Marathon tempo


Hogfeldt
 Share

Recommended Posts

Hej jeg træner til Hammer Trail Marathon distance. var ude og løbe 15 km. i dag, og jeg havde lidt et tempo problem, i det træningsprogram jeg følger, skriver de at jeg bør løbe et Marathon tempo på 50-60% af max. puls. Men jeg endte med at havde sådan et mærkeligt tempo, hvor jeg løb så langsomt at det nærmere var ild march og jeg blev flere gange nød til at gå helt ned i gang for at holde pulsen nede. Jeg havde ellers massere energi til at løbe i et lidt højre tempo.

lidt fakta:

laveste målte puls: 64 bpm. (målt lige da jeg vågnede)

Max. puls beregnet til: 202 bpm. brugte en formel med alder.

Min filosofi er at jeg kun bruger trænings programmer som vejledende, jeg lytter primært til min krop.

Så jeg tror nok jeg ender med at skrue en tand op for tempoet, så jeg får en god rytme i mit løb, men uden at det bliver for højt, så jeg ikke kan løbe de lange distancer.

Men jeg ville lige høre, om der er nogen der har erfaring med noget lign.?

- Per

Link to comment
Share on other sites

Ja 20 slag har en hel del at sige, når jeg for tiden til det laver jeg en max puls test, så kan jeg få et lidt mere korrekt tal.

Har du et godt forslag, til hvordan jeg kan lave sådan en test, har kigget lidt på nettet, men kan kun finde præcise test, hvor man løber på løbe bånd eller kondicykel og jeg har ikke lige adgang til nogen af delene?

Link to comment
Share on other sites

Ja 20 slag har en hel del at sige, når jeg for tiden til det laver jeg en max puls test, så kan jeg få et lidt mere korrekt tal.

Har du et godt forslag, til hvordan jeg kan lave sådan en test, har kigget lidt på nettet, men kan kun finde præcise test, hvor man løber på løbe bånd eller kondicykel og jeg har ikke lige adgang til nogen af delene?

Jeg gjorde noget i stil med følgende:

Varmede op i ca 2km med let løb.

Fandt en fodbold bane og løbe 3-4 omgange i stigende tempo, hvor efter jeg så gav den næsten max gas en extra omgang, hvor den sidste langside var all out, så jeg nærmest ikke kunne stå op til sidst...

Så lav testen inden der kommer sne, er så koldt at ligge i ;-)

Link to comment
Share on other sites

i det træningsprogram jeg følger, skriver de at jeg bør løbe et Marathon tempo på 50-60% af max. puls.

- Per

Nej nej og atter nej, det er restitutionstræning! Et marathon bør løbes med højere intensitet. Læs lige denne artikel http://www.loebesiden.dk/marathon.php og evt beregn dit VDOT tal. Husk dog at når man løber trail skal man ikke fokusere på gennemsnit fart, ved mindre man løbe præsis samme rute gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

50-60% af max er en utrolig lav løbepuls.

Indrømmet, jeg er ingen hurtigløber, men da jeg trods alt løb jævnligt kunne jeg ikke tvinge mig selv til at løbe langsommere end en puls på ca 75%, men det lykkedes dog at komme ned omkring 70% en dag jeg fulgtes med en veninde, og dermed blev tvunget endnu mere ned i tempo (sådan ala 9,5 - 10km/t). Dette naturligvis ud fra en rigtig måling af maxpuls (flere faktisk)

Så den anbefaling du har læst dér må ganske enkelt være defekt. :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

jeg bør løbe et Marathon tempo på 50-60% af max. puls.

Men mener de % af maxpuls eller % af pulsreserve. For hvis det er det sidste, så medregner de ikke pulsen fra 0-63. 50-60 % af pulsreserven svarer til 60-70 % af maxpulsen. Kan de have ment 50-60 % af pulsreserven?

Link to comment
Share on other sites

Nej nej og atter nej, det er restitutionstræning! Et marathon bør løbes med højere intensitet.

Jeg er klar over at et Marathon bør løbes med en højre intensitet, men jeg vil heller ikke kalde det restitution, for du løber ikke 15-20 km. bare for at restituere. Jeg gør i hvertfald ikke, hvis det skal kaldes noget, skal det nok nærmere kaldes udholdenheds træning.

Nu har jeg læst lidt nærmere hist og her, og på mange sider bla. løbesiden.dk, snakker man om en puls på 60-70% hvilket jeg også syntes føles mere rigtig.

Forskellen på Max puls og Puls reserve, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, hvis der er nogen der har en stor viden inden for det, må de meget gerne byde ind?

- Per

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på Max puls og Puls reserve, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, hvis der er nogen der har en stor viden inden for det, må de meget gerne byde ind?

- Per

Procenter ift maxpuls:

- Lige ud af landevejen. F.eks. 70% af en maxpuls på 200 er 200*0,7 = 140 slag pr min

Procenter ift pulsreserve:

- Pulsreserven defineres som spændet mellem din hvilepuls og din maxpuls, f.eks. hhv 50 og 200.

- 70% af pulsreserven er så (200-50)*0,7 + 50 = 155 slag pr min

Værd at bemærke er det at forskellen i puls mellem de to regnemetoder bliver mindre, jo højere procent man regner med. Her med 70% var forskellen 15 slag. Ved 90% er forskellen kun 5 slag (180 vs 185).

Link to comment
Share on other sites

Procenter ift maxpuls:

- Lige ud af landevejen. F.eks. 70% af en maxpuls på 200 er 200*0,7 = 140 slag pr min

Procenter ift pulsreserve:

- Pulsreserven defineres som spændet mellem din hvilepuls og din maxpuls, f.eks. hhv 50 og 200.

- 70% af pulsreserven er så (200-50)*0,7 + 50 = 155 slag pr min

Værd at bemærke er det at forskellen i puls mellem de to regnemetoder bliver mindre, jo højere procent man regner med. Her med 70% var forskellen 15 slag. Ved 90% er forskellen kun 5 slag (180 vs 185).

Tak for det simple svar, det skal jeg lige huske at have i baghovedet næste gang jeg læser om puls % på div. hjemmesider. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share