Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Jeg har kun haft pulsmåler tilkoblet en cykelcomputer. Der laver man bare en ny søgning efter pulsmåler og så parrer den sig med hvad der nu er indenfor rækkevidde. Dog skal man ikke gøre det mens der er andre pulsmålere i nærheden. I den situation vil den kun parre sig med lige den sender, den allerede ved er tilknyttet og melder fejl hvis der er flere.

Og supercool, at du fik nappet svømningen, alligevel :cool:

Link to comment
Share on other sites

På 16/4/2018 at 19:48 , Gregers TF skrev:

Jeg har kun haft pulsmåler tilkoblet en cykelcomputer. Der laver man bare en ny søgning efter pulsmåler og så parrer den sig med hvad der nu er indenfor rækkevidde. Dog skal man ikke gøre det mens der er andre pulsmålere i nærheden. I den situation vil den kun parre sig med lige den sender, den allerede ved er tilknyttet og melder fejl hvis der er flere.

Og supercool, at du fik nappet svømningen, alligevel :cool:

Lyder nu ok med selve sammenkoblingen men så vidt jeg har kunnet læse, så tager du også din tørn med gadget, dimser, it cirkus mv nogle gange :-) Foreløbigt ligger ekstra pulsmåler bare som stand by og så må jeg se, hvor længe det andet fungerer (eller at jeg mister en dims et sted) 

Og ja det gælder om at smide mig selv i det vand, ligegyldigt om jeg har lyst eller ej. Det bliver altid så delfin godt, at jeg ikke har ord for det. Onsdag var jeg dog igen! tæt på at overveje om jeg orkede ovenpå lang dag, så det er et skridt ad gangen.

Ellers ok træningsuge

Tirsdag: Løb frem og tilbage ca en time + 85 min cykling

Onsdag: Svøm 45 min, kortbane  og føltes virkelig kort

Torsdag: Løb 1 time og 5 min, 1600 m intervaller x 4 med lidt intensitet på de sidste 2 - 85%

Fredag fri - har synkroniseret så det passer med det originale program, også selvom, at diverse apps tilbyder, at man selv kan vælge en fridag.

I dag job og så 2 timer og 15 minutters cykling med lidt intensitet til sidst 3 x 9 min i 80-85 %

5adb7e9202b07_Skrmbillede2018-04-2120_10_11.png.27f01b2b53265a5194419040b9dddec2.png

Undervejs hørte jeg (selvfølgelig) Avicii mix :cry3:Godt nok tragisk men THANK YOU FOR THE MUSIC RIP :hippy:

Skal have monteret nogle flaskeholdere på racer og klamper på sko men derudover skulle jeg være ved at være klar til landevejen. Det bliver godt. 

I morgen mere træning og i næste uge skal jeg prøve at være kreativ (og morgenfrisk) for at få 2 pas om dagen til at lykkes. Hvis kroppen vil være med selvfølgelig. Har downloadet appen DrinkWater. Der er mange af slagsen men den jeg har fundet er helt speciel fordi, at der er masser af svømmende fisk og billeder af sites fra hele verden. Det gør det næsten hypnotiserende tilfredsstillende at indtaste når jeg har drukket vædske og helt sikkert et af mine hidtil svageste punkter. Not anymore.

Søde drømme til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 22.4

Løb

1 time og 35

5adccb4d2343b_Skrmbillede2018-04-2219_48_07.png.510f5d39fba2245f57981b0f60d93534.png

Opvarmning 15 til de 70 %, så 30 i 75 % 20 i 80 % og 5 i 84 % og derefter cool down

Så Bike

51 min, ur registrede 55 men tror, at jeg må have haft pauseret det på det tidspunkt og det så var total tid. Anyhow et godt eksempel på, hvor meget et mindgame al tritræningen er. Ikke så høj intensitet men time efter time. Øven sig i at sætte fokus på uendeligt og bare være i det et øjeblik ad gangen. I virkeligheden ret zen. 

5adcdb9b4350d_Skrmbillede2018-04-2219_49_11.png.b7d724e53c32b2e85738dcb90fc00c33.png

Dejlig udstræk og så apropos pre commitment, så droppede jeg indkøb i træt og sulten tilstand og kørte i stedet direkte hjem. I morgen skal jeg så dog have købt ind men forhåbentligt bliver det lidt tidligere. Målet at komme tidligt op og være på cyklen før job. Har altid elsket morgen pas og har meget lyst til træning i øjeblikket. Det der kan drille vil være, hvis jeg kommer til at ligge vågen i nat..

Nå vi får se. 

Søde drømme og den gode uge til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Bjergtrold skrev:

 Målet at komme tidligt op og være på cyklen før job. Har altid elsket morgen pas og har meget lyst til træning i øjeblikket. Det der kan drille vil være, hvis jeg kommer til at ligge vågen i nat..

Nå vi får se. 

Søde drømme og den gode uge til boardet :hippy:

Well da jeg vågnede 4.21 ovenpå knapt 6 timer var jeg faktisk i tvivl om det kunne betegnes som nat, eller tidligt vågen. Efter lidt diskussion med mig selv (og GOOD Espresso) endte jeg med at stå op til morgen træning

Bike

50 min

5addfecdeeb88_Skrmbillede2018-04-2317_39_32.png.11ecad0e6d8a8e1eac67bdd78910b312.png

Følte absolut både at krop og sjæl kunne være med til det. Her ud på eftermiddagen måtte jeg alligevel erkende, at jeg var noget træt og endte med bareat ordne ærinder og Føtex indkøb. Ja så en dag, hvor det ikke lykkedes mig at smide mig selv i det store blå. Havde jeg kunnet gennemskue det i morges, så havde jeg nok sovet lidt mere og prioriteret svøm. Well men omvendt så er en af programmets pointer lige nu at presse krop med forskellige former for cykling flere dage i træk. Så på den måde var jeg nu også glad for, at jeg ikke stod over. I morgen planen at løbe frem og tilbage og så 100 min på cykel. Lige nu er jeg i et sjældent Netflix/HBO humør. Lykkedes heldigvis med IKKE at købe hverken slik, chokolade eller dameblade i Føtex, trods træthed. Very nice :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Både i morges og senere i dag godt brugt i kroppen. Ja og som jeg har lovet mig selv, så vil jeg ikke smadre mig selv. Presse jo men ikke smadre og hvis krop, restitution og sjæl ikke er med, så duer det bare ikke. Så forkælede mig selv med dejlig sushi og så satser jeg på en ny god dag i morgen. Når jeg kigger på Vivosmart opgørelse over mængden af intensitetsminutter, så er der alligevel sket meget de sidste 13 uger. Ja så no wonder, at det tager lidt tid at komme op i gear :hippy:og det er endda uden svøm, hvor jeg (endnu) ikke måler puls. Så billigt Garmin 920XT til salg... 

85CA7F7C-6E61-4A7E-BDFC-1571B07675F1.thumb.png.05ea9d518975eed081845a056d760cba.png

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Henrik S. skrev:

 

758 minutter på en uge? Pyyyh ...

Tark superløber men jvf nedenstående så tæller nogle af minutterne dobbelt. Så var kun udviklingen i træningen jeg kunne illustrere. Men ja der er også sket noget. Men også markant bedring i skroget efter lidt ekstra restitution. I dag 2000 m dejlig svøm og hvad der ligner markant færre svømmetag og lavere SWOG. 

15A3FE10-7F4E-4C3E-AC33-0E9B862AA86A.thumb.png.34e2fc0488772bbee6a9077c60e626b4.png

virkelig meget vågen natten til i dsg. Forhåbentligt bedre i nat :hippy:

nb og fortsætter træningen!!! Om jeg så ender med kun at gennemføre fx svøm x 3 i ugen og dermed ikke være i nærheden af IM så er det meget bedre end ingenting

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 26.4

Svøm

Lige over 32 min. Har genoptaget først at spise efter 12 og det føles egentlig godt men en dag som i dag, hvor vi har meget travlt. Ja der fik jeg nok ikke lige nok at spise i løbet af eftermiddagen og så føltes det pludselig noget tungt og sukkerkoldt i vandet. Kunne tilgengæld godt finde på at svømme i morgen. Officielt hviledag men har jo stort set hvilet hele ugen. Hver aften har jeg lyst til at køre forbi kiosken for slik/chokoladen men føler, at appen "Fabulous" hjælper mig til at holde fast i ikke at gøre det. Har indtastet det som en vane, som jeg så kan "vinge af" om aftenen, hvis jeg lykkes. Er noget sjovt noget med hjernen. 

Dejlig Storebededags ferie til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 27.4

Yoga

43 minutters "Langsom flydende hatha yoga praksis med fokus på hele kroppen"

Pønser lidt på lille jog bare for at komme ud og mærke verden lidt ovenpå en dag, hvor jeg mest bare har haft nusset ved skrivebordet.

Der er bare et eller andet ved de her stille helligdage, der gør, at jeg synes, at jeg fortjener noget sødt/lækkert men overordnet, så har jeg bare sådan brug for at holde planen. En dag ad gangen. Keep on going. 

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Hvis eventuelle læsere føler sig forkvalmede over alle mine U turns, mht hvor træningen skal bringe mig hen, ja så beklager jeg meget. Og kan også godt selv føle mig lidt schizoid. Ovenpå en uge, hvor jeg gradvist har mærket krop og sind få det bedre og bedre, så må jeg bare erkende, at jeg ikke lige nu er til de hårde lange cykelpas, dobbeltpas og pressen mig selv morgen og aften, hvor jeg egentlig bare føler, at jeg løber langsommere og langsommere. Vil dog fortsat træne og prøve at komme i bedre form men må erkende, at jeg ikke har kroppen til  så hård tri træning lige nu. Hellere indrømme det nu, end når jeg har trænet mig selv totalt ud i skader. Vil fortsat prøve at få svømmet x 3 ugentligt og vil prøve at følge løbeprogram. Yoga og sund kost skal være omdrejningspunktet inkl 20-12 faste. Det er også muligt, at der sniger sig en landevejs tur ind her og der. Men ikke 8 timer på cyklen om ugen. I øvrigt sjovt at være tilbage på første side i min nye log, hvor jeg skriver om Mere Peak. Min gode bjergveninde fra Stok Kangri turen (Nordindien) postede lige billeder fra vandre tur i Andalusien. Definitivt ikke færdig med Nepal.. 

Ellers en masse husalfehalløj i dag med vinduespudsning, afkalkning og også noget skrivebords pas. Senere noget løb og vil også meget gerne nå noget mere yoga igen i dag. 

Namaste :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Du ændrer planer så tosset du vil (psst: så er det ikke kun mig der gør sådan noget, hihi)

Det virkede også, i hvert fald som jeg vurderede det, som en temmelig voldsom acceleration i træningsmængden og intensitet. Det går an i et stykke tid men så tror jeg filmen knækker for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vestjyden skrev:

Hep herfra med hvad du end finder på.

Lang tri er lidt af en mundfuld, hvis man også skal passe et arbejde.

:hippy: Mange tak kære Vestjyde og ja jeg skal åbenbart altid lige presse tingene lidt og forstår åbenbart først når jeg har hånden på kogepladen. Og så må jeg forstå, at jeg ikke er 25 længere :innocent::rudolph:Vigtigst at vi har det sjovt med træningen I guess!!!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Gregers TF skrev:

Du ændrer planer så tosset du vil (psst: så er det ikke kun mig der gør sådan noget, hihi)

Det virkede også, i hvert fald som jeg vurderede det, som en temmelig voldsom acceleration i træningsmængden og intensitet. Det går an i et stykke tid men så tror jeg filmen knækker for de fleste.

Tak kære Gregers :hippy: Og ja nogle gange genkender jeg så meget mig selv i de ting du beskriver. Og ja hellere erkende nu, at jeg har overvurderet mig selv og hvad min midaldrende krop kan holde til, frem for at blive skadet. Det skal være sjovt. 

Alt godt herfra cykelmyg og vi må fortsætte med at navigere rundt i de mange verdenshjørner i vores indre spændende univers (der er i hvert fald flere end 4 i mit) 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 28.4

Løb

Hechmann specifik marathon træning uge 1 dag 6

15 min opv, 2000 m i Ae2-3 og de sidste 500 i AT, gættede på 4.30 og det passede meget godt

6 x  800 m i 4.30 med jog ind imellem

Så ringede en god veninde så stod over på afjog og udstræk :devil:

Dejligt med lidt fart i stængerne og dejligt at have det hele overstået på en time. 

Vil prøve at følge Hechmann program, da jeg tidligere har haft virkelig gode oplevelser med det og desuden, så var det fede ved IM træningen jo det at følge en plan. Håber dog, at krop, sind og praktik harmonerer lidt bedre med bare løb og lidt svøm. I morgen vil jeg også tillade mig at skeje ud i Bodyfit og yoga, da den kombo tidligere har haft været rigtig god for mig. Nice med lidt råderum. 

Søde drømme til boardet :hippy: 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 29.4

Bodyfit

1 dejlig time. Skønt at arbejde på den måde med musklerne inkl core igen. 

Yoga

Halvanden fabelagtig time. Ret dynamisk og med masser af udfordringer inkl armbalancer. En dag som i dag forstod jeg simpelthen ikke, hvordan at jeg overhovedet kunne tænke på at være væk fra disse skønne yoga timer. Havde det så meget bedre bagefter. Well men af en eller anden grund skal jeg altid lige udfordre rammerne lidt. Måske lidt som den 12 årige der løb hjemmefra fornylig. På den ene side kan jeg godt være lidt træt af det og samtidigt håber jeg jo inderst inde, at jeg kan blive ved med at være nysgerrig og legende. Det at turde engang imellem at gøre noget andet og skørt. 

Nå dejlig søndag til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 1.5

Løb

Hechmann marathon uge 1 dag 2

opv og så 3 x 2000 m i Ae2-Ae3, afjog var så brusebad og hurtig cykeltur til job

Lå meget tidligt vågen, så kunne lige så godt komme afsted til morgentræning

Til eftermiddag dejlig yoga 42 min med Yogavivo

I går på farten i nye lokaler på Skejby hele dagen. Cyklede hjem i totalt uvejr og følte mig udmattet. Havde svømmetøjet i tasken men orkede det ikke i våd og kold tilstand. 

Nu prøve ikke at sove for tidligt :hippy:

Link to comment
Share on other sites

På 2/5/2018 at 09:13 , vestjyden skrev:

Med det regnvejr der plaskede ned mandag, syntes jeg  godt du kan noter det som "svøm med cykkel."

:tongue: Hæ hæ tak for fabelagtig kommentar og ja trods al Goretex, så var jeg bare soaken og udmattet :hippy: 

Træning onsdag d 2.5

Hechmann marathon uge 1 dag 3

50 min, 20 jog, 10 Ae2, 20 jog

Derefter nogle pull ups og noget håndstand. Sjovt nok så er noget af det der gør den vellykkede håndstand også det, der gør den gode total immersion svømmestil - strakte armhuler og ligesom brystkasse og hovedet godt ned mellem skuldrene. Svært at forklare men stod faktisk af mig selv i en rum tid = bedre end tidligere = very nice. 

Træning torsdag d 3.5

Power yoga FW koncept med en af mine yndlingsinstruktører S. Endnu mere very nice. Må somehow bare erkende, at yoga er flyttet ind i mit liv for at blive. Ja og måske det faktisk var noget af det mest problematiske ved IM perioden, at jeg simpelthen ikke havde tiden eller overskuddet til at få yoga ind i dagene. 

Træning fredag d 4.5

Mere dejlig yoga i form af Bikram 90 minutters varm yoga. Men yffer pyffer hårdt når jeg ikke havde været der længe. Ja og mentalt også lidt en øjenåbner at være i meget lidt tøj foran spejl i tilsvarende 90 minutter :sleepy: Endnu mere grund til at værne om at holde mig i gang, spise sundt og sove. Er tilsyneladende ikke 25 længere...

https://www.dr.dk/tv/se/gletsjere-under-pres/-/gletsjere-under-pres-himalaya-4-4#!/00:00:00

Ja og så link til fascinerende udsendelse med smukke billeder fra Lukla "airport", Namche Bazaar, Thangnak, Khare og Mera Gletcheren, hvor jeg var i oktober. Så smukt et gensyn og ville lyve, hvis jeg ikke indrømmede, at jeg faktisk har lyst til at rejse derned igen. Med største risiko vil jeg stadig have svært ved at nå toppen af bjerget pga min astma. Men der var bare så helt fantastisk vidunderligt smukt og elskede dagene i bjergene. Det helt enkle liv. Det at gå på Gletcheren med mine alpin støvler og Steigeisen og så samtidigt kunne have bare arme fordi, at solen bare skinnede. Det helt særlige lys på det majestætiske bjerg Kanchenchunga

6419374499_dfc02951bb_m.jpg.f0a7154d0bd7850a8ef664b1bc52b971.jpg

Nå dejlig solskinsweekend til boardet :hippy:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 5.5

Løb

Hechmann marathon uge 1 dag 6

opv jog-Ae1 15 min

2000 m i Ae2-3 med de sidste 500 m i AT udgangspunkt =4.30

6 x 800 m i AT startede i 4.30 men satte bare lidt mere fart på undervejs

5aed951d82e43_Skrmbillede2018-05-0513_26_59.png.635888fcfb55c18b490f256f0328be5e.png

Afjog blev dejlig udstræk da jeg skal nå lidt inden eftermiddags bif med god veninde. 

Fortsat solhilsner til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 6.5

Yoga

90 dejlige Bikram minutter 

Nåede også at være omklædt og klar til noget Hechmann halløj men kunne bare mærke, at det gav mere mening at få købt ind til nogle gode og sunde madvaner og kroppen føltes rigeligt brugt på den intense yoga praksis. 

Nu hvor jeg har erkendt at langdistance tri og den form for mange timers daglig hård træning ikke længere er for mig, ja så har jeg besluttet i stedet at have ekstra fokus på maden. De gode fødevarer i rette mængder. Intermittent faste møder matematik kuren, som jeg faktisk var meget begejstret for sidste forår. Der vil være dage, hvor det lykkes bedre end andre men vil prøve, inkl at bruge loggen her til at dokumentere. Vil også prøve at indtage lidt mindre af den meget stærke morgen espresso. 

Har som sagt endeligt besluttet mig for at trække IM registrering tibage og af samme grund vil det også være fint bare at følge Hechmanns grundtrænings halvmarathon program. Flere af sessionerne er lige lidt kortere og intervallerne med lidt mere fut i stængerne. Vil stadig prøve at få puttet noget transport træning ind på kontoen, som fx jog til job i morgen og vil prøve at få cyklet ud til nogle veninder, der bor lidt uden for Århus i løbet af de næste uger.

Søde drømme :hippy: 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 7.5

Yoga

Igen 90 super skønne Bikram minutter. Ankom lidt tidligt og sad udenfor i solen = såååå tæt på bare at køre hjem. Varmen og praksis kan stadig virke skræmmende på mig. Stadig dog en god fornemmelse af, at det går lidt bedre dag for dag og er godt for mig. Og vidste bare, at jeg efterfølgende ville have det godt. Elsker følelsen af at være komplet nulstillet inden i hovedet :-) 

Synes egentlig også, at det gik godt med først at spise efter 12 og ja er i hvert fald motiveret mht sunde madvaner. 

Ville egentlig gerne op for noget morgenløb i morgen men er i tvivl om, hvordan det vil være på tom mave. Inden Nepal var jeg jo i stand til morgentræne udendørs også med intermittent fasting tingen kørende. Nå vi får se, hvad morgendagen siger.

Søde drømme anyhow :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 8.5

Løb

Hechmann grundtræning halvmarathon og marathon uge 1 dag 2

15 opv jog, 10 min Ae2-3, 5 jog og 3 min AT = 4.30 15 afjog

Bagefter nogle gode pull ups med underhåndsgreb med fokus på at være helt nede at hænge, som super udendørs coach N lærte mig det + nogle x håndstand = very nice

Træning d 9.5

Løb

Jog frem og tilbage til job ca 2 x 20 min. Var også booket ind til yoga men alt tiltede i travlhed, så blev bare til jog hjem.

Aften hygge med god træningsven med kig ud over Århus bugten i magisk sommeraften = also very nice. Havde meget store ambitioner for i dag men tror, at det bliver meget mere en chill dag. Vil dog prøve at få et Hechmann pas ind og ville også meget!!! gerne nå noget yoga. 

Er egentlig positivt overrasket over, hvor fint det går med Intermittent Fasting ting og det gør det meget lettere at følge matematik kuren. Er bedre til at få drukket en del vand om formiddagen og det giver faktisk masser af god energi. Til morgen havde jeg så fx lyst til at spise et æble da jeg vågnede og ja tror egentlig, at det er fint med lidt space på den måde. Er også begyndt at bruge Madlog appen som supplement. 

En vigtig ting ved Matematik halløj er så dog det med at have en ret pålidelig vægt og tror faktisk, at det har været med til at gøre det svært for mig de sidste gange. Opdagede i hvert fald, at min almindelige badevægt vejer totalt som vinden blæser. Da jeg så prøvede at skifte batterier gik den helt amok og vejede mig pludselig meget tungere end Tanita ting. Så nu er den kasseret og så er Tanita ting faktisk også lidt skæg at bruge. Bare lidt mere bøvlet. 

Sådanne dage med godt vejr og gode oplevelser i Århus kunne jeg sagtens se mig selv holde ferie hjemme og holde planen om at spare op til længere rejse. Ja og omvendt, så ved jeg bare, at mit lidt melankolske og indadvendte sind hurtigt kan gå lidt i pit, hvis det fx står ned i stænger og jeg får al for meget gruble tid. På en eller anden måde holder jeg bare meget af hverdagen og især, hvis der både er tid til lidt træning, lidt socialt og så kan jeg egentlig sagtens hygge mig med job. 

Nå dejlig Kristi Himmelfarts dag til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bjergtrold skrev:

Sådanne dage med godt vejr og gode oplevelser i Århus kunne jeg sagtens se mig selv holde ferie hjemme og holde planen om at spare op til længere rejse.

Arhmen, du bor jo også i et smørhul, når det gælder dansk landskab og kultur. En by lige ved hånden, omgivet af det bedste løbeterræn i Danmark og i en lidt større omkreds mindst lige så godt cykelterræn. Plus strand og skov. Det er meget priviligeret.

Link to comment
Share on other sites

Inspiration til cykeltræningen ...

Finder du cyklen frem en af dagene, er her ruten til ACK's løb i 1977 (man kører mod uret). Den var på 20 km og samlede alle større bakker op syd for byen. Som junior skulle vi 5 gange rundt. Det var godt lidt af en prøvelse :sleepy:

PS: Den lille vej øverst på kortet var dér, hvor drengerytterne dystede. Blandt andet en ung Bjarne Riis.

20180510_141016.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share