skinnebensbetændelse


Elliott
 Share

Recommended Posts

Jeg står i det problem at efter jeg startede i forsvaret og brugte deres special force støvler. Har jeg døjet med skinnebensbetændelse. Det kom allerede efter 1-2 uger inde i forløbet.

Efter en måned fik jeg lov til at skifte til mine egne støvler, som jeg ikke har haft problemer med før. Men jeg har stadig problemer med skinnebenene. De er stadig en smule hævet og ømme. Oplever tit at jeg efter løb dårligt kan gå bagefter.

Er der nogle som har en løsning på problemet? Det er ikke muligt at gå i sko i tjenesten. Skal stadig kunne bruge støvler.

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nød til at starte med en hvile periode, så inflamationen kan foretage sig igen. Det nytter ikke noget du bare fortsætter, selv om det nok helst er det de vil se i forsvaret. Søg lidt rundt her på boardet, da der fines 100 tråde omkring skinnebensbetændelse.

Link to comment
Share on other sites

Se at komme over på infirmeriet og lade dem kigge på dig. Hvis du har en åbenlys skade, eller overbelastnings skader så har de set det hele før. De kan ydermere hjælpe med at planlægge din helbredelse. Herunder også forlange, at du bliver fritaget for diverse belastende tjeneste eller støvler i en kort periode.

Nu er det 12 år siden jeg forlod systemet, men jeg formoder at du er værnepligtig, og derfor skal benytte infirmeriet istedet for egen læge, det kan du melde ved morgenappellen. Se at komme afsted mester inden du smadrer dig selv fuldstændigt, du er bestemt ikke den første.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg fik også skinnebensbetændelse i værnepligten og har det nu kronisk efter 5 år. Synes også du skal tage på infirmeriet. De giver dig sikkert Felden gel du skal smøre på og fritagelse hmm det oplevede jeg ikke. Det skal du selv sørge for! Mine sger tog det ikke seriøst så jeg løb med det og oplevede jeg ikke kunne gå uden smerte nogle dage. Som sagt tidligere, så er det rigtig rigtig vigtigt at du hviler dine skinneben, dvs. ingen brug af støvler og INGEN løb så længe det gør ondt. Jo længere tid du har skinnebensbetændelsen, jo sværere er det at få væk.

Gode ideer til forebyggelse er at få gode løbesko som passer til løbestil, indlægssåler (kan du evt. få hos fys på kasernen), løbestrømper CEP. Derudover må du ikke løbe hvis det er gør eller pressse dig selv til at gå i støvler.

Det er rigtig træls og oftest er det svært at få fripas, fordi det er kendt at værnepligtige ofte prøver at slippe for idræt eller støvlerne. Men gør det for din egen skyld, jeg fortryder i hvert fald jeg ikke tog det mere seriøst og kan pt ikke løbe mere pga. skinnebensbetændelse.

Så det er ikke bare noget der skal løbes væk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik også skinnebensbetændelse i værnepligten og har det nu kronisk efter 5 år. Synes også du skal tage på infirmeriet. De giver dig sikkert Felden gel du skal smøre på og fritagelse hmm det oplevede jeg ikke. Det skal du selv sørge for! Mine sger tog det ikke seriøst så jeg løb med det og oplevede jeg ikke kunne gå uden smerte nogle dage. Som sagt tidligere, så er det rigtig rigtig vigtigt at du hviler dine skinneben, dvs. ingen brug af støvler og INGEN løb så længe det gør ondt. Jo længere tid du har skinnebensbetændelsen, jo sværere er det at få væk.

Gode ideer til forebyggelse er at få gode løbesko som passer til løbestil, indlægssåler (kan du evt. få hos fys på kasernen), løbestrømper CEP. Derudover må du ikke løbe hvis det er gør eller pressse dig selv til at gå i støvler.

Det er rigtig træls og oftest er det svært at få fripas, fordi det er kendt at værnepligtige ofte prøver at slippe for idræt eller støvlerne. Men gør det for din egen skyld, jeg fortryder i hvert fald jeg ikke tog det mere seriøst og kan pt ikke løbe mere pga. skinnebensbetændelse.

Så det er ikke bare noget der skal løbes væk!

Hvor længe blev du ved med at løbe efterfølgende selvom du havde skinnebensbetændelse?

Jeg har selv døjet med det, også selvom jeg fik lavet en løbetest, men begyndte så at løbe på løbebånd.

Derved fik jeg slet ikke når så ømme skinneben som hvis jeg løb på asfalt.

Idag kan der godt komme en lille smule ømhed efter længere løb på afsfalt, men ikke noget der generer synderligt eller gør ondt

når jeg så løber et par dage efter.

Min erfaring er at starte blidt på, få sener, muskler etc til at tilpasse sig og som du siger, ikke løbe oven i ens skinnebensbetændelse(damn, gør satme nas, husker det selv første gang..anede ik hvad det var så troede det var noget der kunne løbes væk..)

Håber du kommer til at kunne løbe en dag igen..må sgu være øv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du skal tage dette MEGET alvorligt. Kan informere dig om at jeg for næsten 10 år siden stod i din situation og ikke tog det alvorligt. I dag er det umuligt for mig at foretage regulær løbetræning.

Der er nogle ting jeg har lært undervejs som jeg vil give videre til dig;

Felden-gel og binyrebarkhormoninsprøjtninger er SYMPTOMBEHANDLING! Det retter ikke det egentlige problem som ofte vil bestå af enten forkert fodstilling eller løbestil, eller begge. Danske læger har desværre en tendens til at tro at man kan behandle denne type problem ved at tilføre kroppen diverse stoffer, istedet for at fokusere på årsagen til problemet. Derimod kan disse behandlinger benyttes sideløbende for at afhjælpe den akutte inflammation.

Noget der har dæmpet mine symptomer er brugen af indlæg mod overpronation (platfodethed) samt simpelthen at stoppe med regulært løb. Istedet benytter jeg mig af bakkeløb (rammer på forfoden her) samt sport hvor jeg ofte skifter retning (fodbold, håndbold, basket etc) Jeg har ladet mig fortælle at styrkelse af Tibialis Anterior musklen også kan bidrage til at nedsætte risikoen for skinnebensbetændelse, det er dog ikke noget jeg selv har nogle erfaringer med.

Du må insistere på at blive behandlet ordentligt selvom du er i trøjen. Hvis det var mig der skulle vælge imellem at fortsætte løbet med ovennævnte konsekvenser til følge, eller at tage en eller anden form for disciplinær straf ville jeg vælge det sidste til hver en tid.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe blev du ved med at løbe efterfølgende selvom du havde skinnebensbetændelse?

Jeg har selv døjet med det, også selvom jeg fik lavet en løbetest, men begyndte så at løbe på løbebånd.

Derved fik jeg slet ikke når så ømme skinneben som hvis jeg løb på asfalt.

Idag kan der godt komme en lille smule ømhed efter længere løb på afsfalt, men ikke noget der generer synderligt eller gør ondt

når jeg så løber et par dage efter.

Min erfaring er at starte blidt på, få sener, muskler etc til at tilpasse sig og som du siger, ikke løbe oven i ens skinnebensbetændelse(damn, gør satme nas, husker det selv første gang..anede ik hvad det var så troede det var noget der kunne løbes væk..)

Håber du kommer til at kunne løbe en dag igen..må sgu være øv.

I værnepligten løb jeg selvom det gjorde meget ondt, da jeg ikke selv vidste hvad det var og fik af vide at det bare skulle løbes væk, selvfølgelig. Og senere hen har jeg nok ikke været så god til at respektere hvis det gjorde ondt, fordi jeg blev en smule irriteret over den begrænsning i ens aktivitetsniveau, har dog aldrig løbet længere ture - ca 3 km fordi smerterne blev for store hvorefter jeg stopper og holder pause hvis det fortsætter.

Nu kan jeg løbe max 6 km på blødt underlag hvis jeg holder en uges pause imellem, men har altid smerter hvis jeg bliver trykket på benet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I værnepligten løb jeg selvom det gjorde meget ondt, da jeg ikke selv vidste hvad det var og fik af vide at det bare skulle løbes væk, selvfølgelig. Og senere hen har jeg nok ikke været så god til at respektere hvis det gjorde ondt, fordi jeg blev en smule irriteret over den begrænsning i ens aktivitetsniveau, har dog aldrig løbet længere ture - ca 3 km fordi smerterne blev for store hvorefter jeg stopper og holder pause hvis det fortsætter.

Nu kan jeg løbe max 6 km på blødt underlag hvis jeg holder en uges pause imellem, men har altid smerter hvis jeg bliver trykket på benet.

Det er noget lort skinnebensbetændelse. Av for satan, husker tydelig første gang jeg løb på asfalt oven på en led omgang..troede også bare det skulle "løbes væk".

Gjorde dælme nas!

Det er ik rigtig det store problem længere, kan mærke en lille smule hvis jeg presser til et par dage efter, men som sådan ikke noget der generer hverken før, under eller efter løb. Men lidt er der stort set altid, men slet ik i det omfang som i starten, hvor bare det at røre siden af skinnebenet gjorde nas.

Er det den måde du har det på eller?

Hvor "ondt" gør det når du har løbet?

B

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er noget lort skinnebensbetændelse. Av for satan, husker tydelig første gang jeg løb på asfalt oven på en led omgang..troede også bare det skulle "løbes væk".

Gjorde dælme nas!

Det er ik rigtig det store problem længere, kan mærke en lille smule hvis jeg presser til et par dage efter, men som sådan ikke noget der generer hverken før, under eller efter løb. Men lidt er der stort set altid, men slet ik i det omfang som i starten, hvor bare det at røre siden af skinnebenet gjorde nas.

Er det den måde du har det på eller?

Hvor "ondt" gør det når du har løbet?

B

Jah det lyder lidt som det samme. Hvis jeg overholder det med at løbe på blødt underlag, bruge løbestrømåer, bruge gode sko, max løbe én gang hver 6. dag, så får jeg heller ikke smerter under eller bagefter. Jeg vil altid have en lille smule skinnebensbetændelse, så hvis jeg slår indersiden af skinnebenet eller trykker en finger hårdt ind på områder, så gør det meget ondt. Lige nu har jeg dog utrolig meget skinnebensbetændelse, efter mit overmod med at deltage i fjordmarathon og løbe på asfalt. Det var kun 5 km, men stadig 3 mdr efter, har jeg mange smerter i skinnebenet og har ikke kunne løbe siden, så det er alvorlige sager! :)

Giver virkelig Brickie ret når han siger årsagen skal findes. Jeg er begyndt til fys, som kun kunne finde den årsag at mit fodled kunne være svagt, så derfor er jeg igang med at træne mit fodled. Hvis man finder årsagen tidligt, kan man undgå alt det bøvl med at ende ud i kronisk skinnebensbetændels og mange gange hos fys.

Håber du finder ud af det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share