Gode råd til halvfed nybegynder ?


hyggegnuen
 Share

Recommended Posts

Hej Forum !

Jeg har brug for lidt råd/vejledning/coaching ifht. vægttab og træning.

Jeg er en 42 årig kontoransat, som ikke har lavet motion de sidste 12 år efter jeg blev kontornusser, før da var jeg i glimrende form, dels grundt job i forsvaret hvor jeg trænede en del, men også i fritiden.

Så er årene gået, fik børn ,hus og for meget rødvin og kilo efter kilo er røget på.

Så fra at veje 75 kg er jeg nu på 95 kr :-( jeg er 183 cm høj, så BMI er jo for højt og den berømte dunk er tiltaget.

Så jeg skal tabe mig, mit mål er i første omgang at se om jeg kan komme ned på 85 kg i løbet af 1 år, men skal BMI passe til at komme under overvægtig skal jeg jo ned i nærheden af 82 kg.

Jeg kan ikke løbe, da begge mine knæ knirker under vægtem så jeg har købt en kettler Crosstrainer.

Ifht. vejledningen skal jeg træne på 65 % af maxpuls for at fedtforbrænde, og her er problemet.

Min maxpuls skulle jo være i omegnen af 180, men jeg skal lige nøjagtig stå på maskinen i 2 min. så er min puls på 180 ?

Jeg træner på den 30 min hveranden dag, men en belastning på 180 watt. jeg har prøvet at sætte belasningen ned, men så syntes jeg sgu det går for hurtigt med omdrejningerne.

Er det fordi min konid er for ringe at jeg meget hurtigt kommer på maxpuls ? og skal jeg lade være med at fokusere på fedtforbrænding og bare træne løs ?

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Forum !

Jeg har brug for lidt råd/vejledning/coaching ifht. vægttab og træning.

Jeg er en 42 årig kontoransat, som ikke har lavet motion de sidste 12 år efter jeg blev kontornusser, før da var jeg i glimrende form, dels grundt job i forsvaret hvor jeg trænede en del, men også i fritiden.

Så er årene gået, fik børn ,hus og for meget rødvin og kilo efter kilo er røget på.

Så fra at veje 75 kg er jeg nu på 95 kr :-( jeg er 183 cm høj, så BMI er jo for højt og den berømte dunk er tiltaget.

Så jeg skal tabe mig, mit mål er i første omgang at se om jeg kan komme ned på 85 kg i løbet af 1 år, men skal BMI passe til at komme under overvægtig skal jeg jo ned i nærheden af 82 kg.

Jeg kan ikke løbe, da begge mine knæ knirker under vægtem så jeg har købt en kettler Crosstrainer.

Ifht. vejledningen skal jeg træne på 65 % af maxpuls for at fedtforbrænde, og her er problemet.

Min maxpuls skulle jo være i omegnen af 180, men jeg skal lige nøjagtig stå på maskinen i 2 min. så er min puls på 180 ?

Jeg træner på den 30 min hveranden dag, men en belastning på 180 watt. jeg har prøvet at sætte belasningen ned, men så syntes jeg sgu det går for hurtigt med omdrejningerne.

Er det fordi min konid er for ringe at jeg meget hurtigt kommer på maxpuls ? og skal jeg lade være med at fokusere på fedtforbrænding og bare træne løs ?

Mvh Thomas

Hej Thomas held og lykke med dit projekt!

Lad være med at bekymre dig om det med "fedtforbrændingszonen" og alt det gejl, hvad det i sidste ende mest handler om er altså den samlede mængde energi du forbrænder, når det kommer til et vægttab.

Jeg skal ikke kunne sige med din puls, men altså ja hvis man er i dårlig form bliver man jo hurtigt presset.

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at du har beregnet din max puls efter formlen 220-alder, men det er kun en tommelfinger regel og passer bestemt ikke på alle.

Lyder ret usandsynligt at du skulle kunne ramme din max puls på kun 2 minutter.

For at komme op på din max puls skal du presse dig selv så meget du overhovedet kan, det skal føles som om du er ved at hoste lungerne op og du er tæt på at stille træskoene, hvis det ikke føles sådan, er det fordi du er et stykke under din max puls.

Hvis du bruger en pulsmåler indbygget i crosstraineren, skal den sikkert også tages med et gran salt, de er vist temmelig upræcise.

Held og lykke med dit fremtidige vægttab

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at du har beregnet din max puls efter formlen 220-alder, men det er kun en tommelfinger regel og passer bestemt ikke på alle.

Lyder ret usandsynligt at du skulle kunne ramme din max puls på kun 2 minutter.

For at komme op på din max puls skal du presse dig selv så meget du overhovedet kan, det skal føles som om du er ved at hoste lungerne op og du er tæt på at stille træskoene, hvis det ikke føles sådan, er det fordi du er et stykke under din max puls.

Hvis du bruger en pulsmåler indbygget i crosstraineren, skal den sikkert også tages med et gran salt, de er vist temmelig upræcise.

Held og lykke med dit fremtidige vægttab

Hej igen !

Ja det skulle man jo mene, men de 65 % er ramt i løbet af 10 sekunder, og de 180 når jeg i løbet af ingen tid.

Jeg har købt en brystpulsmåler som er trådløs, denne har jeg konstateret viser en smule mere end den som er til maskine med øreclips.

Har en anden pulsmåler til min cykel, denne viser også ret hurtigt de 180 i puls.

Nej jeg når ikke det punkt du beskriver hvor mine lunger er på vej ud ;-)

Og ja max. pulsen er blot udfra 220 minus alder, min pointe gik også mere på hvordan jeg kom ned i 65 % når det allerede opnåes ved at kigge på Crosstraineren ? :-) ved godt at det lyder som om det står temmeligt sløjt til, og sådan føles det sgu også lidt,men man skal jo starte et sted.

Er der nogen anbefalinger ifht. træning på sådan en Crosstrainer når man er ny ? længde af træningen, belastning kontra kadence ? og hvor tit ?

Er det ligesom med løb at man skal starte i afstadigt tempo, eller kan man bedre tillade sig at klø på, netop fordi den ikke belaster led/knæ på samme måde som løb ?

Tak for jeres svar indtil videre.

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis din max puls nu i virkeligheden er 200 i stedet for de 180 som du tror, skal du jo også noget højere op inden du når 65 %.

Men som Jaanie er inde på, så glem bare alt om de zoner og giv den max gas, så du kan få brændt nogle kalorier af

Hej igen alle sammen !

Jeg har noteret det med zonerne ;-)

Vil blot sige at efter 3 gange 30 min på maskinen har enten pulsen eller måleren ændret sig.

Der gik ved 3 gang nu ca. 8 min før jeg ramte en puls på 180.

Jeg kunne dog ikke holde samme belastning som første gang, så jeg måtte skrue ned, til gengæld blev det så til 3,8 km istedet for 2,99 km.

Kalorieforbruget blev dog noget mindre.

Omkring det her med spisning, sundt , holde sig fra øl-vin osv.

Er vi ikke enige om at hvis man indtager det man plejer, men ikke er vant til at lave en dyt rent fysisk, at så burde 30 min hvar anden dag vil give en eller anden form for vægttab eller kondi ?

Jeg har fattet den med antal kalorier ind større end kalorieforbrug = vægtforøgelse ;-) nu tænker jeg blot på at hvis man har ligget på 94,5 kg med en eller anden from for kost og ingen motion, og fortsætter med samme kost, så bnurde motionen vel give et vægttab eller ?

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve at ændre en lille bitte smule på kostvanerne så du forbliver sund, selvom du ikke motionere ? :)

Jeg kan opmuntre dig med at jeg i slutningen af Maj, gjorde en stor forandring i mit liv. Har været utrolig overvægtig og træt af mig selv. Men det måtte stoppe. Derfor tog jeg simpelthen en total kostomlægning. Det vil sige at jeg i de første 2 måneder ikke rørte slik og i det hele taget sukker. Det gjorde at jeg ikke længere var 'afhængig' så jeg nu kan spise det med måde.

Jeg spiser nu godt og varieret, får en klat is osv. hvis jeg har brug for, og har jeg lyst æder jeg en kage. Men jeg taber mig stadig. og har siden d. 25 maj i år tabt 17.1kg! Og når så jeg har syndet med et stykke kage, ved jeg jo nu at jeg må lukke munden et andet sted :)

Bare en lille ændring i din kost kan virkelig gøre en stor forskel. Desuden kan jeg varmt anbefale det, da det giver SÅ meget mere overskud i hverdagen !

MVH Julie

Edited by pulleh
Link to comment
Share on other sites

Er vi ikke enige om at hvis man indtager det man plejer, men ikke er vant til at lave en dyt rent fysisk, at så burde 30 min hvar anden dag vil give en eller anden form for vægttab eller kondi ?

Det går meget hurtigere hvis du tilpasser din kost, og det er tvivlsomt om du overhovedet kan nå dit mål uden nye kostvaner. Det behøver ikke være noget super-helse-psycho-flip, men bare lad kagen stå på arbejdet, drop cola og chips til filmen (erstat evt med cola zero og frugt el. knækbrød med ost), overvej om du har brug for 2. portion, osv.

Det er alle de små ting der tæller. Nu ved jeg ikke lige om de valgte eksempler passer på dig, men du kan sikkert selv komme i tank om nogle af de der små fristelser, man hurtigt får overbevidst sig selv om er hel ok og at en enkelt småkage ikke skader. Det gør den heller ikke, men en enkelt i hver pause 5 gange om ugen løber op.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det bedste råd til at tabe sig er fokus på kosten. Ekstra motion vil i ringe grad kunne bidrage til et vægttab. Dels fordi din appetit øges i forbindelse med motion og dels fordi basal stofskiftet står for største delen af dit energiforbrug (læs: det kan derfor være svært at rokke meget på dit total energiforbrug)

Arne Astrup (førende fedmeforsker) har været fortaler for at en god vægttabs strategi er at bide i det sure æble og reducere energiindtag voldsomt så kiloene rasler af - dette er selvfølgelig svært holde i et længere forløb. Men nyere forskning viser at en efterfølgende diæt med højt indhold af protein og langsomme kulhydrater er det "eneste" der kan bibeholde et vægttab. Jeg kan desuden nævne at ses der ingen vægttab de første par uger af en diæt, har forskning vist at det med meget høj sandsynelighed IKKE ender med et mere lean liv. :cool:

tip: et lille bonus tip, sørg for alt i verden for din energi/kcal ikke kommer fra drikkevarer fx sodavand. Da der er god evidens for disse fødevarer ikke giver mæthed og energien derfor kommer oven i det daglige indtag.

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share