Peter på nye eventyr... i Danmark


pesaol
 Share

Recommended Posts

Fredagsspinning med Ar.... undskyld Anna

Arne er jo stoppet med at køre timerne om fredagen på Fasanvej. Tjansen er i stedet gået til en yngre kvinde hvis navn rimer lidt på Arne.

Hun er faktisk helt nyuddannet og hendes timer her til eftermiddags var hendes første overhovedet som instruktør. Det var med lidt skepsis at jeg gik ind til dem, for min erfaring er lidt, at nyuddannede instruktører har en tendens til at skulle fyre hele arsenalet af hvad de har lært på kurset.

Det behøvede jeg dog ikke være nervøs for. Anna kan lide tung enkelttakt og så Nephew :tongue: Den første time var stort set kun bygget af serier med enten siddende eller stående tung enkelttakt og så med en række accelerationer. Simpelt og godt! Endte med et pulssnit på 80% og et max på 96% (hvorfor ender mine spinning timer altid på det???)

Den anden time var en "Fatburner" og som med den første var det simpelt opbygget. Serier der vekslede mellem siddende mellemtakt og stående enkelttakt. Jeg lå stort set omkring de 80% hele vejen igennem.

Der var lidt problemer med at styre mikrofon og musik samtidig, men øvelse gør mester :laugh: Alt i alt en instruktør jeg sagtens kan køre med en anden gang.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 47

Fik da helt glemt at lave ugeopsamling i går, men her er hvad jeg har bedrevet:

Mandag: 40-50 minutters trasken rundt i.... neeeej jeg fik sgu ikke trænet

Tirsdag: 2xBikefit energy med instruktør Christine på Fasanvej

Onsdag: Styrketræning for ben, ryg og mave + 30 min. på crosstrainer

Torsdag: Styrketræning for øvrig overkrop + 30 min. på crosstrainer

Fredag: 1xBikefit energy & 1xBikefit Fatburner med instruktør Anna på Fasanvej

Lørdag: Styrketræning for ben, ryg og mave + 30 min. på crosstrainer

Søndag: ingen træning, kunne ikke nå det pga. andre aftaler

En uge uden løb, desværre, men sådan er det når man er skadet. Til gengæld har jeg fået gjort lidt mere ud af styrketræningen.

Den kommende uge bliver også lidt på gefühl. Min skade i hoftebøjer/lyske føles aftagende, men det svinger lidt. I går fik jeg fx ikke lavet min strækøvelser og det kan åbenbart mærkes, for i dag føles det mere spændt end de sidste dage.

Håber at jeg så småt kan starte op med løb igen i denne uge, evt. på løbebånd.

Link to comment
Share on other sites

Der har været noget stille i loggen di sidste par dage. Har stadig ikke fået løbe, tør ikke før jeg er mere symptomfri. Det positive er at jeg kan mærke skaden er på tilbagetog, og jeg laver fortsat mine strækøvelser hver dag (næsten...). Håber og krydser fingrene for at jeg kan begive mig ud på en lille test tur i næste uge, sandsynligvis tirsdag.

Det er dog ikke fordi jeg ikke har fået trænet denne uge. Har faktisk trænet hver dag, lige med undtagelse af i dag. Jeg skrev jo tidligere at jeg var pænt træt af Techoshit maskinerne og ville forsøge mig med de frie vægte, og som sagt så gjort.

Nu er jeg jo i den "heldige" situation at jeg kan træne på tidspunkter hvor der ikke er så mange i centeret. Særligt tidsrummet 10-14 er dejligt småt besøgt. Det hjælper på blufærdigheden når der ikke er 30 mennesker der overværer min træning med patetiske svage vægte :blush: Tidligere engang, tilbage i midt 90'erne, trænede jeg faktisk en del styrketræning i nogle, men tabte interessen. Når jeg kigger på de andre logs her på MOL har jeg tit tænkt over hvad alverden de forskellige øvelsesnavne går ud på. Da jeg styrketrænede dengang gik jeg ikke så højt op i hvad øvelserne egentlig hed. Via dette udmærkede link: http://www.bodybuilding.dk/oevelsesbiblotek/ har jeg fået styr på hvad øvelserne går ud på, og vigtigt nok, hvad de hvad især træner. De fleste har jeg faktisk trænet før.

Konklusionen er klar: Det er VÆSENTLIGT BEDRE at træne med frie vægte end med maskiner, og det er noget jeg skal træne mere af det næste stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 48:

Mandag: 1xBikefit energy + 1xBikefit max med Jesper på Ndr. Fasanvej

Tirsdag: Styrketræning - bryst, skulder, biceps, triceps + 30 min. på crosstrainer

Onsdag: Styrketræning - ben, ryg, mave

Torsdag: 1xBikefit max + 1xBikefit energy med Andreas på Lygten

Fredag: 1xBikefit energy + 1xBikefit fatburner med Anna på Ndr. Fasanvej

Lørdag: Træningsfri

Søndag: 1xBikefit energy + 1xBikefit max med Arne på FW Århusgade

Endnu en uge uden løb, men til gengæld med 8 bikefit/spinning timer, heraf 3 max timer :blink: Jeg er, for at sige det mildt, FED UP AF SPINNING - GIDER IKKE MERE!!! Timerne har som sådan været glimrende, men nøj hvor jeg dog savner at komme ud og løbe. Mine spinning sko lugter efterhånden som noget der klar til kemisk rens :devil:

Det lysner dog forude. Som nævnt er der en klar forbedring i forhold til min skade og jeg planlægger at tage en lille test tur på tirsdag. Til gengæld skal der skæres ned på spinning halløjet. Jeg regner med at tage Jespers timer i morgen, fordi det er dem, men det bliver så også de eneste. Al anden cardio foregår enten ved løb eller crosstrainer.

Og, så skal jeg fortsætte min nyerhvervede interesse for styrketræning ved at komme ned og træne 3-4 gange den kommende uge.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning igen igen...

Mit forløb og forsøg med at starte op med styrketræningen har jo været præget af en mangel på kontinuitet, til tider mangel på motivation og en noget løs tilgang til hvordan jeg overhovedet skulle gribe styrketræningen an.

Ikke desto mindre har jeg givet det en chance til, ikke mindst efter at have genfundet noget af fornøjelsen ved at træne med frie vægte. Derfor har jeg fundet frem til det vedhæftede program nedenunder. Det er et split program og har den fordel for mig at de enkelte træninger kan klares på forholdsvis kort tid, og jeg kan træne mere koncentreret med enkelte muskelgrupper.

Hvorfor tror jeg mere på det nu? Fordi det varer over 15 uger og det er nogenlunde den tid jeg regner med at være i Danmark indtil jeg sandsynligvis rejser til Norge for at arbejde. Derfor har jeg tid til at træne om dagen på tidspunkter hvor der ikke er overfyldt i centeret. Samtidig vil jeg kunne bruge det som grundprogram. Efter 15 uger er forhåbentligt kommet så langt igen i løbetræningen, at jeg kan fokusere mere intensivt på det, og styrketræningen vil herefter gå over til at være vedligeholdelsestræning. Ved godt at programmet siger, at man satser på 2 kg. muskelmasse og konditionstræningen ikke må fylde for meget. Lige de punkter går jeg dog lidt let hen over. Målet er ikke at blive "stor", men få mere muskelstyrke, mere markeret kropsform samt at kunne reducere skader.

Når man sådan begynder at styrketræne må man jo næsten også logge hvad man løfter. Det er tilladt at grine...

Opvarmning: 5 min. på crosstrainer samt forskellige "core" øvelser (Det lyder lidt mere cool at sige "core" øvelser end mave- og ryg øvelser!).

Ben:

Squat: 3x12 15kg. (+ plus hvad vægtstangen vejer i et smith stativ). Ved udmærket at det er mest optimalt med fri vægt, men så længe jeg træner alene er jeg noget utryg ved den fri vægt. Vægten føles tilpas uden at jeg overanstrenger mig, men kan også mærke at der skal arbejdes lidt mere med teknik og dybde.

Leg extension: 3x12 35kg.

Leg curls: 3x12 35kg. (kan ikke fordrage den maskine...)

Ryg:

Træk til nakke: 3x12 35kg.

Rowing/Pulley: 3x12 20kg.

Biceps:

Biceps curls: 3x12 15kg. (aaarh den sidste var kun 10 sæt)

Som jeg kan læse det af programmet skal vægten lige være så man akkurat kan tage 12 sæt og sådan var det også i de fleste af øvelser. I benøvelserne kunne jeg måske godt have taget et nøk mere på, men de første 3 uger er fokus på tilvænning og teknik.

I aften står den på spinning med Jesper. Er noget i tvivl om jeg skal tage begge timer eller nøjes med ene. Min krop siger 1 time, mit hoved siger begge timer, hvem skal jeg lytte til....???

styrkeprogram_split.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det blev til spinning i aften, dog kun en enkelt time. At det kun blev til en enkelt skyldes flere ting, en begyndende forkølelse er en væsentlig årsag :unhappy: at jeg havde trænet ben om formiddagen og der i øvrigt var vikar på var andre årsager.

Udtrykket "at svede det ud" blev tilføjet en helt ny dimension i aftes på Ndr. Fasanvej. Jeg har ALDRIG oplevet noget lignende i det lokale, heller ikke i sommers. Ventilationen var åbenbart i stykker så det sejlede bogstaveligt talt i hele lokalet. Under hele timen dryppede det heftigt ned i hovedet på mig fra kondensvand i loftet :crazy:

Udover det var det da en udmærket time vikaren kørte (kan ikke lige huske hendes navn). To serier på 21 og 15 min. Jeg landede på de sædvanlige 80% i snit og 96% i max: http://connect.garmin.com/activity/132888154

tror dog at pulsen i dag mere skyldes den ekstreme fugtighed og varme end det var fordi der var skræmmende modstand på cyklen...

Link to comment
Share on other sites

Udtrykket "at svede det ud" blev tilføjet en helt ny dimension i aftes på Ndr. Fasanvej. Jeg har ALDRIG oplevet noget lignende i det lokale, heller ikke i sommers. Ventilationen var åbenbart i stykker så det sejlede bogstaveligt talt i hele lokalet.

Ha, haaa, det er frygteligt, når det sker. Specielt for dem, der kommer ind til timen lige efter :crazy:

Hvis du nogensinde er på de kanter, så skal du prøve en spinningtime i FW Roskilde. Den manglende ventilation lægger mindst 10 procent oven i pulsen, og det er et lillebitte lokale, hvor man sidder så tæt, at der bliver et samlet hav ud af svedmængderne :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Ikke meget at berette fra de sidste par dage. Den begyndende forkølelse jeg skrev fik sat sig til en solid omgang forkølelse og tirsdag og torsdag er stort set blevet tilbragt under dynen og med papirlommetørklæder inden for rækkevidde :unhappy:

Plejer ellers normalt at få den tur i efteråret, men det milde efterår har åbenbart holdt det for døren. Kan i hvert fald tydeligt mærke temperaturskiftets virkning på kroppen.

Anyways, det gik lidt bedre i dag og jeg vovede mig ud på en lille løbetur for at teste hvad lysken sagde til det. Forkølelsen og den længere pause satte sine begrænsninger og jeg måtte lige ned og gå nogle gange, men mere vigtigt var det hvad lysken sagde.

Det var ikke helt godt men heller ikke helt skidt. Synes jeg kunne mærke lidt bøvl i starten af turen, men det gik forholdsvis hurtigt over. Det jeg tydeligt kan mærke er, at jeg har behov for nogle andre sko end NB 705 modellen. Den er for let til mig, og derfor har jeg bestilt en model NB 760 via FW's shop. Håber det kan hjælpe!!!

Link to comment
Share on other sites

Efter et par dage på langs med kraftig forkølelse er jeg så småt ved at komme på benene igen.

Mit forsøg på at løbe i går gik dog ikke ligefrem fantastisk, og jeg føler lidt jeg er tilbage ved status 0 igen, derfor også den lille ændring i overskriften. Berlin 2012 synes som om ligger længere og længere væk, selvom det kommer tættere og tættere på. Var nede og hente mine nye NB 760 i går og en løsning kan måske være at vende tilbage til old school løb, dvs. med landing på hælen og hele molevitten.

Lige nu synes jeg bare det hele er noget møg rent træningsmæssigt, men okay, jeg må efterhånden også lære at en uge fra eller til ikke nødvendigvis vælter hele læsset. Men det er hård erkendelse :dry:

Måtte dog træne bare et eller andet i dag så smuttede ned i FW Fasanvej og tog 50 min. på crosstraineren. Til en forandring havde jeg taget mit Garmin ur med for at se hvor meget jeg kunne presse pulsen på sådan en. Detaljer kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/133508086

De første 15 min. er opvarmning/opbygning, derefter kørte jeg intervaller af 2-3 min. varighed. En del af den forholdsvis høje puls kan nok også tilskrives at jeg stadig ikke er helt på toppen fysisk og forkølelsen har sat sine spor på vejrtrækningen.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 49

På trods af sygdom og skader har jeg skam fået trænet:

Mandag: Morgen - styrketræning for ryg, ben & biceps. Eftermiddag/aften - 1xBikefit energy med instruktør...

Tirsdag: Syg...

Onsdag: Syg...

Torsdag: Lille testløbetur i Fælledparken

Fredag: 50 min på crosstrainer gns.puls 74% max puls 90%

Lørdag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps

Søndag: Testløbetur i Fælledparken, lidt længere end torsdag

Lorteuge :devil: men dog ikke helt inaktiv. Jeg er efterhånden ved at komme mig over min forkølelse. Det er jo ikke fordi jeg har været "syg" i den forstand, men når forkølelsen rigtig rammer mig de der 1-2 gange om året har det en uheldig tendens til at sætte sig på lungerne og det tager oftest et par dage før det er helt ovre.

Kunne dog mærke på dagens løbetur at lungerne har det en del bedre. Jeg havde egentlig planlagt at eksperimentere lidt på løbeturen i dag for at se om der var nogle former for løbestil hvor jeg ikke mærkede så meget til lyskebøvlet. Det "sjove" er, at jeg efterhånden har løbet så lang tid med midtfodsstilen at det simpelthen var svært at huske hvordan det var at løbe før. Spøjst så hurtigt man tilvænner sig en ny løbestil. Prøvede dog metoden med at sætte benet foran og lande på hælen. Dette føltes dog ikke specielt rart. Derimod fungerede det for mig at løbe med ekstra korte skridt og i et mageligt tempo. Det er et tempo som er "lidt hurtigere end kapgang", jeg vil gætte på omkring 6 min/km +/-.

Følelsen her nogle timer efter er også god. Normalt ville man jo kunne mærke skaden på dette tidspunkt men det ser ikke ud som om der er noget. Tænker at det kan være en god måde at arbejde med skaden uden at jeg behøver at holde helt pause med løb.

Og, så fik jeg jo styrketrænet lørdag. Det var med bl.a. bænkpres og laterals og flyers. Har ikke lavet de øvelser i, jeg vil skyde på 10-12 år, så der var en del arbejde med teknik. Havde en kammerat med som heller ikke har styrketrænet i nogenlunde samme tidsperiode som mig, så selvom vægtbelastningen var absolut beskeden har vi begge været særdeles ømme i dag. Av Av Av hvor gør det dog ondt :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Dobbelt tirsdags træning

Jeg fortsætter stadig med at teste min skade på en aktiv, blød måde ved rolige løbeture. Tog en mindre tur i morges i omegnen af Fælledparken. Det var højst 3,5-4 km. i absolut roligt tempo. Det virker stadig fint med at nedsætte hastigheden og kadencen. Dog kunne jeg mærke bentræningen fra i går - squat bider så dejligt i lårbasserne dagen efter :tongue:

Den bette løbemængde er dog ikke rigtig nok til at tilfredsstille min sult efter kredsløbstræning, så jeg valgte at tage en Bikefit Energy med instruktør Christine på FW Fasanvej her til eftermiddags. Overvejede faktisk om jeg skulle prøve at tage 2 timer i streg, men signalet fra min lårmuskler var ikke til at tage fejl af, så jeg nøjedes med den ene. Pulsen røg op forbavsende hurtigt - skræmmende så meget en mindre pause kan gøre for konditionen - og jeg endte med et snit på 83% og et max på 96%

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsætter ufortrødent med mit lille styrketræningsprojekt, og dag stod den på bryst, skulder og triceps.

Opvarmning:

10 minutter på crosstrainer, efterfulgt at lidt core øvelser samt lidt svingen rundt med armene...

Bryst:

Bænkpress: 2x12*10 kg. :blush: 1x12*15 kg. (Ja ja jeg er stadig i tilvænningsfasen. Det føles næsten også for let, men jeg venter lidt med at sætte mere belastning på)

Incline DB flyers: 3x12*6 kg. (Føles ok med belastning, men kan mærke jeg lige skal passe på med den øvelse, da det kræver ordentlig teknik)

Skulder:

Skulderpres: 3x12*10 kg. (taget i "pure strength" maskinen hvor man bruger vægtskiver. Skulderpres er strengt taget ikke med i mit program, men jeg savnede lidt ekstra skuldertræning...)

Lateral raises: 1x12*5 kg. :blush: 1x10*5 kg. :blink: 1x8*5 kg. :crazy: (jeg er jo nærmest patetisk slap i denne øvelse, måske 4 kg. næste gang...)

Triceps: 1x12*15 kg 2x12*12,5 kg. (de 12,5 kg føles mere passende til 12 rep)

Og nå ja, så er der også calf raises for læggene: 3x16*80 kg. (i benpres maskine)

Øøøøhm...bum...

Edited by pesaol
Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag d. 17/12 - med en længere indledning...

Det var ikke den helt store energi eller lyst jeg havde til at træne i dag. Årsagen ligger primært i, at jeg var til jobsamtale i går - i Norge vel at mærke. Stod op kl. lort fredag for at tage den tidlige flyver til Oslo og derfra flyve videre til Haugesund hvor jeg skulle til samtale.

Samtalen gik fremragende. Det er et super fedt sted og jobbet er spot on for mig. Man kan altså tydeligt se at de nordmænd er nogle rige oliesataner. De ressourcer de har til rådighed til behandling slår det danske psykiatriske system med adskillige længder og den løn jeg får skal jeg nærmest have arbejdet 10 år herhjemme i Danmark for at nå op på. Der er lige nogle referencer der skal checkes men jeg fik personligt at vide at det kun er en formalitet og at de meget gerne vil ansætte mig på baggrund af samtalen og min erfaring, så jeg vil sige at det er 98% sikkert at jeg rykker til Norge næste år :smile:

Så fedt med det, men så skulle jeg så hjem fra Norge igen. Forsinkelser i Haugesund betød at jeg lige akkurat ikke nåede flyveren fra Oslo til København, og da der ikke var flere afgange eller pladser til København fredag aften kunne jeg så stå der med en lang næse :unhappy: Så Norwegian Airlines installerede mig på et lufthavnshotel og så kunne jeg pænt vente på at flyve hjem lørdag morgen. Heldigt jeg ikke havde aftaler fredag aften...

At kalde det jetlag ville nok være en overdrivelse når jeg trods alt kun har fløjet til Norge. Men meget lidt søvn, 4 flyvninger på et døgn, larmende maskiner og trange flysæder gjorde at jeg her til formiddag og eftermiddag ikke ligefrem har været i tip top stand, men jeg kom da ned i FW for at styrketræne lidt.

Fortsætter igen igen mit projekt og i dag stod menuen på ben, ryg og biceps. Skar dog ned så det blev 2x12 sæt i stedet for 3x12.

Benpres (smith stativet var enten i stykker eller optaget): 2x12*100 kg.

Leg extension: 2x12*35 kg.

Leg curls: 2x12*35 kg.

Træk til bryst: 2x12*35 kg.

Rowing: 2x12*20 kg

Barbell curls: 2x12*15 kg.

Og det var det...

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 50

Mandag: Styrketræning for ben, ryg og biceps - kan faktisk ikke huske om jeg lavede noget cardio :innocent:

Tirsdag: testløbetur 4-5 km

Onsdag: Styrketræning for bryst, skulder og triceps

Torsdag: endnu en testløbetur, nogenlunde samme distance som tirsdag, første tur i de nye NB 760

Fredag: Ingen træning grundet Norge besøg...

Lørdag: Lidt reduceret omgang styrketræning for ben, ryg og biceps

Søndag: lidt længere løbetur, ca. 7 km.

Alt i alt en uge hvor jeg er fortsat mit styrketræningsprojekt og jeg må stærkt indrømme at jeg er blevet en lille smule hooked. Det bliver væsentligt sjovere for mig når jeg kan løfte noget mere, men motivationen fejler ikke noget. Det er så lidt på bekostning af den øvrige cardio, her tænker jeg på spinning. Men jeg må indrømme at jeg er ved at være lidt træt af spinningen og oftest har jeg ikke den store energi til det efter jeg har styrket.

Til gengæld er der positive signaler mht. løb. Det går væsentligt bedre og jeg er rimelig sikker på at den intensive udstrækning (og muligvis styrketræningen) har haft en indflydelse. Er jo skiftet over igen til mere traditionelle sko, nemlig NB 760 og efter 2 løbeture er det stadig lidt svært at give den endelige bedømmelse. Egentlig føles de ikke sådan super behagelige at have på, men det kan også have noget at gøre med at jeg de sidste 6 måneder enten har løbet i Fivefingers eller lette løbesko. Det føles lidt som at få et par betonklodser om fødderne :crazy:

Men alt i alt ser det positivt ud, og i forhold til løb tror jeg det er en god ide at jeg lægger spinningen lidt til side, jeg vil stadig tage nogle timer, men det bliver max 1-3 timer om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Samtalen gik fremragende. Det er et super fedt sted og jobbet er spot on for mig. Man kan altså tydeligt se at de nordmænd er nogle rige oliesataner. De ressourcer de har til rådighed til behandling slår det danske psykiatriske system med adskillige længder og den løn jeg får skal jeg nærmest have arbejdet 10 år herhjemme i Danmark for at nå op på.

Det lyder sgu da spændende :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning mandag formiddag:

Denne uge er den sidste i min tilvænningsperiode, fra næste uge skal jeg til at tage flere kg. på samt tage færre gentagelser. I dag stod menuen på bryst, skulder og triceps.

Bænkpres: 3x12*15 kg. (+ hvad vægtstangen nu vejer)

DB incline Flyers: 3x12*6 kg.

Skulderpres: 3x12*10 kg.

Lateral raises: 3x12*4 kg. (det hjalp rimelig meget at gå ned på 4 kg...)

Triceps push down: 3x12*12,5 kg.

Jeg sprang calf raises over i dag, da jeg tager til spinning i aften, vil ikke have alt for ømme lægge der.

Ellers gik alle øvelser fint. Kan mærke at jeg har vænnet mig til teknikken og vægten og er efterhånden klar til at øge belastningen.

Som sagt tager jeg til spinning i eftermiddag. Har ikke kørt med Jesper i 3 uger, så nu er det vist på tide - og så kan jeg også forbrænde lidt ekstra fedt her op til jul :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fik såmænd lavet lidt styrke her til formiddag.

Ben:

Squat (i Smith stativ): 3x12*15 kg

Leg extension: 3x12*35 kg.

Et bens leg curl, eller hvad maskinen nu hedder...: 2x12*35 kg. (den almindelige leg curl maskine var i stykker, så jeg måtte bruge den anden maskine som er endnu mere skod, hvad blev der af den gode gamle maskine hvor man lå på maven og curlede???)

Ryg:

Træk til bryst: 3x12*35 kg.

Rowing: 3x12*20 kg.

Biceps:

Barbel curl: 3x12*15 kg.

Ellers ikke så meget at tilføje. Kan mærke at jeg fysisk og mentalt er klar til at øge belastningen. Der er stadig et problem med squat. Jeg kan ikke rigtig løsrive mig fra Smith stativets trygge rammer. Har forsøgt med vægtstang, men jeg har sgu ikke helt styr på det. tror jeg skal have noget hjælp på en eller anden måde til dette.

Link to comment
Share on other sites

Nyt fra løbefronten

Det går faktisk fint med at løbe igen, og er så småt kommet ind i en god rytme. Løb 7 km. tirsdag og så 8 km. i dag. Tempoet er... absolut behersket, men vigtigst af alt lige nu er, at jeg rammer et godt flow når jeg løber. Efter skadespausen var det hakkende og jeg måtte ofte stoppe op for at få vejret osv. Det er fokuspunktet for mig nu og så vil jeg gradvis øge volumen her over de næste par måneder. Tempo kommer i anden række og det bliver nok ikke før til foråret at jeg eksperimenter med tempo- og interval træning.

Jeg kan mærke at det strammer en anelse i lysken, men ikke noget alvorligt, og så længe jeg laver mine strækøvelser regelmæssigt hjælper det. Og så har jeg efterhånden fået nogle flere ture i mine NB 760. Det føles efterhånden bedre, og det er ikke et problem at holde fast i at undgå hællandingen. At de så ikke er superbekvemme er en anden sag. Jeg får vabler under venstre fod og højre sko har en ubehagelig tendens til at gnave ind i anklen :mad:

Og hvor er det da bare et herligt vintervejr at løbe i :w00t: Personligt kan jeg sagtens undvære den hvide jul til fordel for plusgrader og gråvejr. Normalt på denne tid af året plejer jeg at løbe med handsker og løbehue, men føler ikke det store behov for det endnu. Har endda set et par stykker løbe i korte bukser og FiveFingers. Må det dog blive ved...

Link to comment
Share on other sites

Nyt fra jobfronten

Jep, jeg har officielt fået bekræftet at jeg har fået job i Norge :4thumbup:

Havde først forventet at få endelig besked i starten af januar, men der tikkede en e-mail ind i eftermiddag at de gerne vil tilbyde mig jobbet der hvor jeg var til samtale i fredags. Jeg er super lykkelig lige nu, men selvfølgelig er det også med mange tanker da jeg siger farvel til meget her i Danmark.

Rent træningsmæssigt regner jeg ikke med det kommer til at betyde noget, selvom der er en helvedes masse praktisk detaljer der skal i orden her de næste par måneder. Regner med at rykke til Norge i starten af marts hvis alt falder i hak. Det bliver også spændende at skulle løbe i en helt anden natur end herhjemme og så har jeg ladet mig høre at der også findes fitness centre i Norge :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke just fordi jeg var mest veloplagt til formiddagens styrketræning. Gårsdagens gode nyheder blev fejret med rødvin, og så har jeg stort set ikke sovet i nat, da tankerne kørte rundt...

Men ned i centeret kom jeg og efter 10 min. let opvarmning på crosstrainer stod den på en gang bryst, skulder og triceps.

Bænkpress: 3x12*15 kg

DB Incline flyers: 3x12*6 kg

Skulderpres: 3x12*10 kg

Lateral raises: 3x10*5 kg (manglede den ene 4 kg. håndvægt...)

Triceps push dom: 3x12*12,5 kg

Calf raise: 3x16*90 kg (taget i benpres maskine)

Og så snuppede jeg lige 30 min. på crosstrainer bagefter, for lige at forbrænde lidt her op mod julemiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 51

Mandag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps + de sædvanlige 2 bikefit timer med Jesper

Tirsdag: 7 km. løb

Onsdag: Styrketræning for ben, ryg & biceps

Torsdag: 8 km løb

Fredag: Styrketræning bryst, skulder & triceps + 30 min. på crosstrainer

Lørdag: Styrketræning ben, ryg & biceps + 30 min. på crostrainer

Søndag: 8,8 km løb

I alt 4xstyrketræning, 3xløb, 2xspinning og 2xcrosstrainer, ikke helt ringe for juleugen hvis jeg selv skal sige det. Regner med at den kommende uge meget kommer til at ligne denne, dog sandsynligvis uden spinning.

Jeg nyder virkelig at være kommet i gang med styrketræningen og efter 3 uger med tilvænning skal jeg nu til at øge belastningen og køre med færre gentagelser fra i morgen. Mht. løb er det sådan lidt op og ned. Dagens løbetur var nærmest en katastrofe, men det skyldes lige så meget adskillige mængder mad og rødvin i går samt et besøg bagefter på værtshus på Frederiksberg der varede ud til de tidlige morgentimer...

Jeg vil ikke ændre voldsomt i km. antallet den kommende uge, men jeg tænker lidt på at eksperimentere med at finde mine gamle Kaiser sport indlæg frem for at se hvad de gør for løbestilen og om det besværliggør midtfodslandingen. Lige nu prøver jeg at finde frem til den løbestil som passer til mig.

Det ville være synd at sige at den megen aktivitet har gjort noget godt for vægten. Allerhøjst har det lige akkurat givet status quo. En bekendt af mig var så sød at spørge til om jeg ikke var blevet lidt "robust" her i julen (jeg tror ikke der mentes muskler...), og jo der er blevet gået lidt mere til den her i juledagene end normalt. Men det hører sig til og jeg tager det ikke så tungt, det skal nok ryge når der kommer flere km. i skoene.

Og så ønskes alle på MOL en god (bag)jul :smile:

Link to comment
Share on other sites

Første uge med belastningsøgning

Jep, tilvænningsugen er overstået nu skal jeg til at proppe noget mere vægt på mine øvelser og i dag er første dag i en 3 ugers periode med øgning. Menuen i dag stod på bryst, skulder og triceps.

Bænkpres: 2x8*20 kg. 1x8*22,5 kg.

Ikke de store udfordringer her, men indrømmer der er lidt snyd med i billedet da jeg rimelig bevidst bruger den vægtstang der ikke vejer så meget :blush:

Db Incline flyes: 2x8*8kg. 1x8*9 kg.

Heller ikke store problemer her, der er plads til større håndvægte.

Skulderpres: 1x812,5 kg. 2x8*17,5 kg.

Jeg tager skulderpres i "pure strength" maskinen så det er med vægtskiver. Heller ikke voldsomt presset her...

Lateral raises: 3x8*5 kg.

Vist meget passende, kunne måske sagtens tage 6 kg. men denne øvelse er lidt min akilleshæl

Triceps push down: 2x8*15 kg. 1x8*17,5 kg.

De sidste 17,5 kg. var lidt seje uden at det var helt til failure

Jeg sprang calf raise over selv om den egentlig er på programmet. Den øvelse er sat lidt på pause da jeg synes jeg smadrer mine læg muskler og det er ikke optimalt ift. løb. Desuden kan jeg kan godt mærke at der er væsentlig forskel på at tage 12 og 8 gentagelser så jeg prøver mig lidt frem mht. hvad jeg kan øge vægten med, men det var rart at få lidt flere kg. på.

Orkede ikke lige cardio i dag, selvom jeg egentlig burde...

Link to comment
Share on other sites

Old-school running!!!

Efter at have døjet med problemer i lyske/hoftebøjerne i et længere stykke tid syntes jeg det var på tide at prøve lidt alternativer. Derfor fiskede jeg mine gamle indlæg fra Kaiser sport frem fra gemmerne, som jeg ikke har brugt siden marathon i maj.

Samtidig valgte jeg også at slå hovedet fra på dagens løbetur, forstået på den måde at jeg lod kroppen bestemme hvilken måde der skulle løbes på. Ikke noget med at koncentrere mig om kropsholdning- eller hældning eller fokusere på at fødderne skulle lande under mit tyngdepunkt.

Hvordan jeg helt præcist løb er jeg ikke sikker på, men det var nok nærmere den gamle hællandings måde end chi-running måden. Det jeg kunne mærke var, at mit venstre ben reagerede bedre på at lande lidt længere fremme end jeg har gjort den seneste stykke , det føltes simpelthen bare mere naturligt. Det blev til 7,5 km. i alt.

Her er par timer efter løbeturen føltes det faktisk også fint, ikke den store smerte eller ømhed at spore. Det skal dog siges at jeg lagde is på lysken lige efter og har smurt det ind i felden gel her til aften. Jeg vil fortsætte med at lave mine strækøvelser og det er for tidligt at konkludere noget på en enkelt løbetur, men de kommende løbeture vil foregå med indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share