Sunde hjemmelavede chokolade-proteinbarer


Leaks
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg ved godt, der allerede har været hundredevis af opskrifter på hjemmelavede barer, og efter selv at have prøvet flere af disse har jeg endelig fundet den perfekte opskrift! :)

Barerne smager fantastisk, indeholder masser af protein, sunde fedtstoffer (omega 3 og omega 6) og både hurtigt og langsomt optagelige kulhydrater!

Lad os springe ud i det:

Ingredienser:

Havregryn 90g

Vanilje proteinpulver 130g

Rismælk 100g

Hørfrø (knuste) 30g

Honning 45g

Peanutbutter 45g

70% Mørk Chokolade 40g

Kakao 20g

Mandler 75g

Rosiner 75g

*Rismælken er fordi jeg ikke tåler laktose specielt godt. Man kan selvfølgelig bruge almindeligt i stedet.

*Hørfrø er en stærkt undervurderet fødevare! Den har et meget højt indhold af protein og omega-3-fedtsyrer, der gør den ideel i forbindelse med træning. Derudover er hørfrø også rimeligt billige. Det eneste draw-back er, at man skal knuse dem (eller købe dem knust) for at optage næringsstofferne. Vi har en lille kaffemaler, der er god til formålet :) Prøv det!

Fremgangsmåde:

- Sæt ovnen til 200*C. Bland havregryn, proteinpulver, de knuste hørfrø, kakaoen og rosinerne i en stor skål.

- Smid honning, peanutbutter, chokolade og mælken i microovnen til chokoladen er smeltet. Mix det sammen.

- Smid mandlerne 5-6 minutter i oven ved 200*C. Når mandlerne er færdige, kan man hakke dem, hvis man vil, derefter blandes det hele sammen.

- Jeg har med vilje sat mængden af mælk en smule lavt, så tilsæt mere indtil massen lige netop kan trykkes sammen, den må ikke være for våd.

- Form massen i en rektangulær form og smid det i køleren. Efter ca. en halv time kan man skære sig nogle lækre barer. :D

Stats:

1/8 af massen, svarende til én bar, indeholder følgende:

Hjemmelavet chokolade-proteinbar

Vægt: 81,3 g

Energi: 287,8 kcal

Protein: 19,3 g

Fedt: 13,1 g (Husk at en "stor" del af dette er omega-3 og omega-6 fedtstoffer)

Kulhydrat: 25,6 g

Pris pr. 100 g: 7,7 kroner

Sammenlignet med en Bodylab soft protein bar er det ikke svært at vælge efter min mening:

Bodylab soft protein bar

Vægt: 65 g

Energi: 248 kcal

Protein: 20 g

Fedt: 7 g

Kulhydrat: 27,3 g

Pris pr. 100 g: 20 kroner

Alt i alt er den hjemmelavede en meget sundere bar med naturlige ingredienser til næsten 1/3 pris!

Har vedhæftet regnearket, hvis nogen har lyst til at se det. Har brugt http://www.foodcomp.dk.

dsc00064us.th.jpg

dsc00068nj.th.jpg

dsc00070g.th.jpg

Proteinbarer.xls

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share