Hvilken/hvilke vitaminpille(r) tager i?!?!


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

ER lidt nysgerrig, hvilken slags vitaminpiller folk herinde fylder sig med.

Tager i bare en standard multivitamin fra Fakta, eller sværger i til et superprdoukt (til en anden pris) ?

Hvorfor tager i den vitaminpille i tager - begrund gerne ;)

Og sidst men ikke mindst, hvor købes de/den, og til hvilken pris (hvis nu begrundelsen er go, sku man måske overveje) :)

(har selv altid bare taget en standard hver dag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser Maximum, hvilke sikkert er vældig gode...! Det var nogen min mor købte men som hun aldrig har taget sig sammen til at spise.

tror jeg vælger en lidt billigere type når ejg selv skal ud og købe vitaminer da jeg ikke har råd til 200,-/glas.

Link to comment
Share on other sites

2 stk. af de billige fra netto (200 stk for ca. 21 kr.) hver morgen.

Mig bekendt har ingen kunne påvise en større renlighed eller bedre kvalitet hos de dyre producenter - de har kun nogle lækre kvinder i reklamerne :bigsmile:

A-vitamin er nu engang a-vitamin på det molekylære-niveau.

Har dog overvejet at købe en BB-tablet i stedet (Twinlabs fx.) da 2 stk. af de andre giver lidt for lidt af nogen vitaminer, og lidt for meget (måske) af andre - bl.a. mineralerne.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det lige Twinlabs Mega6 er blevet så populær ? Jeg tyggede mig i sidste igennem Harvard Medical Schools Health guide, og iflg. dem er der ingen beviser for at de enorme doser vitaminer skulle have nogen positiv virkning. I flere tilfælde kan det tværtimod være skadeligt.

Link to comment
Share on other sites

Trainingspack fra Prolab! Jeg mener at når vi yder mere skal vi også have mere! Ved hård fysisk træning, så som vægttræning, svedes en del vitaminer og derfor er det ofte nødvendigt at få mere end "alm." mennesker. Dette emne og det med at få for mange vitaminer er belyst andre steder her på mol, bl.a. har hr. Jørgen Storm, skrevet noget ganske fornuftigt om kring dette! :D B) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at få opfyldt sit daglige vitamin indtag på en økonomisk måde, er der så nogen der kan foreslå eller har erfaringer med vitaminer af den lidt billigere slags?

Jeg tænker på nogle der kan købes i Dk i almindilige supermarkeder eller helsokostforretninger... - altså vitaminer der ikke er vildt dyre og som man ikke behøver bestille fra udlandet?!

Link to comment
Share on other sites

Livol fra Bilka - 400 stk. til ikke så mange penge.

Hvorfor - jeg tror ikke det har den store betydning, medmindre man er under konstant overvågning for vitamin/mineral forbrug/mangler. Fine præparater med lidt ekstra i posen kan sgu ligeså godt betyde at man får for meget af en ting som gør at man fungere dårligere. En lille dosis for en sikkerheds skyld er nok for mig.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

---> Some dog,

Jeg tror altså ikke at der er en proportional sammenhæng ml. mængden af træning og behovet for vitaminer/mineraler. Det forholder sig jo eks. ikke på den måde for Kreatin, hvor der en daglig optimal dose.

Så vidt jeg ved foreligger der ingen dokumentation for nødvendigheden af vitaminer i det omfang man får eks. gennem Twinlab Mega 6. Tværtimod siger de kilder jeg har pløjet igennem, at der rent faktisk kan være bivirkninger ved for stort indtag.

Det er jo eks. nu fastslået at det er en myte at store mængder C-vitamin skulle hjælpe mod forkølelse.

Er der overhovedet nogen der kender til undersøgelser der påviser gavnlig effekt ved de høje doser, eller smider vi blot en masse penge efter dyre designer drugs ?

Link to comment
Share on other sites

Role of micronutrients in sport and physical activity.

Maughan RJ.

Department of Biomedical Sciences, University of Aberdeen Medical School, UK.

Many micronutrients play key roles in energy metabolism and, during strenuous physical activity, the rate of energy turnover in skeletal muscle may be increased up to 20-100 times the resting rate. Although an adequate vitamin and mineral status is essential for normal health, marginal deficiency states may only be apparent when the metabolic rate is high. Prolonged strenuous exercise performed on a regular basis may also result in increased losses from the body or in an increased rate of turnover, resulting in the need for an increased dietary intake. An increased food intake to meet energy requirements will increase dietary micronutrient intake, but athletes in hard training may need to pay particular attention to their intake of iron, calcium and the antioxidant vitamins.

Link to comment
Share on other sites

Int J Sport Nutr Exerc Metab 2000 Mar;10(1):62-70 Related Articles, Links  

Iron status of highly active adolescents: evidence of depleted iron stores in gymnasts.

Constantini NW, Eliakim A, Zigel L, Yaaron M, Falk B.

Ribstein Center for Sport Medicine Sciences and Research, Wingate Institute, Netanya, Israel.

Much attention has focused on the nutrition and hematological profile of female athletes, especially gymnasts. The few studies on iron status of male adolescent athletes found a low incidence of iron deficiency. The present studies investigated the iron status of male and female gymnasts (G) and compared it with athletes of other sports. Subjects were 68 elite athletes (43 M, 25F) ages 12-18, of four sports: gymnasts (11M,12F), swimmers (11M,6F), tennis players (10M,4F), and table tennis players (11M,3F). All lived in the national center for gifted athletes, trained over 25 hr a week, ate in the same dining room, and shared a similar life style. Mean levels of hemoglobin (Hb), red blood cell indexes, serum ferritin, serum iron, and transferrin were measured in venous blood. There was no difference in mean Rb among gymnasts (G) and nongymnasts (NG). However Hb was less than 14g/dL in 45% of MG vs. only 25% in NG, and less than 13g/dL in 25% of premenarcheal FG vs. 15% in NG. Low transferrin saturation (<20%) was detected in 18% of MG and 25% of FG vs. 6% and 8% in male and female NG, respectively (p<.05). The percentage of males suffering from low ferritin level (<20 ng/ml) was twice as high in G (36%) vs. NG(19%), and about 30% in all females. In summary, iron stores were consistently lower in MG vs. NG. Adolescent athletes of both genders, G in particular, are prone to nonanemic iron deficiency, which might compromise their health and athletic performance.

PMID: 10939876 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

/Niels-->> Jeg vil nu stille spørgsmål om det ikke er oplagt, at når vi yder mere har vi så ikke også brug for mere, det mener jeg så absolut!!

Jo da, men vi får jo forhåbentligt en varieret kost med mange vitaminer og mineraler.

Et dyrt produkt med et bestemt forhold af stoffer kan måske være godt for dig, men da vitaminer/mineraler har mange interaktioner, så kan det være at et stort indhold af stof A kan forringe optagelsen af stof B.

Dette kan desuden varierer i forhold til din træningsbelastning, andre stressfaktorer osv.

Medmindre man får analyseret sit behov kontinuerligt, så er det i bedste fald et gæt om det man tager er det bedste. Hvis man bare vil have mere er det måske nok billigere at spise flere at de billigere vitaminpiller.

Der kan selvfølgelig være undtagelser, som f.eks. jern til specielt kvindelige udøverer og ekstra B vitaminer som menes at være vigtigt for hårdt trænende.

Man kan selvfølgelig være så heldig at et bestemt præparet passer præcist til det du har brug for.

Jeg har bare absolut ingen effekt mærket når jeg har brugt "mærke" vitaminer.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

---->Anders

Ingen tvivl om at de artikler du refererer indikerer at der er behov for at være opmærksom på at indtag af vitaminer, mineraler etc.

Men, de lider jo under at være meget lidt konkrete. Konklusionen i den ene er at atleter har behov for mere jern end stillesiddende, og i den anden at man skal være opmærksom på at at få nok Calcium, jern og antioxidanter.

Men, betyder det at vi skal gå fra et indtag p 100% dv for vitamin C til 800%, hvilket jo er tilfældet for nogle af tilskuddene ?

Link to comment
Share on other sites

Det er såmen rigtigt nok, at det måske ikke er nødvendigt, at tage mere af alle vitaminer, men f.eks. er C-vitaminer jo oftes uden af kroppen efter 3-4 timer(og hurtigere hvis man træner lige efter indtagelsen) og derfor er det nødvendigt at tage dem enten som et depot eller flere gange i løbet af dagen. :bigsmile: B-vitaminer er, som flere har været inde på, ofte sat i forbindelse med et større "forbrug" ved f.eks. styrketræning eller anden hård fysisk udfoldelse. :D Om det så er nødvendigt, at købe de "dyre" eller de "billige" vitaminer, er jo så op til en selv! Jeg mener, hvis man ikke har en mærkbar effekt af de "dyre", vil jeg selvfølgelig heller ikke bruge penge på dem! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man kan finde flere tusinde studier som finder effekt ved indtagelse af et enkelt eller kombineret tilførsel af vitaminer/mineraler. De bedste studier er klart på forebyggelse. Dette er dog ikke det samme som at sige at et tilskud entydigt kan siges at hjælpe eller forebygge mod en bestemt sygdom. Et nyligt systematisk review i et af de bedst anerkendte tidskrifter når frem til at alle voksne bør indtage én multitablet, mens ældre bør indtage to.

Der findes en del studier der indikerer at man taber flere mikronæringsstoffer under fysisk aktivitet, men de fleste forskere er af den overbevisning at disse personer ikke har behov for ekstra vitamin/mineral tilskud, idet de spiser mere og således får en øget tilførsel gennem føden. Andre forskere mener dog at denne gruppe har behov for tilskud.

For de fleste mikronæringsstoffer er der foretaget en sikkerhedsvurdering og disse viser at man skal indtage en hel del før man kommer i nogen sikkerhedsrisiko. Det største problem er jern for mænd. I Danmark har visse autoriteter været ude og advare mod tilskud og her er i nogle tilfælde direkte refereret forkert. Dette gælder især vitamin E og C´s effekt på hjertekarsygdomme. Det er korrekt at større studier ikke har fundet gavnlig effekt af disse vitaminer på hjertekarsygdom, men der er ikke fundet en negativ effekt som det har været meldt ud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share