Træning + idræt i skole


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hej,

Hvad synes I man burde gøre, hvis man bulker og ikke kan undvære kcal, da man har sin egen træning, også har man idræt i skolen som skoleb siger man SKAL deltage til. Der er ikke nogen eksamen i faget, det er forbrug af energi også er der self risiko for skader.

Hva burde man gøre her? Skolen vil have noget dokumentation fra lægen, der fortæller jeg ikke kan deltage af en årsag. Hvad ville I gøre i denne situation?

Link to comment
Share on other sites

Noget lign. det MamboMads siger, dog ville jeg nok formulerer det lidt anderledes.

Du mister intet af at deltage i idrætsundervisningen. Der er ingen der kræver at du brænder dig selv fuldstændig ud til idræt. Derudover, så se det som at din træning bliver en smule mere alsidig og ikke se det som en hæmsko for din træning ved siden af.

Det er bare i gang, og lad være med at se det så firkantet.

Edited by Zee
Link to comment
Share on other sites

Tja, så deltager jeg bare. Vil bare nøjes med et måltid efter idræt.

Noget helt andet.. Findes der noget slags medicin eller lign, der kan hjælpe på kvalme når man tænker på mad? Jeg får det nemlig tit. En ven sagde, at han tog noget, der gjorde ham pænt sulten.. kender I noget?

Link to comment
Share on other sites

Tja, så deltager jeg bare. Vil bare nøjes med et måltid efter idræt.

Noget helt andet.. Findes der noget slags medicin eller lign, der kan hjælpe på kvalme når man tænker på mad? Jeg får det nemlig tit. En ven sagde, at han tog noget, der gjorde ham pænt sulten.. kender I noget?

Spiseforstyrrelse?

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke måske være psykisk? Altså tanken om alle de måltider, man skal have gennem dagen, kan jo give lidt kvalme..

Har læst det kan være megareksi eller ortoreksi.. Hva i alverden gør man med dette?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig.

Højde: 1,82

Vægt: 81kg

Antal kcal per dag (cirka): 4000kcal

Fedtprocent: 5-6% iflg impedans måler

Jeg har ikke et meget præcist tal på mit indtag, men det ligger omkring de 4000.

Kunne det evt skyldes for meget lactose gennem mælk eller måske for meget proteinpulver?

Drikker nemlig 3-4 shakes om dagen..

Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig.

Højde: 1,82

Vægt: 81kg

Antal kcal per dag (cirka): 4000kcal

Fedtprocent: 5-6% iflg impedans måler

Jeg har ikke et meget præcist tal på mit indtag, men det ligger omkring de 4000.

Kunne det evt skyldes for meget lactose gennem mælk eller måske for meget proteinpulver?

Drikker nemlig 3-4 shakes om dagen..

Tvivler stærkt på de 5-6 % fedt... så må vi se billeder! :D

Men jo 3-4 shakes er meget - især hvis de alle er med smag... så har de i hvert fald IMO større tendens til at kunne give "kvalme".

Link to comment
Share on other sites

4000 kcal er ikke så voldsomt igen. Du burde kunne holde dig til 1-2 shakes om dagen. Går du helt kold i maden, så vil jeg anbefale dig 3 dage med nul carbs og 1500 kcal pr. dag. Jeg er ret sikker på at du har lyst til at spise efter sådan en omgang.

Link to comment
Share on other sites

Altså, shakes er den nemmeste måde for mig at få kalorier ned når jeg er i skole. Ved ikke, hvad alternativet kunne være? Jeg overvejede at droppe maden på kostplanen og sætte træning på standby i et par måneder, hvor jeg så ville spise alm mad, så jeg ikke får kvalme bare ved at se eller tænke på det. Lyder det som en god ide? Vil nok tabe nogle kg.. Men vil nemt og hurtigt kunne få vægten op igen.

Mht fedtprocenten, så er jeg ret sikker. Måske har jeg en del væske på mig lige pt, men det forsvinder jo hurtigt når jeg nu tager den pause fra kosten og træningen.

Tager ikke så nemt på i fedt, så derfor har jeg den lave procent. Tror endda den er lavere end 5-6%...

Får også mere tid efter jeg er færdig med hf til at træne.

Lyder det som en god ide? Nogle råd til hvordan jeg bedst muligt kan undgå at tabe for mange kg..?

Link to comment
Share on other sites

Træningspause mener jeg slet ikke er hensigtsmæssig og da slet ikke i et par måneder, det vil du med sikkerhed fortryde i det lange løb. Så hellere tage en pause fra kostplan og i en periode spise hvad du vil.

Når du siger du får 4000kcal om dagen er det så primært magert kyllingebryst, protein shakes, grøntsager, salat, frugt, brune ris og fuldkornspasta og minimal mængde fedt? I så fald undrer det mig ikke at du får kvalme bare ved tanken om den mængde du skal spise, jeg tror variation måske er vejen frem for dig og måske lære at fedt ikke nødvendigvis er ond, men en ret energi rig næringskilde.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere holdt pauser fra træning, hvor jeg mistede nogle kg. Men jeg indhentede det hurtigt igen - eller faktisk så steg jeg endnu mere på den måde. Jeg ved ikke med dig, men at træne mens jeg spiser, hvad jeg har lyst til, virker som spild af tid for mig, da chancen for at tage på i muskelmasse er minimal. Jeg vil ende med at sidde fast med de samme vægt i flere måneder. Det er desuden meget tidskrævende at lave mad og spise mad hele tiden, oveni i man træner 5 dage om ugen, når man er på sidste år af gymnasium.

Jeg er ikke bange for fedt, overhovedet. Jeg spiser det, der er nødvendigt for at stige i masse.

Tidligere kostplan:

100g Havregryn i 500ml sødmælk og whey gainer + 2 vitamin piller - 1000kcal

Whey proteinshake med kulhydrater, kreatin og l-glutamin i vand - 300kcal

150g ris,150g bøf og 80g bønner - 700kcal

Whey Proteinshake i 50g oats og 500ml sødmælk samt 25g mandler - 700kcal

150g ris og 100g kyllinge - 500kcal

Whey Proteinshake i 50g oats og 500ml sødmælk samt 25g mandler - 700kcal

4 piller epa-gla+ fra biosym.

Casein Proteinshake i 50g oats og 500ml sødmælk - 500kcal

Link to comment
Share on other sites

Det kan helt seriøst hjælpe ikke at tænke på kost og være ligeglad med hvad og hvor meget du får i et stykke tid.

Da jeg hele tiden tænkte på at jeg skulle have så og så mange måltider med så og så meget protein havde jeg kvalme og kunne ikke spise ret meget af gangen. (måske bliver mavesækken lidt mindre af alle de små måltider i stedet for nogle store? Broscience :smile: )

Nu efter jeg har fået et mere afslappet forhold til det med måltider, handler det mere om ikke at tage for meget på for mit vedkommende..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet at få min fedtprocent op tidligere - jeg opgraderede endda mit indtag fra 2000kcal til 4000kcal - og dog kunne jeg ikke se noget ændring andet end i masse og måske væske. Det skyldes vel bare en hurtig forbrænding.

Jeg har brugt et af metoderne fra MOLs forside til at måle fedtprocent i skoletimer. Den viste 7%, men den var for høj, da folk med mere fedt på end mig i klassen fik lavere resultater. Læste så senere i metoden, at den ikke nødvendigvis viser præcise tal for folk med fedtprocent under en vis cifre. Kan ikke huske hvilket.

Burde jeg fortsætte med kreatin mens jeg spiser hvad jeg har lyst til? Samtidig med jeg ikke træner...

Link to comment
Share on other sites

Begriber simpelthen ikke at du holder ved i din ide med ikke at træne. Det handler jo ikke kun om masse og styrke, der er også et sundheds aspekt i træning, det kan på ingen måde betale sig at holde en pause på flere måneder med mindre du er alvorligt skadet eller lign.

For mig lyder det lidt som om at du har besluttet dig, du gider ikke, og forsøger så bare at få bekræftelse her inde fra.

Jeg syntes din plan er tåbelig og kortsigtig, din undskyldning med at du ikke har tid holder ikke. Og hvis det du nævner var din kostplan undrer det mig ikke at du blir dårlig ved tanken om at spise det der, du lever jo af protein shakes og det lyder som om du ingen variation har/havde. Tror stadig du får for lidt fedt og kosten ser generellt ikke så sund ud.

Link to comment
Share on other sites

Maden og kvalmen er, hvad der har skræmt mig væk fra træning, kan man sige.

Vil gerne træne - elsker at træne. Men gider sgu ikke fortsætte med den slags kostplan.

Jeg måler ikke fedt i kostplanen, men du har vel ret - får nok for lidt fedt. Men hvad ville I anbefale at gøre med kostplanen? Hvilke nemme og små måltider kunne erstatte de proteinshakes, som dækker 6-700kcal?

Jeg er ret sikker på, at jeg hurtigt starter med at træne igen, hvis jeg får en bedre kost. Ved bare ikke, hvordan jeg skulle dække de kcal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share