Hjælp til seriøs slankekur


Thomas88
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en knæagt på 23år og overvægtig! Det skal der gøres noget ved nu.

Jeg har læst meget rundt på siden her (og andre) men det er godt nok med blande tanker :)

Så nu prøver jeg at spørger jer herinde.

Jeg vejer 130kg og er 185cm. Jeg er bestemt ikke til piller og nogen anden form for "hjælp" Det skal være ren kost og motion.

Så nu skal jeg høre jer ad!

Hvad anbefaler i af kost. Jeg er VILD med kylling! Og hvad med motionen? Jeg bor få hundrede meter fra et motionscenter hvor jeg er meldt ind, men det kniber lidt med at komme derop, selvom jeg har masser af tid!

Jeg håber i kan hjælpe mig og give mig et løft på vejen!

Thomas :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du har ret, der findes hverken slankepiller eller piller mod et brækket ben.

Motiovation holdes bedst ved en form for belønning, eller at man kan se resultatet. Det behøver ikke være så avanceret. Men hvis du nu bare begynder med af visualisere træning og resultater over for dig selv.

Det kan gøres så simpelt at du har en kalender hængende, på væggen eller din PC. Skriv eks minutter du trænede på ugedagen, og hvad du vejer når du står op eks. Søndag eller Mandag morgen.

Hvis du så har trænet en gang, og står uændret, kan du måske se andre dage hvor du træner 3 gange har smidt ½ eller måske et helt kilo, jammen så går der ligesom sport i, at lige få sat lidt krydser, og det kan nærmes give dårlig samvittighed ikke at få trænet. Så får man lige lyst til at smutte op til træning og snuppe en tur.

Du kan komme ind i perioder hvor du taber en masse, og andre hvor du ikke bevæger dig. Pludselig er vægten konstant men maven bliver mindre, betyder det hele fordeler sig bedre.

Som sidegevinst får man også dejlig dårlig samvittighed hvis man spiser noget grimt, og man kan se det på vægten. Øv.

Selv lavede jeg et regneark, med kropsmål, vægtkurver, løbe kurver m.v. Det afstedkom så desværre i en periode med rigtigt gode resultater, at jeg løb forceret efter resultater i regnearket, og ikke lyttede til kroppen der havde alt for travlt. Resultatet var en grim gang skinnebensbetændelse og løbestop i 2 måneder. Men bruger det stadigtvæk.

Du kommer ikke udenom at skrue ned for kosten hvis du vil ned i vægt, men du kan også optimere meget selv. Mht kost så lav det ikke værre end du kan finde ud af det i hverdagen, en mager madpakke, og fedtfattige godbidder klar når du falder i. Det kan være gulerødder, frugt eller hvadsomhelst, uden kalorie hysteri - bare det holder dig fra fedt og sukker. Får du sindsyg kagetrang kan en lille håndfuld rosiner (ikke en hel pakke) dæmpe det ned på et øjeblik.

Brug din sunde fornuft, og læs lidt på nettet omkring kostråd. Alle de avancerede opskrifter og råd - glem dem. Det tager ikke lang tid at fedtoptimere eks sin madpakke, droppe sygelige kaloriebomber som sodavand frem for nogle lækre kolde danskvand m.v. Tænk hvad det ændrer at fjerne "fedmebombecolaerne" fra køleren, og fylde den med billige danskvand fra netto. Det er sådan noget jeg tænker på. Det smager pragtfuldt og er rent, fri for kemikalier, snask, lim, shit og sukker.

Der er mange måder, men du er godt på rette vej med din indstilling. Husk bare der er ikke noget der hedder slankekur, det hedder at ændre måden man lever spiser og motionerer på. At finde en helt ny balance, at leve rigtigt og ikke i en fedt, sukker og kemikalierus.

Det er forskelligt hvad der virker for den enkelte, prøv dig frem og hold det simpelt så det er til at håndtere i hverdagen, og giv dig tid til at nyde den forandring der sker med dig selv. Det er jo lidt fantastisk det du har besluttet dig for.

Du kan jo tage op og starte allerede idag, og glæde dig til at lave skemaet når du kommer hjem, og nyde efteråret, med en øm krop der er lykkelig træt når du skal i seng, en flaske koldt vand og et par gulerødder eller frugtgodbidder at styrke sig på.

....og skriv lige til os alle igen - når du har været deroppe.

Af sted med dig.

Link to comment
Share on other sites

Det de andre siger :4thumbup:

Fedt at du har indset at der skal ske noget og at det skal ske på en måde der virker....

Ville egentlig bare skrive for at vise min støtte og komme med to små råd.

1) Kostomlægning: Det er næsten sikkert at du vil falde i en sjælden gang i mellem (ellers er du dælme sej). Lad være med at tænke: Øv - nu kom jeg til at spise en plade chokolade/pose chips/kage - så kan det hele også bare være ligemeget, nu dropper jeg det hele og vender tilbage til mine dårlige vaner. Slip det og tænk: Ok, det var en smutter, men jeg er stadig i gang - op på hesten igen :superman:

2) Træning: Afsted til motionscentret med dig. Du skriver du har masser af tid. Så jeg vil foreslå dig at supplere med en masse gode gåture og cykelture. Det giver naturligvis ikke så godt som fx løb eller spinning, men virker måske mindre uoverskueligt og er knap så hårdt - og skal ses som et supplement til den hårdere træning (som du sikkert alligevel ikke kan klare så meget af i starten). Ud at få noget lys og luft - og det tæller også med i kalorieregnskabet. :smile:

Lykke til og frisk mod

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med at du vil igang :)

Har selv gjort som dig de sidste 21 mdr.

kommet fra ~150 til nu 80 kg.

Motion - gang/gåture - 5-10 km hver/hver anden dag.

når du når ned på 110 - begynd at løbe (før hvis din krop/ben kan holde til det)

kost - let kost- salat - kylling/kalkun.

jeg har holdt mig til meget protein og lidt kulhydrater.

(ingen hvid brød/pasta/ris)

go for it - alt kan lade sig gøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er rart med noget opbakning fra andre! :D

Jeg tror egentlig bare at jeg vil tage det som det kommer.

Når først man er igang med træningen og den sunde kost, så kommer der jo små resultater som gerne skulle give et boost til at give den mere gas.

Jeg tager første dag i fitnesscenteret idag, og så må vi se hvordan det går! :)

Link to comment
Share on other sites

meld dig til spinning hold 3-4 gange pr. uge, så skal fedet nok rasle af

Enig. Men det gør det ikke alene.

Jeg har tabt ca 40 kg. Det er gjort ved kostomlægning. Lade slik/chips/alkohol være, eller kun indtage i små mængder.

Mit udgangspunkt var stort set det samme som dit. 187 cm og 130 kg. Jeg fik hjælp af en diætist der lagde en kalorieplan, den var som følger: 1 kcal (i daglig tale kalorie, hedder rigtigt kilo kalorie) = 4,184 kJ

Morgen 1600-1800 kJ

Frokost 1800-2200 kJ

Aften 2500-2900 kJ

Mellemmåltider i alt 1800-2200 kJ

Det fungerede udemærket sammen med 1,5 times motion om ugen. Motionen er gradvist øget, så nu spinner jeg 2-3 gange om ugen, og kører på cykel til og fra arbejde, ca 1 time om dagen, samt en længere tur i weekenden. Cykeltur foregår så hurtigt jeg nu kan køre.

Nu bruger jeg Mobile Fitness, som er et program udviklet af Kbh. Universitet, man må tro de ved hvad de taler om. www.mobilefitness.dk.

Jeg tror ikke på de mange forbud mod at spise det eller det andet. Jeg spiser alt, hvidt brød, pasta, ris, chokolade, kager osv osv. Jeg vælger bare selv hvornår og hvormeget. Det er ikke venner, kolleger eller familie, der bestemmer hvad jeg skal spise, det styrer jeg selv.

En anden ting der har virket for mig, er små mål. Selvfølgelig har jeg hele tiden haft slut målet i hovedet, jeg har bare fokuseret på de små. Så når vægten så siger 120,x, er næste mål 119,x. På den måde opnår man en masse små sejre. Jeg har heller ikke haft nogen tidsfrist, før nu. Nu skal jeg veje 85 kg den 14. november, for der er mine 15 uger i mobilefitness gået.

Hvordan du end vælger at gå frem, så held og lykke med dit projekt. Der er ikke nogen "rigtig" måde, ud over du skal være i kalorieunderskud. Du kan godt, men det kræver viljestyrke og fokus.

Tillykke med dit nye sundere liv, det er fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

Tillykke med beslutningen! Det er første skridt på vejen uanset hvad :)

Jeg har selv stor glæde af www.madlog.dk, hvor jeg kan holde styr på hvor mange kJ jeg kan spise og samtidig tabe mig stabilt. Det betyder, at intet i princippet er forbudt, men man lærer hurtigt, hvilke madvarer, som "koster" i regnskabet.

Jeg har erfaret, at jeg holder mig bedst kørende, hvis jeg får relativt meget protein og godt med sunde fedtstoffer fra fisk, nødder, avocado og gode planteolier.

Derudover spiser jeg masser af grønt, men holder igen med sukker, brød, pasta osv.

Held og lykke med projektet

/Anne

Link to comment
Share on other sites

Jeg begyndte at spise som jeg gerne vil resten af mit liv og lægge træning oveni. Så jeg spiser stadig pizza, lakrids og drikker sodavand. Det gør almindeligt slanke mennesker jo også, så hvorfor ikke også mig?

Det betyder dog at jeg så cykler en omvej hjem eller en ekstra tur i det gode vejr eller også tager jeg i fitness og giver den gas. Ganske som almindeligt slanke også gør - de forbrænder jo det ekstra de spiser i weekenden.

Personligt talte jeg kcal i nogle måneder på madital.dk - gratis - og siden har jeg bare mærket efter i kroppen. Jeg har heller ingen deadline på hvornår jeg er færdig med det her for det bliver jeg aldrig, så kg'ene må gerne bruge lidt ekstra tid på at smelte, bare de så også bliver væk resten af mine dage.

For dog at måle mine anstrengelser har jeg en vægtkurve i et excel-ark, hvor jeg hver dag taster min morgenvægt ind. Jeg generes ikke synderligt af at vægten hopper og springer som en bjergged på fold om foråret, men til gengæld lærer jeg at mærke efter på tøjet hvordan det føles at veje så og så mange kg. Dertil kommer også at jeg efterhånden lærer at min krop holder på væske omkring ÆL og menses, hvorefter den smider det som var det en vandballon med ekstra stort splash i. Jaja, det er en kvindeting, men mænd har også en hormonel rytme, tænker jeg. Lær din krop at kende, mærk den og find så det motion, der får dig ud af huset. Spis fornuftigt og sæt dig ind i mæthedsfaktorer og psyken under vægttab, så du kan imødegå de kriser du uvægerligt vil møde undervejs på en nogenlunde ok måde.

Personligt havde jeg i sidste weekend en ægte slam-weekend og jeg tog da også et par kg på igen, men de er altså røget i denne uge igen - simpelthen ved træningen. Den slags skal man jo også lære at deale med, hvis man ikke skal være afhængig af at spise eget mad konstant. Livet har jo også fester, bifture og den slags, hvor man spiser anderledes end normalt og det skal der være plads til - ellers gider man alligevel ikke.

God vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share