Alkohol og vægttab


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg sad og søgte lidt rundt på nettet omkring vægttab og alkohol, da jeg altid har fået prædiket at det ikke går at tabe sig og drikke samtidig. Jeg er dog frygtelig glad for at gå ud og blive en smule bedugget af og til så jeg gav mig til at kigge nærmere på emnet. Nogle af de informationer jeg fandt va dog modstridende og jeg vil derfor gerne sende spørgsmålet videre til MOLS kloge hoveder.

When the body is focused on processing alcohol, it is not able to properly break down foods containing carbohydrates and fat. Therefore, these calories are converted into body fat and are carried away for permanent storage on your body
Alcohol is labeled as containing 7.1 calories per gram. But the real value is slightly lower. That's because alcohol elicits a thermogenic response, which means it raises your metabolic rate for some time after you drink it.

Once this rise in metabolism is taken into account, the "true" number of calories in a gram of alcohol is somewhere between 5.7 and 6 calories [2, 6].

Whether or not alcohol is "fattening" is a very controversial subject, mainly because the main fate of alcohol is NOT to be stored as fat. In fact, less than 5% of the alcohol you drink is turned into fat. Rather, the main effect of alcohol is to reduce the amount of fat your body burns for energy.

Some evidence for this comes from research carried in the American Journal of Clinical Nutrition [4].

Eight men were given two drinks of vodka and sugar-free lemonade separated by 30 minutes. Each drink contained just under 90 calories.

For several hours after drinking the vodka, whole body lipid oxidation (a measure of how much fat your body is burning) dropped by a massive 73%.

You can see this for yourself in the figure below, which shows fat burning before (on the left) and after (on the right) alcohol consumption.

alcohol.gif

Rather than getting stored as fat, the main fate of alcohol is conversion into a substance called acetate.

In fact, blood levels of acetate after drinking the vodka were 2.5 times higher than normal. And it's this sharp rise in acetate that puts the brakes on fat loss.

To summarize and review, here's what happens to fat metabolism after the odd drink or two.

A small portion of the alcohol is converted into fat. Of the 24 grams of alcohol consumed in this study, roughly 3% was turned into fat.

Your liver then converts most of the alcohol into acetate.

The acetate is released into your bloodstream and takes precedence over the metabolism of protein, carbohydrate, and fat.

The way your body responds to alcohol is very similar to the way it deals with excess carbohydrate.

Although carbohydrate can be converted directly into fat, this doesn't happen unless you're eating massive amounts of carbohydrate.

Instead, one of the main effects of overfeeding with carbohydrate is that it simply replaces fat as a source of energy. By suppressing fat burning, it enables the fat in your diet to be stored a lot more easily.

It's important to point out that alcohol is only having this effect while it's being metabolized by your body.

When researchers have looked at the effect of alcohol calories over an entire day, rather than just for a few hours, they find that alcohol increases fat storage only when you take in more calories than you burn off [1].

So if you drink and take more calories than you burn off, you’re more likely to store the fat from the food you're eating because your body is getting all its energy from the acetate in the drink.

The reason that alcohol has such a bad reputation when it comes to weight loss has a lot to do with the fact that it acts as a potent appetizer.

In other words, you'll eat more food if a meal is served with an alcoholic drink than you would if that same meal was served with a soft drink [5, 8].

So you get hit twice — once from the calories in the alcoholic drink, and then again from the subsequent increase in appetite and calorie intake.

Talking from personal experience, alcohol also seems to make me feel hungry the next day. The morning after a few drinks I always wake up with a stomach that feels as empty as a hermit's address book, even if I've eaten a large dinner.

Let's cut to the chase. Can you drink alcohol and still lose weight?

The answer to this question is a definite yes, just as long as you're sensible about it.

In one German study, 49 overweight subjects were assigned to one of two 1500-calorie diets [7]. The first diet included a glass of white wine every day and the other a glass of grape juice.

The wine group actually lost slightly more weight — 10.4 pounds versus 8.3 pounds in the grape juice group — although this wasn't a statistically significant difference.

Earlier research also shows that drinking two glasses of red wine with your evening meal is unlikely to lead to weight gain [9].

Obviously there's a balance to be struck. You don't need to cut alcohol out completely, but if you're trying to lose weight, cutting your intake in half is a good place to start.

The simple way to do this is alternate whatever you're drinking with water or some other low-calorie drink. So you'd have a cocktail... then a glass of water... then a cocktail... and so on. If you drink a glass or two of wine every night, try drinking every other night instead.

In summary, the idea that alcohol automatically turns into fat and goes straight to your waist is mistaken. Alcohol does put the brakes on fat burning while it's being metabolized by your body. But it's no more likely to put the brakes on weight loss than excess calories from carbohydrate or fat.

Flere andre artikler peger også på at alkohol primært er problematisk da det øger appetitten, eller selvfølgelig som en kcal kilde i sig selv.

Er det den pointe jeg skal tage med mig? At jeg sagtens kan drikke et par sjusser så længe jeg har et godt greb i min viljestyrke omkring min appetit når jeg er lettere bedugget, og så længe jeg ligger i underskud?

Hvad siger MOLs kloge hoveder?

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Som de skriver: Hvis du (vha. alkoholen) indtager flere kalorier end du forbrænder, så tager du på..

Så simpelt er det.. Så hvis du vil drikke i weekenderne eller sådan, så er det en god idé at have haft en høj-intensiv træning selvsamme dag for så er din krop jo i energi-underskud..

Men alkohol har rigtig mange kalorier i sig, så kan det hurtigt gå galt med indtaget og hvor meget man så skal arbejde for at forbrænde det.. Alternativ kunne jo være at tage en ekstra-danse tur på gulvet - som dog bør opfølges med indtag af vand, da du vil føle tørst bagefter og så nytter det ikke noget at skylle det ned med en Piña Colada..

Forbrænd mere end du indtager = Vægt-tab :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes nu ikke de 2 citater er modsigende, den første er bare dårligt beskrevet.

Det der hovedsageligt sker, er at fedtforbrændingen bliver sat på standby, da alkoholforbrænding har førsteprioritet. Det vil altså sige, at det fedt man indtager sammen med alkohol bliver stort set alt sammen lagret i fedtdepoterne.

Alkohol/ethanol/acetat (kald det hvad du vil) omsættes meget dårligt til fedt, og bidrager stort set ikke til fedtdepoterne, ikke direkte hvertfald. Som det andet citat også er inde på, koster det en del energi at omsætte alkohol til energi i leveren, hvorfor alkohol "kun" indeholder omkring 5,7kcal pr. gram, netto.

Man jeg ville nu stadig ikke bare drikke løs, og regne med det hele går fint, så længe man ikke spiser normal mad sammen med alkoholen. Jeg tør ikke sige hvad der sker, hvis man kun indtager alkohol som energikilde over adskillige timer. Jeg vil tro at en langt større procentdel så blevet omsat til fedt, da en del af alkoholen bliver omsat til acetyl-coa, som så indgår i lipogenesen (ligesom der vil ske ved en meget kulhydrat-rig diet).

Alt med måde som man siger jo :smile:

Link to comment
Share on other sites

En anden væsentlig faktor er de bieffekter på din kost og træning det kan have at bedugge sig af og til.

Det kan være man spiser mere junk i løbet af aftenen eller dagen derpå og måske får man ikke trænet som planlagt eller trænet mindre.

Hvis ovenstående er en passende beskrivelse for dine ethanolfyldte weekender, så bidrager det formentlig væsentlig til at trække dit vægttab i den gale retning.

Er det ikke tilfældet vil en ugentlig omgang let fuldhed næppe betyde alverden - især ikke hvis kost og træning ellers kører planmæssigt resten af ugen.

Link to comment
Share on other sites

Okay tusind tak for jeres svar so far...

Nu tænker jeg lige jeg vil give et konkret hypotetisk eksempel for at være sikker på jeg forstår.

- Gennem hele ugen holder jeg mig på ca. -800 kcal om dagen

- Jeg træner fast 3 gange i ugen

og disse ting ligger helt fast ligemeget om jeg drikker eller ej. Selv om jeg fatisk synes dagen derpå kan være lidt svær :sneaky2:

1. Hvis jeg så gik i byen og drak de samme drinks som i den ovenstående artikel, altså indeholdende 90kcal pr drinks. Så ville det virkelig blot være sådan jeg skulle anskue dem - som værende 90kcal pr stk til indregning i mit madregenskab. Så hvis jeg havde 400 kcal tilbage til dagen så kunne jeg drikke fire drinks og stadig forvente det planlagte vægttab?

2. Hvis det er så simpelt som ovenstående så burde det vel også være muligt at spare op, eller afregne bagudsigtet. Således at jeg i løbet af aften måske opdagede jeg nu ikke havde flere kcal tilbage men alligevel gerne ville fortsætte med at drikke, så kunne jeg skære de ekstra kcal af budgettet næste dag eller fordelt over de næste par dage.

Eller jeg kunne ugen igennem op til en weekend hvor jeg vidste jeg skulle i byen skære 100kcal af mit budget pr dag og gå en powerwalk eller lign.

Er det virkelig blot så simpelt?

Jeg synes man har fået tudet ørene fulde om at alkohol har nogle nærmest overnaturlige vægttabs forhindrende kvaliteter.

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår det med hvorfor denne form for forbrænding er så "horribel", hvorfor er det vigtigt hvilken type af kcal som kroppen forbrænder?

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Uhæmmet druk er næppe foreneligt med den disciplin som et seriøst vægttab kræver. Meget andet skidt kan siges om alkohol, men det er ikke mere fedende end andre typer kcal. Skulle du vælge at tage en brandert i ny og næ, kunne en skademinimering bestå i at spise proteinrigt og fedtfattigt inden branderten. Mange oplever dog lidt problemer med væskebalancen i forbindelse med druk og det påvirker jo også vægten, men har næppe nogen nævneværdig effekt på fedttab.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Uhæmmet druk er næppe foreneligt med den disciplin som et seriøst vægttab kræver. Meget andet skidt kan siges om alkohol, men det er ikke mere fedende end andre typer kcal. Skulle du vælge at tage en brandert i ny og næ, kunne en skademinimering bestå i at spise proteinrigt og fedtfattigt inden branderten. Mange oplever dog lidt problemer med væskebalancen i forbindelse med druk og det påvirker jo også vægten, men har næppe nogen nævneværdig effekt på fedttab.

Mvh Andreas

Okay i hvilken retning?

Jeg synes nemlig tit jeg "tager på" i en periode efter jeg har drukket, uden jeg egentlig kan forstå det hvis alkohol ingen magiske evner har.

Link to comment
Share on other sites

Vøskebalancen kan være lidt tosset et par dage efter en bytur og man kan have lidt væskeophobning i kroppen, hvilket jo altså ikke er fedt men bare væske. Det indstiller sig hurtigt igen. Desuden så plejer jeg at drikke skinny bitches :4thumbup: Meget simpelt. Vodka, danskvand og citrus/lime. Ingen kalorier, sødestoffer fra lightsodavand osv., det smager overraskende godt og hovedet har det hundrede gange bedre dagen efter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share