SI-led dysfunction/låsning?


Archieman
 Share

Recommended Posts

Hey folks...

Jeg er let og elegant løbet ind i en smule irritation i den nedre ryg, nærmere bestemt området af SI-leddet i venstre side. Det er opstået lidt ud af det blå og jeg mærker det næsten udelukkende ved siddende stilling(gerne hvor kroppen er foroverbøjet) og når jeg cykler eksempelvis.. Det er ikke store smerter, men nærmere irritation fra leddet og et lille stykke op, helt inde ved rygsøjlen.

Jeg mærker intet når jeg er spiller fodbold eller går.

Jeg er klar over det kan være meget svær at gennemskue hvad oprindelsen til dette problem kan være, men jeg eftersøger en som har oplevet noget lignende og kunne være behjælpelig med øvelser eller andre forslag.

På forhånd tak!

/Archieman

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv problemer med SI-leddet. Hvis du vil afhælpe den "knibende" fornemmelse har jeg med succes benyttet mig af følgende øvelser:

1.

- Læg dig fladt på ryggen

- Bøj benene mens du holder fodsålen i gulvet

- Sæt begge hænder på knæet i den side hvor smerten er (altså venstre for dig)

- Forsøg at føre dit knæ mod din brystkasse mens du stemmer imod med armene, stem gerne imod med højre fod mod gulvet samtidig

2.

- Læg dig fladt på ryggen

- Bøj lårene op mod maven med benene let bøjet

- Placer én eller to knytnæver mellem knæene

- Tryk sammen med benene

3.

- Læg dig fladt på ryggen

- Bøj modsatte ben af hvor irrationen sidder (altså højre ben for dig)

- Forsøg at holde skulderen i gulvet mens du ved at rotere i bækkenet forsøger at få dit højre knæ til at røre gulvet til venstre for dig (du kan sandsynligvis ikke nå hele vejen over)

- Forsøg at slappe helt af i musklerne ved at tage nogle dybe indåndinger mens du ligger i denne stilling

Nogle gange hører du et lille klik ved udførelsen, det skulle gerne være leddet der "sætter sig på plads", ihf delvist.

Disse ting virker rigtig godt for mig. Jeg vil gerne efterlyse om der er nogen der har nogle øvelser til at styrke muskulaturen i området for at stabilisere leddet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

BUMP

Jeg har selv undersøgt sagen yderligere og kan fortælle at problemer i SI-leddet ofte (ikke altid) kan skyldes et såkaldt "Anterior Pelvic Tilt - APT", altså en ubalance der får bækkenet til at tilte forover. Dette skulle kunne afhjælpes ved:

Udstrækning af hoftebøjerne

Styrkelse af glutes

Styrkelse af maveregionen

Hvis der er andre der har yderligere info/egne erfaringer eller henvisninger til litteratur eller andet så kom endelig på banen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share