Arytmi? (Uroligt hjerte)


Littlemissy
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg er en kvinde på 26 år som underviser i forskellige typer aerobic og danse fitness og har gjort det i 6 år nu.

Det seneste års tid har jeg oplevet store problemer med uroligt hjerte også kaldet arytmi, jeg oplever det egentlig mest i hviletilstand men det kan også komme når jeg træner og presser min krop hårdt - Især når jeg hurtigt går fra lav intensitet til høj men endnu mere omvendt, altså hvis jeg har haft pulsen helt op og bagefter skal ned på gulvet og lave nogle styrkeøvelser.

Jeg har også tendens til at blive svimmel, noget som jeg aldrig har haft problemer med tidligere.

Det er meget ubehageligt og jeg har naturligvis set læge omkring det, da det er blevet hyppigere og hyppigere og jeg er begyndt at udvikle angst omkring det, og det gør det så også værre :/ Lægen siger at det er ufarligt men ja, ubehageligt og man ikke rigtig kan gøre så meget ved det.

Ville høre om der var andre der har det på samme måd6e eller kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg dæmper det, eller angsten, eller kan anbefale mig en hjertelæge eller andet der vil tage det mere seriøst eller kan give mig noget medicin for det? Jeg er stoppet med at drikke alkohol og koffein, da det kun forværrer det yderligere.

Har hørt at mange atleter eller folk der er i enormt god form lider af det men jeg har aldrig rigtig snakket med nogen?

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer.

Jeg er en kvinde på 26 år som underviser i forskellige typer aerobic og danse fitness og har gjort det i 6 år nu.

Det seneste års tid har jeg oplevet store problemer med uroligt hjerte også kaldet arytmi, jeg oplever det egentlig mest i hviletilstand men det kan også komme når jeg træner og presser min krop hårdt - Især når jeg hurtigt går fra lav intensitet til høj men endnu mere omvendt, altså hvis jeg har haft pulsen helt op og bagefter skal ned på gulvet og lave nogle styrkeøvelser.

Jeg har også tendens til at blive svimmel, noget som jeg aldrig har haft problemer med tidligere.

Det er meget ubehageligt og jeg har naturligvis set læge omkring det, da det er blevet hyppigere og hyppigere og jeg er begyndt at udvikle angst omkring det, og det gør det så også værre :/ Lægen siger at det er ufarligt men ja, ubehageligt og man ikke rigtig kan gøre så meget ved det.

Ville høre om der var andre der har det på samme måd6e eller kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg dæmper det, eller angsten, eller kan anbefale mig en hjertelæge eller andet der vil tage det mere seriøst eller kan give mig noget medicin for det? Jeg er stoppet med at drikke alkohol og koffein, da det kun forværrer det yderligere.

Har hørt at mange atleter eller folk der er i enormt god form lider af det men jeg har aldrig rigtig snakket med nogen?

Du skriver ikke alle dine symptomer helt præcist, men er det som om hjertet slår ekstraslag eller er det lange perioder hvor hjerterytmen er fuldstændig uregelmæssig??

I din alder, og med de oplsyninger du har givet, er langt det mest sandsynlige at du oplever det der kaldes supraventikulære ekstrasystoler, som er fuldstændig ufarlige. De skyldes ekstra elektrisk aktivitet i dit hø. forkammer og denne spreder sig så til resten af hjertet. Ved denne form for arytmi sker pumpningen af blod fuldstændig normalt og er som sagt ufarlig. Man behandler således heller ikke denne form for arytmi med medicin. Man ville potentielt kunne mindske symptomerne ved at give dig en betablokker, men dette vil have bivirkninger i form af bl.a. manglende evne til at få pulsen tilstrækkeligt høj, hvilket er meget generende hvis man er sportsaktiv, hvorfor det absolut ikke er en anbefalelsesværdig behandling af en ufarlig tilstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvordan undersøgte lægen dig ? Lavede han et hjertekardiogram? Arytmi kan være alvorligt, så hvis han havde opdaget en Arytmi, så ville han næsten sikkert have sendt dig videre i systemet til nærmere udredning. Ekstrasystoler er overhovedet ikke en alvorlig Arytmi, men som sagt før, noget vi alle laver, men det kan vi som hovedregel ikke mærke. Hvis du har angst, kan dette godt være medvirkende til du føler dit hjerte banker hurtigt og uregelmæssigt. Jeg synes du skal tage til læge igen hvis du er usikker på om han tog fejl, for at få afklaret det én gang for alle, så kan du få en faglig vurdering.

Edited by Cybra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share