100 m løber elite


Shesper
 Share

Recommended Posts

Hej,

er der nogen der har et bud på hvorfor Danmark klarer sig så dårligt internationalt på 100 m distancen?

der er måske nogle genetiske forhold der spiller ind. Men jeg tænker også på om der nogen der har kendskab til træningsforhold eller psykologiske faktorer, der har indflydelse.

Link to comment
Share on other sites

Den første hvide mand (franske Christopher Lemaitre) løb under 10,0sek forrige år, så det er tydeligvis ikke en fordel for en sprinter at være hvid. Derudover så er atletik ikke nogen stor sport i Danmark, så der er meget få seriøse atletikudøvere i Danmark.

Vores bedste 100m løber (rekordholderen Morten Jensen) løber i øvrigt slet 100m men springer længdespring.

Link to comment
Share on other sites

Der er efterkommere af specifikt udvalgte stærke og generelt fysisk overlegne individer.

Og det er vel ogsaa naermere den tangent vi skal bevaege os ud af, hvis traadstarter skal have et reelt svar paa sit spoergsmaal.

Efter en haandfuld besoeg i Vestafrika er jeg i hvert fald ikke laengere i tvivl om, at hvis man gerne vil vaere stor, staerk og hakket saa skal man vaere sort og leve af ris og majsmel.

Link to comment
Share on other sites

Pietro Mennea fra Italien lavede engang et feberløb med en 200 meter på 19.72. Den VR stod i 17 år. men ellers ser det – om jeg så må sige – sort ud for de hvide sprintere. Der var også en sovjetrusser, Valerij Borzov, der løb nogle hurtige tider. Med de få undtagelser er sprinterdisciplinerne blevet en sag for sorte atleter fra USA, UK, Jamaica etc.

Dertil skal man nok lægge, at atletik lever en meget tilbagetrukket tilværelse i Danmark. Der er ikke nær så meget prestige forbundet med et som i vores nabolande Tyskland og Sverige, så det kan da godt være, at der går nogle talenter rundt derude, som i stedet valgte at spille badminton, fodbold eller håndbold.

Jeg ved ikke, hvor meget der er forsket i det. Mange holder isg nok tilbage, fordi de kan blive beskyldt for racisme, men det bliver da debatteret mange steder som her. Og så husker jeg også en forsker, der for nogle år siden luftede nogle teorier om kenyanernes overlegne evner på de lange distancer …

Link to comment
Share on other sites

Hej,

er der nogen der har et bud på hvorfor Danmark klarer sig så dårligt internationalt på 100 m distancen?

der er måske nogle genetiske forhold der spiller ind. Men jeg tænker også på om der nogen der har kendskab til træningsforhold eller psykologiske faktorer, der har indflydelse.

...danske sportsforeninger er for dårlige til at spotte, coache og pace talenter :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1. Mangelfuld, inkompentent og usofistikeret træningsplanlægning, behandling og regeneration.

2. Danmark er et lille land med få indbyggere.

3. Danmark er, sammenlignet USA, ikke et multikulturelt samfund og vi har derfor ikke nær så mange forskellige genetiske/etniske karakteristika at selektere ud fra.

4. Anti Doping Danmark sætter, med deres uden for konkurrence dopingkontrol, en stopper for at vores sprintere kan gå fra nationalt niveau til internationalt.

5. Mangelfuld udvælgelsesproces og talentidentifikation

6. Team Danmark er en katastrofe.

7. Mangelende økonomisk støtte. "You can't expect full time results being a part time athlete." - Francis

Edited by davidplmlsn
Link to comment
Share on other sites

4. Anti Doping Danmark sætter, med deres uden for konkurrence dopingkontrol, en stopper for at vores sprintere kan gå fra nationalt niveau til internationalt.

Doping er altså en nødvendighed for at kunne være sprinter på internationalt niveau?

Jeg er ikke ude efter at diskutere hvorvidt det er tilfældet, skal bare være sikker på at det er det du siger.

Link to comment
Share on other sites

Doping er altså en nødvendighed for at kunne være sprinter på internationalt niveau?

Jeg er ikke ude efter at diskutere hvorvidt det er tilfældet, skal bare være sikker på at det er det du siger.

9/10 af alle sprintere i verdensklasse er med stor sandsynlighed dopede. Muligheden for at kunne træne mere intenst og mere frekvent er en dominerende faktor i forbindelse med en sprinters succes.

Terapeutiske doser af banlyste substanser gør dette muligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share