Hvilke produkter (protein, weightgain osv) virker?


WeightGainer
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg er en knægt på 18 år, 184 cm høj og vejer omkring de 63 kg. :(

Har før spurgt til råds om hvordan jeg tager på, hvor jeg fik svaret, at jeg skulle melde mig ind i et fitness-center og så ellers bare spise noget mere.

Har lavet følgende plan for mig selv:

(Jeg træner i Fysiq)

Fullbody program (lavet af trænerne i Fysiq) 3-4 gange om ugen - altså hver anden dag i ca. 1 time.

Morgenmad: 2 rugbrødsrundtom med peanutbutter og syltetøj + 2 bananer og 1/2 liter kakao(mathilde el. cocio)

Frokost: 1 pose nødder á 200 gram + 2 æbler + 2 sandwich med mayonnaise, kalkunpålæg(masser af det!) og salat.

Middag: hvad lillemor nu finder på at lave. Mindst 2 portioner.

Lige inden jeg går i seng kører jeg også 15 mavebøjninger, 10 armbøjninger, 20 rygbøjninger og 20 mavebøjninger til sidemusklerne i maven(sagde ham træneren jeg skulle) - x 3, altså 45, 30, 60 og 60.

Indimellem spiser jeg også små mellemmåltider som æbler, müslibarer, nødder og lign.

Har så 2 spørgsmål til jer:

1) Har i nogle forslag til ændringer i min mad? :-)

2) Ved i om det ville være en god ide med sådan noget som proteinshakes og/eller weightgainer? I så fald, hvilke mærker virker - vil virkelig gerne tage på!

På forhånd tak for hjælpen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Din kost er lort og dit træningscenter ligner lort.

Ned i Target Fitness med dig og få lavet et ordentligt program.

Her er en artikel fra Chris Aceto med et eksempel på en kostplan der virker.

6 perfect meals: build lean mass and torch your bodyfat with this full day's worth of perfect food choices

Muscle & Fitness, March, 2005 by Chris Aceto

The following six meals have one thing in common: They're perfect. They're flawless. They're clean as can be, and they're ideal because they help you build muscle (provided you're hitting the gym devotedly), burn fat and promote overall stellar health. And, conveniently, they account for a full day's worth of great eating. Not sure what to eat for breakfast? Lunch? Dinner? All of the above? Now you are. And while you may have to tweak portion sizes to fit your bodytype, the following meals are about as universally bodybuilder-friendly as they come. Enjoy.

THE PERFECT DINNER

* 1 chicken breast (7-9 oz.)

* 1 yam

* 1 cup peas, corn and carrots

603 calories, 69 g protein, 61 g carbs, 7 g fat

Why? The combination of carbohydrates and lean protein in this meal increases the levels of insulin in the blood, fostering a hormonal environment that's ideal for muscle growth. Yams digest slowly, helping to sustain that environment, and lower-fat protein, like this chicken breast, helps keep bodyfat in check.

Hardgainer Tip: Add a tall glass of low-fat milk and saute the chicken in extra-virgin olive oil for additional protein and essential fats that help growth.

Shredding Tip: Eat half the yam and ditch the vegetable medley, which is higher in calories, for a lower-calorie vegetable like green beans.

THE PERFECT BREAKFAST

* 4-6 egg whites with 2 whole eggs

* 1 serving Cream of Wheat cereal

* 1 banana

525 calories, 38 g protein, 59 g carbs, 15 g fat

Why? Eggs, a universal bodybuilding staple, offer easy-to-digest protein to kick-start muscle growth. Cream of Wheat provides energy-rich complex carbohydrates, and bananas contain both fructose and potassium, which support glycogen formation in the liver and muscles to minimize muscle breakdown in the body.

Hardgainer Tip: Substitute 16 ounces of low-fat milk for water in prepping the Cream of Wheat. This adds another 16 grams of protein, 24 grams of carbohydrate and 4 grams of fat.

Shredding Tip: Go with all egg whites to keep fat and calories as low as possible and substitute a cup of strawberries for the banana to shed another 50 calories.

THE PERFECT LUNCH

* 6-9 oz. extra-lean ground beef

* 2 cups pasta

* 3/4 cup broccoll

700 calories, 60 g protein, 83 g carbs, 13 g fat

Why? For muscle-building, there's nothing like beef--it contains creatine, all the necessary aminos and a full spectrum of B vitamins, and it's dense in iron to assist in energy production. Pasta provides carbs, which are essential for energy, and broccoli yields compounds that help with fat control.

Hardgainer Tip: Choose lean, not extra-lean, beef (around 10%-15% fat as opposed to under 10%). The extra fat and calories spare the burning of glycogen and protein for greater growth.

Shredding Tip: Temper your lunchtime carb intake: Eat just 1 cup of pasta but double up on the broccoli--low in calories, high in fiber--to control calories and your feelings of hunger.

THE PERFECT PRETRAINING SNACK (One hour before training)

* 1 cup fat-free cottage cheese

* 4 slices rye toast with 2 Tbsp. grape jam

532 calories, 35 g protein, 89 g carbs, 4 g fat

Why? The protein from cottage cheese hits the blood by workout time, sparing muscle breakdown. Grape jam offers sugar, which kicks up insulin to minimize breakdown as well. Rye bread is a slow-burning carb, preventing blood-sugar drops that can come from eating sugar alone.

Hardgainor Tip: Include extra jam to guard against the depletion of glycogen.

Shredding Tip: Stick to two slices of toast to control carbs but don't forgo the jam--you'll need the quick burst of energy to offset muscle breakdown.

THE PERFECT POST-TRAINING SNACK (not shown)

* Whey-protein shake (two scoops mixed with water)

* 1 cup rlce with 4 Tbsp. raisins

549 calories, 45 g protein, 91 g carbs, 2 g fat

Why? Recovery and growth. Fast-digesting protein and carbs jump-start the rebuilding process. Whey is a great source of amino acids, and the rice and raisin mixture offers concentrated carbs that kick up insulin for muscle repair.

Hardgainer Tip: Bump the rice serving to 1 1/2 cups for more simple carbs.

Shredding Tip: Eat 1/2 cup of rice and 1-2 tablespoons raisins.

THE PERFECT ANYTIME SNACK

Turkey sandwich with:

* 2 slices whole-grain bread

* 2-3 slices fat-free cheese

* 3-4 slices deli turkey breast

* Mustard and fat-free mayo

316 calories, 36 g protein, 34 g carbs, 4 g fat

Why? Convenience, as well as that much-needed sixth meal of the day. The balanced combination of protein, carbs and fat in this sandwich are ideal for mass-building.

Hardgainer Tip: Add a glass of low-fat milk and a piece of fruit if you have a speedier-than-average metabolism.

Shredding Tip: Use carb-reduced bread to keep carbohydrates and calories under control.

Link to comment
Share on other sites

1) Har du udregnet hvor meget protein, kulhydrat, fedt og kcal du får om dagen? Det burde du. Hvis du vil øge din masse skal du ligge i kcal overskud, og få nok protein.

2) Det er en god idé, hvis du ikke kan dække dit protein + kcal behov. Og vil mene, at stort set alle mærker virker.

Link to comment
Share on other sites

1) Har du udregnet hvor meget protein, kulhydrat, fedt og kcal du får om dagen? Det burde du. Hvis du vil øge din masse skal du ligge i kcal overskud, og få nok protein.

2) Det er en god idé, hvis du ikke kan dække dit protein + kcal behov. Og vil mene, at stort set alle mærker virker.

Hvordan måler man helt nøjagtigt hvor meget man indtager om dagen af de forskellige ting når man ikke spiser helt præcist det samme hver dag? :)

men tak for svaret, meget nemt at forholde sig til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man helt nøjagtigt hvor meget man indtager om dagen af de forskellige ting når man ikke spiser helt præcist det samme hver dag? :)

Det kan man ikke helt præcist. Men du kan undersøge cirka hvad du får på en normal dag, og så bruge det antal kcal. Nogen måltider ligner dog hinanden mere end andre - fx. kan du få brug for noget protein + kcal tilskud, hvis du en dag kun spiser grøntsagssuppe.

Ønsker du det helt præcise, må du lave kostplan efter hvad du indtager. Dog kan det hurtigt bliv besværligt :-)

En alternativ måde at måle, om du får nok kcal er ved bare at se din vægt. Tager du på ligger du i overskud, taber du dig er du i underskud.

Hvad er dit mål med træning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommenterer lige her, selvom det ligner et fejlanbragt ernæringsspørgsmål:

Hvor meget er det meningen, at du vil tage på pr. dag/uge/måned?

I hvor høj grad skal det være muskler du tager på?

Arnold var så fræk at postulere, at et æg ekstra om dagen, det er tilstrækkeligt, hvis man laver almindelig motions bodybuilding.

Han sagde også, at mælk er for børn og øl er for mænd, og det kan jeg kun bekræfte, hvis målet regulært er øget masse.

Der skal altså ikke den store videnskab eller specielle diæter til for at tage på, og dit bud er mindst lige så godt som Salt'e efter min mening.

Persomligt vil jeg mene, at der er ganske lidt, der kan overgå 5 øl og 200 gram peanuts (eller mere) om dagen.

At det så måske ikke er specielt sundt, det er en anden sag, men det er jo officielt hellerikke sundt at rå-æde æg.

Link to comment
Share on other sites

Æg, Mælk med høj fedt, Mathilde med høj fedt, ymer og yoghurt.

Det er bare nogle af de ting jeg brugte, da jeg var i ca samme situation.

Jeg kunne PT aldrig drømme om at købe protein pulver, når jeg kan få mere kvalitet for pengene i rigtig mad. Eks. Æg, Kylling, hakket kød.

Det med 1 æg om dagen passer meget godt, måske endda i overkanten, jeg mener når vi ser på hvor meget mad folk spiser i dag. Særligt begyndere, som egentlig burde fokusere mere på nogle gode stærke øvelser. Bænk, squat, dødløft. osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Og vil mene, at stort set alle mærker virker

Hvilke mærker virker da ikke?

Arnold var så fræk at postulere, at et æg ekstra om dagen, det er tilstrækkeligt, hvis man laver almindelig motions bodybuilding.

Han sagde også, at mælk er for børn og øl er for mænd, og det kan jeg kun bekræfte, hvis målet regulært er øget masse.

Der skal altså ikke den store videnskab eller specielle diæter til for at tage på, og dit bud er mindst lige så godt som Salt'e efter min mening.

Persomligt vil jeg mene, at der er ganske lidt, der kan overgå 5 øl og 200 gram peanuts (eller mere) om dagen.

At det så måske ikke er specielt sundt, det er en anden sag, men det er jo officielt heller ikke sundt at rå-æde æg

WAT

Sikke da noget vrøvl.

Hans kost er lort. Müslibarer, syltetøj, mayonaise - dét skal man dælme ikke basere sin kostplan på. Alt for mange kulhydrater, alt for dårligt fedt, alt for lidt protein. Det er ikke noget, der er til diskussion - og dine rettelser er fuldstændigt sort snak. Ganske fint eksempel på hvorfor det hedder en "mening".

Jeg kunne PT aldrig drømme om at købe protein pulver, når jeg kan få mere kvalitet for pengene i rigtig mad. Eks. Æg, Kylling, hakket kød

Det meste proteinpulver nu til dags indeholder 70-90 gram protein pr 100 gram af høj biologisk værdi, høj optagelighed og optagelseshastighed. Det er desuden noget af den billigste kilde til protein og er nemt at håndtere, dosere og planlægge for en 18 årig, der næppe har stor bestemmelse for sit generelle kostindtag.

Det med 1 æg om dagen passer meget godt, måske endda i overkanten, jeg mener når vi ser på hvor meget mad folk spiser i dag. Særligt begyndere, som egentlig burde fokusere mere på nogle gode stærke øvelser. Bænk, squat, dødløft. osv.

Ét æg vejer ca. 50 gram og indeholder altså ca. 71 kcal og 6 gram protein. Det gør ikke en skid forskel - og slet, slet ikke i det lange løb. Så er det ligegyldigt hvilke øvelser man kører.

Tag og spis nogle digestive kiks og drik noget sødmælk lige før du hopper i seng. Det burde kunne hjælpe på kiloene

... I modsætning til hvis man spiser dem kl 14 eller kl 21?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kunne PT aldrig drømme om at købe protein pulver, når jeg kan få mere kvalitet for pengene i rigtig mad. Eks. Æg, Kylling, hakket kød.

Kvalitet for pengene?

Whey protein er vel, pr. gram protein, hvis ikke det billigste, så noget af det billigste du overhovedet kan få.

Kød er pisse dyrt.

Eksempel:

Whey protein af 82 % protein på bulkpowders.co.uk koster 68 kr. pr. kg., hvis du køber en 5 kilos bøtte.

Det er ca. det samme som random kød fra Netto koster pr. kg., hvori der vel er 15-30 % protein.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share