Bjergtrold

Zendurance; Løb, svøm og yoga

Recommended Posts

Skal du evt lige teste en dag på et tidspunkt inden den store dag, at du ikke får GI bivirkninger af pludseligt øget koffeinindtag?

God pointe super doc men hvis jeg indtager koffein ødelægger jeg jo det hele mht mega hjerne power boost :rolleyes::yahoo::dexter: De andre gange, hvor jeg har haft genoptaget kaffe har det ikke umiddelbart været et problemmed maven. Der jo tilgengæld nu får 14 fantastiske dage med en helt anden god fornemmelse end vanligt. Spurgte jeg den, så blev det en permanent kaffefrihed. Mhmm og føler mig egentlig også ret frisk. Halvsent i seng i går og så alligevel tidligt op til morgentræning i dag. På raceday vil der dog utvivlsomt være en lang række andre ting, der konkurrerer om at give mig mave probs og er indstillet på at tage det i stiv arm. One step at a time.

Træning d 16.6

Morgentræning coach H

Coach vejrede hurtigt, at jeg begynder at føle mig mere frisk, så ben tema med squat, step forward lounges, balleløft i forskellige udgaver + Jane Fonda øvelse. Very nice.

Virkelig virkelig travl dag i dag og kommer til at sove godt i nat. Håber, at jeg lykkes med at gennemføre åbentvandspas i morgen tidlig...... mhmmm i den kontekst ville det gøre godt med en kop efterfølgende mokka på termokanden godt smurt ind i saltvand og morgenluft .... godt at mærke, at jeg ikke er helt død indvendig når det drejer sig om kaffe:heartpump: men bortset fra det fin 4. dags detox

Sweet dreams :hippy:

Edited by Bjergtrold

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning d 17.6

Svøm

Openwater, 20 minutter fra morgenstunden. Var jo ikke længe men nåede at have en god fornemmelse af at være i vandet i våddragten, have fint med luft og har mod på at gøre det igen snart. Havde nogle lidt dumme svømmebriller med og er unægteligt lidt sværere at flytte rundt på med neoprenhandsker men samlet set rigtig godt tilfreds med udstyret inkl orange dry bag = min egen lille flyde bøje. Selv på en kold dag var det jo en utrolig smuk morgen med sol, havblik og masser af søde og kaffedrikkende vinterbadere.

Hverdagseventyr som jeg godt kan lide det men trods både neoprenfødder og handsker ret halvblå et godt stykke op ad dagen og stod længe under den varme bruser.

Yoga

Halvanden dejlig time hos super instruktør T featuring søde veninde B. Som vanligt et lidt forsænket kælder agtigt studie med lidt fugtig lugt lige da vi kom ind. Hovedtræningslokalet virkede nu ret fint tørt og opvarmet. Har meldt mig til et event på fredag også og i det hele taget, så er planen at lade op med noget yoga.. get the balance right.

Fuldstændig som sidst jeg blev vaccineret i koffeinfri periode, så havde jeg i dag betydeligt mindre reaktion og tog endda kun 6.75 mg Prednisolon mod normalt 12.5. Er fascinerende. Ville ønske, at jeg kunne finde nøglen. Er jo også fuldstændigt det jeg oplever med min mave (egentlig tarme men lyder mere ulækkert). Nå i morgen tidlig coach H og så håber jeg på at kunne gennemføre det sidste lidt lange pas, 3 timers bike og 1 times løb udendørs og på hurtig racer. Fik sat en lidt kortere frempind på i mandags. Skal også snart træffe beslutning om jeg skal beholde hurtige dæk på, eller helgardere mig med Durano Schwalbe. Kan godt skifte slange men vil være surt at punktere mere end to gange og jeg har jo ingen erfaringer med højtrykspatroner endsige skum. Flere har sagt til mig, at det er sjældnere at punktere sydpå pga manglen på flinte sten men ja - gruble gruble

Søde drømme til boardet :hippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skum ved jeg intet om, men patronerne kan du jo øve dig i sammen med slangeskift. I den store sammenhæng er udgifterne til at øve-patroner lille i forhold til resten af de udgifter du må have til projektet.

Jeg ville ikke tøve et sekund på at tage slange af og på, for sjov og øvelsen skyld, en håndfuld gange.

Hvis du har både alm pumpe og patron, så giv slangen nogle få pumpeslag med den manuelle inden du lægger den i fælgen, så den er til at styre. Kun at give den en lille smule med patronen er svært.

Afhængig af dit dæktryk og og bredde på dæk, kan det måske, kun måske, være en ide at forpumpe en smule. "Brede" dæk og højt tryk kan en patron ikke klare alene, og det er lettere at pumpe manuelt mens trykket er lavt. De erfaringer kan du også gøre dig, hvis du tester hjemme i stuen. Du vil også vænne dig til, at patron og ventil fryser sammen et øjeblik.

Hvis du vælger de hurtige dæk, kan du tage lidt klisterlapper med i reserve. Måske.., hvor varmt forventer du at det bliver?

Edited by Gregers TF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skum ved jeg intet om, men patronerne kan du jo øve dig i sammen med slangeskift. I den store sammenhæng er udgifterne til at øve-patroner lille i forhold til resten af de udgifter du må have til projektet.

Jeg ville ikke tøve et sekund på at tage slange af og på, for sjov og øvelsen skyld, en håndfuld gange.

Hvis du har både alm pumpe og patron, så giv slangen nogle få pumpeslag med den manuelle inden du lægger den i fælgen, så den er til at styre. Kun at give den en lille smule med patronen er svært.

Afhængig af dit dæktryk og og bredde på dæk, kan det måske, kun måske, være en ide at forpumpe en smule. "Brede" dæk og højt tryk kan en patron ikke klare alene, og det er lettere at pumpe manuelt mens trykket er lavt. De erfaringer kan du også gøre dig, hvis du tester hjemme i stuen. Du vil også vænne dig til, at patron og ventil fryser sammen et øjeblik.

Hvis du vælger de hurtige dæk, kan du tage lidt klisterlapper med i reserve. Måske.., hvor varmt forventer du at det bliver?

Mange tak for info kære Gregers og jeg er gået i gang med at øve med patroner og dims, der skulle kunne dosere bare lidt gas, dvs overflødiggøre forpumpning. Foreløbig er det ikke lykkedes men var også meget træt i går aftes ovenpå langt battle med først at skille cykel og derefter samle igen. Win or learn og kl 5 i morges lykkedes det mig pludselig i en lang glidende bevægelse at montere baghjulet på meget få sekunder. Således fuldstændigt som på Youtube videoerne. Lad os bare sige, at det gik lidt mere trægt i går :rolleyes::happy::omg::shutup3: Say no more. Er endt med at købe 2 nye Schwalbe Durano plus dæk. IM er squ et mindgame og hvis jeg udgår pga for mange punkteringer, så ved jeg nu, at jeg har gjort alt for at forebygge. Målet er ikke et super hurtigt race men solidt at komme igennem de 180 k og være klar til at løbe et lille marathon :heartpump:

Har fulgt vejrudsigten på:

http://www.yr.no/sted/Frankrike/Provence-Alpes-Côte_d’Azur/Nice/langtidsvarsel.html

ganske længe og det ændrer sig hele tiden lidt. Det har både været meldt varmere og koldere. Lige nu ser det ud til at blive tørt, meget lidt vind og en temperatur, der sniger sig op omkring 26 grader. På Promenade d'anglais, vil det ganske givet føles meget varmt, men oppe i bjergene kan det sagtens føles betydeligt køligere. Især den østlige og sidste del af ruten er jo ca 40 km, hvor det bare går ned og ned på et ret eksponeret stykke, hvor jeg hundefrøs, trods en del tøj i april. Tanken om bare at være i tricot hele vejen, er da fristende men ender nok snarere på noget rigtigt cykeltøj til de 180 km og så skift til løbetøj. Kombi af meget let cykeltrøje og så en lille klub vindvest over rigtig gode cykelbukser. På løbet en lille bitte klub top og så løbetights. En barsk faktor i april var faktisk sol, så tænker ikke, at det gør noget at være lidt beskyttet på skuldrene.

Ellers tid for en lille update. Helt vildt som dagene flyver :clown2::clown2:

Træning d 18.6

Morgentræning coach H

Masser af rotations/core øvelser + noget baglår/balle

Bike

Landevej ca 2 en halv time

Løb

1 time

BRICK!! Trods megen beskeden vaccinationsreaktion i huden, så havde jeg alligevel lidt en cytokin storms fornemmelse i kroppen torsdag. Tung i hovedet, støjfølsom, træt og vejret tegnede jo meget gustent. Nåede at komme hjem på sofaen og ligge men fik så heldigvis taget mig sammen. Da jeg først lå på drømmeraceren mellem Odder og Norsminde, så var det jo en super smuk sommer i DK aften og virkelig dejligt at være ude. Transitionzone går ikke over i verdenshistorien men da jeg først kom i løb fin fin tur og god fornemmelse af egentlig at kunne være blevet ved.

Træning d 19.6

Svøm

25 minutter, oplægget 30 men var noget kold og træt. Ellers fint.

Træning d 20.6

Yoga

Halvanden dejlig times Vinyesa flow

Løb

30 minutter, først roligt og så lidt mere fart på mod de sidste 5 minutters afjog.

Træning d 21.6

Yoga

Halvanden times meget focuseret Ashtanga med barselsvikar J... :hehe::surrender: Uhhh det var lidt vildt. På et tidspunkt lykkedes det mig faktisk at stå på hænder, selvfølgelig med lidt støtte fra lærer, hvorpå jeg desperat råbte ud i lokalet, at han ikke måtte give slip :freaked: Stadig en fed fed fornemmelse og netto meget afslappende og afspændende zen, hvilket jeg jo godt kunne få brug for i tiden.

Bike

45 minutter, sad bare på cykel i Frisko idet min del af byen alligevel var helt spærret af pga halvmarathon.

Well for et år siden var det jo så, at jeg gik ud efter 8 k og lovede mig selv, at jeg havde nået bunden på alle fronter og at det var tid til at tage vare på mig selv. Ville være fedt at skrive, at alt bare var gået konstant frem lige siden, men også løgn. Netto er jeg dog blevet meget klogere på mange ting og har en anden bevidsthed omkring, hvad der er mine faldgruber og hvordan det på sigt er vigtigt at gøre noget andet. IM projekt har i den grad hjulpet til og som en kær veninde skrev, så betyder det nu mindre, hvor langt det så bærer. Vil dog naturligvis gøre mit allerbedste for, at det er hele vejen.

https://www.youtube.com/watch?v=wOSv1TIa58M

Min slagsang for 1 år siden på halvmarathon deroute og somehow stadigvæk

"It took a long long time to get here....it took a brave, brave girl to try....." :heartpump:

Nå i morgen lidt mere træning og flere valg mht endeligt udstyr

Søde drømme til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forhåbentlig slipper du for at bøvle med slangeskift, nu du har valgt Durano Plus. Jeg, og flere andre i klubben, har kørt med dem hele vinteren uden en eneste punktering.

Jo tak super cykeltrold Gregers. Intet er jo 100 % punkterfrit men jeg tænker helt sikkert, at chancerne er større nu. Har dog endnu et lille cykelpas på programmet i morgen, så kan først skifte dæk/slange og pakke ned efter det. Jeg har nu lært at bruge momentnøgle til at stramme skruer tilpas og ikke for meget, lånt en lille pumpe med teleskop ting, så tror, at jeg venter til senere med at eksperimentere med CO2.

Træning d 22.6

Yoga

Halvanden dejlig times yin/vineysa flow i god kombi

Svøm

30 minutter

Nice and easy

Træning d 23.6

Morgentræning coach H

1 h - nok lidt mindre og mest en masse dejlige stræk, hvilket er fint i tråd med hviledag. Er booket ind til yoga senere men har en del at nå, så vi får se.

:hippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning d 24.6

Bike

Landevej

1 time og 27 minutter

Løb

30 minutter

Brick pas fra morgenstunden. Vågnede tidligt og syntes, at det var dejligt at få det gjort, så jeg kan pakke cykel etc etc. Vejret tegnede jo noget gustent, så pænt med tøj på men pludselig mellem Fløjlstrup og Beder, så havde jeg bare det smukkeste kig til Århus bugten i solstrejf og med masser af blomstrende valmuer. Den slags oplevelser, som jeg nok ikke ville have haft, hvis det ikke havde været for IM projektet. Fik justeret forskellige ting fint ind og løb bagefter var fint og roligt.

Nu rigtig meget jeg skal nå inden yoga 19.50 og så er planen ellers derefter at snorksove frem til 3.30 og tidlig afhentning mod Tirstrup.

Exiting :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

JAMEN HOLD NU KÆFT, det er jo lige om lidt! Hvor i alverden blev tiden af?

Ønsker dig al mulig medvind med projektet. Det bliver forhåbentlig en fantastisk oplevelse.

:smilerock:

Mange tak super løber og ja målet er en fantastisk oplevelse (og at gennemføre squ!!!!)

Læste følgende udsagn på fb i går "Allways be yourself.. Unless you can be an Ironman, then be an Ironman"

Mange siger til mig, at det også vil være fint bare at svømme, eller svømme + cykle og ja jeg har også mit safety first mantra. Fra mine ekspeditioner i bjergene ved jeg, at det kan kræve mere mod at vende om i tide etc etc, MEN :devil: når jeg tænker på al træningen, alle valgene + fravalgene, investeringerne, finden rundt alene på ruten i april, lange smukke ture i skoven, tidlige morgenpas, bookning af fly/værelser/pakken og læren at være cykelmekaniker in spe + mv mv. Ja så er målet at gøre ALT, hvad jeg kan for at krydse den sk... målstreg. Hvis jeg kan stå ovenpå svøm, så er målet at komme ud på cykelruten, hvis jeg ikke har defekt på cykelturen, så er målet at komme i gang med løbet, hvis jeg er i gang med løbet, så sætter jeg det ene ben foran det andet, så længe, som jeg overhovedet kan. Hvis jeg begynder at tvivle på mig selv, eller tænke negative tanker, så indtager jeg mere energi/vædske. Hvis jeg begynder at slå mig selv oveni hovedet med, at jeg kører forsigtigt ned af bakke, så glæder jeg mig over, at jeg nemt kommer op etc etc.

Nå bare lige lidt mental coaching af mig selv :hippy:

Au revoir folks :hippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Supertrold

Kom lige forbi motion-online og forum, så lidt i din log. Sådan skal det gøres, stil mål og udfør dem. Super seje trold. Held og lykke med dit projekt. Uanset hvad, så er det bare godt gjort.

Held og lykke på søndag

Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bjergtrold: Jeg husker en lille "snak" der fandt sted i Hillerød for lidt tid siden...

Bjergtrold: "jeg skal grave dybt nu...."

Vivs: "SÅ GRAV FOR HELVEDE ! "

.... og selvfølgelig kom du igennem - og det er jeg helt overbevist om at du gør også i Nice !

Jeg ville gerne sige, jeg er på dine skuldre hele dagen igennem, men synes ikke det er retfærdigt overfor dig, at du skal have den ekstra vægt på dit lille korpus ;o) - men MENTALT er jeg der - også skovlen !! Jeg ønsker dig et fantastisk race - og husk - SMIL til verden, når du kommer over målstregen.... og husk at klappe dig selv på skulderen og sige " jeg er en F****** sej k*****

FOR DET ER DU !

:cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer:

*TRAMP*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Supertrold

Kom lige forbi motion-online og forum, så lidt i din log. Sådan skal det gøres, stil mål og udfør dem. Super seje trold. Held og lykke med dit projekt. Uanset hvad, så er det bare godt gjort.

Held og lykke på søndag

Henrik

Mange tak og tak for tilliden kære Henrik. Projektet har i hvert fald hjulpet mig til at øve mig i ikke at give op men blive ved. Masser af tidspunkter, hvor jeg har haft tvivlet og ja er overvældende men giver det et go, one step at a time 😘😘 alt godt til dig og dine :hippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bjergtrold: Jeg husker en lille "snak" der fandt sted i Hillerød for lidt tid siden...

Bjergtrold: "jeg skal grave dybt nu...."

Vivs: "SÅ GRAV FOR HELVEDE ! "

.... og selvfølgelig kom du igennem - og det er jeg helt overbevist om at du gør også i Nice !

Jeg ville gerne sige, jeg er på dine skuldre hele dagen igennem, men synes ikke det er retfærdigt overfor dig, at du skal have den ekstra vægt på dit lille korpus ;o) - men MENTALT er jeg der - også skovlen !! Jeg ønsker dig et fantastisk race - og husk - SMIL til verden, når du kommer over målstregen.... og husk at klappe dig selv på skulderen og sige " jeg er en F****** sej k*****

FOR DET ER DU !

:cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer::heartpump::cheer:

*TRAMP*

Tusind tusind tak søde og du kan tro, at du er med mig inkl verdens mest geniale kommentar om at grave. I dag ved jeg, at Hillerød havde været "lettere" hvis jeg havde spist og drukket ordentligt, så det skal jeg huske. Tak for al opbakning i gennem så laaang tid søde ❤️❤️❤️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update

Er velinstalleret med en kop the på hotellets tagterrasse med smuk udsigt over start/målområde og hele resten af Nices fantastiske skyline. Den her by og havnepromenade er simpelthen så smuk. Hidtil har rejsen været alt det eventyr, som jeg havde håbet på. Allerede i flyet faldt jeg i snak med nogle cykelryttere, der skulle deltage i et løb ved Ventoux og en af dem havde boet i Nice nogle år. Således fint overskud da jeg pga taxi strejke strandede i lufthavn med hundredevis af andre turister, der opførte sig som folk på jagt efter gær i halvfemsernes DK. Endte med at gå halvdelen af vejen ind til Nice med kufferter. Var dog velkomment, da en cykeltaxi samlede mig op og kørte det sidste stykke.

Fik hurtigt samlet cykel inkl rekord hurtig påsætning af baghjul og fik gear justeret hos Mavic i forbindelse med registrering. Total fornøjelse at se cykeldoktorerne arbejde. Ellers nok at gøre med at slappe af her på terrassen, være til briefing + gøre alt klart med poser, klistermærker og i morgen tidlig bare de sidste tatoveringer, kaffe, hirsegrød, fylde dunke og så afsted. Har også fulgt program til punkt og prikke med de sidste pas. Normalt har jeg været glad for superkompensation og altså fri fredag før stævne søndag, men program har på alle punkter været fint, så nu er jeg tro mod det. God fornemmelse de sidste dage af at være fit og klar. Here goes mht pas:

Træning d 24.6 fortsat

Yoga 75 min og derefter opbyggelig snak med skønne miss Spinderella.

Træning d 25.6

Bike

Små 40 langsomme minutter blandt en milliard turister, skatere, løbere, cyklister mv mv. Krævede mental overvindelse men vidste, at det var vigtigt for lige at teste, at alt føltes rigtigt.

Træning d 26.6

Svøm

Morgenhavsvøm 30 minutter i fabelagtigt lækkert varmt vand. Havde orange flydedims med til at putte skiftetøj i + være synlig, da jeg svømmede alene. Følte mig fjollet og anderledes men var ikke kommet i vandet, førend at en goodlooking franskmand kommenterede, hvor smart det var.

Løb

15 minutter da det nok var allervarmest. Med langsom svømning og langsom landevej skulle det dog nok ende med en senere og mindre varm løbetur.

Yoga

5 solhilsner A + 5 B + lidt stræk.

I dag er planen også lidt yoga men skal lige have det timet i forhold til Bike indtjek mellem 18 og 19. Mine hjemmekogte nudler og tidligt i seng.

Spændt på, hvad min næste update bringer... Jeg må huske, at glæden ved at gennemføre handler om at have vovet det fodfæste og udfordret mig selv og derfor skal! det føles scary og overvældende nu. Langt henad vejen, så skal jeg finde pace, så det føles rart for ellers har jeg for meget fart på.

Den gode weekend til boardet ❤️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spændende at læse, hvordan det går i dag 😀 Hvis jeg da KAN læse på det tidspunkt 😜

Drikker uanset et glas bobler for dig også i aften🍷🍺🍸

Mange tak Doc og tillykke også her. Længere beretning følger men for evt læsere, kan jeg fortælle, at jeg svømmede de 3.8 km havsvøm og cyklede 180 km i bjergene. Kørte meget forsigtigt ned og brugte, så lang tid, at jeg ikke fik liv til at gå videre på løb. Også selvom, at der egentlig var lang tid til 22.30. Var imidlertid egentlig ret lettet for havde nok været sværere selv at beslutte. Nu kan jeg træne videre, dyrke yoga og nyde ferie.

Stadig stolt af, at jeg fandt modet til at gå til start i morges. Føltes scary 🐬🐬🐬

Guess that's it for now :hippy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now