Peter på nye eventyr... i Danmark


pesaol
 Share

Recommended Posts

Dobbelt træning onsdag

Det er lidt noget lort med min lyske i øjeblikket, gør nas hvis jeg træder eller vender benet på en bestemt måde. Har både prøvet med felden gel og smertestillende piller, men det virker ikke rigtigt. Er spændt på om jeg kommer ud og løbe i morgen. Men der skulle styrketrænes og her til formiddag stod den på en gang ben, ryg og biceps.

Opvarmning: 10 min. på crosstrainer

Squat: 3x8*20 kg i smith stativ. Det gav lidt "knas" i lyske og hoftebøjer, skal lige være opmærksom her, evt. må jeg erstatte med benpres hvis det er helt galt.

Leg extension: 2x8*40 kg. 1x8*45 kg

Leg curl: 1x8*40 kg. av for pokker den øvelse gør naller - er sat på pause på ubestemt tid...

Træk til bryst: 2x8*40 kg. 1x8*45 kg (lille smule cheat i de allersidste reps...)

Rowing: 3x8*25 kg.

Barbel curl: 3x8*17 kg.

Og så sluttede jeg af med lidt mav/lænd træning.

"crunch"/mave maskine: 3 sæt til udmattelse med 55 kg.

Hyperextensions: 3 sæt til udmattelse + 5 kg.

Træningen blev præget af alt for lidt søvn i nat og ovennævnte problemer med lysken, men alt i alt fint nok.

Havde en sult efter noget cardio senere på dagen, og da det naturligt nok ikke kunne blive løb måtte jeg ty til en gang bikefit. De instruktører der kører om onsdagen på Fasanvej er ikke lige mig, og jeg kunne ikke finde nogle af de instruktører jeg plejer at køre med - i hvert fald ikke i et center der ligger i overkommelig afstand fra mig.

Endte med en time på Lygten med en instruktør Michelle som jeg har kørt en enkelt gang med før. Ok time, selvom hun spiller noget forfærdeligt poppet musik. Men jeg fik en solid gang træning med 78% i snit og 96% i max.

Link to comment
Share on other sites

Dobbelt træning onsdag

Det er lidt noget lort med min lyske i øjeblikket, gør nas hvis jeg træder eller vender benet på en bestemt måde. Har både prøvet med felden gel og smertestillende piller, men det virker ikke rigtigt. Er spændt på om jeg kommer ud og løbe i morgen. Men der skulle styrketrænes og her til formiddag stod den på en gang ben, ryg og biceps.

Opvarmning: 10 min. på crosstrainer

Squat: 3x8*20 kg i smith stativ. Det gav lidt "knas" i lyske og hoftebøjer, skal lige være opmærksom her, evt. må jeg erstatte med benpres hvis det er helt galt.

Leg extension: 2x8*40 kg. 1x8*45 kg

Leg curl: 1x8*40 kg. av for pokker den øvelse gør naller - er sat på pause på ubestemt tid...

Træk til bryst: 2x8*40 kg. 1x8*45 kg (lille smule cheat i de allersidste reps...)

Rowing: 3x8*25 kg.

Barbel curl: 3x8*17 kg.

Og så sluttede jeg af med lidt mav/lænd træning.

"crunch"/mave maskine: 3 sæt til udmattelse med 55 kg.

Hyperextensions: 3 sæt til udmattelse + 5 kg.

Træningen blev præget af alt for lidt søvn i nat og ovennævnte problemer med lysken, men alt i alt fint nok.

Havde en sult efter noget cardio senere på dagen, og da det naturligt nok ikke kunne blive løb måtte jeg ty til en gang bikefit. De instruktører der kører om onsdagen på Fasanvej er ikke lige mig, og jeg kunne ikke finde nogle af de instruktører jeg plejer at køre med - i hvert fald ikke i et center der ligger i overkommelig afstand fra mig.

Endte med en time på Lygten med en instruktør Michelle som jeg har kørt en enkelt gang med før. Ok time, selvom hun spiller noget forfærdeligt poppet musik. Men jeg fik en solid gang træning med 78% i snit og 96% i max.

Ang.: Håndtering af skade, så evt. her: http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

For mig at se, så er du i gang med at oparbejde en kronisk skade. Blot en tanke.

Link to comment
Share on other sites

@Lars, ja jeg er nok ikke helt uenig med dig i det, specielt lyskeskader kan jo let sætte sig til det kroniske.

Dog vil jeg holde lidt fast i at arbejde med skaden aktivt i stedet for at holde fuldstændig pause. Jeg tror stadig styrketræningen vil gøre mig godt, men det kan være at nogle af de hårde benøvelser skal udskiftes. Samtidig vil jeg også stadig prøve mig frem med løb i det små. Har jo fundet mine gamle skoindlæg frem og løber i pronationssko. Spinning er jo også et glimrende alternativ hvis jeg må sætte løbet på længere pause.

Det er bare en satans proces at komme frem til at man er nødt til at holde pause, specielt når man har sat sig nogle mål, men jeg er nok ikke den eneste på MOL der har det sådan :blush:

Tak for linket i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående indlæg gjorde at jeg fik gang i en heftig indre dialog i dag og nogle tanker om hvor jeg er på vej hen. Jeg må indrømme at Lars' indlæg var lidt et "wake-up-call" for det er jo tydeligt at jeg er ved at presse mig derud hvor jeg har været før mht. skader.

Havde egentlig planlagt en løbetur i dag og de indre stemmer (nej, jeg er ikke psykotisk...) sagde: "smerten i lysken var jo større i morges og nu er det lidt bedre, så mon ikke bare jeg kan tage en rolig tur og så is bagefter, og så... og så... går det sikkert over af sig selv".

Men det gør det jo ikke og derfor har jeg også taget beslutningen at sætte løb på pause og følge nogle af de råd til genoptræning som bl.a. findes på sportnet.doc. Jeg kan ikke lige umiddelbart overskue hvor lang pausen bliver, men jeg skal være helt symptomfri denne gang og de første løbeture vil ikke være mere end 2-3 km.

Ifølge retningslinjerne for genoptræning må der gerne cykles i ubegrænset mængde, så jeg hoppede på en bikefit time i dag med, en for mig ny, instruktør Rasmus på Ndr. Fasanvej. Satsede på at køre igennem og det gjorde jeg da også som det kan ses af følgende link: http://connect.garmin.com/activity/137273832

Undrer mig lidt over pulsdisplayet der kun viser en opdeling fra 0 - 50 - 100% af maxpuls hvilket unægtelig gør det lidt vanskeligt at se detaljerne. Det samme gør sig gældende med tempoet på mine løbeture. Kan ikke lige erindre at jeg har været inde og ændre noget, så hvis der sidder en der har forstand på hvordan man ændrer display visning i GTC må de gerne give et praj.

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående indlæg gjorde at jeg fik gang i en heftig indre dialog i dag og nogle tanker om hvor jeg er på vej hen. Jeg må indrømme at Lars' indlæg var lidt et "wake-up-call" for det er jo tydeligt at jeg er ved at presse mig derud hvor jeg har været før mht. skader.

Havde egentlig planlagt en løbetur i dag og de indre stemmer (nej, jeg er ikke psykotisk...) sagde: "smerten i lysken var jo større i morges og nu er det lidt bedre, så mon ikke bare jeg kan tage en rolig tur og så is bagefter, og så... og så... går det sikkert over af sig selv".

Men det gør det jo ikke og derfor har jeg også taget beslutningen at sætte løb på pause og følge nogle af de råd til genoptræning som bl.a. findes på sportnet.doc. Jeg kan ikke lige umiddelbart overskue hvor lang pausen bliver, men jeg skal være helt symptomfri denne gang og de første løbeture vil ikke være mere end 2-3 km.

Ifølge retningslinjerne for genoptræning må der gerne cykles i ubegrænset mængde, så jeg hoppede på en bikefit time i dag med, en for mig ny, instruktør Rasmus på Ndr. Fasanvej. Satsede på at køre igennem og det gjorde jeg da også som det kan ses af følgende link: http://connect.garmin.com/activity/137273832

Undrer mig lidt over pulsdisplayet der kun viser en opdeling fra 0 - 50 - 100% af maxpuls hvilket unægtelig gør det lidt vanskeligt at se detaljerne. Det samme gør sig gældende med tempoet på mine løbeture. Kan ikke lige erindre at jeg har været inde og ændre noget, så hvis der sidder en der har forstand på hvordan man ændrer display visning i GTC må de gerne give et praj.

God handling - gode atleter er mennesker der kan mixe hård livsstil og træning med egenomsorg :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 52

Den sidste uge i 2011 forløb således for mig:

Mandag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps

Tirsdag: 7,5 km. løb

Onsdag: Styrketræning for ben, ryg & biceps + 30 min. + 1xbikefit energy senere på dagen

Torsdag: 1xbikefit energy

Fredag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps + 1xbikefit energy

Lørdag: Styrketræning for ryg og biceps (sprang ben over...)

Søndag, ingen, absolut ingen træning.

Ellers ikke så forfærdelig meget at sige til det, vender tilbage senere med noget tilbageblik for 2011 og nogle tanker om 2012.

Link to comment
Share on other sites

Et tilbageblik på 2011 og nogle tanker om 2012

En lidt forsinket nytårsstatus må være på sin plads. 2011 kan for mig, i forhold til det træningsmæssige, deles op i to: en periode før CPH marathon og så perioden efter.

Året startede med massiv is og sne på vejene, og deraf medfølgende udfordringer, herunder holde balancen på glat underlag, frostbid i ansigtet samt lidt knæskade. Det gik dog hurtigt mod varmere tider og foråret var ren svir for mig. Vejret var fantastisk og jeg faldt ind i en dejlig løberytme hvor jeg løb mellem 60 og 80 km. om ugen. Jeg havde ikke været i så god løbeform siden 2007/2008 og jeg satte næsen op efter en hurtig tid på marathon ikke over de 3:45.

Sådan kom det så ikke helt til at gå. Jeg havnede 10 min. derfra og jeg kunne ikke finde ud af om jeg skulle være skuffet eller bare være glad for at vende tilbage efter nogle år som havde været præget af skader og manglende kontinuitet på løbefronten - jeg valgte det sidste! Nogle tanker jeg har gjort mig siden hen om hvorfor jeg ikke var hurtigere handler om min evne til at presse mig selv.

Dagen efter var jeg selvfølgelig øm, men ikke mere øm at det gjorde noget. Hvis jeg virkelig havde givet mig selv ville jeg ikke have kunnet stå på benene dagene efter. Måske mangler jeg lidt "mental toughness" selvom jeg bilder mig ind at jeg presser mig selv. At gennemføre et marathon vil jo altid et eller andet sted være at presse sig selv. Det er noget jeg har tænkt over i forhold til Berlin næste år - vil jeg det virkelig nok, altså komme ned på 3:30 eller er jeg dybest set tilfreds med "bare" at mærke stemningen og kunne sætte et punktum for et langt træningsforløb. Tanker jeg reflekterer videre over i det kommende år.

Efter marathon trængte jeg til noget nyt. Efter at have læst stolpe og stolpe ned om den helt nye dille: midtfods/forfodsløb og ikke mindst de nye minimalist sko, valgte jeg at satse på at ændre min løbestil og investerede i et par FiveFingers. Startede dernæst op helt fra bunden og jeg faldt da også efterhånden ind i en god rytme hvor jeg landede længere fremme på foden og havde en større frihed i mit løb. Det var pragtfuldt, men måske har jeg - igen - presset citronen for meget. Pt. kæmper jeg med problemer omkring hoftebøjere og lyske. Det er måske, måske ikke, relateret til min ændrede løbestil. Derfor har jeg da også fundet de gamle skoindlæg frem og investeret i et par gammeldags, højteknologiske og særdeles ukomfortable løbesko.

Hvis det betyder, at jeg må vende tilbage til gammel løbestil for at undgå skader så må det være sådan. Som med marathon tid nytter det ikke at græde snot over spildt mælk eller at jeg prøver at forcere noget som er usundt for mig, og dermed medfører længere skadespauser. Mit overordnede mål for 2012 er, at holde mig fri for skader, og hvis det betyder at jeg må slække på andre ambitioner så bliver det sådan.

Tiden efter CPH marathon medførte også at jeg begyndte at styrketræne igen, efter ikke at have styrketrænet i hen ved 10 år. Det var en erkendelse af, at det styrkemæssige er et område jeg har negligeret i mange år og det har sat sig spor på min krop.

I 2010 skrev jeg et indlæg i min gamle log, "Farvel fitness", og det står jeg på mange måder ved. Fitness centre bliver bare aldrig min kop te, men jeg har indset at det er en nødvendighed, og efterhånden har jeg genfundet min gamle kærlighed til frivægte. Bevares, jeg er temmelig langt fra at kunne løfte hvad de fleste andre i frivægtsområdet kan løfte, men med små skridt regner jeg med gradvis at kunne blive stærkere. Som med løb gælder det dog også her at jeg er nødt til at finde en balance. Jeg vil gerne op og løfte meget og gerne hurtigt. I lørdags forcerede jeg for meget i en øvelse og kunne efterfølgende mærke det i skulderen. Det nytter ikke noget at jeg forcerer her, og jeg må tage hensyn til at jeg ikke længere er 25 og det er mange år siden jeg har trænet med vægte. Har dog et beskedent mål at kunne bænke 50 - 60 kg. i det kommende år. Jeg er ca. halvvejs derfra nu.

Og så har jeg jo også gået til nogle spinning timer i det forgangne år. Spinning er en udmærket træningsform, specielt når man er skadet, men det skulle gerne blive løb og styrketræning at mit fokus kommer til at ligge i 2012.

Hvad byder 2012 så på? Først og fremmest rykker jeg jo til Norge. Hele 2011 var præget af min speciale proces. Jeg afleverede speciale i september og fik bedømmelsen i november, så det har været en periode hvor jeg selv kunne bestemme min tid. De glade studentertider er et overstået kapitel nu og jeg skal vænne mig til at træningen bliver noget der ligger efter kl. 16 på hverdagene. Det stiller nogle krav til mig om struktur m.m. For jeg har stadig tænkt mig at holde fast i princippet om "træning hver dag".

Der bliver sikkert en tilpasningsperiode i foråret hvor jeg lige skal falde på plads i Norge, men heldigvis er løb jo en dejlig fleksibel træningsform, det bliver nok mere styrketræningen der kommer til at lide lidt under dette.

Berlin marathon 2012 er ikke opgivet og det er stadig mit overordnede træningsmål for hele året. Men som jeg også har skrevet handler det for mig om at finde en balance hvor jeg er realistisk i forhold til mine egne evner og hvad jeg har tid til og kan klare fysisk. Derfor nedtoner jeg også mine forventninger til sluttiden, uden at det betyder at alle ambitioner om at blive hurtigere, stærkere, slankere og sundere er opgivet :smile:

Glædeligt nytår til alle på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Første træningsdag i 2012...

bød på en gang spinning med Jesper. Skulle egentlig også have styrketrænet i formiddags, men diverse praktiske opgaver tog tiden, så det er skubbet til i morgen.

Jeg tog kun en enkelt time i dag, og Jesper kiggede da også lidt spørgende på mig. Det hænger lidt sammen med de tanker jeg gør mig i ovenstående nytårsindlæg. Ofte har jeg haft vanskeligheder med at holde dampen helt oppe i 2. time og samtidig har jeg vanskeligt ved at holde tilbage i 1. time.

En anden konsekvens har været at jeg ofte er fuldstændigt bombet når jeg kommer hjem mandag aften og ender tid med at grovæde ikke særlig sund mad. Så hellere køre igennem på en enkelt time, og når jeg forhåbentlig snart kommer i gang med løberiet igen, er det nok smart ikke at drosle lidt ned på spinneriet. Samtidig har det også den positive effekt at mine sko ikke sejler i sved og det tager ikke en krig at tørre op efter mig :cool:

Timen var hård, ikke rigtig nogen pauser, men en kort opvarmning efterfulgt af tempointervaller på 1,2,3 og 4 min. med stående enkeltakt imellem. Dernæst gik det direkte over i et 27 min. pas med tungt tråd og de sædvanlige "forceringer" af varierende længde. Endte med et pulssnit på 85% og et max på 98%.

Fin træning og menuen stod på kyllingefilet og kartofler med spinat da jeg kom hjem...

Link to comment
Share on other sites

Styrke + kondi

Gårsdagens styrketræning blev jo rykket til i dag af praktiske årsager. Ikke at det gjorde det bedre. Jeg var træt, uoplagt, slap og der var for mange mennesker alt i alt en gang møgtræning jeg ikke gider skrive detaljer om.

Så gik cardio træningen noget bedre. tog en bikefit energy efter styrketræningen med en instruktør jeg ikke havde kørt med før, som hed Peter. Han indledte med at sige at hans timer var hårde og at han var meget elitær. Det var heller ikke helt ved siden af. Han var en rigtig "cykelrytter-spin-instruktør". Timen var hyper simpelt bygget op i lange intervaller.

En time som jeg godt kan lide dem og jeg endte med et snit på 83% og et max på 96%.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på uge 1

Den har været lidt stille i loggen, i denne årets første træningsuge, men det er skam ikke fordi der ikke er blevet trænet.

Mandag: 1xbikefit energy med Jesper på FW Fasanvej

Tirsdag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps + 1xbikefit energy med Peter på FW Fasanvej

Onsdag: Styrketræning for ben, ryg & biceps

Torsdag: 1xbikefit max med Andreas på FW Lygten

Fredag: 60 min. på en spinningcykel på FW Fasanvej - udholdenhedstræning

Lørdag: Styrketræning for bryst, skulder & triceps

Søndag: 1xbikefit max med Arne i FW Århusgade

Så jeg fik skam trænet noget hver dag selvom ugen ikke føles vildt intens. Det skal siges at der har været en del sociale arrangementer hvor der er røget et par genstande ned eller tre, og det har sat sit præg uden at det har været katastrofalt. Når jeg ser frem de næste uger er der en del sociale arrangementer i vente. Der er en del personer der skal siges "farvel og på gensyn til" inden jeg emigrerer til Norge.

Udover har jeg haft en lidt underlig fornemmelse i kroppen denne uge. Har ikke været "syg" i den forstand udover lidt snottethed, men det har mere føltes som en træthed a la når der er sygdom på vej. Kan have noget at gøre med førnævnte alkohol indtag eller at det bare er sådan en januar følelse, håber ikke jeg skal til at være syg...

Når jeg kigger på ugen er det slående at jeg har været i fitness center HVER eneste f....ng dag i ugen, og har faktisk stort set været det de sidste 2 uger. Det kribler og krabler i mig for at komme ud og løbe. Det har været nogle glimrende spinning timer jeg har været på, og det har fungeret godt med at nøjes med en time ad gangen og så til gengæld køre dem højintensivt. Men jeg skal ud og løbe snart og jeg har været flink med strækøvelser m.m. Så starter tirsdag med 3-4 km. let jogging og regner med at gøre det 2-3 gange i denne uge og må så vurdere hvad benene siger til det.

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag + tirsdag

Kunne af uransagelige grunde ikke opdatere i går så logger for både mandag og dagens træning.

I går stod den på LØB :4thumbup: lidt over 3 km. for at være helt præcis. Skulle egentlig have styrketrænet og spinnet, men praktiske årsager gjorde at jeg byttede om. Det var skønt at mærke følelsen af at løbe igen og jeg havde fornemmelsen at jeg kunne løbe 10 km. Men, men ved jo godt at jeg skal starte stille op.

Udover det kunne jeg ikke mærke alverden i lysken, men det selvfølgelig alt for tidligt at vurdere noget. Tager 2 løbeture i denne uge, også på ca. 3 km. og så må jeg se derfra.

I dag skulle jeg egentlig have taget den store styrketræningstur om morgenen og så en gang spinning om eftermiddagen. Igen var der dog alle mulige praktisk ting der kom i vejen, så den plan blev skudt i stykker. Sådan kommer billedet nok til at være de næste uger. Der er en helvedes masse ting der skal i orden før jeg flytter til Norge, og træningen kommer nok, desværre, til at blive skubbet lidt i baggrunden, eller i hvert fald blive prioriteret anderledes.

Men der blev da trænet lidt. Tog lidt ryg og biceps inden timen, ikke det store, men bare lige et par øvelser for ikke at ryge alt for meget tilbage i styrke. Spinningen blev en bikefit energy med den "elitære" (hans eget udtryk) instruktør, Peter.

Timen var meget lig den sidste tirsdag. Min puls var mærkværdig høj fra start, dette må høre ind under "teknisk uheld", og derfor er pulskurven også lidt misvisende: http://connect.garmin.com/activity/140577063 Det er først efter ca. 8-9 min. at den bliver normal. Men god time i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

lækkert og høre du kom ud igen og at det lader til det gik godt.

Hvornår sætter du kursen mod Norge?

Jo tak, det var sgu rart at få luftet løbeskoene igen. Nu skal jeg bare lære at lytte til kroppen og undgå at løbe ind i flere skader.

Jeg er ansat pr. 31/3, så regner med at flytte derop et par uger før. Det afhænger selvfølgelig af at jeg har noget at bo i, men det arbejdes der på.

Link to comment
Share on other sites

Heller ingen styrketræning i dag, men en spinning time blev det dog til.

Er ikke helt til de instruktører der kører på Fasanvej om onsdagen, så jeg kiggede efter alternativer og fandt frem til at en af mine gamle favoritinstruktører, Rasmus Møller, kørte en time onsdag aften i FW Forum. Jeg husker Rasmus som en humoristisk og meget engageret instruktør der kørte nogle gode hårde timer. Selvom det er over 1 år jeg sidst har kørt med ham, kunne han såmænd huske mig. Jeg må åbenbart gøre et fantastisk indtryk på cyklen :tongue:

Anyway, det var også en udmærket time, men jeg kan godt mærke at jeg nok er vokset lidt fra den der klassiske spinning time med masser af korte intervaller. Fx var der et tidspunkt hvor vi skulle køre en række 15 sek. intervaller stående. Vi skulle pludselig ned og sidde helt stille og mærke efter om der var belastning nok, og derfra køre de 15 sek. - ikke det smarteste hvis man spørger mig!!

Endte med et snit på 84% og et max på 94%.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 2

Mandag: 3 km. Løb i afslappet tempo

Tirsdag: Styrketræning for ryg og biceps efterfulgt af 1xbikefit energy med Peter på FW Fasanvej

Onsdag: 1xbikefit energy med Rasmus på FW Forum

Torsdag: 3 km. Løb i afslappet tempo

Fredag: 1xbikefit energy + 1xbikefit fatburner med Anna på FW Fasanvej

Lørdag: Lidt let styrketræning for bryst, skulder & triceps

Søndag: 4 km. Løb i afslappet tempo

En uge hvor jeg endelig fik gang i løbet igen efter en længere pause. Det er alt, alt for tidligt endnu at sige noget om skader m.m. men det føles godt, og jeg lægger lige så stille nogle flere km. På de næste uger. Ellers er der ikke så meget mere at sige om det andet end at jeg eksperimenterer lidt med sko og indlæg. Tirsdag og torsdag blev turene løbet med de gamle Kaiser sport fremstillede indlæg. Søndagens tur foregik med almindelige indlægssåler. Grunden til dette er primært er indlæggene er temmelig ukomfortable og desuden er de trådt så meget ned så jeg tvivler de overhovedet har en effekt mere. Jeg påtænker også at eksperimentere lidt med mine FiveFingers. Dette skal så foregå på løbebånd, da det på trods af en mild vinter lige er en anelse for koldt for mig at løbe udendørs med VFF.

Det springer i øjnene at der mangler noget styrketræning, men i stedet for at fokusere på det som negativt er det måske en meget god ide at jeg også får lidt restitution her. Har en tendens til bare at køre løs, men som jeg har læst mig frem til er det ikke nogen dårlig ide med restitution ca. hver 5-6 uge mht. styrketræning. Desuden har jeg ikke mistet styrke, omvendt har jeg ikke øget styrken…

Spinningen skal i baggrunden den kommende uge. Kan mærke at jeg er mentalt træt af spinning og jeg er fysisk træt i benene og specielt i knæene når jeg kører højintensivt med tung belastning. Jeg har meldt mig til Jespers ene time i morgen, men det bliver også den eneste time i den kommende uge. Anden supplerende cardio træning må foregå med crosstrainer eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme, jeg ikke har fulgt 100% med det sidste stykke tid.

Hvordan ser det ud med dine skavanker ift at løbe Berlin til september?

Og tillykke med jobbet, selvom det er et stykke tid siden :smile:

Jeg har vist heller ikke været 100% dedikeret på at logge :innocent:

Som du kan se af min ugestatus er det ikke ligefrem fordi km. mængden er imponerende. Har døjet i en længere periode med bøvl med hoftebøjere/lyske, og er først kommet i gang igen i den forløbne uge. Jeg er ikke der formmæssigt jeg havde planlagt jeg skulle være i januar - pænt langt faktisk, og derfor må jeg nok også være realistisk ift. Berlin. Ikke fordi jeg har opgivet det, slet ikke, men jeg tænker slet ikke på PR lige nu, og det kan være en mulighed at udskyde til 2013.

Link to comment
Share on other sites

Måske på tide at logge lidt træning for de sidste par dage...

I går mandag stod den på en gang dobbelttræning i form af styrke og spinning. Mandag formiddag var jeg nede i FW for at træne ben, ryg & biceps. Jeg havde en eller anden udefinerbar følelse i benene der sagde at det nok ikke skulle være alt for hårdt i dag, så jeg valgte bare at tage et par sæt i benpres maskinen og et par sæt leg extension. Særligt benpres føltes lidt hårdt for højre knæ - skal lige være obs her...

Ryg og biceps kørte efter normal rutine, dvs. træk til bryst (3x8*45 kg.), Rowing (3x8*35 kg) samt barbel curl (3x8*17 kg.). Sidste uges manglende fokus på styrketræningen har kostet lidt, men ikke noget der ikke kan indhentes.

Om aftenen (eller sen eftermiddag om man vil!) tog jeg en biekfit energy time hos Jesper. Mine knæ og lårbasser føltes monstertunge til at starte med, så det blev lidt af en sej time at komme igennem. Ellers en rigtig Jesper time med 4 stigninger på 3, 6, 9 og 12 min. stort set uden pause. Måtte dog slække noget belastningen ind i mellem, ellers havde min lår ikke overlevet. Endte med et snit på 82% og et max på 99%.

I dag, tirsdag tog jeg en lille løbetur på 4 km. (eller 4,1 hvis det skal være helt præcist). Det jeg ser efter er hvordan mine ben har det nogle timer efter og hvordan det føles under selve løbet. Mit fokus er, at løbe sådan at det føles behageligt uden at der er nogen gener ved lyske eller andre steder. kan mærke at jeg har fået indarbejdet nogle rutiner mht. til kropsstilling og kadence, men det er ikke en 100% midtfodslanding, nærmere en "blanding" hvis man kan bruge det udtryk. Her nogle timer efter føles mine ben helt ok, ikke noget smerte eller ømhed nogen steder.

Som jeg har skrevet før er 4 km. for lidt til rigtig at kunne bedømme, men jeg kan bedømme så meget at jeg nok er nødt til at bruge nogle pronationssko og NB 760 er fin til de korte ture jeg løber nu, men på længere sigt skal jeg finde et alternativ. Jeg er nok mest hooked på at vende tilbage til NB 1225/1226 modellen.

Link to comment
Share on other sites

Lidt update fra løbefronten

Tænkte at det var på tide at vurdere lidt på hvordan det går frem med løberiet. Har taget 3 små ture denne uge, og de har som sådan været fremragende. Ture på mellem 4 og 5 km. er måske ikke lige det bedste til endnu rigtig at kunne give en ordentlig evaluering, men kan dog give en ide.

Turen i dag var skøn. Har stadig ikke det store behov for hverken hue eller handsker, og på trods af det kun var 5 km. var det alligevel med et vist "flow" hele vejen. Jeg kan mærke at konditionen er i orden, så skal sener og led bare følge med så længe jeg tager det stille og roligt og ikke forcerer noget.

Mht. diverse skavanker, og her tænker jeg selvfølgelig primært på hofte/lyske problemerne er det lidt mere blandet. Jeg kan på ingen måde mærke det under løbeturene, men alligevel er det som om det nogen gange "trykker" lidt. Det er mere når jeg står op om morgenen, og det går over når jeg laver mine strækøvelser. Dette bekræfter mig i at strækøvelserne er hypernødvendige et godt stykke tid fremover, og jeg ikke kan tage det for givet at jeg ikke løber ind i skaden igen.

Men som nævnt før fortsætter jeg med stille og roligt med at lægge km. på turene. Alt hvad der hedder tempo, midtfodslanding m.m. er sat i baggrunden. Det er ikke ensbetydende med at jeg ikke på et senere tidspunkt vil arbejde med løbestilen, og jeg vil heller ikke endnu kalde mit projekt for en fiasko, for jeg har fået noget ud at arbejde med min løbestil.

Næste uge byder på nogle 5-6 km. ture. Jeg er lidt i tvivl om jeg helt skal droppe alt andet cardio og kun fokusere på løb og styrketræning. Under alle omstændigheder dropper jeg spinning den kommende uge (Damn!!! det har jeg godt nok skrevet mange gange :blush: ), evt. supplerer jeg med lidt crosstrainer. Pointen er, at se om det har en positiv effekt på skavanker og løb.

Link to comment
Share on other sites

opsamling uge 3

Mandag: Styrketræning ben, ryg & biceps (formiddag) + 1xbikefit energy med Jesper (eftermiddag)

Tirsdag: 4 km. løb, roligt tempo

Onsdag: ingen træning... gad ikke...

Torsdag: 4 km. løb i roligt tempo

Fredag: Styrketræning bryst, skulder & triceps

Lørdag: ingen træning... pga. tømmermænd :blush:

Søndag: 5 km. løb, roligt tempo

Ikke just den mest intense træningsuge jeg har præsteret. Onsdag tog jeg simpelthen en fridag, det skal der være plads til. Lørdag gider jeg ikke gå i detaljer med... Der mangler også noget på styrkefronten, og det er egentlig ikke fordi jeg ikke har motivationen, så regner stærkt med at jeg tager revanche den kommende uge.

Ellers er jeg glad for at jeg fortsætter den gode, men rolige, genoptræning ift. løb. Jeg har været inde på det i det forrige indlæg, men planerne for næste uge hedder 3xløb og 4xstyrketræning + lidt crosstrainer hvor det nu passer ind. Har en helvedes masse praktisk der skal ordnes, men jeg får maler på i lejligheden den kommende uge, så har en undskyldning for ikke at være i lejligheden :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ehm, synes du selv du gør særlig god reklame for vores fag med den der undertitel du har givet din log.. burde der ikke stå "udfordringer" :tongue:

Hmmmmm bum bum det kan de sgu egentlig have meget ret i :laugh: Tror dog det afspejler mit humør mht. løb de sidste ugers tid, så på den led passer det egentlig meget godt. Nu er jeg heller ikke så narrativt anlagt så går ikke vildt højt op i om det hedder udfordringer eller forhindringer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share