Styrke samt fedtforbrændning.


crisis
 Share

Recommended Posts

Jeg startede for 2 mdr. siden mit vægttab samt styrketræning. Begyndte meget hurtigt at tabe 5 kg, og er sådan ca. nu på omkring 67 - 68 kg, hvor jeg før var 70-72kg. Men nu føler jeg lidt at jeg sidder fast i samme sted. Kan ikke komme ud af de 67-68 kg, jeg vil jo gerne længere ned, helst 60 kg, samtidig synes jeg nu heller ikke at min fedtforbrændning kører som den skal. Jeg har tabt lidt fedt på maven, men som alt andet synes jeg at det stoppet. Samtidig med cardio kører jeg også styrke, som jeg ikke helt ved hvad jeg skal sige om, overordnet set er jeg nok steget nogle lbs i styrke, men begynder at mangle følelsen af smerte som jeg gjorde i starten, og begynder bare at blive træt, altså at man ikke gider, at man f.eks. ikke kan, det følges som en slags barrierer for mig at komme videre. Jeg savner det at komme hjem med ømme mavemuskler, og have fornemelsen af at man har lavet en god træning, den eneste smerte jeg får, det kun de 3 sekunders smerte efter reps, som nok ikke engang er 3 sekunder. Jeg træner normalt bryst intenst (2 maskine samt dumbbell), men synes ikke at fedtforbræningen på mit bryst er sket, derefter bruger jeg en maskine til lår,ben,triceps,biceps. Jeg træner normalt på maskiner da jeg synes på en måde at det lettere at styre, og fordi jeg ikke er kreativ nok til finde på ideer til hvordan jeg træner andre dele med fri vægt. Enten kan jeg det ikke, ellers ved jeg det. Hvad skal jeg gøre for at komme videre?

Link to comment
Share on other sites

Heysa...

Jeg er også en der ikke lige er fantasifuld med øvelser og sådan

Men jeg kan klart anbefale Kettlebell-workouts

Derudover.. Prøv og lav en Russian Twist med medicín-bolde, eller hvis du rigtig vil have ondt: 20+ kg Kettlebell.. Desuden kan du også lave øvelsen "Wild Wrestler"..

Så burde du da få lidt ondt ;)

Du kan ikke punkt-forbrænde - så simpelt er det

Derudover kan du teknisk set ikke tabe fedt OG forøge muskelmasse

For at forbrænde fedt eller kulhydrater, så skal du være i energi-underskud

For at forøge muskelmasse, så skal du være i energi-overskud, da musklerne skal have energi at tærre på..

Prøv at arbejde med frie vægte.. Det træner de stabiliserende muskler, så du ikke bare isolerer en muskel men ikke får trænet dem der er rundt om.. Eksempel: Benpres vs. Squat :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal jeg gøre for at komme videre?

For det første: flot at du har tabt dig!Det første skridt er ofte det sværeste! :4thumbup:

Mht. dit vægttab - du har sandsynligvis ændret din kost, så du spiser mindre, end før du startede - men hvis du spiser det samme som lige efter starten af dit vægttab har du måske problemet der. Jo mere du taber dig, jo mindre vejer du - og jo lavere er dit energibehov - så for at blive ved med at tabe dig med den samme fart, må du løbende spise relativt mindre.

Smerterne du efterlyser kaldes DOMS - det betyder bare, at musklen er i gang med at reparere sig selv, og at det tager et stykke tid at komme sig.

For at blive ved med at få DOMS er det vigtigt, at du har variation i dit træningsprogram, eller at du husker at progrediere, så dine muskler bliver udfordret mere, eller på forskellige måder med jævne mellemrum. Det kan være vinkler, antal reps, antal sæt, farten på den enkelte gentagelse, eller restitutionstiden mellem sæt - der er mange muligheder.

Jeg synes du skal poste hvilke øvelser du laver,hvor mange reps og sæt osv., så MOL-folket kan komme med forslag til lignende øvelser, der giver dig ondt :)

Som det også bliver sagt, er det ikke muligt, at punkt-slanke sig, så forvent, at fedtet forsvinder alle de kedelige steder først - og så på maven :)

Og som sagt, kan du heller ikke opbygge muskelmasse, mens du er i Kcal-underskud, men du spørger også til at øge styrken - jeg vil bare genre vide, hvilken af delene, du egentlig mener - vil du gerne have større muskler, eller vil du gerne blive ved med at blive stærkere?

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

kedelige steder, det er begyndt at blive svært at finde noget fedt på låret, og mangler nu ''bare'' ryg, mave, bryst og lidt på arme. ang. vægttab har jeg ikke ændret så meget i kost, som morgenmad spiser jeg bare en skive rugbrød med skinke, ellers får jeg noget på arbejde, det bliver tit noget med noget mysli med frugt og mælk.

Frokost/eftermiddag: får jeg på arbejde, for det meste plejer det at være noget pasta, rugbrød med kødpålæg, og salat med stærk dressing.

Aftensmad: plejer at være derhjemme, som er forskelligt, tit noget ala. spaghetti med kødsovs, lasagne osv.

Problemet med kost og træning er at hvis jeg spiser mindre, har jeg svære ved at lave cardio træning, som om man ikke har energi nok. Det første jeg altid gør når jeg kommer til træning det er at gå på løbebåndet, hvor jeg så løber de 20 min. som oftest plejer være nok, til at al min energi bliver opbrugt, og går derefter til Cardio.

Intensivt kører jeg bryst og mave.

Bryst kører chest press, pullover med med frivægt samt maskine, Butterfly. Dog underligt at jeg ikke kan køre med samme belastning på de forskellige maskiner, når det burde være den samme muskel man træner. Har dog bare bildt mig ind, at der pga. at jeg træner på forskellige maskiner.

Mave: Jeg kører decline mavebøjninger, hvor jeg kører et selvlavet træning. Først laver jeg normale mavebøjninger på decline, hvor jeg starter med 25 rep --> pause --> 20rep--> pause --> 15 rep --> pause --> 10 rep --> 5 rep. Derefter træner jeg de nedre mavemuskler med maskine 3x10, og tilsidst mavemuskel på maskine 3x10.

Ellers bliver de andre muskler berørt ved 1 eller 2 maskiner.

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

#xjyden

Nu er mit arbejde ikke fysisk hårdt, da jeg er telefonisk supporter for onfone. Så det ihvertfald nok til at holde mig vågen indtil frokost/eftermiddag, hvor jeg så spiser det som der bliver nævnt, og derefter tager til træning. altså spise --> 5 timers arbejde --> træning.

Link to comment
Share on other sites

Det har skam ikke noget med energi nok til at holde ud til frokost at gøre, du har også brug for mad for at holde din forbrænding høj og kroppen kørende. Det er blandt andet en af grundene til at man anbefaler folk at spise 5-6 gange om dagen. Det gør at du formentlig har mere energi hele dagen, en bedre forbrænding og du undgår følelsen af at være sulten hele tiden

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Jeg postede den her i en anden tråd: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

Bare google "Meal frequency metabolism" og valg videnskabelige artikler.

Det er jo ikke fordi 6 måltider om dagen er en decideret dårlig idé, og fint nok hvis man har det godt med det. Man bør bare ikke fortælle alle andre mennesker at de absolut skal spise hver 3. time, fordi deres forbrænding går helt i stå. Så er det forvirringen opstår.

Link to comment
Share on other sites

Nu tænker lidt på, hvad skal man egentlig gøre hvis en arme bliver trætte om man ikke kan mere... f.eks. har tit oplevet at jeg gå maskinerne igennem i en bestemt rækkefølge, ellers kan jeg ikke gå igennem alle maskiner, uden at mine arme bliver trætte, af alt det træk og giv slip, og det er lidt svært at gøre det i rækkefølge, når man kommer kl. 16 hvor de fleste har fyraften :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener :unsure:

Men at holde den planlagte (eller forventede, om du vil) belastning i maskinerne hvis du tager øvelserne i en bestemt rækkefølge og får problemer i en anden rækkefølge er helt normalt.

Eksempel:

Hvis du er vant til at komme frisk til bænkpres og så en dag først har trænet triceps, så kan du ikke forvente at kunne presse det samme i bænkpressen. Dine triceps som hjælper til i øvelsen er trætte og derfor må du sætte belastning i bænkpressen efter det eller forvente at køre med færre reps.

Er det mon det som er problemet - altå bare for armene?

I så fald, lærer man med erfaringen hvor meget indflydelse det har at bytte om på rækkefølgen og sætte belastningen derefter.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener :unsure:

Men at holde den planlagte (eller forventede, om du vil) belastning i maskinerne hvis du tager øvelserne i en bestemt rækkefølge og får problemer i en anden rækkefølge er helt normalt.

Eksempel:

Hvis du er vant til at komme frisk til bænkpres og så en dag først har trænet triceps, så kan du ikke forvente at kunne presse det samme i bænkpressen. Dine triceps som hjælper til i øvelsen er trætte og derfor må du sætte belastning i bænkpressen efter det eller forvente at køre med færre reps.

Er det mon det som er problemet - altå bare for armene?

I så fald, lærer man med erfaringen hvor meget indflydelse det har at bytte om på rækkefølgen og sætte belastningen derefter.

præcis.. trætte muskler, ikke fordi jeg har decideret smerte, men armene bliver trætte..

Rygsmerter, når man laver reps.. Tegn på at jeg skal snart træne ryg?

Edited by crisis
Link to comment
Share on other sites

Derudover kan du teknisk set ikke tabe fedt OG forøge muskelmasse

For at forbrænde fedt eller kulhydrater, så skal du være i energi-underskud

For at forøge muskelmasse, så skal du være i energi-overskud, da musklerne skal have energi at tærre på..

I

dhestbech

Og som sagt, kan du heller ikke opbygge muskelmasse, mens du er i Kcal-underskud,

Det kan godt lade sig gøre at tabe fedtmasse og opbygge muskelmasse samtidigt. Jeg har haft flere personer inde til DXA-scanning mellem 70-80 kg, som har tabt alt fra 1 til 2,5 kg fedt og opbygget omtrent samme mængde muskelmasse på mellem 1,5 til 3 måneder. De har enten været i et meget lille energiunderskud eller i energibalance.

crisis

kedelige steder, det er begyndt at blive svært at finde noget fedt på låret, og mangler nu ''bare'' ryg, mave, bryst og lidt på arme.

Hvor ligger fedtet primært placeret på maven? Subkutant (i underhuden) eller intraabdominalt (omkring indvoldene)?

Der er nemlig flere studier som viser at jo længere tid du laver kredsløbstræning om dagen (fra 30-60 min/dag, 3-4 gange om ugen over 70% af VO2max), desto mere fedt kan du tabe intraabdominalt. Hvor der skal mere til at få tabt det sidste fedt subkutant omkring maven. Hvis du er interesseret kan jeg godt finde studierne frem? Sidder alligevel og kigger på dem til dagligt.

/Wyrste

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt lade sig gøre at tabe fedtmasse og opbygge muskelmasse samtidigt. Jeg har haft flere personer inde til DXA-scanning mellem 70-80 kg, som har tabt alt fra 1 til 2,5 kg fedt og opbygget omtrent samme mængde muskelmasse på mellem 1,5 til 3 måneder. De har enten været i et meget lille energiunderskud eller i energibalance.

Hvor ligger fedtet primært placeret på maven? Subkutant (i underhuden) eller intraabdominalt (omkring indvoldene)?

Der er nemlig flere studier som viser at jo længere tid du laver kredsløbstræning om dagen (fra 30-60 min/dag, 3-4 gange om ugen over 70% af VO2max), desto mere fedt kan du tabe intraabdominalt. Hvor der skal mere til at få tabt det sidste fedt subkutant omkring maven. Hvis du er interesseret kan jeg godt finde studierne frem? Sidder alligevel og kigger på dem til dagligt.

/Wyrste

Haha.. Jo det kunne da være sjovt nok, altså jeg ved nu ikke så meget med under huden, men har omkring fedt rundt om maven som svare til at mellemrummet mellem tommel og pegefinger strukket ud. altså når jeg niver maven.. Men det meste ligger nok under huden. Jeg tror også at der er noget som ligger under mine ribben, da jeg godt kan mærke dem, men de virker bare meget fremskubbet. hvis du forstår..

Link to comment
Share on other sites

Haha.. Jo det kunne da være sjovt nok, altså jeg ved nu ikke så meget med under huden, men har omkring fedt rundt om maven som svare til at mellemrummet mellem tommel og pegefinger strukket ud. altså når jeg niver maven.. Men det meste ligger nok under huden. Jeg tror også at der er noget som ligger under mine ribben, da jeg godt kan mærke dem, men de virker bare meget fremskubbet. hvis du forstår..

Tjek denne artikel. Den giver et godt billed på hvordan kostrestriktion og fysisk aktivitet påvirker det subkutane og intraabdominale fedt.

Ross et al (2000) Diet vs Exercise.pdf

Link to comment
Share on other sites

præcis.. trætte muskler, ikke fordi jeg har decideret smerte, men armene bliver trætte..

Rygsmerter, når man laver reps.. Tegn på at jeg skal snart træne ryg?

Sig mig engang, træner du slet ikke ryg?

For så kan det da absolut anbefales, at du går i gang med det, da det er et ret centralt område at få med.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der er nemlig flere studier som viser at jo længere tid du laver kredsløbstræning om dagen (fra 30-60 min/dag, 3-4 gange om ugen over 70% af VO2max), desto mere fedt kan du tabe intraabdominalt. Hvor der skal mere til at få tabt det sidste fedt subkutant omkring maven.

Hvad skulle "det mere" være der skulle få det sidste mavefedt væk?

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Wyrste: Så retter jeg lige mig selv. Det kan godt lade sig gøre, men så skal du vel køre et split-program (dvs. at du kører fedtforbrænding en dag, muskelopbyggende min. 24 timer senere og så tilbage til fedtforbrændingen ca. 2 døgn senere) ?

Det er meget muligt at man også kan gøre det på den måde. Når du skriver fedtforbrænding, går jeg ud fra at du mener lavintenst arbejde?

Dem jeg har målt muskeløgning samtidigt med fedttab er fodboldspillere og tennisspillere i off-season, som har haft fokus på styrketræning samtidig med deres sportsspecifikke træning, så jeg ville egentlig også anbefaler højintenst interval-arbejde, som hyppigt trænes i de 2 sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share