Pull ups


Mathias Skovbo
 Share

Recommended Posts

Når det nu er FAKTUM, vil du så ikke lige finde noget dokumentation på det?

Hvilken slags dokumentation ønsker du? Det er jo blot et navn på en øvelse, men hvilken træningsguru vil du se artikler fra?

De første mange søgninger på google viser og forklarer det tydeligt.

Denne f.eks http://stronglifts.com/how-to-do-pull-ups-and-chin-ups-with-proper-technique/

Edited by Zee
Link to comment
Share on other sites

Nej. Søg på nogle af de gamle diskussioner, for der er 1000 af dem.....

Zee har helt ret i at i hvert fald konsensus er som han beskriver.

Pullups = overhåndsgreb, altså håndryggen imod dig selv

Chinups = underhåndsgreb, altså håndfladen imod dig selv

Men som don155 skriver er håndplacering jo kun ét aspekt af det at have en standardiseret udførsel, der er forudsætningen for en menigsfuld rekord.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken slags dokumentation ønsker du? Det er jo blot et navn på en øvelse, men hvilken træningsguru vil du se artikler fra?

De første mange søgninger på google viser og forklarer det tydeligt.

Denne f.eks http://stronglifts.com/how-to-do-pull-ups-and-chin-ups-with-proper-technique/

Der findes et utal af sider, der beskriver pull-up ligesom linket. Der findes dog også et utal af "trænings-guruer", der siger det ikke er en korrekt beskrivelse.

Den nævnte grebsform kommer sig formentlig af, det er lettere at få hagen over stangen med underhåndsgreb.

Den kære wikipedia beskriver det f.eks. sådan:

A chin up is named by bringing the chin up through space, specifically in relation to its position with the bar or other hand grips. This can be either touching the bar (more easily done by extending the neck, though that could be considered cheating) or by bringing the chin over the bar.

This is usually achieved most easily with vertical forearms that are close to the body. For most, bringing the chin this high is most easily achieved with a supinated (underhanded, palms-toward) grip. Due to this, the phrase "chin up" has become associated with pulling with this type of grip. Some have delegated the term pull-up to refer to the pronated (overhanded, palms-away) grip. In spite of this, many refer to pull-ups with a pronated grip also as chin-ups, and the supine grip is still regularly called a pull-up.

Some organizations such as the American Council on Exercise have adopted this new terminology, issuing statements such as: "a chin-up differs from a pull-up in that the puller's hands are facing towards him or her in a chin-up, and away in a pull-up."[1] Organizations such as the United States Marine Corps however, use the term pull-up to refer to both the overhand and underhand grips.[2]

FAKTUM er at man ikke kan blive enige om det ene eller det andet, og indtil man bliver enig om at det forholder sig sådan, er der principelt ingen forskel på chin-up og pull-up andet end navnet.

Den helt korrekte beskrivelse af de 2 øvelser er:

Chin-up = Hagen over

Pull-up = Hiv dig op

Det er beskrivelsen man finder på exrx.net f.eks.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Der findes et utal af sider, der beskriver pull-up ligesom linket. Der findes dog også et utal af "trænings-guruer", der siger det ikke er en korrekt beskrivelse.

Den nævnte grebsform kommer sig formentlig af, det er lettere at få hagen over stangen med underhåndsgreb.

Den kære wikipedia beskriver det f.eks. sådan:

FAKTUM er at man ikke kan blive enige om det ene eller det andet, og indtil man bliver enig om at det forholder sig sådan, er der principelt ingen forskel på chin-up og pull-up andet end navnet.

Den helt korrekte beskrivelse af de 2 øvelser er:

Chin-up = Hagen over

Pull-up = Hiv dig op

Det er beskrivelsen man finder på exrx.net f.eks.

Du kan jo ikk bruge wikipedia som "bevis". Det kunne være skrevet af dig, såvel som mig.

Men det rører mig ikk at du synes pull-ups og chin-ups er det samme, du vil blot blive misforstået.

Og din argumentation om af Chin-up = Hagen over og Pull-up = Hiv dig op, det kan du jo ikk bruge. Så vil jeg gerne se dig udføre øvelsen skull crushers, for det bliver da en spændende omgang.

Jeg gider ikk længere argumentere for hvorvidt det er pull-ups eller chin-ups, det ændrer intet for mig om du lærer forskellen eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikk bruge wikipedia som "bevis". Det kunne være skrevet af dig, såvel som mig.

Men det rører mig ikk at du synes pull-ups og chin-ups er det samme, du vil blot blive misforstået.

Og din argumentation om af Chin-up = Hagen over og Pull-up = Hiv dig op, det kan du jo ikk bruge. Så vil jeg gerne se dig udføre øvelsen skull crushers, for det bliver da en spændende omgang.

Jeg gider ikk længere argumentere for hvorvidt det er pull-ups eller chin-ups, det ændrer intet for mig om du lærer forskellen eller ej.

Wikipedia er et bevis på man ikke kan blive enig om det ene eller det andet. Den er sku ikke meget længere. Hvis man ikke kan blive enige om en korrekt defination, så findes der selvfølgelig ikke en 100% korrekt defination. Indtil man bliver enige om at chin-ups er underhånd og pull-up er overhånd, er det pr. defination den samme øvelse.

Selv om wikipedia er skrevet af hvem som helst, kan hvem som helst også klage over en beskrivelse/defination. Jeg kan fortælle dig at wikiedia engang beskrev chin-up/pull-up ligesom dig, men har siden ændret det, da man fandt ud at denne defination ikke er korrekt.

Exrx.net er en af de mest respekterede øvelsesbiblioteker globalt set, og her bliver både chin-up og pull-up beskrevet som overhåndsgreb, og der findes tilmed en underhåndsversion af chin-up.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWChinup.html

Fint nok du tror jeg konstant bliver misforstået. Jeg har dog fundet ud af at al forvirring bliver fjernet, blot man bruger ordet overhånd eller underhånd, så simpelt er det. Hvis du kun siger chin-up, og regner med alle forstår det som underhånd, så tør jeg godt garantere du bliver misforstået, så længe du arbejder med folk der kender øvelsen.

Endnu et eksmepel er forsvaret, hvor chin-up er en del af styrkeprøven, men øvelsen bliver vist med overhåndsgreb.

Link to comment
Share on other sites

De fleste herinde og på alle andre træningsforums er forholdsvis enige om at en Pull Up = Overhåndsgreb. Forsvaret og politiet rundt om i verden deler også samme opfattelse. Glem dokumentation, glem diskussionen omkring Pull Up vs. Chin Up.

Jeg spørger nu en gang til: Hvad er rekorden af Pull Ups (til venan: overhåndsgreb :smile:) i Danmark?

Og det burde vel ikke være nødvendigt at skrive hvorvidt man lige har haft en skilsmisse, spist a38 til morgenmad, har hvide tennissokker på under øvelsen (str. 44) når man laver rekorden?

Formen er vel det eneste - og det er self. den eneste rigtige form??

- HELE vejen ned (dødhæng) HELE vejen op (Hagen over baren). Ellers kan Jonas på 7 også sætte rekord.

48 på 1 minut?? Så er det ikke en god form - det kræver ikke meget (Dødhæng alene tager tid - og så kommer den excentriske kontrollerede del af øvelsen samt selve hævningen) Det kan ikke klares på 1 minut uden sving og momentum.

Ingen der kender rekorden? (Hvis en sådan overhovedet er sat?)

Øvelsen er den her:

http://stronglifts.com/wp-content/uploads/pull-ups.jpg

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Ingen danske rekorder, men her er hvad der ser ud til at være verdensrekorder.

http://recordholders...st/chinups.html

PS: Bemærk definitionen på pullups/chinups :tongue:

PPS: En sjov detalje er at når man er vant til at se crosfittere kippe i deres pullups, så kan man tydeligt se at det også sker ved rekorden på 46 reps. Ikke meget, men der er tydeligt momentum fra hoften.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Ingen danske rekorder, men her er hvad der ser ud til at være verdensrekorder.

http://recordholders...st/chinups.html

PS: Bemærk definitionen på pullups/chinups :tongue:

PPS: En sjov detalje er at når man er vant til at se crosfittere kippe i deres pullups, så kan man tydeligt se at det også sker ved rekorden på 46 reps. Ikke meget, men der er tydeligt momentum fra hoften.

Er du gal der bliver brugt momentum samt det typiske benspark.

Du snakker om en rekord på 46 reps? Er det den danske?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share