Challenge CPH 2012 10:45:41 Hvad nu?.


morganfree
 Share

Recommended Posts

Hej

Skal snart beslutte mig om en af titlerne fra overskiften skal hæftes til mig.

Jeg har igennem længere tid gået og leget med tanken om at genemføre en Ironman, tour de taxa eller lignende længere varende begivenhed.

Har små trænet lidt, men det er cyklingen, jeg brænder for, som jeg startede med Januar 2010.

Lidt om mig:

Alder: 36år

Højde: 178cm

Vægt: 73kg

Maxpuls: 195slag

5km løb: 24min

17km løb: 1 t 30 min

30km enkelstart: 45 min 51 sek = 39,3 km/t

45km Tour de falster: 1t 14min = 35,4 km/t

86km Løb Slagelse: 2t 39min = 32,5 km/t (30min hurtigere end sidste år)

115km Nakskov løbet: 3t 24min = 33,9km/t

Længste tur: Maribo til KBH 135 km 4 t 43min

1/4 ironman: 2 t 43 min svømning 1 km = 35 min , cykling 45km = 1t 20 min, løb 8 km = 48min

I løbet af 2010 er det lykkedes at komme fra ca 80kg til de 73kg som skal bibeholdes, men der skal bygges muskler på, og brændes lidt fedt.

01.01.2010-01.04.2010 Spinning & Styrketræning 2-3 gange om ugen

01.04.2010-01.01.2011 Udendørs cykling & spinning i efter året + lidt løberi

01.01.2011-13.10.2011 Udendørs cykling & spinning + lidt løberi

2010 3000km cykling plus ca 1000km spinning (1 time spinnnig = 30 km)

2011 5000km cykling plus ca 700km spinning indtil videre

Det er planen at starte på styrke træning & spinning her om ca 1 månedes tid og svømning nu.

Dette er udgangs punktet/ grundformen for at nå mine mål, hvis det er muligt.

MVH

M

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Træning Oktober

09.10.2011 50,5 km cykling stille og rolig snakke tur med Keld

11.10.2011 57 km cykling der af 30 km enkel start (medvind) med 38,1 km/t snit.

Ikke meget gnist eller power at skyde med de sidst 6 km. Fin puls kurve

12.10.2010 8km roligt løb på 40 min , gennemsnits fart 11,4 km/t

post-25170-068080400 1318520530_thumb.gi

post-25170-069770100 1318520532_thumb.jp

post-25170-018936600 1318520534_thumb.gi

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Spændende overvejelser. Som du sikkert allerede ved, vil cykelturen til Paris være meget lettere for dig, end at træne op til Challenge. Ud fra dine tider på 1/4 IM, må svømningen være din svagest disciplin, dernæst løb, og cyklen har du jo godt fat i. Jeg vil mene du godt kan træne op til Challenge, og det er en stor fodel for dig at du er stærk på cyklen allerede. Du vil derfor kunne bruge mere tid på løb og svømmeteknik. Styr på svømningen fra nu af og hen over vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Spændende overvejelser. Som du sikkert allerede ved, vil cykelturen til Paris være meget lettere for dig, end at træne op til Challenge. Ud fra dine tider på 1/4 IM, må svømningen være din svagest disciplin, dernæst løb, og cyklen har du jo godt fat i. Jeg vil mene du godt kan træne op til Challenge, og det er en stor fodel for dig at du er stærk på cyklen allerede. Du vil derfor kunne bruge mere tid på løb og svømmeteknik. Styr på svømningen fra nu af og hen over vinteren.

Hej Iballan

Du har så ret, så ret, svømningen halter, men vil prøve at komme efter det, ved starte med træningen nu, eller rettere sagt i går. :smile:

Tror måske også at hastighed på Tour de taxa kommer til at kede mig, da der gerne må være fart over feltet, og elsker at presse mig selv. Men den lange distance tiltaler mig meget. En ulempe for mig er at jeg har meget svært ved at holde igen, med træningen distancen/ tiden og ikke øge med mere en de 10 % pr uge.

Tanker og overvejelser

Challenge CPH

For:

Enkel præstation

Pris

Et af mine mål at opnå her i livet

Flere sports grene på samme tid

Imod:

Trænings mængde

Stor risiko for skader

Mangler trænings makker til svømning og løb, cyklingen er på plads

Har ikke løbet et marathon før

Tour de taxa

For:

Højde meter

Distance

Det sociale element

Kan gennemføre med nuværende form

Ikke så udstyr krævende

Imod:

Pris 9000kr

Hastighed , de lå sidste år på en gennemsnits fart på 22-25 km/t over de ca 160km hver dag men selvfølgelig med gode højde meter

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Imod:

Pris 9000kr

Jeg vil da mene at dette var et FOR argument. Challenge kan hurtigt komme til at stå dig i langt flere penge..... Har du mulighed for at melde dig ind i en Triklub, der hvor du bor?

Hvad med La Marmotte, har du overvejet den? Jeg har selv kørt den - stor oplevelse, og det må være en større udfordring for dig end turen til Paris.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

10km løbe tur på 53min 27 sek = 11,4 km/t i snit , snit puls 162

Frisk og havde lyst til mere , men prøver at holde igen

1. udkast til Ironman tider, udregnet med nuværende form

3,8km svømning 1,5time

T1 15 min

180km cykling 6t , 30 km/t snit

T2 15 min

42km løb 3,5t, 12 km/ t

30min ekstra til stop ved forsynings steder på cykel ruten & løbe ruten

12 timer i alt.

Link to comment
Share on other sites

Iballan:

Jeg vil da mene at dette var et FOR argument. Challenge kan hurtigt komme til at stå dig i langt flere penge..... Har du mulighed for at melde dig ind i en Triklub, der hvor du bor?

Hvad med La Marmotte, har du overvejet den? Jeg har selv kørt den - stor oplevelse, og det må være en større udfordring for dig end turen til Paris.

Hej

Jeg har besluttet mig- Det bliver en Ironman, så må vi se de næste år om en "lang" cykel tur blive en realitet evt La Marmotte

Jeg ikke helt enig, udstyr mæssigt har jeg det meste, dvs har tri styr til raceren, høj profil hjul osv osv. Våddragt har jeg ikke, men ville gerne have en i forvejen, så den ser jeg egentlig ikke som en 100% udgift pga ironman. Men hvis man skulle gå hele vejen med en tri cykel osv løber budgettet hurtigt der ud af.

Vi har en tri klub ca 30km her fra, og det vil jeg se lidt nærmere på, jeg er medlem af en cykel klub, og vil høre nogle af dem, om de går med de samme tanker som mig. Men primært kommer jeg nok til at træne alene for det meste, men kunne være guld værd med en trænings makker.

Kender godt La Marmotte, men der bliver ikke råd til mere end en Ironman næste år, jeg var på Mallorca her i foråret og træne lidt, det er helt kanon, ville gerne afsted igen, men der skal priorteres.. He He.

2 uge med træning 6 gange om ugen / tilvænning

Træning i går:

Løbe tur

7,5 km på 38min = 11,9 km/t i snit

Lidt ekstra power på, de sidste 2 km

Link to comment
Share on other sites

3. svømme dag

400m Opvarmning

200m crawl

600m crawl

600m bryst

600m crawl

400m cool down

Er ikke helt tilfreds med min præstation, synes det er ufedt at kun svømme omkring de 600m i nogle af passende, for at holde pause der efter.

Hmm må prøve at få noget mere udholdende træning med, vil måske prøve at indføre et 1000m pas næste gang.

Link to comment
Share on other sites

Træningen ser fin ud - Der er stadig lang tid til CC i august :wink: . Der er folk der knap kan svømme nu der har tænkt sig at stille op.

Mht CC eller Marmotte, så kan begge dele sagtens lade sig gøre på en sæson. Dog er det hårdt - men muligt!

God vind med træningen.

M

Link to comment
Share on other sites

Træningen ser fin ud. Har dog et par foreslag til dit mål med en ironman:

Overvej at deltage i et marathon i løbet af foråret. Det vil dels give dig noget mental træning i at gennemføre løbedistancen inden den egentlige ironman. Det vil også give dig en ide om hvilket tempo du kan og bør holde. Du vil ligeledes få en fornemmelse for hvad det vil sige at ramme muren - hvis du da giver gas :smile:

En anden ting er - køb dig en våddragt og træn åbentvandssvømning inden du står på startlinien til din ironman.

Og det kan sagtens lade sig gøre at køre Marmotte og en ironman på en sæson - men om økonomien tillader det er jo en helt anden sag :wink:

Er målet Challenge Copenhagen, eller en anden ironman i udlandet. Husk på at der er kæmpe forskel på priserne til de forskellige iron distancer. Challenge Copenhagen koster så vidt jeg ved knap 3000 kr. Jeg kører en iron distance i Tyskland i juni. Den har jeg fundet til 750 kr :bigsmile:

Kører dog også CC igen - men den har været gratis pga sponsorat. Mit hovedmål er en triple ironman i juli i Tyskland.

Go vind med træningen.

/Mads

PS: Det kan sagtens lade sig gøre at træne sig op til en ironman UDEN at køre i tri klub eller at ha en træningsmakker. Det kræver bare lidt struktur på ens træning. Men det ser det jo også ud til at du har.

Link to comment
Share on other sites

Morgen træning inden arbejde:

7,6km løbe tur i mørke på 42min 01 sek = 10,8 km/t i snit

Træningen ser fin ud - Der er stadig lang tid til CC i august :wink: . Der er folk der knap kan svømme nu der har tænkt sig at stille op.

Mht CC eller Marmotte, så kan begge dele sagtens lade sig gøre på en sæson. Dog er det hårdt - men muligt!

God vind med træningen.

M

Ja, jeg er nok ikke så dårligt stillet, har hverken overvægt, eller kondition problemer, men er lidt utålmodig ang svømningen, fordi jeg udemærket ved at det er en af mine svage sider. Men jeg har bare sat mig for, at jeg vil have følingen med vandet og kunne svømme ok altså afstand mæssigt, før jeg joiner en svømme klub. Ved godt at teknikken er alt afgørende men er bare nød til at have lidt km i kroppen før jeg snakker med træneren, gider ikke spilde deres tid

hvis jeg ikke bare har lidt "svømme kondition", så jeg kan gennemføre træning og div øvelser.

Træningen ser fin ud. Har dog et par foreslag til dit mål med en ironman:

Overvej at deltage i et marathon i løbet af foråret. Det vil dels give dig noget mental træning i at gennemføre løbedistancen inden den egentlige ironman. Det vil også give dig en ide om hvilket tempo du kan og bør holde. Du vil ligeledes få en fornemmelse for hvad det vil sige at ramme muren - hvis du da giver gas :smile:

En anden ting er - køb dig en våddragt og træn åbentvandssvømning inden du står på startlinien til din ironman.

Og det kan sagtens lade sig gøre at køre Marmotte og en ironman på en sæson - men om økonomien tillader det er jo en helt anden sag :wink:

Er målet Challenge Copenhagen, eller en anden ironman i udlandet. Husk på at der er kæmpe forskel på priserne til de forskellige iron distancer. Challenge Copenhagen koster så vidt jeg ved knap 3000 kr. Jeg kører en iron distance i Tyskland i juni. Den har jeg fundet til 750 kr :bigsmile:

Kører dog også CC igen - men den har været gratis pga sponsorat. Mit hovedmål er en triple ironman i juli i Tyskland.

Go vind med træningen.

/Mads

PS: Det kan sagtens lade sig gøre at træne sig op til en ironman UDEN at køre i tri klub eller at ha en træningsmakker. Det kræver bare lidt struktur på ens træning. Men det ser det jo også ud til at du har.

Hej Mads

Dejligt at du har lyst til logge her på Motion-online, glæder mig til at suge guldkorn til mig

Det med at gennemføre et Marathon, er taget til efterretning, det går fint med løbe træningen, og har en "lang" tur i morgen 15km, vil måske prøve at hoppe ind i et marathon trænings program hvor man er nået til 15 km, på de lange ture, dvs at jeg rammer et marathon om ca 15 uger.

Jeg skal ud og invistere i et par nye løbe sko, som man kan gennemføre et marathon i, har du nogle foreslag der. Havde en ide om at tage ind til "Løberen" i Roskilde og købe dem.

Jeg er lige ved at købe våddragt hos DDTRI, men han skal lige sætte prisen til det vi aftalte på cykel messen i Vejle. Hvornår begynder I at træne åbentvandssvømning, er det ved ca 16 grader eller er I ude tidligere. Jeg vil i gang så tidligt som muligt.

CPH Challenge er den rigtige Ironman for mig, sådan rent logistik og tids mæssigt, her det første år skal jeg have det hele til at spille sammen, arbejds og privat livs mæssigt også.

Her den første måned træner jeg efter hvad jeg har lyst til på dagen, ren tilvænning, da jeg ikke har svømmet og løbet flere gange om ugen tidligere.

Men der efter skal vi have noget mere struktur på... Smiler

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Der er flere meninger omkring det at løbe marathon i et IM år. Personligt ville Jeg ikke. Men afhænger af niveau mm.

Udendørs svom startede v 10-11grader for mig i år. 20min kan man holde til.

Jeg ved godt der er mange meninger om det at løbe marathon inden en IM. Skal man vende det lidt om så er der rigtig meget usikkerhed forbundet ved at deltage i sin første IM. Kan man nu klare det, har man trænet nok, kan man svømme så langt, hva nu hvis jeg møder muren osv. osv. Når alt kommer til alt så bør man vel fjerne meget af den usikkerhed inden man står på startlinien. Indenfor ultratri så er det det mentale der er det største man skal kæmpe imod. Kroppen skal nok følge med hvis din hjerne fortæller dig at den skal fortsætte. Når man deltager i en ultrakonkurrence så oplever man et utal af gange smerte i en hel ubegribelig form. Jeg har positiv erfaring med så at finde noget jeg har oplevet FØR som har været værre endnu. Dvs. finde en tidligere reference til en større nedtur - tænke på den, og holde fokus på at den smerte kom jeg jo igennem den gang. Ja, så kan jeg jo også gøre det igen.

Min pointe er, har man eksempelvis løbet marathon før så kender man turen, smerten, oplevelsen etc. ved de 42,2 km. Den kan du ikke læse dig til, og du får ikke en fornemmelse for den ved at løbe 30 km.

Jeg har set rigtig mange første gangs marathon løbere der går HELT ned på de sidste 10 km, netop fordi de ikke kender egne grænser og dermed har lagt for hårdt ud.

Jeg er helt klar over at marathon er en hård belastning for kroppen, og man muligvis sætter ens træning lidt bagud hvis man skubber et marathon inden i et IM program. Men jeg vil til hver en tid mene at når du første gang står på startstregen til en IM - så kommer det dig til gode hvis du har erfaring med et marathon løb.

- Det var blot mine tanker om marathon og ironman :smile:

/Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt der er mange meninger om det at løbe marathon inden en IM. Skal man vende det lidt om så er der rigtig meget usikkerhed forbundet ved at deltage i sin første IM. Kan man nu klare det, har man trænet nok, kan man svømme så langt, hva nu hvis jeg møder muren osv. osv. Når alt kommer til alt så bør man vel fjerne meget af den usikkerhed inden man står på startlinien. Indenfor ultratri så er det det mentale der er det største man skal kæmpe imod. Kroppen skal nok følge med hvis din hjerne fortæller dig at den skal fortsætte. Når man deltager i en ultrakonkurrence så oplever man et utal af gange smerte i en hel ubegribelig form. Jeg har positiv erfaring med så at finde noget jeg har oplevet FØR som har været værre endnu. Dvs. finde en tidligere reference til en større nedtur - tænke på den, og holde fokus på at den smerte kom jeg jo igennem den gang. Ja, så kan jeg jo også gøre det igen.

Min pointe er, har man eksempelvis løbet marathon før så kender man turen, smerten, oplevelsen etc. ved de 42,2 km. Den kan du ikke læse dig til, og du får ikke en fornemmelse for den ved at løbe 30 km.

Jeg har set rigtig mange første gangs marathon løbere der går HELT ned på de sidste 10 km, netop fordi de ikke kender egne grænser og dermed har lagt for hårdt ud.

Jeg er helt klar over at marathon er en hård belastning for kroppen, og man muligvis sætter ens træning lidt bagud hvis man skubber et marathon inden i et IM program. Men jeg vil til hver en tid mene at når du første gang står på startstregen til en IM - så kommer det dig til gode hvis du har erfaring med et marathon løb.

- Det var blot mine tanker om marathon og ironman :smile:

/Mads

Som du selv skriver - Mange meninger. Sidste år var mit første IM år og jeg følte jeg skulle teste alle distancerne, for som du skriver at kende mig selv når jeg kom ud i ekstremerne og vide hvilken reaktion jeg kunne forvente. Jeg blev frarådet pga. det stress som et marathon sætter på kroppen, og desuden risikoen for skader - især hos en førstegangs løber som jeg var sidste år.

Jeg er ikke sikker på jeg vil give dig ret i din forklaring omkring at vide hvad der sker med kroppen når man når så langt ud som man ikke har været før. Hvorfor så ikke lave en IM inden ens første IM for at teste sig selv af? :wink: Det er måske lidt sat på spidsen og provokerende, men hvis man mentalt ikke kan tænke sig til den smerte man kommer til at opleve, så har man langt igen hvis man vil lave en IM.

Jeg har aldrig nogensinde følt behov for at lave de lange distancer så jeg kunne føle tryghed på dagen - fordi du kan aldrig træne den del af løbet. Jeg svømmede distancen som det eneste og min længste tur på cyklen var 140km 3uger inden. Det længste jeg løb var 21km til en 1/2 IM 6uger idnen CC.

Som du selv er inde på, så er det et "mental-game", som du ikke ved om du får brug for? Jeg frygtede at få dårlig mave, gå kold, miste bevidstheden etc etc - Men havde samtidig gjort mig klar og repeteret hvad der skulle ske hvis jeg ramte krisen. Af samme grund tror jeg at jeg aldrig kom i krise fordi jeg var godt forberedt mentalt. Desuden tænker jeg aldrig i distancer. Hvis jeg bliver spurgt om jeg har løbet et marathon vil min umiddelbare indskydelse være nej. Selvom svaret er at det har jeg som del af CC. Jeg tænkte det aldrig som et marathon, men tværtimod som en masse små distancer der skulle klares. Fra depot til depot - fra milepæl til milepæl. Det samme gælder cyklen og svømningen.

Men til logbogs ejeren - Hvis du gerne vil løbe et marathon og har det som mål, så gør det endelig - men gør det ikke for at føle dig sikker på distancen frem imod CC. Og sørg for at geare ordentligt ned i træningen omkring det marathon.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

22.10-2011 Dagens træning

45,7 km cykling med tri styr på 1t 31 min 30,1 km/ t snit

Havde pga af en lille flænge i det gamle, skiftet bag dækket med et nyt continental 4000s, ved ikke hvad der gik galt, men 4 slanger gik der til i dag.

2 punkteringer og 2 defekte slanger hjemme i værkstedet. Fandt ikke noget i dækket eller i fælgen. Pis også... Smiler

Valgte ikke at pumpe dækket ret hårdt, så det gik ikke så stærkt hjem af, men ca 33km/t i snit ud til vende punktet

16,4 km løbe tur ned til Nysted i super dejligt vejr, mere af det tak.Tid: 1t 36min / 10,2 km/t

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

Træning 26.10.2011

I går var jeg en tur i svømmeren, da der er dejligt varmt vand om Onsdagen, hvilket også gør at bassinet er godt fyldt,

som igen gør det svært at holde en god rytme.

400m div. opvarmning

400m bryst

400m crawl

200m bryst

400m crawl

200m div

400m crawl

100m cool down

2500m

Torsdag:

Ville af sted på en løbe tur her til morgen, men dynen var for tung (læs træt efter svømningen, men sov godt) , så det bliver i eftermiddag i stedet for.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, løbe tur over til de gamle:

8.28km 47min 26sek

En lille chokolade og et par glas vand

8.18km 46min 39sek

Lidt hårdt at komme i gang på den første tur, men glad for at jeg fortsatte, havde total optur på vej hjem, det store smil på... Dejligt.

Havde lyst til løbe de sidste km, så jeg nåede et halvt marathon i dag, men prøver at holde igen, hellere et trænings pas mere end at smadre benene fuldstændig.

Håber på en cykel tur på Tacxén i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Træning:

28.10.11

Fandt min Tacx home trainer frem igen

25 min opvarmning

45 min enkel start 236w i snit max 359w

5 min cool down

29.10.11

Morgen svømning

400m opvarmning

200m crawl

400m bryst

800m crawl på 15 min

3 min pause

700m crawl på 15 min

2,5 km

31.10.11

Morgen svømning

400m opvarmning

200m crawl

200m bryst

200m crawl

15min crawl

3 min pause

10 min crawl + bryst

200m cool down

2,6km

Eftermiddag:

5km hygge løb på 29min med ondt i stængerne

Link to comment
Share on other sites

Status Oktober: Svømning: 15km Cykling: ca 200km Løb: 70km Ja, så kom jeg da i gang, har ikke før løbet eller svømmet disse mængder, cyklingen er droslet ned fra ca 600-800km om md i gennemsnit.. Men er godt tilfreds med denne måned. Jeg regner med at November også bliver en tilvænnings måned, det eneste jeg har af kommentar til trænings mængden, er at jeg er træt i overkroppen hvis jeg svømme træner med kun en dages pause, og lidt ømhed i benene efter 70km løb, vil prøve at komme i skoven for at undgå dette.

post-25170-069553800 1320127522_thumb.jp

Edited by morganfree
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Morganfree

Det er fedt at se, at du også har besluttet dig for at prøve krafter med CC 2012 - Så vi nemlig to :wink:

Mht. til svømmedelen, laver du så indimellem forskellige "drills"? Der er mange forskellige øvelser til at træne fx. crawl-armtag, som jeg rutinemæssigt laver hver gang, for at vedligeholde en go' teknik. En særligt go' øvelse kan fx være denne, hvor du kan forestille dig, at fingerspidserne skal køre langs vandoverfladen, når du laver et armtag:

Godt at se, at du er ved at have sat dig ind i rutine-træning - Det er der "visse" andre der stadig øver sig i, så respekt for det :4thumbup:

Jeg vil kigge til din log indimellem - Kunne jo være man fandt noget inspiration :4mewantfood:

Hilsen Andreas Møller Stokbro

http://www.endomondo.com/profile/1000665

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share