hvor meget cardio i træningsprogram


Guest HKerstein
 Share

Recommended Posts

Guest HKerstein

Jeg skal til at lægge nyt træningsprogram, der både indeholder styrketræning og cardio. Min styrketræning bliver et split-program, hvor jeg tager den ene halvdel af kroppen den ene dag og den andel halvdel den anden dag. Jeg har haft en del fokus på styrke det sidste lange stykke tid, men jeg kunne godt tænke mig at begynde at få en bedre kondition. Hvor lang tids cardio træning bør jeg så lægge ind i mit program og hvilke øvelser er bedst? p.t. træner jeg ca 30min cardio, ca 15min stepper og 16min løb.

Kom gerne med bud til forbedringer :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Først lad mig understrege at jeg ikke har nogen uddannelse til baggrund for min information. Det er udelukkende basseret på artikler og bøger jeg har læst af interesse samt egen erfaring.

Derefter hvad er formålet med din cardio træning? Forbrænding, øget kondital eller bare nogle gode endorfin-kick?

Dernæst såfremt det er kondital kan jeg give dig følgende råd: Løb og særlig intervaller er godt. I starten bør du dog lægge ud på at få bygget lidt mængde op men efter en 4-8 uger burde du uden problemer kunne starte med nogle intervaller. Spinning kan jeg også kun anbefalde hertil - jeg er selv en stor fan herpå.

Om du vælger løb eller spinning er det vigtigste at få pulsen op. Du kan ligge på en 65-80% af din max puls men hvis du virkelig vil se resultater på konditallet skal du +81% ^^

Min egen erfaring er at det er svært at få pulsen så højt op ved step eller på step maskiner. Man kan imidlertid godt. Endvidere finder jeg selv step lidt monotomt og kedeligt :P

Håber du kan bruge svaret

Edited by Bønnen
Link to comment
Share on other sites

Kom gerne med bud til forbedringer :4thumbup:

30mins var ikke meget, og jeg vil bestemt sige drop step maskinen, det er på grænsen til det latterlige (men også kun lige). Der findes et utal af fitness maskiner, der ikke rigtigt giver noget ordenligt tilbagekast, og step maskiner er lige på grænsen til at tilhøre den kategori.

Med en mave som din, der ville jeg bestemt ikke bekymre mig om fedt. Jeg ville måske tværtimod overveje at tage lidt på, og droppe metal dimsen i navlen.

Jeg er ikke tilhænger af faste programmer, og slet ikke for begyndere, og det er der flere grunde til. Men jeg vil da sige, så meget cardio som du har tid og lyst til at integrere i dit program. Og så sats også på nogle længere ture, (det er virkeligt noget der kan mærkes på konditionen.)

Brug Motion-onlines ruteopmåler, som er den bedste jeg PT har kendskab til. Den kan også udregne kondital ud fra hvor længe du var om at løbe, uanset distancen. Det er sikkert ikke så præcist, men tror det giver et godt tal, som du så kan sammenligne med resultater fra den gamle 12minutters løbetest. http://www.motion-online.dk/rutemaaler.htm

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share