Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

På 20. feb. 2016 at 16:13 , Henrik S. skrev:

Ja, driftsikkerheden er sgu lidt shaky på MOL for tiden :blink:

Bliver spændende at høre, om den autoriserede test ligger helt vildt anderledes end den hjemmelavede.

Hvorfor så nervøs, i øvrigt? Egne forventninger?

:hippy: Thx super marathonløber og ja glæder mig til at se resultatet og det også selvom, at det var en lidt mærkelig oplevelse. Well ja og ved ikke rigtig. Både da jeg læste bogen og så opslaget på fb, ja da virkede det ret casual det her med at blive testet og det er jo heller ikke en maxtest, så det kræver ikke helt det samme som når elitesportsfolk bliver testet på den måde. Jo nærmere jeg kom på dagen, jo mere følte jeg bare, at jeg jo er og bliver motionist og at det faktisk ikke er særlig casual at løbe med maske og koblet til en maskine. Syntes absolut, at jeg følte mig meget udenfor min comfortzone. Endte dog med at tænke, at alene det at troppe op krævede virkelig meget mod og dermed var det en succes i sig selv. Ville nok også have forventet, at alt inkl puls faldt lidt mere til ro når først jeg kom i gang med at bevæge mig på båndet. Men puls lå faktisk meget højt lang tid efter, at jeg var holdt med at løbe. Nå vi får se. Håber, at jeg jeg vil føle mig bedre tilpas med test en anden gang og J der stod for testen var super sød og god til at få tingene til at glide. 

Træning d 21.2

Løb

Ca 1 time i skoven, gadget fri. Spændt på at se mine zoner snart. 

Ellers haft de 10 Pomodoro runder, som jeg havde aftalt med mig selv i dag men mangler stadigt noget og havde sat i morgen eftermiddag som deadline for foredrag til lørdag.  Well tror nu alligevel, at jeg vil prøve at unde mig selv noget ro og prøve at abstrahere fra mine overboeres 3 små børn, der går fuldstændigt amok i larm og kaos i dag. Altså jeg er normalt ret rummelig men det er helt vildt. Føler med alle små børns forældre, der lægger krop, inkl ører til 24-7.

Søde drømme til boardet herfra :wub:

 

 

Link to comment
Share on other sites

:rudolph::tongue::hippy:

Har ret megen skildpadde tid i dag ovenpå travl uge og veloverstået deadline i går til vores Videnskabelige årsmøde. Først og fremmest en spændende dag med rigtig søde og inspirerende kolleger, der lover godt for mit fremtidige arbejdsliv. Blev slet ikke vildt til efterfølgende middag men har indrømmet haft været meget spændt og sov let meget af ugen og især natten til i går. Stadig god hjælp af dejlig yoga i løbet af ugen plus god oplevelse med at få resultatet af testen i lørdags. I det hele taget brugte jeg meget at tænke på testen, da jeg halv nervøs skulle afsted i går morges. Well når jeg som motionist turde at stille mig op på et bånd og løbe med maske på, hvilket faktisk især til sidst var ret angstprovokerende, så turde jeg jo også at stille mig op og dele min viden om det spændende emne, som jeg i de sidste måneder har været heldig at få lov at bruge tid på. 

Sjovt nok, så estimerer testen min anaerobe tærskel i øjeblikket til at ligge omkring 5 min/k, hvor jeg også landede med selvtests, men de foreslåede træningszoner ligger alligevel noget forskudt og med hurtigere træningstempi, hvilket 100 % bekræfter mig i, hvor helt rigtigt det var at tage testen lige nu. Og jeg har kun fået endnu mere lyst til at træne videre på den spændende måde. Jeg tror ikke, at ændringerne på d 7-8 uger afspejler en markant formfremgang men nok snarere, at jeg er kommet lidt mere tilbage på løbetræningssporet. Kunne dog alligevel godt finde på at blive testet igen fx når halvmarathon nærmer sig og overvejer også om Hechmann gruppen kunne være sparringspartner på noget tri, hvis jeg på et tidspunkt fik mulighed for at forfølge det spor igen. Selvfølgelig er det noget andet men føler seriøst, at jeg har flyttet mig mere de sidste 8 uger på Hechmanns program, end de 8 mdr, hvor jeg trænede til IM. Opbyggede naturligvis megen sejhed og udholdenhed men fx en ting, som nok alligevel at have løbet lidt over niveau på de lange ture, ja det bidrog nok til, at jeg var noget træt/overtrænet langt ind i den efterfølgende træningsuge og først kom rigtigt op til overfladen halvvejs inde i restitutionsugen. Hvilket selvfølgelig nok handlede om, at mit niveau var 20 % under, hvad programmet lagde op til.

Well, vil se om jeg kan få nogle billeder langt ind

 56d2e94c2f3bd_Skrmbillede2016-02-2813.1756d2e94c8c041_Skrmbillede2016-02-2813.1856d2e94d0ecc9_Skrmbillede2016-02-2813.1856d2e94d76c09_Skrmbillede2016-02-2813.18 

Som det ses, er mine nye zoner med jog imellem 6.40 og 6.05 og med AT nede imellem 4.40 og 4.36

Træningsmæssigt, så joggede jeg mandag de planlagte 40 minutter i eget tempo max 5.15, hvilket faktisk svarede helt perfekt til rest-ae1. Tirsdag slog jeg lidt distræt op på 8. uge i halvmarathon programmet og syntes godt nok, at skruen blev strammet lidt med 6 x 1000 m, som jeg så løb i 4.34 og jog svarende til ca 400 m ind imellem. Gik fint men var da friskt. Om natten opdagede jeg så, at jeg havde kigget i det specifikke halvmarathon træningsprogram og ikke grundtræningsprogrammet. Onsdag dejlig yoga og droppede så løb for at arbejde på foredrag men endte med at hygge mig med "The Big Bang Theory", som jeg er blevet helt vild med og også finder ret befriende, eftersom, at jeg mere og mere erkender, at jeg egentlig selv har nogle træk, der er lidt autistiske i det og især når jeg er for presset. Torsdag hjemmeashtanga og arbejde og fredag dejlig yoga + jog, inden at jeg så lige fik lagt sidste hånd på slides. Lørdag god start på dagen med 5 x 4 minutter i AT-AN1, 4.39 4.39, 4.36, 4.30 og 4.24, 4 minutters jog ind imellem, 15 minutters opvarmning og så var jeg nødt til at gøre afjog ned til omklædningsrummet og på cykel hjem, for at nå det hele. I dag er planen 120 minutter i forskellige zoner, ekstremt fristende at være ude men tror faktisk, at jeg har mest lyst til at mærke, hvordan mine nye zoner fungerer på så lang en tur og kan jo ikke skrive andet end, at det har haft været en kollosal succes at arbejde med programmet. 

Rigtig dejlig weekend og forårsfornemmelser til boardet :hippy: 

I den nærmeste fremtid (fredag) en deadline mere, som afslutning på en lang række og det skal jeg have styr på men bliver næppe i dag.

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bjergtrold skrev:

Tirsdag slog jeg lidt distræt op på 8. uge i halvmarathon programmet og syntes godt nok, at skruen blev strammet lidt med 6 x 1000 m, som jeg så løb i 4.34 og jog svarende til ca 400 m ind imellem. Gik fint men var da friskt. Om natten opdagede jeg så, at jeg havde kigget i det specifikke halvmarathon træningsprogram og ikke grundtræningsprogrammet.

 

Altid godt at være lidt foran :w00t:

Det må ellers være meget sjovt at blive kortlagt på den måde ...

Link to comment
Share on other sites

På 28. feb. 2016 at 14:51 , Henrik S. skrev:

 

Altid godt at være lidt foran :w00t:

Det må ellers være meget sjovt at blive kortlagt på den måde ...

:hippy: Well ja som evt læsere af loggen vil vide, så var det jo med lidt blandede følelser, at jeg gik ind til det. Det her med ligesom sort på hvidt at skulle have status over "Rigets" aka formens tilstand. Ja og også fordi, at de her år har haft været meget tummelumske. Inden mit ophold i Odense var der ingen tvivl om, at formen var ganske god ovenpå år med megen træning inkl yoga og svøm. Ja og så hele turen med at prøve at komme tilbage ovenpå al astmaen, løbeskade, jobudfordringer, mangel på søvn + kaos på mange fronter. Vil tro, at året 2014, hvor jeg gik ud efter 8 km på halvmarathon, nok repræsenterede en eller anden form for nulpunkt. Træningen frem mod IM hjalp mig helt sikkert til igen at finde glæden ved træningen + noget struktur og blev nok absolut også mere udholdende. Også selvom, at det nok ikke føltes som om, at jeg egentlig overhovedet kom i bedre form. Ja og så selvfølgelig den manglende forløsning ved reelt at gennemføre i Nice. Med Hechmanns træning føler jeg nok for alvor og det for første gang i mange år, at jeg reelt flytter mig og det er simpelthen så skønt at vende tilbage til følelsen af at være Løber. Og selvfølgelig især, hvis jeg igen kan opleve, at programmet flytter mig, i forhold til det nuværende udgangspunkt. Det er så ikke nødvendigvis det samme som at løbe hurtigere på halvmarathon, for meget andet spiller ind. Netto glæder jeg mig bare over løbetræningen et pas ad gangen og det er så også (for mit hippie jeg) super vigtigt, aka vejen er målet eller noget. I den forløbne uge kunne jeg så også godt mærke, at uge 8 igen toppede på mængde og så endda i de nye hurtigere zoner. Skal nok så også lære, at jeg ikke nødvendigvis altid behøver at lande i toppen af zonerne. Nogle gange kan midt i være fint. Stadig here goes:

Træning d 28.2

Løb

Hechmann uge 8, dag 7

16 min jog - 6.40-6.04

30 min Ae1 - 6.03-5.23

10 min Ae2 - 5.22-4.56

15 min jog   

25 Ae1

10 min Ae2

Føltes egentlig ok men var noget brugt til sidst og dagen efter var benene rigtig trætte og kroppen ligesom done. Selvfølgelig skyldtes noget af følelsen nok også forløsningen ovenpå lørdagens vigtige deadline, som jeg følte mig meget presset over et godt stykke inden.

Træning d 29.2

Yoga

75 min. Grundlæggende har jeg det sådan, at al yoga er bedre end ingen yoga og jeg har ikke problemer med, at vi ikke følger fx 1. serie slavisk men synes måske lidt i Yo, at det tager overhånd med at stå i planke, sideplanke, halvmåne til højre og venstre, kriger stillinger, laaaangt ind i timen. I virkeligheden så er det jeg har mest brug for jo de siddende stillinger, roen og det at løsne op. For mig skal det ikke være en alternativ workout klasse. Nå er nok også et spørgsmål om, at jeg har haft haft nogle fantastiske hjemmesessioner men er bare ikke altid, at jeg lige er til det. Selskabet i Yo er jo desuden altid superhyggeligt.

Løb

40 minutters restitution Jog-Ae1 6.40-5.23

Træning d 1.3

0

Kroppen supertræt ovenpå søndagens lange session

Træning d 2.3

Løb

40 minutter, 10 minutter jog, 5 minutter ae2 (5.22-4.56), 10 minutter jog, 5 minutter ae2, 10 minutter jog

Træning d 3.3

Løb

10 min jog-Ae1, 10 min Ae2-Ae3 (5.22-4.41) 10 min jog, 10 min Ae2-Ae3, 10 min jog-Ae1

Well muligt, at der er langsomme minutter i programmet men en træningsdag som denne absolut udfordrende på en frisk (kan ikke tænke på andet imens) uden at det er helt uudholdeligt måde. Psykologisk er det altså bare en genial måde at få lidt fart i stængerne på og blive nulstillet inde i hjernen. Havde en af de sjældne dage, hvor jeg var meget tidligt vågen ca halvtre, uden at kunne falde igen og skulle alligevel op meget tidligt for at nå ting på hospitalet + manglede at færdiggøre foredrag til i går = sidste deadline i en lang række. Holdt fanen højt og var også færdig med tingene, da jeg slukkede lyset og computeren kl 23 men kunne tydeligt tydeligt mærke, hvor dårlige den slags dage er for mit sind og hvor meget jeg pinedød bliver nødt til at prioritere søvn og ro over alt. Well løbepasset dog helt sikkert noget af det, der gav god energi til at fortsætte arbejdsdagen, da jeg landede hjemme i min lejlighed. 

Træning d 4.3

Løb

Ca 30 minutters jog / restitution. Løb udendørs og var helt gadget fri til bare at nyde lyden af de små hobbit fødder mod asfalten. Derefter tog mod Vejle og en rigtig spændende eftermiddag. Hjemme i Århus tog jeg Sushi med hjem fra stationen og chillede så ellers med The Big Bang Theory og første afsnit af "House of cards" må have være træt for faldt i søvn midt i afsnittet. Masser af gode timers kvalitetssøvn og nu vil jeg så i en periode nyde bare at kunne rydde op, pudse vinduer og være husalf, uden at Pomodoro skal herske over mine weekender. Når det er skrevet, så har jeg jo i virkeligheden nydt processen med de projekter, som jeg er involveret i og glæder mig faktisk rigtig meget til at arbejde videre med det hele. 

Nå senere i dag 3 x 3 min i AT-An1 (4.41-4.23) og 3 minutters jog ind imellem + opvarmning og afjog som led i Hechmann grundtræningsprogrammet uge 9. Derefter 3 uger mere og så starter den mere specifikke træning frem mod halvmarathon. 

Den gode weekend til boardet herfra :hippy:

 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 5.3

Løb

15 min jog-Ae1

3 x 3 min i AT-An1, henholdsvis 4.39, 4.30 og 4.22 indimellem 3 minutters jog - føltes easy peasy ovenpå sidste uge, hvor jeg jo tilbagelagde først 6 x 4 minut og 34 sekunder med kort pause indimellem tirsdag og 5 x 4 minutter i omkring 4.36 +/-. 

10 minutters afjog

Mødte tri sild S i FW der sidste år debuterede på IM på Mallorca. Lød nu også som et dejligt race. Ligger d 24.9 i år og er ikke udsolgt. Dog stadig inkl en masse bjergkørsel omend de første 105 k er ret flade. Så kører ruten på med op/ned. 1427 højdemeter i alt. 

Nu bare rydden op med Svanesøen til at overdøve både over og underboere :w00t::rudolph::hmmm::hippy::Mrs_Claus::wub::wub:

Link to comment
Share on other sites

Update

Sikken tiden flyver. Er fortsat rigtig glad for programmet men kan også mærke, at alt tempo løbet med lidt mere tempo på godt nok gør træt. Kroppen føles træt og lander tungt i min seng om aftenen. I den forgangne uge blev jeg så også allergivaccineret mandag og var nok også lidt ekstra træt ovenpå alle de overståede deadlines. 

Træning d 6.3

Løb

30 min jog 6.40-6.04), 15 min Ae1 (6.03-5.23), 10 min Ae2 (5.22-4.56), 10 min jog, 15 min Ae1, 5 min Ae2

Godt træt bagefter. Drak et halvt glas hvidvin da jeg kokkerede fisk i ovn til gæst og damn det smagte godt + slog hårdt :clown2:

Træning d 7.3

Yoga

75 super dejlige minutter, virkelig en af den slags klasser, der meget tydeligt viser mig, at det er vejen til fred og ro i krop og sind, snarere end hård tonse tri, IM træning. 

Stod over på løb pga formiddagens allergivaccination. Synes ikke, at de helt nye antihistamin præparater virker ret godt, så valgte lige at tage to af de små blå  = meget lidt reaktion på vaccination men faldt tidligt i søvn på sofaen.

Træning d 8.3

Løb

15 minutters jog, 4 min i Ae3 (4.55-4.41), 5 min jog, 4 x 3 min ved AT (4.39) med halvandet minuts jog ind imellem, 15 minutters afjog. 

Kan næsten ikke genkalde mig passet og ved, at jeg faktisk var ret kvæstet ovenpå søndagens pas, men at det så gik ganske godt da jeg først kom i gang. Og alligevel så var bagsiderne af mine ben virkelig virkelig ristede. Ikke på sådan en skade skade måde men bare rigtigt godt brugte :wub:

Træning d 9.3

Yoga

75 minutter dejlig Yin/Yang

Løb

10 min jog (6.40-6.04), 5 min Ae2 (5.22-4.56), 15 min jog, 5 min Ae2, 10 min jog

Meget dejligt pas omend stængerne var lidt trætte fortsat

Træning d 10.3

Løb

10 min jog-Ae1 (6.40-5.23), 10 min Ae2-3 (5.22-4.41), 5 min jog, 15 min Ae2-3, 5 min jog, 10 min Ae2-3, 10 min jog-Ae1 

Endnu et godt pas med fornemmelse af fart i stængerne, omend alligevel kontrol over situationen. "Sølle" 65 minutter men på mange måder alligevel mere hårdt og krævende end halvlange udholdenhedspas helt nede i comfortzonen. Er ikke helt for børn med Hechmanns træning men er super glad for programmet. Spændt på at se, hvor det ender. Meget sjovt som hjerne + krop vænner sig til lidt mere fart i stængerne. 

Træning d 11.3

Yoga

75 dejlige Yin/Yang minutter. Stod over på restitutionsløb for at give de trætte ben noget ro + få købt ind.

Træning d 12.3

Lang gåtur ud forbi Moesgaard t/rt med god veninde og dennes hund ca 17 k, varm the + Bastogne undervejs

Hjemme et varmt mad + bare chillen "House of cards", der selvfølgelig igen griber mig. 

I dag skulle det så gerne lykkes mig at få løbet dagens pas på 95 minutter. Var også tilmeldt yoga men er bare svært at nå det hele. Ja og især når jeg også lige skulle sove tiltrængt dejligt længe :Mrs_Claus: 

Fortsat dejlig søndag til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 13.3

Løb

20 min jog (6.40-6.04), 20 min Ae1 (6.03-5.23), 20 min Ae2 (5.22-4.55), 15 min jog, 15 min Ae1, 5 min Ae2

Startede langsomt og roligt men efter at have været oppe og løbe i 4.55 var det godt nok svært at blive helt nede i zonerne i de efterfølgende blokke. Driftede lidt op i den næste zone, henholdsvis Ae1 og Ae2 nogle minutter før tid. Måske det også bare er meningen med det hele, at kroppen simpelthen bare får lyst til at løbe hurtigere. God udstrækning inkl håndstand bagefter. Stadig fornemmelsen af megen stramhed i knæhase og strækkende sig op på baglår og egentlig også lidt ned i øvre del af læggen. Well ikke ondt ondt men er nok alligevel udtryk for, at kroppen lige skal vænne sig til det øgede pres. Samlet set et godt pas inkl meget meditativt. 

Søde drømme til boardet :hippy::wub:

Link to comment
Share on other sites

Update

En lidt anderledes uge, hvor jeg besluttede mig for at tage den noget overtrænede følelse i knæhase, lægge og nedre baglår alvorligt og veksle løb med andre aktiviteter. Føles ikke muskulært men snarere fascieagtigt, som om at der lige skal blive plads til, at musklerne udvikler sig med det øgede pres. Tilgengæld var jeg dårligt kommet op af bassinet på Svømmestadion tirsdag. Er oplagt ikke mine overkrops/arm muskler der hypertrofierer lige pt. Here goes:

Træning d 14.3

Yoga

75 dejlige minutter

Stod over på løb

Træning d 15.3

Svøm

1000 m. Gik bedre end frygtet og har meget lyst til at gøre det igen snart. Af en eller anden grund så gjorde crawl arm bevægelsen, at jeg pludselig kunne mærke følger efter faldet for nogle måneder siden, hvor jeg nok fik revet lidt i højre skulderkapsel. Netto føltes det nu super godt og dejligt. 

Træning d 16.3

Yoga

75 dejlige minutter

Barre

60 benhårde minutter. Fortrød faktisk lidt, at jeg havde valgt at fejre fødselsdag i YO STUDIOS, for yffer pyffer, hvor er dansetræningen hård. Gik desværre også direkte i toppen af lægge, som jeg jo faktisk netop havde prøvet at skåne i denne uge. Well samlet set en dejlig trænings aften med masser af søde mennesker. Desværre blev dagen samlet set lidt udfordret af ekkoer fra fortiden både på job og privat. Nå syntes allerede torsdag, at verden lysnede omend temmelig søvnløs nat natten til fredag, somehow gav det sidste skub til (endnu engang at prøve) at få ændret på kaffe/mad vaner. I virkeligheden er det dog i langt højere grad mine tanker, der holder mig vågen. 

Træning d 17.3

0

Var på hospitalet til sent, så tog bare sushi med hjem kl 19. Som nævnt med helt smadrede lægge og ja træt.

Træning d 18.3

Yoga

75 skønne Yin/Yang minutter

Løb

30 minutter i restitutionstempo. Måtte gerne have bevæget mig op i Ae1 men alting knasede og bragede og havde desuden hikke, hvilket absolut gjorde passet lidt anstrengende og var desuden rigtig træt ovenpå for lidt søvn. 

Er lidt i tvivl om det er en god idé at fortsætte med dagens Hechmann pas ifølge program men tror, at jeg prøver og så må jeg rette ind. Barretræningens læg smerte synes dog i aftagende og havde det godt ovenpå løb i går. 

Dejlig dag til boardet :hippy:

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 19.3

0

Endte med at få ordnet en masse vasketøj og pludselig var det tid til mad + bif med en sød veninde. Samlet set, så tror jeg nu nok også, at kroppen - læs bagkæden + især toplægge havde godt af lidt ekstra ro. 

Træning d 20.3

Bodyfit

1 dejlig time med super instruktør C tilbage i Scandinavian center og god moderskibs følelse. Hold op,  hvor har jeg tilbragt mange gode træningstimer dernede. Det eneste der ryster mig, at jeg næsten ikke kan tælle så mange år tilbage. Well age is just a number I guess :hippy::wub: God simpel arbejden hele kroppen igen på en måde, som jeg kan kan kontrollere, uden at brænde mig selv ned til grunden, hvilket altid er risikoen, når jeg skal prøve selv at stå for min træning. 

Løb

Ca 50 minutter. Var stadig lidt øm da jeg gik i gang men samlet set gik det fint. Havde dog på ingen måde mod på at løbe i en time og 45 minutter og kunne mærke, hvordan bare det at liste op i Ae2, fik alting til at stramme lidt mere.

Træning d 21.3

Yoga

75 helt fabelagtigt dejlige minutter. Syntes virkelig, at der faldt en god ro over mig til sidst. Havde løbeskoene i tasken men tænkte, at lidt mere ro ville være godt. Kroppen føles desuden også godt gennemarbejdet og småøm, ovenpå lidt uvant styrkepas i går.

I morgen alternativ træning med spinning i Scandinavian center.

Søde drømme til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 22.3

Barre

1 hård, sjov og skøn time i dejlige Yo med masser af skønne mennesker. Føltes super godt at få strukket led, muskler og fascier svarende til baglår fx i Arabesque.

Yoga

75 dejlige straleminutter

Sov super godt i nat ovenpå gårsdagens yoga og havde min urtethe med på job (i stedet for kaffe med mere kaffe på). Håber at det også bliver en god nats søvn i nat. Topper det hele med Magnesium piller og Tryptophan kapsler og når måske også aften camille the. What ever der får mig til at sove godt og sødt bring it on :clown2::wub:

Bakkede ud af spin da super instruktør M fik afløser på men samlet set er det også ekstremt livsbekræftende med Yo træningen. Glæder mig også til at genoptage løb men føles godt givet ud lige at få styr på skroget 

Havde for øvrigt lige 5-10 s i perfekt balanceret håndstand uden vægstøtte i løbet af yoga timen. Whow det føltes godt og ved selvfølgelig ikke, hvordan det skete men det gjorde det... i hvert fald endnu en god grund til at øve mig fortsat og helst dagligt. 

I morgen tur til Kbh og de rigtige ballerinaer på Det Kongelige Teater - glæder mig

Rigtig god påske til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Lille update fra lufthavnen men ikke megen træning at logge. Onsdag var jeg tidligt oppe for at få pakket og så job inden flybus og trip til Kbh. Nåede hurtigt bad og tøjskift på hotel inden let mad og så en fabelagtig aften med "Romeo og Julie" ballet på Det Kongelige Teater. Intet mindre end fantastisk både med musik og dans. 

Ingen anden træning end gåture igennem Kbh på smukke steder.

Træning d 24.3

Løb

6-7 k stille jog ud over Langelinie. Højre ankel/akillessene lidt træt/stram i det, hvor den tidligere har haft drillet men bagkæde føltes god. Tror at jeg skal have nogle lette men hyppige løbeture for lige at holde gang i systemet. Ja og så ellers yoga + svøm

I dag hjemtur og mon ikke, at det bliver til noget jog senere.

Fortsat dejlig påske til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 25.3

Løb

Ca 30 minutters roligt løb. Ankelled absolut bedre af aktivitet dag 2 men sidst på turen kunne jeg atter mærke min højre knæhase. Helt diskret men ingen tvivl om, at jeg seriøst har haft overtrænet da jeg først kastede mig ud i mine hurtigere zoner og flere dage i træk overhørte kroppens signaler om at bakke lidt af. Well går meget bedre og nu lytter jeg da trods alt.

Træning d 26.3

Yoga

75 dejlige minutter i Yo fra morgenstunden

Barre

60 dejlige minutter og allerede meget mere overkommeligt uden at toplægge syrer sindssygt til. Desuden igen en rigtig god fornemmelse af at det gør sygt godt at få strukket benene helt ud. Masser af grin og hygge = træning når det er allerbedst.

Svøm

1000 m og så skønt. Meget mere af den slags og syntes næsten, at jeg kunne mærke, hvordan barre træningen hjælper til at holde core spændt og rotere som en træstamme og ikke som et andet blævrende vandmonster, hvor jeg jo ofte har haft tendensen til helt at miste balancen i vandet og have et hoved, der bare kører rundt. Well bedring på vej og masser af dejlig sauna tid. Håber også at kunne nå svøm i morgen. 

Fortsat dejlig påske til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 27.3

Barre

60 knaldhårde men gode minutter

Yoga

75 skønne Vinyesa minutter

Instruktør på begge klasserne M der er en mega haj indenfor akro yoga og derfor er bomstærk og super inspirerende med masser af fundament svarende til åndedræt, hænder og fødder for nemt lige at kunne rutche op i håndstand, eller andre crazy moves. Ikke at vi gjorde det i vilde ting i dag men tydeligt tydeligt at mærke, hvordan at et ordentligt grundlag af balance gør hele forskellen. Havde også svømmetøjet i tasken men våd og kold dag og bif med god ven om få timer, så prioriterede at komme hjem og få styr på mere vasketøj, lidt frokost etc etc.

Fortsat dejlig regnvejrsdag til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

På 28. mar. 2016 at 12:36 , Pereza skrev:

Rigtig interessant, at få et indblik i Hecnmann løbetræningen. Jeg har selv overvejet, at give mig i kast med bogen selvom det formentlig ikke bliver lige i nærmeste fremtid, at jeg kommer til at træne efter hans principper :-)

Følger lidt med her:hippy:

:hippy: Du er velkommen superløber og ja det er absolut ikke Hechmann træningens skyld, at jeg somehow altid skal overdoe tingene lidt og ikke helt kender min begrænsning. Eller snarere, så virkede den jo så effektivt på muskler + kredsløb, at jeg (for) hurtigt øgede intensitet og mængde med lidt smadrede bagsider til følge. Mærker efterhånden meget lidt til det og kan faktisk næsten kun mærke stedet svarende til midt på højre baglår, hvor jeg for nogle år siden havde et eller andet rigtig træls i forbindelse med Nytårscup og nogle lidt for hidsige intervaller. Da jeg onsdag løb en tur var det nu alligevel som om, at der ikke skal meget til, inden at benene bliver trætte. Er meget i tvivl om, hvorvidt at jeg skal genoptage løbetræningen i mine første meget langsomme zoner og give det nogle måneder, eller bare starte med et par pas ad gangen? Under alle omstændigheder, så har det nu haft været helt vildt dejligt at få svømmet, dyrket yoga og ballet/barre træning. Faldt også over en youtube video med nogle super triathleter der fremhævede, hvordan flexibilitet i alt fra ankel og helt op til skulderleddene er ekstremt vigtigt i forhold til svøm + tri i det hele taget. 

Nå tror bare, at det bliver en flydende update men kan godt se, at jeg må til at være lidt mere aktiv med de daglige opdateringer :wub:

Påskemandag dejlig yoga (75 min) efterfulgt af barre (60 min) med efterfølgende skøn hygge + sushi med yoga veninde A

Tirsdag var jeg simpelthen så kvæstet ovenpå start på job, sommertid og udfordringer, så prioriterede bare at få 2 cykler til reparation. 

Onsdag skulle de jo så hentes igen, så blev bare til ca 30 minutters dejlig jog udendørs

Torsdag 1000 m svøm og efterfølgende supermarkeds raid med indkøb af en masse basisvarer til at understøtte antiinflammatorisk livsstil, som jeg simpelthen vil til at prøve at implementere i lidt højere grad. Fik også købt ny blender til smoothies og omelet pande med låg + en masse nye avancerede rengøringsting, finvaskemiddel til gardin vask mv mv mv - kald det bare forårskuller, decluttering, whatever.... om ikke andet så vil daglig logning være et godt redskab til at prøve at holde mig selv lidt op på diverse nye vaner. 

I går prøvede en god ven og træningskammerat at lokke mig til spin men vidste, at min krøllede hjerne ville have ekstremt godt af yoga og det var også 75 helt vidunderlige Yin/Yang minutter + efterfølgende gode samtaler med instruktør L + yoga veninde M og V. Blev inspireret til at bestille bogen "Meditations from the Mat" af Rolf Gates, som jeg glæder mig til at læse. Havde svømmetøjet i tasken men var træt med træt på efter at have været vågen siden lidt i 5, så trillede bare forbi Sota sushi bar på Banegårdspladsen, der er mit nye favorit sushi sted med færdigpakkede dejlige sushi ting og halv pris efter kl 20. 

I dag skøn formiddag med 60 minutters hård barre træning, 75 dejlige Strala strong minutter, omend med små pauser idet en af mine med yogier fik intenst næseblod og lige skulle obses lidt for om vi skulle have hende på skadestuen mv. Efterfølgende 1000 dejlige svømmemeter på stadion. Vil virkelig prøve at få mig selv smidt i vandet hyppigt, så at det bliver en god vane og det gør absolut en markant forskel, når jeg ved, at det bare er en lille kort tur. Lige nu arbejder jeg meget med at holde hoved + krop så stille som muligt samtidigt spændt op som en træstamme, så at jeg roterer, uden at miste balancen. Eksperimenterer også med vejrtrækning på hvert 3. åndedrag og kan mærke, at det går så meget lettere nu, hvor astma/luftveje er så ekstremt meget bedre. Følelsen af de helt strakte ben fra balletklassen hjælper også. Nu lidt husalfe halløj inden middag med veninde Betty Boop senere. 

Fortsat dejlig weekend til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 3.4

Barre

60 ben hårde minutter

Yoga

75 vidunderlige Vinyesa minutter

Begge klasser med super instruktør M. Var ellers sådan lidt uforklaret søndagsblå i det, men er helt umuligt ikke at komme i godt humør af god træning og først og fremmest skønt yoga flow. 

Nu bør jeg nok få arbejdet nogle timer og få forberedt diverse ting til ugen. Honestly så frister det ikke i dag :sleepy::strat:

Søde drømme og god kommende uge til boardet.

Yoga veninde Betty har udfordret mig på, at vi til juni skal have foto session med fotograf, så lille ekstra motivation til at få fat i i de sunde vaner. 

:hippy: peace out!

Link to comment
Share on other sites

Træning d 4.4

Yoga

75 virkelig dejlige minutter, hvor instruktør M kommenterede, at mine skuldre virkede mere åbne + smidige, hvilket også vil være rigtig godt i forhold til svøm

Barre 

60 hårde men gode minutter, begynder virkelig at nyde følelsen af mine strakte strakte og præcisionsspændte ben. Er som om, at jeg måske får lidt længere af slagsen, hvilket ikke gør noget. Derudover en masse gode grin og timen fløj afsted. Følte mig ellers lidt varm og utilpas i eftermiddags men et godt ekspempel på, hvad Yo stedet kan, nemlig at flytte fokus og tage kroppen et betydeligt gear op. Very nice. 

Nu ved at forberede dobbeltforedrag til i morgen tidlig. Døgnet har bare for få timer men bilder mig helt klart ind, at jeg har haft haft det bedre de sidste dage, hvor jeg ikke har haft proppet mig med sukker. I går var jeg faktisk virkelig længe vågen og fik set sæson afslutning på "True Detective II". Har aldrig set sæson I, så det må jeg hellere i gang med. Dog nok ikke i aften. 

Må se om ikke, at kroppen vil lege med på lidt løb igen. Det håber jeg :hippy: men er godt nok også meget glad for YO. Svært at nå det hele, når jeg trods alt også skal arbejde lidt fra tid til anden :clown2: Søde drømme

Link to comment
Share on other sites

Træning d 5.4

Endte med at være meget tidligt oppe for at få styr på slides og dagen på job blev lang. Under alle omstændigheder føltes ro og hvile også tiltrængt for weekendens brugte barre ben. 

Træning d 6.4

Yo shape

60 minutter af nok den hårdeste og mest intense træning som jeg har adgang til lige pt. Stadig en time der flyver afsted. 

Yoga

75 dejlige minutter

Træning d 7.4

Endnu en nul dag da dagen trak ud og kroppen også føltes lidt træt. Som jeg også skrev mandag en følelse af noget infektion, der så alligevel (måske) ikke rigtig blev til noget. Anyhow skønt med de stille timer på hospitalet når alle er gået hjem. 

Træning d 8.4

YO Shape

60 stinkende hårde minutter

Yoga

75 skønne Yin Yang minutter, omend at jeg var noget ristet ovenpå shape. Endte således på et tidspunkt med nogle ekstra udstræk i Pidgeon pose mens de andre kværnede rygmuskler. 

Træning d 9.4

Løb

40 dejlige minutter, hvor jeg, ovenpå dagarbejde, testede, hvordan kroppen havde det i de forskellige zoner. Endte med at være ret veltilpas i mine senest genererede zoner og havde stadig god fornemmelse af vejrtrækning, kredsløb og ben i Ae3 dvs mellem 4.41 og 4.55. Vil derfor ikke gå tilbage og træne i mine første langsomme zoner. Mhp at kroppen, dvs stængerne skal kunne følge med, så har jeg omvendt besluttet mig for at starte forfra i Hechmanns halvmarathon grundtræningsprogram. Ja og så må jeg se, hvordan det går og hvor jeg er til juni. Jeg har nok i tidens løb gennemført halvmarathons både i betydeligt ringere og også i bedre form. Det må simpelthen blive et spørgsmål om tempo.  Stadig vigtigst ikke at være skadet og det er jo meget typisk, at bindevæv inkl sener + fascier, er længere tid om at vænne sig til de nye belastninger, hvor kombo af mine muskler + kredsløb + vilje (mangel på fornuft) - jo mange gange har haft udvist en imponerende evne til, at jeg fint kan smadre mig selv. Om ikke andet, så var det faktisk utroligt sidste forår at kunne træne så meget og det uden at blive skadet. Omvendt så var der jo heller ikke noget intensitet over noget af træningen og det er jo helt typisk den, altså intensiteten, der smadrer kroppen. I de første mange uger af Hechmanns program er der færre intervaller, længere pauser og jeg må også huske, at jeg ikke nødvendigvis behøver at være i toppen af mine zoner altid. Vil også få skiftet batteri i pulsdims mhp at kunne træne udendørs, styret af puls, i stedet for indendørs løb på bånd. Hvis kroppen begynder at brokke sig igen, vil det nok omvendt være en fordel bare at kunne hoppe af.

Efter løb styrketrænede jeg på en lidt playfull måde med pull ups (underhåndsgreb 5 + 4 + 3 x BW), håndstand og så nogle håndvægtsøvelser for skuldre, biceps + noget overhead clean and press med små håndvægte. 

Senere i dag Bodyfit og yoga i FW udfra devisen, at lidt yoga er bedre end ingen yoga, nu hvor pligterne efterfølgende kalder med sommerferie vagtplaner. 

Hmmm og så læste jeg i øvrigt en spændende artikel i WA "Den terapeutiske illusion" med stor relevans for nogle af de projekter, som jeg er involveret i. Men absolut også noget, som er særdeles følsomt, provokerende og medvirkende til at gøre det svært at arbejde med disse projekter. 

Og skønt lille mashup, der faktisk minder mig om IM træningen sidste år.....enjoy

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 10.4

Bodyfit

1 skøn og energisk time med evigt veloplagte Carsten i Scandinavian Center. Også godt at få bevæget mullerne inkl i overkrop... kan godt mærke fraværet af coach H´s super super gode træning :crazy: :cry: Well men er jo kun et spørgsmål om, at jeg tager mig lidt sammen og får knaldet nogle flere styrkepas af + får cuttet lidt ind til benet med de sunde vaner. 

Yoga

60 minutter Vinyesa flow også i Scandinavian center i kæmpe fyldt sal. På en eller anden måde også noget fedt over det med så mange interesserede yogier. Positivt også, at air con var slået fra og først blev tændt til sidst = fint muligt for mig at holde varmen. Tidligere har det været et kæmpe problem for mig at hundefryse når jeg testede yoga i FW. Absolut en god mulighed for at få puttet mere yoga på programmet de dage, hvor det ikke kan lade sig gøre i Yo + at det er lettere at kombinere yoga med anden træning når nu, at jeg alligevel var der. Orkede simpelthen ikke at trille op på hospitalet med tung rygsæk med stor yoga måtte, så må blive Citrix baseret vagthalløj = lidt mere bøvlet men skønt med en dag herhjemme. Ja og det også trods underboere. Overvejer at investere i nogle massive høretelefoner, som jeg også vil bruge til at flyve med. 

Fortsat dejlig solsøndag til boardet :hippy:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Update

Hektisk uge med lidt lange dage og fokus på ferie/bytte vagtplan lig stor logistik opgave. Dog også gode oplevelser både hjemme og på træningsfronten

Here goes:

Træning d 11.4

Yoga

75 skønne minutter omend, at jeg virkelig godt kunne tænke mig noget lidt mere flydende yoga med fokus på bevægelse, vejrtrækning, stræk - synes at der kommer lige vel mange styrketing ind med planker, pushups etc etc langt ind i siddende del, der i øvrigt ikke fylder så meget men det er jo bare mig og min usmidige krop. Plus at det meget er det flydende og de siddende stræk, der for alvor giver mig ro inde i hovedet. Kan mærke, at jeg overvejer at opsøge mere klassisk ashtanga yoga og har nogle planer vedr dette :wub:

Barre

60 fantastiske minutter og som altid ben hårdt, sjovt og jeg begynder virkelig at kunne mærke alle de små muskler i benene. Nice :wub:

Træning d 12.4

Løb

Hechmann 1/2 marathon grundtræning uge 1, dag 2

15 minutters opvarmning i jog 6.40-6.04

10 min Ae2-Ae3 5.23-4.41

5 min jog + 3 min AT 4.41-4.23

15 min jog

Kredsløb + lunger føltes fint/fine, kunne godt mærke bagkæden stramme lidt til men ikke som i avs. Var ellers sent færdig på job og tæt på at stå over på træning men gjorde det heldigvis ikke. Efter løb pull ups, underhåndsgreb, BW 7 + 3, udstrækning, håndstandshalløj og nogle skulder/arm øvelser med små håndvægte. Trænede i FW Jens Baggesensvej, der er så tæt på job, at jeg ikke kunne nå at fortryde/baile på den lille cykeltur. Havde det bare så!! meget bedre bagefter. 

Træning d 13.4

Vågen 4.20 og meget lang men god dag på job. Tænkte også, at det måske var meget godt ikke at smadre benene igen med det samme, så trillede bare hjem i aftensolen og havde tilgengæld god telefon snak med kollega og god ven L vedrørende mine overvejelser om at melde mig ind i SeierFitness. Først og fremmest fordi, at de har flere yoga timer med nogle helt fantastiske instruktører, der er adgangen til svømmehallen og generelt bare et fedt træningsmiljø. Samtidigt så er jeg også bare rigtig glad for FW men i princippet udelukker det ene jo ikke det andet. 

Træning d 14.4

Løb

Hechmann 1/2 marathon grundtræning uge 1, dag 4

10 min jog-Ae1 6.40-5.23

15 min Ae2-Ae3 5.22-4.41

10 min jog 6.40-6.04

15 min Ae2-Ae3 5.22-4.41

10 min jog-Ae1

Samlet set virkelig virkelig fint lige bortset fra en skarp pludseligt indsættende smerte i venstre læg, som blev bedre mens jeg løb. Er lige ved overgangen mellem akillessenen og muskelfascie, så sikkert noget fiber overrivning, irritation.. er allerede bedre til morgen og bagkæder brokkede sig nærmest ikke. Må jo dog nok lige tage underbens ting alvorligt og ikke overbelaste. For færre end 7 løbedage så anbefaler Hechmann træningen dag 2, 4, + 6 skiftende med 7. Well ingen tvivl om at tempo passene giver noget men er også hårde for mit gamle skrog. Så meget desto mere grund til at forfølge yoga + svøm. Måske endda noget spin og udendørs cykling. 

Bagefter igen pullups, underhåndsgreb BW, 5 + 3 plus mere håndstandstræning, hvor jeg i langt højere grad begynder at have fornemmelse for det her med at regulere balancen ved at presse fingerspidserne hårdt ned i underlaget. Helt optimalt så gælder det jo også om bare at flytte benene op så langsomt som muligt og der er det lidt mit problem, at mit split ikke ligefrem er 180 grader. Altså jeg får ikke benet langt op når jeg løfter det med det andet på jorden. Nå vil helt sikkert kunne vinde noget ved at prøve at øve mig i at træde ned fra håndstanden (ofte ryger benene jo bare hurtigt ned pga mistet balance) ØVE ØVE ØVE. Igen små skulder øvelser + mave og en baglårs/balle øvelse med fødderne på bold. Coach H ville have glædet sig over min skæren ansigt til den. Netto så nyder jeg faktisk at træne selv når jeg først lige kommer i gang og igen i går en kanon god følelse EFTER træning og køren hjem i forårsaftenen. Træning var igen i FW Jens Baggesensvej så trillede bare hjem ned ad bakke stort set hele vejen,

I eftermiddag yoga og så må jeg hellere medbringe noget svømmetøj for løb duer nok ikke helt i dag. 

God dag og snart dejlig weekend til boardet :hippy:

 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 15.4

Svøm

1000 m

:bubblebath::bubblebath::bubblebath:

Super tæt på at baile da jeg sent kørte fra hospitalet men gjorde det HELDIGVIS ikke :wub:Super fed svømmeoplevelse. God fornemmelse af hovedet ned mod bunden, vandet der kører henover baghovedet og så bare lige roteren op for lidt luft ind i mellem. Luftveje har det jo markant bedre end for nogle år siden og så er det også som om, at den lidt mere intense løbetræning har givet et andet overskud på kredsløb/vejrtrækning. Kan mærke, at jeg ligger meget roligere i vandet når jeg har luft, somehow slapper mere af. Meget mere af det. 

Træning d 16.4

Yoga

Hjemme ashtanga tom Navasana med John Schott :wub::wub: Somehow er der jo ikke en bedre måde at få trænet højkvalitetsyoga på end hjemme med masser af gode siddende stillinger, flow og fik også puttet godt med håndstandshalløj + hovedstand med sænke/løfte ben variation = dejlig coretræning. 

Vil virkelig prøve at få fundet diciplinen til mere hjemme praksis for så giver alt ligesom sig selv. Nu planen at jogge over til Svømmestadion og så ellers husalfe halløj vekslende med nogle job ting.

Dejlig weekend til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 16.4 fortsat

Svøm

1000 m 

:bubblebath:

God fornemmelse af at kunne have svømmet længere men holder det nemt, inkl for ikke at blive for blokeret mht at komme afsted. Dejligt dejligt!!

Jog frem og tilbage + efterfølgende til Føtex. Km mæssigt ingenting men god oplevelse af, at venstre læg ikke er så tosset endda. Gør stadig lidt ondt når jeg trykker nogle bestemte steder men slet ikke markant. Er ikke til morgendagens lange lange tur men muligt, at jeg godt kunne løbe lidt. Er også booket ind til bodyfit og yoga og ville selvfølgelig også gerne plaske-baske lidt... Mhmm ville nogle gange ønske, at jeg havde haft et eller andet sports mæssigt talent men så havde det måske ikke været helt så sjovt at træne og mange mange bliver jo pensionerede i en ung alder pga at kroppen er slidt op. Ville jo heller ikke have været rart. Er nok også for meget "middleroad" til at dyrke noget 110 %. 

:hippy: Fortsat dejlig weekend til boardet

Link to comment
Share on other sites

Træning d 17.4

Bodyfit

1 dejlig time. Kan mærke, at det begynder at gå meget bedre med fx arm bøjninger og nyder virkelig timen, der bare flyver afsted. Gør det ikke i tunge tunge belastninger på vægtstangen men føles meget tilpas.

Yoga

60 skønne Vinyesa minutter. Kan se, at instruktøren har tirsdag eftermiddag på FW Dalgas Avenue og det vil være fin kombo med forsøg på løb igen. I morgen yoga og barre i Yo. Hvis det skulle lykkes mig at komme tidligt op, så ville jog dag 1 i Hechmann uge 2 være perfekt meeen mon ikke, at jeg sover sødt længst muligt. 

I går inspirerende samtaler med cykelpusher K, der har haft kørt meget i bjergene og på den baggrund virkelig argumenterede for at jeg skulle give en flad IM et go. Simpelthen fordi, at det bare er så ekstra mega hårdt at køre 180 k i bjergene. Well well I know. Nå med mindre, at bentøjet for alvor begynder at samarbejde igen, så er det jo i øjeblikket ikke inden for rækkevidde med den form for træning alligevel. 

Nå har pudset de lette af min lejligheds mange vinduer og har også arbejde der venter men lige nu er jeg egentlig mest stemt for eftermiddagslur. 

Den kommende gode uge til boardet :hippy::strat:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 18.4

Yoga

75 skønne Yo minutter omend hårdt hårdt inkl håndsyand ude på gulvet med let støtte

Barre

60 om muligt endnu hårdere minutter

puuuh helt flad til sidst og så alligevel fed musik og godt selskab = genial træning.

Sov super sødt i morges med nærmest helt cinemascope agtig drøm kørende inden i hovedet. 

I morgen tidlig bliver jeg dog nødt til at liste tidligt op. 

Søde drømme

Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share