Kreatin kan føre til kræft?


michael
 Share

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvorfor kreatin ikke er på dopinglisten? Er det fordi det efter sigende ikke er skadeligt? (For det er jo præstationsfremmende) Men hvorfor er eksempelvis koffein så på listen? (Og er der planer om at kreatin også kommer det?)

på, http://www.netdoktor.dk/sport/doping/artikler/kreatin.htm , skriver de følgende:"Tilskud af kreatin over længere tid har ikke vist nogen yderligere præstationsfremmende virkning. Faktisk var der tendens til, at effekten blev mindsket efter måneders brug af stoffet" Er dette korrekt??

Mvh, DBM

Link to comment
Share on other sites

Artiklen på Netdoktor er ikke specielt indsigtsfuld. I kreatinens "ungdom" forskede man mest i effekten på gentagent intensivt arbejde. Senere har der jo været masser af studier der viser en markant effekt, når det kombineres med styrketræning. Mig bekendt er der ingen studier der viser at effekten aftager med tiden, men det er klart at jo mere man er gået frem, desto sværere bliver det at gå yderligere frem.

Du spørger hvorfor kreatin ikke er på dopinglisten. Det er vel mere relevant at stille spørgsmålet: hvorfor skulle kreatin være på dopinglisten?

Koffein (i høje doser) er umiddelbart et farligere stof end kreatin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm mit svar - hvorfor er kreatin ikke på dopingslisten?

Da koffein er et euforisk stof der påvirker hjernen (og i store mængder faktisk fungerer på samme måde overfor nerveaxonerne som kokain)  såvel som nervesystemet til en bedre fysiks ydelse,  -  er den på dopingslisten (ville jeg tro...)

Kreatin er derimod en naturlig faktor der i forvejen er i kroppen.

Kreatinfosfat fungerer gavnligt på ATP'en

ATP er det hurtige energilager der altid ligger i musklerne. Energilageret fungerer ved at Adenosintrifosfat (ATP) bliver spaltet til difosfat (ADP) for derefter at blive spaltet til adenosinmonofosfat (AMP). Ved disse processer frigøres energi.

Kreatin fosfat (CrP) er ligesom ATP en binding mellem kreatin og fosfor. Når ATP/AMP/ADP processen er færdig starter CrP processen hvor Cr og P bliver fraspaltet hinanden. Ved denne proces frigøres der energi og fosfor således at AMP igen kan blive til ADP og ADP til ATP, kreatin genopbygger derved ATP lagrene.

Når man indtager ekstra kreatin kan ATP processen altså holdes længere (ca. 50sek.) inden glykoselagrene og til sidst citratcyklusen starter. I sidste ende giver ekstra kreatin altså mere energi ved starten af den fysiske udfoldelse, og mindre mælkesyre0 i slutningen af den fysiske udfoldelse.

Kreatin er altså som sagt noget man i forvejen har i kroppen. Ddet er derfor også yderst svært at måle om man har indtaget CrP, eller man fra naturens side blot har et højt kreatinniveau, det er den samme problematik ved dopingsmidlet EPO, det er måske også en grund til at det ikke er på dopingslisten.

Cancer risikoen ved Kreatin giver jeg tilgængæld  ikke meget for. Da kreatin er et naturligt stof forekommer det mig underligt at det skulle give anledning til cellemutationer. I tilstrækkelig store (og vanlig) dosis skal jeg dog ikke kunne sige noget om cancer risikoen. Men på den anden side,er det  iflg. nymodens forskning også både kræftfremkaldende at blive solbrændt, såvel som at smøre solcreme på!, sagt på en anden måde giver næsten alting kræft nutildags iflg. forskere

Håber jeg fik svaret på dit spørgsmål i al snakken :-) Jeg har desværre ikke læst artiklen da fransk heller ikke er min livret.

Link to comment
Share on other sites

Det som har skjedd i Frankrike er en ren misforståelse, de godkjenner ingen tilskudd som ikke har minst vært kommersielle i 10 år. Det som hadde skjedd var att en svensk journalist hørte att det ikke ble solgt kreatin i Frankrike, han ringer til franskmennes svar på ernæringsrådet og prøver å spørre hvorfor. Franskmannen kan ikke engelsk og svensken kan ikke fransk så med litt misforståelser frem og tilbake så kommer det gode spøsrmålet "Hvorfor er ikke kreatin lovlig?" og franskmannen som ikke har noen godt svar kommer da med "Vi vet ikke helt hva som kan skje kanskje man kan få kreft". Det var nok for den svenske journalisten og satte igang ett helvete for det her var jo godt nyhetsstoff "Kosttilskudd gir kreft". Media er jo gode på å henge ut alt som har med fitness og bodybuilding så derfor gikk nyheten verden rundt om att kreatin kan gi deg kreft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share