge om jeg var den lille bjergbestiger og så måtte jeg jo trods alt selv ind og lure. Vil dog med samtlige fora prøve at vælge "på" versus "ikke på" perioder. Simpelthen fordi, at det faktisk har haft været super befriende bare ligesom at have haft min egen ene sendefrekvens inde i hovedet. På mange måder kan det jo være temmelig meget tankemylder bare i sig selv. 

Men apropos bjergtræningen så er det virkelig virkelig en ting som jeg er glad for, at jeg investerede i. Det er simpelthen noget andet at blive udfordret, presset og justeret i stillingerne 1:1. Og ja en dag som i går havde jeg en hel time i solen med bare tæer på græsplæne med udsigt over vandet og masser af hård træning samtidigt. Især pull ups i ringe er ekstremt udfordrende og i går gik vi også i gang med forøvelser til dips i ringe. Puuh det var svært. Derudover masser masser af core arbejde, pres på kredsløbet i sele og så mens jeg var allermest presset bord/strand tennis, som træning til også at kunne koncentrere mig og kontrollere de små bevægelser også når jeg er presset. Jamen det er simpelthen genialt. 

Torsdag var jeg til tandlæge for at få fjernet gl plombe og boret ud til en ny og var ganske enkelt rædselsslagen. Synes at tandrensning plejer at være rigeligt slemt. Havde derfor fået smertestillende inden og oveni 3 x lokalbedøvelse, så temmeligt vind og skæv. Stadig dejlig eftermiddagsyoga men bandt ikke an med andet.

Onsdag havde jeg været meget meget tidlig vågen så snuppede bare Hechmann pas på Jens Baggesens vej. Jog vekslende med Ae2 ialt 40 minutter.

Tirsdag fabelagtig hård og god morgentræning i solopgangen med udsigt over Århus bugten ved Risskov.

Mandag fik jeg som nævnt i tidligere indlæg ialt 3 vaccinationer, så var lidt utilpas. 

Til morgen dejlig dejlig yoga og håber senere at få fyret nogle Hechmann intervaller af og også gerne noget svømning. Drak dog noget fabelagtig skøn Rosé vin med med bjergfarer L i går aften, så føler mig lidt rusty. 

Dejlig weekend til boardet herfra :hippy:

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bjergtrold skrev:

 ..... og også gerne noget svømning.  

 

Well udover morgenens yoga så var det det det blev til i dag. Svømmestadion og 900 m. Som mange gange tidligere bare vigtigt at komme afsted, få overvundet modstanden og så kunne jeg utrolig godt tænke mig, hvis det kunne blive mere regelmæssigt frem mod Nepal.

Just do it I guess :-)

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Well tiden flyver alligevel. Tid for en update

I dag dejlig yoga 75 min, Hechmann grundtræning uge 11 dag 6 med 5 x 3 min i AT-An1. Ville gerne have haft tilbagelagt dem i 4 min/k men den første var hård, på nr 2 var jeg lige nødt til at pause 15 sek undervejs, ja så skiftede til 2 stk's af 4.10 og så den sidste i 4.06. God opvarmning 15 min og afjog ditto. Derefter 1000 skønne m crawl bare ud i et. Very very nice

I går også bare crawl og 1000 m men med betydeligt flere pauser. Samlet set kan jeg mærke at corestyrke og stærk ryg + åbenhed i skuldre gør meget godt.

Torsdag skøn skøn morgentræning i Risskov lige efter lysets frembrud. Pæne og mange" push ups", dog lige nu med underhåndsgreb, er blevet træner N's yndlingsting, så havde mange sæt og mange gentagelser.. derefter fortræning til dips i ringe og bagefter en masse kast med tung bold, KB swings og dyb squat statisk med tung KB ved hagen. Dejlig dejlig følelse resten af dagen og skøn eftermiddagsyoga.

Onsdag eftermiddags yoga og efterfølgende roligt løb knapt 40 min vekslende mellem jog og Ae2. 

Tirsdag også morgentræning men har lige nu glemt hvad der skete. Var helt sikkert superfedt og med masser af flot solopgang. Eftermiddags yoga med skønne Caroline.

Mandag blev det bare til jog til pakke udlevering i Føtex så tæt på pause dag. 

:hippy:

Er godt i gang med at pakke til Nepal og skal så lige interpolere tur til Haag torsdag til tirsdag i næste uge, hvilket føles lidt mærkeligt. Masser af arbejde, som jeg skal have styr på inden afgang, så kun en vej :hippy:

 Billede fra morgentræning

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 3/9/2017 at 16:20 , Henrik S. skrev:

 

Shit, du er stærk, hvis det er dig på de videoer. Damn! Vi skal IKKE lægge arm ... :nonono::raisebrow::blush:

Tak kære Henrik og jo jo er nok stærk af en kvinde at være men helt sikkert stadig svag sammenlignet med mænd. Dog meget glad og inspireret af morgentræningen = god forberedelse til bjergene lige om lidt. Synes virkelig, at jeg har haft fået styr på meget men der skal helt sikkert nok være noget, som mangler på en eller anden måde. Og arbejdsmæssigt er der masser af løse ender der skal snøres inden at afgang bliver med ro i maven.

Dagene i Haag forløb træningsmæssigt efter samme formel: jog ca 4 km til Bikram yoga sted, 90 minutters Bikram og så jog ca 4 km hjem igen. Derudover gå ture til konference = et par km hver vej. Rigtig dårligt vejr så havde god brug af alt Goretex gearet + bjergrygsæk med overtræk. Hjemme igen skøn bjergtræning med PT 6-7 onsdag og fredag morgen, Bikram yoga torsdag og i går arbejde til sent så bare sushi, dameblade og slik da jeg endelig blev færdig på hospitalet. 

Snap shot fra morgen træning

I dag arbejder jeg ved skrivebordet men "skejer ud" i Bikram kl 14. Kan ikke 100 % udelukke, at jeg får lidt astma af at være dernede men samtidigt så er det bare den fedeste følelse at være helt gennemsvedt og komme ud under den kolde bruser og jeg får virkelig meget ud af praksis. 

Dejlig weekend til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Well well lille update

Dagene flyver virkelig stærkt og jeg når ikke alt hvad jeg gerne vil. Er dog meget optaget af, at det nok heller ikke er lige nu, at jeg afgørende flytter formen. Må gå med hvad jeg har og mentalt (og også styrkemæssigt selvfølgelig) så har træningen med personlig bjergtræner været helt uvurderlig. Mentalt henter jeg også rigtig meget i Bikram yogaen, som jeg har været på fra mandag, onsdag, torsdag 90 meget varme minutter pr gang. Tirsdag dejlig eftermiddags Vinyesa i Frisko. Tirsdag og torsdag morgen tidlig, mørk og god morgen træning udendørs. Væsentligst så er jeg i denne uge gået i gang med Intermittent Fasting med spisevindue mellem 12 og 20. Er faktisk rigtig nemt og både mentalt og fysisk er det faktisk rart, at der er så mange af døgnets timer, der handler om ikke at spise, eller ikke handler om at spise. Svært at forklare men føles faktisk dejligt at give krop og sind ro og det er absolut muligt både at træne, arbejde og have det udmærket alligevel. Krop og sind kan vænne sig til meget. Og det egentlig mest enkle måltid kl 12 kan føles som total party time. Alt smager rigtig godt når du er sulten. I Nepal forventer jeg, at spise når der bliver serveret mad morgen, middag og aften men har været meget dejligt at prøve og definitivt noget som jeg vil arbejde videre med når jeg (forhåbentlig) kommer godt hjem igen. 

I dag knokler jeg med deadline hjemme. Har noget som  jeg bare skal være færdig med førend, at jeg for alvor kan skue frem mod afgang d 2.10. Very very soon :4jumpy: :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 22.9

Yoga

90 skønne Bikram minutter. Donation class hvor frivillige bidrag gik ubeskåret til Røde Kors i Mexico for at hjælpe jordskælvsofre.

Træning d 23.9

Yoga

75 dejlige minutter mere Hatha agtigt i FitnessDK Viby med yndlingsinstruktør N. 

TRX functional

60 hårde minutter med masser af arbejde for hele kroppen. Var meget glad da jeg nåede hjem til mad kl 12.00 gulerødder, avocado og laks, der smagte fantastisk. 

I nat sov jeg i min sovepose. Pga min dunallergi har jeg anskaffet mig en varm en i fiber = tung som et ondt år og jeg har haft været lidt bekymret for om den var helt varm nok. Dog super dejlig at sove i og i løbet af natten var den i hvert fald rigeligt varm, så fik somehow kæmpet mig ud af den. 

Nu nogle ærinder og så tror jeg ikke, at der kommer til at ske så meget mere i dag.

I morgen kontor arbejde frem mod Bikram kl 14 og så ville det være dejligt hvis jeg kunne nå en lille løbetur en af dagene men vi får se. 

Dejlig solskins weekend til boardet. Næsten helt indian summer agtigt udenfor. 

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Spændende at se diner erfaringer med IF. Jeg tabte mig 10 kg med det for et par år siden, men kommer aldrig til at køre det igen. De manglende kulhydrater om morgenen gør mig til en krudttønde af irritation indtil jeg spiser, nok pga det øgede sympatiske drive og udskillelse af fight og flight hormoner. Det duer ikke, når man har små børn, der af princip er obsternasige og en gravid kone med graviditetskvalme. Og jeg endte med at stagnere, fordi jeg begyndte at overspise om aftenen, fordi jeg var så sulten. Plus at jeg havde det ad h...... til om aften efter at have overspist. 

En omvendt model, hvor jeg spiser morgenmad og frokost, og så dropper aftensmaden, har jeg haft mere succes med senere, men det passer dårligt ind i'et familieliv. Så det bliver til stor morgenmad, medium frokost og lille aftensmad. 

Men hvis man ikke rigtig har lyst til at spise om morgenen i forvejen, tror jeg, at traditionel IF kan være en god måde, at tabe sig på :)

Link to comment
Share on other sites

På 26/9/2017 at 07:49 , jsc skrev:

Spændende at se diner erfaringer med IF. Jeg tabte mig 10 kg med det for et par år siden, men kommer aldrig til at køre det igen. De manglende kulhydrater om morgenen gør mig til en krudttønde af irritation indtil jeg spiser, nok pga det øgede sympatiske drive og udskillelse af fight og flight hormoner. Det duer ikke, når man har små børn, der af princip er obsternasige og en gravid kone med graviditetskvalme. Og jeg endte med at stagnere, fordi jeg begyndte at overspise om aftenen, fordi jeg var så sulten. Plus at jeg havde det ad h...... til om aften efter at have overspist. 

En omvendt model, hvor jeg spiser morgenmad og frokost, og så dropper aftensmaden, har jeg haft mere succes med senere, men det passer dårligt ind i'et familieliv. Så det bliver til stor morgenmad, medium frokost og lille aftensmad. 

Men hvis man ikke rigtig har lyst til at spise om morgenen i forvejen, tror jeg, at traditionel IF kan være en god måde, at tabe sig på :)

Tak for at dele spændende tanker kære Jacob og ja der er virkelig mange mekanismer; fysiologiske, sociale, psykologiske mekanismer på spil og jeg kan godt genkende det med, at der hurtigt kan ryge noget ekstra af det mindre sunde ned om aftenen. I min situation så syntes jeg bare også sagtens, at det kunne være tilfældet på dage, hvor jeg har spist hele dagen (og nogle gange natten med). Ja så tænker absolut, at det er noget som jeg vil arbejde videre med. De to uger, hvor jeg kørte det strikt. Ja der var jeg nok også hjulpet af, at jeg udover morgentræning x 2 mest bare trænede Bikram yoga og havde en hviledag. Dvs ikke masser af hård cardio. Fredag aften var jeg til fødselsdags middag og spiste ud over vindue + drak lidt vin. Lørdag prøvede jeg så at holde faste og fik bortset fra lidt riskiks kl 12 først rigtig mad ved 4 tiden om eftermiddagen da jeg var på vagt. Ikke helt optimalt og ovenpå aftenløb ca 10 km var jeg nødt til at spise noget ekstra + spise morgen mad i går morges inden Functional/Trx klasse og yoga. Min yoga lærer og bjergtræner N overdrog mig i den forbindelse en lille KB amulet til at bære for god karma når det lige om lidt går mod Nepal. 

Pakke pas har haft været ret udfordrende og jeg kan afsløre, at jeg kommer til at rejse meget minimalistisk når først vi er på trek. Omvendt så er det bare nødvendigt med noget ordentligt grej til det formentlig super kolde bjerg. Varm sovepose, dun jakke, liggeunderlag. Alpin støvler og steiggeisen, så det er svært at komme langt ned i vægt. 

Til fly og ophold i Kathmandu medbringer jeg en murstensroman men på trek bare min lille dagbog. Ja så håber at kommer trygt tilbage til Århus og kunne videregive nogle af mine oplevelser. I går aftes løb jeg den smukkeste solnedgangstur med udsigt over Århus bugten, månen steg op og efterårsskoven var bare så flot. Sådan en dag kan det føles helt mærkeligt at skulle rejse så langt væk for eventyr og jeg er virkelig glad for, at fx bjergtræningen har mindet mig om, at det er muligt at opleve skøn udendørs træning lige i baghaven. Måske at jeg så alligevel værdsætter det noget mere nu hvor jeg for alvor er på vej ud i den store verden :heartpump::heartpump::heartpump:

Pas på Jer selv og hinanden herhjemme og på forhåbentligt gensyn i loggen :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Sidste træningspas på dansk jord i denne omgang blev 90 minutters meget varm Bikram yoga :-)

i virkeligheden rigtig god mental træning for varmen føltes helt uudholdelig og var nødt til at tage det en bevægelse af gangen. Og selvom, at jeg ikke følte, at jeg kunne, så var klassen jo pludselig slut. Alle de negative tanker undervejs hjælper jo heller ikke noget. Og det er også en god lektie at tage med til bjergene. It is what it is. Et skridt ad gangen - keep on going :hippy:

Bliver lidt mærkeligt med en masse trænings frie dage og tror faktisk, at det kunne være en god anledning til noget egen praksis. Det behøver jeg ikke nødvendigvis en yoga måtte til ❤️

 

Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share