Hvorfor tager jeg på?


Milea
 Share

Recommended Posts

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med et irriterende problem jeg har;

Jeg er en kvinde på 33 år, 171 cm høj og vejer pt 79,4 kg. Siden januar har jeg haft ændret min kostvaner, og har da også smidt 12 kg. I maj begyndte jeg at træne, cykle og løbe. Siden juli har min vægt stået helt stille, så jeg fik af vide at jeg skulle vægt træne, hvilket jeg så begyndte på. Desværre de sidste par uger, er min vægt begyndt at stige, hvilket er ret frustrerende da jeg SKAL ned på et BMI på 24, eller 73 kg pga en operation.

Jeg vægt træner hver anden dag ca, hvor jeg også crosstrainer i 15-20 min bagefter og varmer op med 10 min løb.

Ca. hver anden dag løber jeg 15-20 min, crosstrainer 20-30 min, og nogle gange cykler jeg 15 min.

Min mad lyder nogenlunde sådan her;

Morgenmad: En lille portion havregryn med minimælk

Mellemmad: Et stykke frugt.

Frokost: Enten rugbrød med laks, eller to stk knækbrød med en eller slags pålæg, eller en Natur diet shake.

Mellemmad: Et stykke frugt eller Natur diet bar

Efter træning: En protein shake

Aftensmad: For det meste kyllingebryst med et stk rugbrød til. Fuldkornspasta med kylling, ærter og broccoli. Nogle gange "alm" aftensmad, men fravælger sovs.

Jeg spiser ingen aftens snack da jeg har læst mig frem til at det sætter forbrændingen i stå om natten.

Selvfølgelig ryger der en gang imellem lidt mørk chokolade eller en vingummi ned, men det drejer sig om max en håndfuld.

Jeg drikker kun vand og kaffe, dog drikker jeg saft under træning.

Håber virkelig i kan hjælpe mig :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måltider på en dag, når du træner så lidt.. Og så vælger du samtidig at tage en protein shake, hvilket egentlig egner sig bedst som erstatning til et rigtigt måltid, når folk ønsker at tabe sig. Eller til folk som vil tage på, som supplerende måltid.

De der crosstrainer maskiner egner sig bedst til folk med helbredsproblemer. Tag du hellere nogle længere løbeture, op imod 30-60minutter, hvis du er i form til det.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den første og næppe den sidste til at oprette et indlæg som dette.

Svaret er desværre ret kontant, og kan ofte lyde lettere arrogant. Men det korte svar er ikke desto mindre at du spiser for meget. Hvis vægten ikke falder, træner du enten for lidt, eller spiser for meget, og det ser ud til din træning umiddelbart er på plads.

Ofte undervurdere folk hvor meget de spiser i løbet af en dag. Speciel de små snacks har det med at blive "glemt". jeg siger ikke dine informationer er ukorrekte, men prøv en dag at gå 100% præcist igennem hvad du indtager (også kalorier i væskeform).

Men et forslag til ændring af din kostplan vil være at droppe pastaen. Selv om det er fuldkorn, er energimængden ret stor pr. 100g. Kartofler indeholder ca. 82 kcal pr. 100g, og pasta ligger omkring 382 pr. 100g.

Drop saft under træning. Med mindre det er sukkerfrit indeholder saft gerne 40-50kcal pr. 100ml. Så længe du ikke løber 10km+, har kroppen slet ikke brug for den mængde kulhydrat mange tror.

Pas på med snacksene. Selv om det er en "håndfuld" passere slik gerne de 500kcal pr. 100g. Selvfølgelig skal du give dig selv lov til noget "godt", men være OBS på det....

PS: Fint nok du indtager en proteinshake efter træning, men den er næppe nødvendig. Du bør dog aldrig bruge den som en måltidserstatning som foreslået.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Det er mange måltider på en dag, når du træner så lidt.. Og så vælger du samtidig at tage en protein shake, hvilket egentlig egner sig bedst som erstatning til et rigtigt måltid, når folk ønsker at tabe sig. Eller til folk som vil tage på, som supplerende måltid.

De der crosstrainer maskiner egner sig bedst til folk med helbredsproblemer. Tag du hellere nogle længere løbeture, op imod 30-60minutter, hvis du er i form til det.

WAT

Link to comment
Share on other sites

Meget enig med Venan!

Vær opmærksom på at du skal sætte dit kalorieindtag ned efterhånden som du taber dig. Det er meget sandsynligt at du har ramt et plateau i vægttabet, fordi du har glemt at nedsætte dit kalorieindtag efterhånden som du smed vægt.

En anden mulighed er at du måske - ubevidst - kommer til at spise lidt større portioner fordi du træner og derfor føler dig mere sulten.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg synes ikke jeg spiser særlig meget, men vil da prøve at skære lidt ned på maden og op for træningen.

Jeg vil prøve at skrive ned hver en krumme jeg indtager, og så vurdere ud fra det. Hvad skal mit kalorieindtag max ligge på ved vægttab?

Ang. crosstrainer synes jeg at det er knapt så hårdt som løb, men kalorieforbrændingen er det samme...men ved ikke hvor meget man skal rette sig efter det der står på skærmen på maskinen?

Ham der ejer mit fitness center, har sagt at man skal drikke noget sukkerholdigt når man styrketræner, ellers ville man miste muskelmasse frem for fedt, er det helt idiotisk? :blink:

Det samme sagde han mht protein shaken efter træningen.

Altså, jeg synes virkelig det er indviklet at skulle tabe sig/leve sundt. Det var jo nemt nok at tage de kilo på :4mewantfood:

Edited by Milea
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg synes ikke jeg spiser særlig meget, men vil da prøve at skære lidt ned på maden og op for træningen.

Jeg vil prøve at skrive ned hver en krumme jeg indtager, og så vurdere ud fra det.

Hvad skal mit kalorieindtag max ligge på ved vægttab?

Det er umuligt at sige - det svinger fra person til person. Men du kan bruge madital.dk eller lignende til at beregne dit kalorieindtag. Hvis du ligger 500-1000 kcal under dit ligevægtsindtag (Ligevægtsindtag = det indtag der betyder at du hverken tager på eller taber dig) er du godt på vej.

Her på motion-online er der også en kalorieberegner (ligger på forsiden af sitet)

Ang. crosstrainer synes jeg at det er knapt så hårdt som løb, men kalorieforbrændingen er det samme...men ved ikke hvor meget man skal rette sig efter det der står på skærmen på maskinen?

Du kan ikke regne med kalorietælleren. Den bruger gennemsnitsberegninger, som du udelukkende kan bruge som en ledetråd og ikke som et reelt resultat af din træning. Løb forbrænder (i de fleste tilfælde) flere kalorier end en crosstrainer. Men en crosstrainer er fin til konditionstræning og vægttab og risikoen for skader (som smadrer virkelig mange vægttabsprojekter) er langt, langt mindre på en crosstrainer end ved løb.

Ham der ejer mit fitness center, har sagt at man skal drikke noget sukkerholdigt når man styrketræner, ellers ville man miste muskelmasse frem for fedt, er det helt idiotisk? :blink:

Det samme sagde han mht protein shaken efter træningen.

Ja, det ejeren af fitnesscenteret siger, er helt idiotisk. Sukkerindtag og tab af muskelmasse har intet med hinanden at gøre. Venan har helt ret i at det ikke er nødvendigt med sukkerholdige drikke. Du skal op og træne HÅRD konditionstræning i mere end 60 minutter, før sukkerholdige drikke har nogen berettigelse. Proteinshaken kan du også smide væk, medmindre det drejer sig om virkelig hård styrketræning og du ellers sørger for at indtage nogle proteiner og kulhydrater i rimelig tid efter træning

Altså, jeg synes virkelig det er indviklet at skulle tabe sig/leve sundt. Det var jo nemt nok at tage de kilo på :4mewantfood:

Du er jo godt på vej og har allerede opnået et ret flot vægttab. Prøv at fokusere på det positive og arbejd ud fra det i stedet for at gå i sort over at vægten står stille lige nu. :smile:

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det er mange måltider på en dag, når du træner så lidt.. Og så vælger du samtidig at tage en protein shake, hvilket egentlig egner sig bedst som erstatning til et rigtigt måltid, når folk ønsker at tabe sig. Eller til folk som vil tage på, som supplerende måltid.

De der crosstrainer maskiner egner sig bedst til folk med helbredsproblemer. Tag du hellere nogle længere løbeture, op imod 30-60minutter, hvis du er i form til det.

Ej, jamen du er helt forkert på den BlueBoden! ^^

For det første er det overhovedet ikke mange måltider på en dag. Hvis man vil tabe sig, er det netop rigtigt hvad hun gør - at spise 5-8 gange om dagen. Der må ALDRIG, og jeg gentager ALDRIG gå mere end 3 timer mellem man spiser! Det er for at holde forbrændingen og fordøjelsen i vejret.

For det andet er det GLIMRENDE, at hun indtager proteinshakes, det holder een mæt og hendes proteinbehov bliver lettere overholdt! Det gør mig helt sur, at du siger, det er en "erstatning for et rigtigt måltid" - passer under ingen omstændigheder.. Det er et supplement til den varierede kost, og det er langt lettere at dække sit proteinbehov, når man har en god proteinkilde som valleprotein nu er.

*bare sørg for, at du har købt et kvalitetsprotein. Hvilket mærke har du?

Når det så er på plads, så vil jeg råde dig til følgende ting:

1) Opprioriter vægttræningen! Hvis du lærer basisløftene som: squat, dødløft, bænkpres og et pres over hovedet, evt. militarypres, så sker der det, at dit CNS (central nervous system) bliver påvirket i langt højere grad, end hvis du løber, står på crosstraineren etc.

Der sker også det, at dit testosteronniveau bliver påvirket, idet man "stresser/belaster" kroppen under styrketræning. Dvs. at du rent faktisk vil påvirke hormonerne i kroppen, således at du vil tabe dig - self. ved siden af en ordentlig diæt, samt tage muskelmasse på, hvilket er godt!

Jo mere muskelmasse, jo hurtigere forbrænding!

Jeg synes måske du skal skære ned på dit cardio træning, og køre basisløftene 3-4 x ugentligt (få en til at hjælpe dig med teknik), og måske 1-2 x 30 min cardio om ugen. HUSK AT SÆTTE TID AF TIL RESTITUTION, ellers bliver du bare slap, tyndfed og skadet i stedet.

2) Skær ned på kulhydraterne! Der sker nemlig det, at hvis du får for meget kulhydrat, er kroppen i en lagringsfase, som gør at kroppen lagrer kulhydrat til fedt, hvilket jo siger sig selv.

I stedet skal du holde dig til kød, fisk, æg, soya og GRØNT! Spis så meget grønt du vil!

Du må faktisk hellere spise fedt som nødder, olivenolie, avokado, ost, smør, end du må spise brød, pasta osv.

Men stadig - ikke undgå kulhydraterne helt, bare kør på et minimum. Evt. spis et stk. rugbrød om morgenen m. ost på ved siden af 2-3 æg.

3) Nedprioriter sukker! Jeg ved, at det kan være svært, men hvis andre kan - kan du også. Chokolade, vingummier osv., er modstridende dit mål. Spørg dig selv inden du spiser det: "vil det jeg nu propper i munden, hjælpe mig til at komme tættere på mit mål?". Hvis svaret er nej, så find noget i dit køkken/køleskab, som er nyttigt. Fx en håndfuld blåbær og nødder. HOLD DIG FRA SUKKER!!

Hvis du er i tvivl om noget, er du velkommen til at skrive på min mail: [email protected] - jeg har en mere uddybende diæt og/eller styrketræningsprogram, der vil kunne hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Ej, jamen du er helt forkert på den BlueBoden! ^^

Ja, men det er du desværre også selv :wink:

Antal måltider har intet med BMR at gøre. Man kan argumentere for at det hjælper til at holde et mere stabilt blodsikekrniveau, og man har derfor lettere ved at undgå en pludselig sukkertrang. Men det er stort set også det eneste gode argument for at spise mange måltider om dagen.

Proteinshake er fuldstændig overflødig for en der styrketræner på motionsplan. Drink den hvis man syntes det er sjovt/nemt, men ikke fordi det er nødvendigt. Det er stort set heller ikke forskel på kvaliteten af proteinpulver. Den største forskel ligger i smagen, da amonisyreprofilen faktisk altid er den samme, hvilket er det der tæller.

At styrketræner mere mener jeg heller ikke er nødvendigt. Hun styrketræner trods alt hver anden dag. Igen snakker vi altså om en motionist der ønsker at tabe sig. Selv om du skruer op for styrketræningen, vil det næppe medføre nævneværdig hypertrofi. Det er også misvisende at påstå vægttræning påvirker hormoner i en sådan grad du vil tabe dig af det, for det er slet ikke korrekt. Større muskelmasse fører til et højere BMR ja, men at opbygge muskelmasse under et vægttab er utrolig svært, og endnu sværere for en kvinde. At foreslå mindre kredsløbstræning til fordel for styrketræning er nærmest idioti, når nu kvinden ønsker et vægttab. Du skal nok styrketræne i noget der ligner 5 timer, for at forbrænde det samme som 30min løb (også selv om du inkludere EPOC).

Og så for at fluekneppe lidt til sidst, så lagre kroppen næsten aldrig kulhydrat som fedt, det er en generel misforståelse. Det der sker på en kulhydratrig diæt, er at stort set alt fedtstof du indtager bliver lagret til fedtdepoterne, da kroppen bruger alt kulhydrat som energikilde, hvorved fedtforbrændingen bliver nedprioriteret. Du skal spise ret meget kulhydrat for at sætte gang i lipogenesen.

Nedprioritere sukker er jeg dog enig i :laugh:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

For det første er det overhovedet ikke mange måltider på en dag. Hvis man vil tabe sig, er det netop rigtigt hvad hun gør - at spise 5-8 gange om dagen. Der må ALDRIG, og jeg gentager ALDRIG gå mere end 3 timer mellem man spiser! Det er for at holde forbrændingen og fordøjelsen i vejret.

Hvad i alverden snakker du om?

Hvis man vil tabe sig er noget af det vigtigste at man føler sig mæt så længe som muligt - det gør man bedst ved at spise få store måltider i stedet for at spise mange små.

Bevis:

Prøv det :smile:

PS:

Aldrig 3 timer? Vækker du så dig selv hver 3. time hver nat? Det lyder vildt godt for din restitution og generelle performance.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Hvad er din baggrund, siden du kan sige, at det jeg siger er forkert?

Jeg er uddannet pers. træner i New Jersey og er igang med idræt studiet på KU herhjemme nu. Hvad er du?

At man er igang med en uddannelse kvalificerer ikke nødvendigvis een. Der findes masser af studerende og færdiguddannede indenfor alle fag som er så elendige at man ligeså godt kunne have spurgt en papkasse.

MVH

En studerende :smile:

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Jeg er den menskelige google (dermed sagt at min baggrund er fuldstændig irrelevant)....

Undskyld på forhånd, for følgende kommer til at lyde meget flabet!

Jeg er sådan set ret ligeglad med, hvad for et studie du er igang med, derfor er det stadig en omgang myter og forkert information du fyre af. Hvis du mener det er rigtigt, må du meget gerne komme med noget dokumentation.

Hvis du gider dokumentere følgende udsagn, vil jeg blive utrolig glad.

1. Du SKAL spise hver 3. time, for at holde forbrændingen igang

2. Styrketræning forøger dit basal stofskifte (ikke i forhold til ekstra muskelmasse)

3. Styrketræning er mere effektivt end kredsløbstræning i forhold til vægttab

Edit: Siden forbrændingsmyten åbenbart er meget udbredt prøver jeg lige at smide denne artikel op: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg er den menskelige google (dermed sagt at min baggrund er fuldstændig irrelevant)....

Undskyld på forhånd, for følgende kommer til at lyde meget flabet!

Jeg er sådan set ret ligeglad med, hvad for et studie du er igang med, derfor er det stadig en omgang myter og forkert information du fyre af. Hvis du mener det er rigtigt, må du meget gerne komme med noget dokumentation.

Hvis du gider dokumentere følgende udsagn, vil jeg blive utrolig glad.

1. Du SKAL spise hver 3. time, for at holde forbrændingen igang

2. Styrketræning forøger dit basal stofskifte (ikke i forhold til ekstra muskelmasse)

3. Styrketræning er mere effektivt end kredsløbstræning i forhold til vægttab

Edit: Siden forbrændingsmyten åbenbart er meget udbredt prøver jeg lige at smide denne artikel op: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

Ok.

Her kommer dokumentationen.

1) Jeg vil lige sige, at jeg foreslår hende at spise hver 3. time, hvis hun går i gang med systematisk styrketræningsprogram! Blandt andet for at have optimal/hurtigere restitution.

http://www.howtoburnfat.com/fat-loss/lose-body-fat-fast.html

2) http://www.alun.dk/slank/muskelmasse-stofskifte-forbraend-fedt.html

3) http://www.womenshealthmag.com/fitness/cardio-vs-strength-training-workouts

Vær så god søde ven

Link to comment
Share on other sites

Jeg er den menskelige google (dermed sagt at min baggrund er fuldstændig irrelevant)....

Undskyld på forhånd, for følgende kommer til at lyde meget flabet!

Jeg er sådan set ret ligeglad med, hvad for et studie du er igang med, derfor er det stadig en omgang myter og forkert information du fyre af. Hvis du mener det er rigtigt, må du meget gerne komme med noget dokumentation.

Hvis du gider dokumentere følgende udsagn, vil jeg blive utrolig glad.

1. Du SKAL spise hver 3. time, for at holde forbrændingen igang

2. Styrketræning forøger dit basal stofskifte (ikke i forhold til ekstra muskelmasse)

3. Styrketræning er mere effektivt end kredsløbstræning i forhold til vægttab

Edit: Siden forbrændingsmyten åbenbart er meget udbredt prøver jeg lige at smide denne artikel op: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

OG så vil jeg lige tilføje, at du altså overdriver det jeg skrev!

Jeg skrev ikke, at hvis man ikke spiser hver 3. time, at forbrændingen så vil være dårlig, MEN den vil blive bedre hvis hun spiser hver 3. time, hvis ikke hver 2. time - og hun inkluderer protein i hvert måltid.

Jeg skrev også, at HVIS hun søgte et stabilt og varigt vægttab, vil det være bedre at fokusere på styrketræningen end cardiotræningen af flere årsager. Blandt andet fordi hun har tendens til at spise "usundt" en gang imellem, og at dette næsten vil opveje det hun lige har forbrændt på crosstraineren. Derfor vil det være bedre for hende at påvirke CNS.

Link to comment
Share on other sites

OG så vil jeg lige tilføje, at du altså overdriver det jeg skrev!

Jeg skrev ikke, at hvis man ikke spiser hver 3. time, at forbrændingen så vil være dårlig, MEN den vil blive bedre hvis hun spiser hver 3. time, hvis ikke hver 2. time - og hun inkluderer protein i hvert måltid.

Har du læst dit eget indlæg?

Der må ALDRIG, og jeg gentager ALDRIG gå mere end 3 timer mellem man spiser! Det er for at holde forbrændingen og fordøjelsen i vejret.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Her kommer dokumentationen.

1) Jeg vil lige sige, at jeg foreslår hende at spise hver 3. time, hvis hun går i gang med systematisk styrketræningsprogram! Blandt andet for at have optimal/hurtigere restitution.

http://www.howtoburnfat.com/fat-loss/lose-body-fat-fast.html

2) http://www.alun.dk/slank/muskelmasse-stofskifte-forbraend-fedt.html

3) http://www.womenshealthmag.com/fitness/cardio-vs-strength-training-workouts

Vær så god søde ven

Jeg må indrømme jeg har meget svært ved at tro du er universitetsstuderende, når du kalder de links for dokumentation....

Her er dokumentation på at healing virker: http://www.alternativ.dk/index.php?p=art&id=94

Din Alun artikel er dog ikke HELT ved siden af, men beskriver dog intet af det du påståede før. Der bliver skrevet at øget muskelmasse giver øget BMR, hvilket da er ganske sandt. Men at påstå styrketræning øger hormonniveauer i en sådan grad, at du får et øget stofskifte, er helt ved siden (din tidligere påstand). Stofskiftet har også absolut intet at gøre med CNS. Jeg fatter da slet ikke hvor det argument kommer fra? Hvordan kan du tro at centralnervesystemets evne til at udvikle kraft kan påvirke BMR?

Der står så meget lort i de 2 andre artikler jeg slet ikke gider kommentere dem. Jeg forstår ikke hvordan man kan tro styrketræning forbrænder flere kalorier end kredsløbstræning. Det er simpelthen så tåbeligt at tro på. Der står endda i artiklen at man forbrænder mellem 8-10 kcal hvert minut under styrketræning. Jeg dyrker gerne 2 timers styrketræning med en ret høj intensitet, så jeg må altså forbrænde omkring 1200 kcal? Mon dog.

Prøv lige at læse denne artikel igen: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=879792

Det er en analyse af adskillige studier der er lavet på området, og ikke en omgang alt for damerne logik.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle, håber i kan hjælpe mig med et irriterende problem jeg har;

Jeg er en kvinde på 33 år, 171 cm høj og vejer pt 79,4 kg. Siden januar har jeg haft ændret min kostvaner, og har da også smidt 12 kg. I maj begyndte jeg at træne, cykle og løbe. Siden juli har min vægt stået helt stille, så jeg fik af vide at jeg skulle vægt træne, hvilket jeg så begyndte på. Desværre de sidste par uger, er min vægt begyndt at stige, hvilket er ret frustrerende da jeg SKAL ned på et BMI på 24, eller 73 kg pga en operation.

(...)

Håber virkelig i kan hjælpe mig :-)

For at vende tilbage til trådstarter :innocent:

Træning er naturligvis godt for alle og er med til at forme kroppen, har sundhedsmæssige gevinster og giver som oftest bedre velvære.

Når det nu er sagt, er det vigtigste i forbindelse med vægttab at fokusere på kosten. Vægttab er jo i princippet simpel matematik. Hvis du indtager færre kcal end du forbrænder, vil du tabe dig. Hvis du ikke taber dig eller tager på, indtager du de samme eller flere kcal end du forbrænder.

Jeg har selv tabt knapt 19 kg siden primo juli måned ved en kombination af cardio og kontrolleret kostindtag (Ja, jeg havde også meget at tabe af 88,8 kg fordelt på en 36-årig kvinde i højden 166 cm). Kroppen vil naturligt forsøge at holde på dine kg. Det er derfor nemt at komme til at spise mere, når man træner, hvis man ikke samtidig er påpasselig med kosten.

Jeg vejer min mad, regner kcal-indholdet ud i opskrifter samt noterer alt hvad jeg spiser. Det er naturligvis ret besværligt i begyndelsen, men man vænner sig til det - især får man fokus på portionsstørrelser - det er ret interessant hvor lidt man egentlig har behov for på tallerkenen. Mine portionsstørrelser har i hvert fald været alt for store. Min passion for rødvin og røde bøffer har heller ikke hjulpet :blush:

Et varigt vægttab kræver naturligvis en kostomlægning, men nu er du interesseret i et vægttab, for at få en operation. Derfor vil jeg tillade mig at anbefale, at du fokuserer meget mere på din kost (end din motion - nu ingen tæsk fra MOL-folket :laugh: ) og noterer alt ned, hvad du spiser - eventuelt kun for en periode - så du får et overblik over, hvor mange kcal du faktisk indtager.

Jeg anvender selv en hjemmeside på nettet, hvor jeg kan registrere mit madindtag, den indeholder en madtabel, forudindtastet vægt og kcal af en masse madvarer, f.eks. vægt og kcal-indhold af en skive specifikt pålæg. Herudover vises kcal-indtag, vægttab, motion, kropsmål mv. som grafer, hvilket gør vægttabet sjovere, ligesom man kan lave en fremskrivning i forhold til ens hidtidige vægttab og hvornår man vil nå sit mål. Jeg vil ikke reklamere for en bestemt hjemmeside, men der findes flere af den slags hjemmesider på nettet.

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar...må indrømme at jeg stadig er en del forvirret, da i ikke er enige i hvad der er rigtigt at gøre.

Dog har jeg fået det ud af jeres input at jeg skal spise mindre, eller bytte ud med flere grøntsager. Jeg prøver at fortsætte med min normale vægt træning, men giver den en ekstra tand op for konditions træningen. DET burde da virke!

Kibo; super flot at tabe så meget på så kort tid :superman: Hvad er det for en hjemmeside du bruger?

Igen, tak for jeres hjælp :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er din baggrund, siden du kan sige, at det jeg siger er forkert?

Jeg er uddannet pers. træner i New Jersey og er igang med idræt studiet på KU herhjemme nu. Hvad er du?

Dét, du skriver, har du i hvert fald ikke lært på dit studie, og du kommer til at lærer noget om kildekritik, hvis du regner med at forsætte dit studie.

EDIT: ,.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Milea

Jeg er ikke bange for at reklamere for den side jeg selv bruger: Madlog.dk

Har brugt den i 3 måneder, øjeåbner :crazy: og smidt 6,5 kilo

Den er ikke gratis, men det er fandens effektivt at notere alt ned - og afslørende :devil:

Udover sukkeret har jeg oplevet at alkohol er ret skidt ift. vægttab :laugh:

mvh

Steen

Link to comment
Share on other sites

Men det er stort set også det eneste gode argument for at spise mange måltider om dagen.

Hvad med forbedring af proteinsyntesen? - Det vil jeg (med min beskedne viden) vurdere som værende det stærkeste argument for at indtage et måltid hver 3. til 4. time (selvom jeg kan læse mig til, at mange mener det er et stærkt overdrevet argument). Er du/andre uenig(e) i dette?

Edited by Lassefar
Link to comment
Share on other sites

Hvad med forbedring af proteinsyntesen? - Det vil jeg (med min beskedne viden) vurdere som værende det stærkeste argument for at indtage et måltid hver 3. til 4. time (selvom jeg kan læse mig til, at mange mener det er et stærkt overdrevet argument). Er du/andre uenig(e) i dette?

Spiser man mellem 3-6 måltider dagligt er der, sidst jeg tjekkede, ikke den store forskel i graden af syntese af protein ved 3 måltider versus 5-6. Derimod har jeg læst undersøgelser, der viste at en højere måltidsfrekvens ligefrem inhiberede proteinsyntesen. Et forsøg konkluderede, såvidt jeg husker, at når dagen var omme var mest protein blevet syntetiseret ved en beskeden måltidsfrekvens, i og med at proteinsyntesen i højere grad påvirkes når organismen modtager en stor mængde føde under mindre frekvente forhold (3-6 måltider), versus et scenarie hvor vi forestiller os at en testperson er lagt i drop hvorefter aminosyrer strømmer ind i blodet med en fast konstant rate, 24 timer i døgnet.

Edited by davidplmlsn
Link to comment
Share on other sites

Hvad med forbedring af proteinsyntesen? - Det vil jeg (med min beskedne viden) vurdere som værende det stærkeste argument for at indtage et måltid hver 3. til 4. time (selvom jeg kan læse mig til, at mange mener det er et stærkt overdrevet argument). Er du/andre uenig(e) i dette?

Jeg fandt følgende "Type and timing of protein feeding to optimize anabolism" (Mosoni L., Mirand PP.):

Similar results were obtained in adult humans. There was no difference in nitrogen balance between a twoprotein-meals and a three-protein-meals pattern when

protein intake was low (0.5 g/kg per day) [23]. By contrast, three protein meals allowed a better nitrogen balance than two meals for a protein intake between 0.87

and 1.2 g/kg per day [24]. There was a tendency for a higher nitrogen balance in young women fed four protein-containing meals a day compared with young women fed three meals a day, with lunch providing 80% of daily protein intake [25]. However, for adequate intakes of energy and protein, there was no difference in nitrogen balance between young women fed three or six meals per day [26]. In such conditions, it is not surprising that three meals distributed over 14 h induced a higher eucine balance than a single feeding period consisting of hourly meals which lasted 10 h [15,16]. The hourly meal-feeding pattern promoted protein anabolism only by reducing protein degradation, and was associated with higher leucine degradation during the post-absorptive period.

In summary, the results obtained in adult participants

showed that the protein feeding pattern had either no

effect or that spreading protein intake was favorable.

Altså så længde at man får nok energi og protein, så er der ikke nogen egentlig forskel på om man spiser 3 eller 6 gange. Så jeg ville ikke bekymrer mig så meget om antallet af måltider :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share