Øget styrke under Kcal. underskud.


Wanabee
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål.

Kan jeg forvente, at kunne øge min styrke/Rep antal i øvelser som pullups og pushups, samtidig med at jeg er i kcal. underskud???

Jeg er naturligvis med på, at det ikke er muligt for mig, at opbygge muskelmasse når jeg er i underskud, men hvad med styrken fra neurale tilpasninger, vil jeg stadig kunne bygge den op?

Jeg er startet løb og styrketræning og vægttab op samtidig for ca. 5 månder siden, men jeg synes ikke jeg har øget mit antal af armbøjninger, til gengæld synes jeg at jeg syrer til på en mere smertelig måde end jeg har oplevet før i tiden (For flere år siden da jeg styrketrænede mere med henblik på at tage på).

Jeg har forsøgt at sø'ge på enmet i dette forum, men uden held.

Håber i kan hjælpe.

mvh.

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner omkring 4-6 gentagelser, med ca. 4 sæt, med korte pauser, så træner du eksplosivitet (kort sagt: Du øger dit neurale drive og fyringfrekvens, som giver en øget eksplosivitet)...

I mine øjne bør du godt kunne træne dette, i kcal-underskud, dog sørg for at have en smule fedt i kosten da dette er med til at "smøre" nervebanerne, som er det der er målet i eksplosivitet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu i nogle måneder kørt tung styrketræning i kcal underskud for at komme ned i vægt samtidig med at blive stærkere. Det jeg er kommet frem til er at kostens sammensætning er det essentielle. Sørg for at spise rigtig mange proteiner så du understøtter muskelopbygningen og ikke blot får nedbrudt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor mange Pull- og Pushups kan du så lave?

Hvis det er mere end 10, så skal du have noget vægte på :-)

@ Pigehest: Self! Proteiner - my bad at jeg lige glemte den..

Hmm, Pullups elle rettere chinups tror jeg det er (håndfladerne væk fra mig selv) laver jeg omkring 13/8/8

Pushups 25/20/20

Især Pushups er jeg rimelig bitter over, jeg husker at jeg da jeg var lidt yngre kunne ta 50:-(

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner omkring 4-6 gentagelser, med ca. 4 sæt, med korte pauser, så træner du eksplosivitet (kort sagt: Du øger dit neurale drive og fyringfrekvens, som giver en øget eksplosivitet)...

I mine øjne bør du godt kunne træne dette, i kcal-underskud, dog sørg for at have en smule fedt i kosten da dette er med til at "smøre" nervebanerne, som er det der er målet i eksplosivitet..

Det er jo det rene sludder og vrøvl.

Der er ikke noget "med korte pauser" der træner eksplosivitet. Dynamisk træning laves som regel mellem 1 og 3 gentagelser.

Og fedt der "smører" nervebanerne? LOLWUT?

Link to comment
Share on other sites

Nervebaner skal ikke smøres. Nerveimpulser er ikke mekaniske, men elektriske.

En arbitrært fastsat pause skaber ikke automatisk eksplosivitet, ligesom kettlebells i sig selv ikke gør folk eksplosive. 40 sekunder er desuden slet ikke i nærheden af at være relevant. Eksplosiv træning bør som udgangspunkt være med nær fuld hvile.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu gerne vil argumentere for at man kan 'smøre nervebanerne' så skal det da nævnes at myelinskederne der isolerer axonerne hovedsageligt består af fedt. Dog tror jeg ikke at turnover raten på disse er særligt høj og dermed er det ikke nødvendigt at syntetisere nye ret ofte. Samtidig tror jeg helt sikkert at kroppen prioriterer således at der prioriteres fedt til netop denne funktion selv hvis man har en MEGET fedtfattig kost.

Men spis du hellere proteinrigt.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share