Protein?


jabsi1
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg skal ud at investerer i noget proteinpulver, og da jeg samtidig skal have et håndledsbind, så vælger jeg at bruge bodylab.dk , hvor jeg skal købe noget whey 100 pulver.

Mit spørgsmål er så: Er det nok, at man dagligt indtager noget protein en gang.

For jeg havde tænkt mig at tage en morgen smoothie med 40 gram protein i, men er det nok?

Jeg skal bruge det til at vokse mig større.

Jeg er nemlig halv klejn i det, og med et træningsprogram, som er til nybegyndere, hvor man skal "gaine", skulle jeg få en masse flotte markeringer :-)

VH

Jacob

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sørme an på hvor meget du vejer, hvor meget mad du ellers spiser og hvor meget du træner og sådan:smile:

Jeg tror ikke man går helt forkert, hvis man antager at du hver dag skal spise 1,5 g protein pr kg du vejer, og det er ligegyldigt om dette kommer fra pulver eller mad. Gerne spredt ud på mange forskellige måltider.

Men der er mange emner der omhandler dette, så søg lidt rundt herinde og bliv klogere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 47 kg og er 164 høj:-)

Men man får vel også proteiner i alt det man spiser normaltvis.

Jeg spiser sådan i gennemsnit :

7:20 havregryn

9:30 hjemmelavet baguette med kylling, salat, agurk og karrydressing.1-2 stykker frugt

11:20 hjemmelavet baguette med kylling, salat, agurk og karrydressing.2-3 stykker frugt

14-15 Frugt

17:00 frugt

18:30 aftensmad: Ris, kylling masser af salat

20:00 frugt

22:00 frugt.

Jeg mener selv jeg spiser rimeligt sundt, hvad synes i?

Link to comment
Share on other sites

Du spiser da i hvert fald fucking meget frugt... Om det er sundt eller ej ved jeg ikke. Noget siger mig dog at du mangler væsentlige mængder protein.

Desuden skal du til at æde nogle flere kulhydrater. For at tage på skal du være i kalorieoverskud, og der tror jeg ikke frugt får dig ret langt. Spis i stedet 2-3 stykker frugt om dagen når du har lyst, men prøv at smide noget pasta-salat, rugbrødsmader, kartoffelsalat, bønner/linser, ris eller what-ever ind midt på dagen.

Link to comment
Share on other sites

For meget frugt. Frugt er godt, men du spiser 9 stk dagligt? Evt skift ud med nogle grøntsager i stedet. Broccoli er f.eks en udmærket proteinkilde også, og ganske velsmagende.

Hvad drikker du? Mælk har et ganske fint indhold af protein også.

Og du kan med fordel skifte dit baguette ud med noget lækkert rugbrød, med en masse sunde kerner? Måske bare en af gangene.

Havregryn er en god start på dagen, hold bare fast i det.

Nødder er også fint at have med - sund fedt. Dette gælder også avocado.

Gode proteinkilder:

Bønner

Linser

Fisk (den nemme er en dåse tun. Torskerogn kan også bruges for at variere lidt)

Kød - især magert kød

Diverse kødpålæg, skinke, kylling osv.

Broccoli

Mælk

Prøv evt madital.dk for at danne dig et overblik over hvad du i grunden indtager i løbet af en dag.

Kan du ikke opnå den ønskede mængde på almindelig vis, kan du supplere med proteinpulver.

Edited by mikL86
Link to comment
Share on other sites

I forhold til alt den frugt er den da ikke så ringe.

I forhold til frugt har alle fødevarer mere protein, det betyder ikke at alle fødevarer er gode proteinkilder. Din logik er ikke fantastisk.

For at få et rimeligt proteinindtag skal man spise omkring 4kg broccoli. Har du bogen idé om hvor meget 4kg broccoli mætter?

Konklusion: som Mads er inde på et broccoli en bedre proteinkilde end vand, men det er vist så også det. Chokoladekiks er en bedre proteinkilde.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til frugt har alle fødevarer mere protein, det betyder ikke at alle fødevarer er gode proteinkilder. Din logik er ikke fantastisk.

For at få et rimeligt proteinindtag skal man spise omkring 4kg broccoli. Har du bogen idé om hvor meget 4kg broccoli mætter?

Konklusion: som Mads er inde på et broccoli en bedre proteinkilde end vand, men det er vist så også det. Chokoladekiks er en bedre proteinkilde.

Nu snakker vi jo ikke kun protein, men at der generelt skal indtages en mere varieret kost. Jeg er godt klar over at broccoli ikke sparker røv på så meget andet, men at bruge det til at erstatte frugt synes jeg er ret fornuftigt, i det der trods alt stadig er protein i det, samt en masse andre sager der er godt for kroppen. Og 5,3 gram protein pr 100 gram er altså ikke ringe i min optik, så længe man ikke tror at det er en kilde nok i sig selv - men det mener jeg bestemt heller ikke at jeg har skrevet nogle steder.

Hvis I kritiserer at jeg skriver den under mine forslag under "gode proteinkilder", så kan jeg give jer ret i at det ikke er det mest logiske. Men som brugt i mit råd, at det kan erstatte frugt, synes jeg ikke der er noget i vejen med forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker vi jo ikke kun protein, men at der generelt skal indtages en mere varieret kost. Jeg er godt klar over at broccoli ikke sparker røv på så meget andet, men at bruge det til at erstatte frugt synes jeg er ret fornuftigt, i det der trods alt stadig er protein i det, samt en masse andre sager der er godt for kroppen. Og 5,3 gram protein pr 100 gram er altså ikke ringe i min optik, så længe man ikke tror at det er en kilde nok i sig selv - men det mener jeg bestemt heller ikke at jeg har skrevet nogle steder.

Hvis I kritiserer at jeg skriver den under mine forslag under "gode proteinkilder", så kan jeg give jer ret i at det ikke er det mest logiske. Men som brugt i mit råd, at det kan erstatte frugt, synes jeg ikke der er noget i vejen med forslaget.

Det er klart en god ide at spise broccoli, men proteinindholdet er et forfærdeligt argument for dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart en god ide at spise broccoli, men proteinindholdet er et forfærdeligt argument for dette.

Så kan diskussionen passende ende med at vi er uenige.

Det gælder om at få den rette mængde protein når man træner, så vel som de nødvendige kulhydrater osv. Dette gøres klart mest effektivt ved større proteinkilder såsom kød. Men sidestående kan man vel ikke argumentere imod, at det er ligeså vigtigt at spise varieret og man med fordel kan få sine proteiner fra forskellige kilder fremfor, som trådstarter, nærmest kun at spise kylling en hel dag. Så hvorfor ikke tage broccoli med som en kilde?

Jeg argumenterer ikke for at det er protein i vilde baner, men det faktum at man får så forbandede mange gode vitaminer som man ikke finder i f.eks hakket oksekød, og så får en lille bunke proteiner oveni, retfærdiggør både at man kan anbefale at spise det, og at man kan anbefale at bruge det som en, omend lille, del at sit proteinindtag.

Men, alt er jo en smagssag.

Link to comment
Share on other sites

Så kan diskussionen passende ende med at vi er uenige.

Det gælder om at få den rette mængde protein når man træner, så vel som de nødvendige kulhydrater osv. Dette gøres klart mest effektivt ved større proteinkilder såsom kød. Men sidestående kan man vel ikke argumentere imod, at det er ligeså vigtigt at spise varieret og man med fordel kan få sine proteiner fra forskellige kilder fremfor, som trådstarter, nærmest kun at spise kylling en hel dag. Så hvorfor ikke tage broccoli med som en kilde?

Jeg argumenterer ikke for at det er protein i vilde baner, men det faktum at man får så forbandede mange gode vitaminer som man ikke finder i f.eks hakket oksekød, og så får en lille bunke proteiner oveni, retfærdiggør både at man kan anbefale at spise det, og at man kan anbefale at bruge det som en, omend lille, del at sit proteinindtag.

Men, alt er jo en smagssag.

:blink:

Hvordan kan du misforstå et indlæg på en enkelt linje med et lix tal på 1?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share